Toon posts:

Ethereal resultaten rapporteren

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wie geeft mij een schop in de goede richting?
Ik heb op m'n werk verschillende klanten waar wij servers plaatsen en vervolgens onderhouden. Wij zouden nu graag met ethereal het netwerk van deze klanten willen analyseren. Tot zover geen probleem. Nu wil ik het met ethereal gemaakte resultaat graag vertalen naar een (voor de klant) duidelijk rapport.

Weet iemand of hier standaard tools voor zijn (Commercieel geen bezwaar!) of heeft iemand een idee hoe ik zelf zoiets opzet. Ik zat te denken aan de XML export file die ethereal kan maken te gebruiken in MS Word en met een Macro te analyseren. Alleen moet ik dan zo enorm veel programmeren in de macro dat ik hoop dat jullie betere oplossingen kunnen aandragen!!

Alvast bedankt voor jullie denkwerk!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerder je switches monitoren dan je servers ;) Denk dat je daar meer aan hebt dan aan het echt al meteen inhoudelijk analyseren van het verkeer - als er op de switch teveel verkeer is kun je achteraf mog altijd Ethereal inzetten om te monitoren waar het precies mis gaat.
Voor monitoring van je switches is MRTG een aanrader :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51

Qwerty-273

Meukposter

Ligt er aan wat je precies te weten wilt komen van het netwerk. Bereikbaarheid? Uptime? Stabiliteit? Snelheid? enz. Als je weet wat je wilt tonen aan de klant kan je veel gerichter zoeken naar een oplossing wat de gewenste data overzichtelijk laat zien.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
De informatie die ik met ethereal te zien krijg op protocol niveau is wat wij graag zouden willen rapporteren. Wat ik eigenlijk mis is een print functie, waar ik uitleg en berekening op gegevens aan toe kan voegen.

Wederom alvast bedankt

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:45:
De informatie die ik met ethereal te zien krijg op protocol niveau is wat wij graag zouden willen rapporteren. Wat ik eigenlijk mis is een print functie, waar ik uitleg en berekening op gegevens aan toe kan voegen.

Wederom alvast bedankt
Dat moet volgens mij met genoemde MRTG ook makkelijk kunnen. Heb je d'r al naar gekeken? Krijg namelijk niet echt die indruk...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb idd nog niet gekeken, maar mijn vraag is eigenlijk of er een rapportage mogelijkheid is voor Ethereal. Wij kennen en werken al enige tijd met dit pakket en willen dit alleen uitbereiden met een rapport naar klanten.

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:05:
Heb idd nog niet gekeken, maar mijn vraag is eigenlijk of er een rapportage mogelijkheid is voor Ethereal. Wij kennen en werken al enige tijd met dit pakket en willen dit alleen uitbereiden met een rapport naar klanten.
Tsja, dan moet je in je startpost niet zeggen
Wij zouden nu graag met ethereal het netwerk van deze klanten willen analyseren.
want dat doet het voorkomen alsof je er nog aan moet beginnen. Met een XML export kun je behoorlijk wat - maar het is ook maar net de vraag wat voor rapportage je precies wilt hebben. Ik kan me namelijk voorstellen dat een klant niet zit te wachten op een hoop uitdraaien van allemaal technische gegevens. Als ik manager (zeker van een wat kleiner bedrijf, anders heb je mensen van jouw tak van IT-sport gewoon binnen zitten) was, dan wil ik gewoon grafisch kunnen zien wat er mis is en waar het mis is. Dat betekent dat daar ook voor jou een hoop programmeerwerk aan zit - Etherreal is namelijk specifiek bedoeld voor on-the fly bekijken, en niet voor rapportage
Zoals gezegd, MRTG (d'r zijn ook anderen) is daar wel ideaal voor. Ethereal kent zo zijn beperkingen - grote voordeel van MRTG is dat er connectoren zijn voor de meeste bekende switches en routers (Cisco, Nortel, Avaya, etc) en je daarnaast zelf connectors kunt programmeren in Perl.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43

Asteroid9

General Failure

Een hele fraaie oplossing zou zijn om van Netflow gebruik te maken.
Op de switches en routers van de meeste grote fabrikanten wordt dit goed ondersteund, door Cisco in elk geval.

Goede analyse kun je doen met een pakket als Crannog: http://www.crannog-software.com/
Niet goedkoop, wel goed...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Topicstarter
Okee in iedergeval bedankt voor de reacties. Ik ga kijken wat we met Ethereal en XML kunnen doen en mischien ook wel ff verdiepen in MRTG. Dit lijkt inderdaad wel een completer pakket voor netwerk analyzes.

Mochten er toch nog ideeen of alternatieven zijn hoor ik het nog graag!

Vriendelijk groet

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:11

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Idee :) Volgende keer eerst zoeken, en daarna pas een vraag dumpen. Er moet genoeg te vinden zijn over netwerk monitorring hier op GOT en op Google.

Daarnaast vindt ik dit niets met PNS te maken hebben. Je vraag had beter in Software Algemeen kunnen staan.

suc6 :w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.