Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Iso 11783

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Momenteel ben ik bezig aan een project inzake een virtual terminal adhv de ISO 11783.

Nu was m'n vraag of er daar iemand ervaring mee heeft? of interessante links e.d heeft? Ik heb al alle informatie inzake de ISO, en ik kan het scherm ook al bekijken via CAN .. maar nu zou ik zelf m'n software willen schrijven en op de terminal plaatsen .. iemand die raad weet?

Alvast bedankt,
Alexander

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik natuurlijk ook al gevonden, maar google leverde me niets meer op .. alle documentatie enzo heb ik van de iso 11783 ( ook wel agriculture bus genoemd ) .. ik zoek wat praktische informatie van hoe ik een programma kan maken voor een virtual terminal

bedankt ;)

grtz

Verwijderd

Topicstarter
klein upje :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Heb je niet wat meer informatie? Een overzichtje van wat je hebt, wat je al gedaan hebt, en wat je uiteindelijk wil?

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 11:34:
Heb je niet wat meer informatie? Een overzichtje van wat je hebt, wat je al gedaan hebt, en wat je uiteindelijk wil?
ok sorry, kheb inderdaad wat weinig informatie gegeven :D

Wat er dus moet gebeuren

Ik weet niet of er iemand op de hoogte is van de ISO11783, of ook wel de ISOBUS genaamd. Wel deze zorgt ervoor dat toestellen aan elkaar verbonden worden via een ISO protocol, toegepast bij landbouwmachines. Nu heb ik hier zo'n scherm staan, ook wel virtual terminal genaamd, die werkt volgens de ISO. Maar deze heeft als OEM software ingeladen door de fabrikant ( in mijn geval is dat Case New Holland software ), en deze wordt niet vrijgegeven. Nu wil ik m'n eigen software schrijven en op dit scherm weergeven. Ik moet dus can-berichten kunnen sturen naar het scherm, maar het scherm wil daar maar niet op reageren. Ik moet dus zogezegd kunnen 'inbreken'. Maar daar zit nu m'n probleem, ik weet niet hoe ik dit moet doen. Ik geeft een voorbeeld:

Ik heb hier een parameter uit de ISO 11783 die het volume van het scherm kan regelen:

Wijzigen van het volume:
--------------------------------------

Data length : 8 bytes
Parameter group number : ECU to VT, Destination Specific
Allowed in a macro: YES

Byte 1 = VT Function 164
Byte 2 = % (0-100%) of maximum volume
Byte 3-8 = Reserved, transmit as FF

-----------------------------------

Deze parameter geeft aan dat het een parametergroep betreft van de ECU naar de Virtual Terminal, wat dus moet lukken denk ik..

Nu maak ik met CANKing ( een programma die can-berichten leest, en kan versturen ) een bericht aan met volgende paramters:

CAN-ENVELOPPE: $1CE6FF26 ( het adres van het scherm )
DLC: 8
Line 0: 164 ( die functie van het volume )
Line 1: 20 ( bv op 20 procent plaatsen )
Line 2 tot Line 7 : leeglaten

Nu als ik dit verstuur zie ik op m'n binnenkomende berichten in het programma CANKING dit als resultaat:

484900646 8 164 20 0 0 0 0 0 0 19996.285 T

wat dus betekend dat ik een transmit gemaakt heb ( zonder FLAG ). Maar een seconde later krijg ik terug het originele op m'n scherm .. dit dus:

484900646 X 8 254 38 0 0 0 0 0 0 19997.385 R

en op m'n terminal is er niets gewijzigd of gebeurd. Doe ik iets verkeerd, of ben op de verkeerde weg aan het redeneren? En ook, die FLAG, wat doet dit juist?

Hopelijk begrijpt iemand m'n probleem?
Alvast zeer erg bedankt

grtz
Alexander aka Q.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:39
In je documentatie staat FF voor de reserved adressen, dat is dus niet leeglaten (00).

Verwijderd

Topicstarter
jorikc schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:21:
In je documentatie staat FF voor de reserved adressen, dat is dus niet leeglaten (00).
dat heb ik gedaan ( gebeurd automatisch door het programma CANKing ) ..

bedankt voor de reactie!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:25:
[...]

dat heb ik gedaan ( gebeurd automatisch door het programma CANKing ) ..

bedankt voor de reactie!
Persoonlijk zou ik gewoon een logic analyser (of een digitale scoop) aan de werkende terminal hangen, en een na een de commando's die je na wil doen uitvoeren. Je ziet netjes de bitjes passeren, zo zie je meteen hoe het moet (en wat je fout is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Over het bericht dat je terug krijgt: Waar is die X voor? Wat betekent de code 254 38? Wat gebeurt er als je toch op line 2 tot line 7 255 invult?

Verwijderd

Topicstarter
Cassettebandje schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:40:
Over het bericht dat je terug krijgt: Waar is die X voor? Wat betekent de code 254 38? Wat gebeurt er als je toch op line 2 tot line 7 255 invult?
Die 'X' staat voor een flag

Die 254 38 e.d. staat voor de data .. het geheel zit zo in elkaar:

IDENT | FLAG | LEN | D0 | D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | TIME | DIR
484900646 | X | 8 | 254 | 38 | 32 | 0 | 41 | 0 | 0 | 0 | 2584.321 | R

In de ISO 11783 staat deze ' 254 ' voor de Virtual Terminal Status ..

maar kan ik wel een kan bericht sturen naar het adres " 484900646 " (het can-adres waar ik dus m'n virtual terminal status van krijg)?

Als ik op line 2 tot en met lin 7 een 255 invul blijft dit hetzelfde .. :|

bedankt voor de hulp ;)

grtz

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:28
plaats met can king eens een x acher je can evelope.

met deze geef je aan de je een extended Envlope nummer gebuik. 9 van de 10 keer worden er met extende berichten "gebabeld" over CAN Bus.

Verwijderd

Topicstarter
Nelisj schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:04:
plaats met can king eens een x acher je can evelope.

met deze geef je aan de je een extended Envlope nummer gebuik. 9 van de 10 keer worden er met extende berichten "gebabeld" over CAN Bus.
nee dat helpt ook niet .. het blijft hetzelfde.

Maar ik zou blijkbaar ' een address claim ' moeten uitvoeren. Ik weet dat dit een adres is die je toekent, maar hoe kun je dit juist doen? is dat dan een can-bericht sturen ofzo?

bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben al een stapje verder .. ik moet namelijk m'n address kunnen clamen, waarna ik dan een working set master kan worden voor de virtual terminal.

Het address moet 18EEFF27 zijn .. maar hoe moet ik dit juist doen een address claimen via CAN, zodat de terminal weet dat 'ik' het ben?

alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,
Alexander
Pagina: 1