Interne audio kabels, waarom is er niks degelijks

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
Ik ben nog steeds bezig met het samenstellen van mijn Media Center, en mijn keuze is ondertussen beperkt, tussen de
-Asus-Pundit P1-AH1/AH2
-Silverstone SST LC17B met ASUS M2N NPV-VM mobo

Nu maakt dat eigenlijk niet zo veel uit, want in beide gevallen moet er een bracket geplaatst worden om de digitale S/P-DIF aansluiting naar de achterkant te krijgen.

Zelf ben ik niet zo’n audiofiel, maar iedereen raad je aan om de beste kabels te gebruiken voor het aansluiten van je digitale signaal van je PC naar je versterker, de meeste mensen hebben het idee hoe duurder hoe beter en ik heb mensen al gehoord over kabels van €40,- en meer voor 0,5 meter.

Als je echter dat bracket met een optische en coaxiale uitgang, op de plaats van een PCI-slot wil plaatsen is de enige kabel die ik daarvoor kan vinden een heel dun, ongeshield kabeltje dat eigenlijk voor de audio van de cdrom drive was bedoelt. Deze kabel is ook zo’n 30cm lang, en bied in zijn geheel geen bescherming, en als er ergens veel storing kan optreden dan is het in een computer kast…

Ik probeer altijd eerst de zwakste schakel in een systeem aan te pakken, en zeker als het me lijkt dat een aanpassing niet zo veel geld hoeft te kosten.. maar zijn er geshielde kabels voor dit doel ??

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

Verwijderd

Ik snap je punt wel, maar besef dat je een aantal aspecten voor het gemak vergeet:
1. De voeding van je PC is ABSOLUUT niet goed (instabiel als de neten, afscherming?!?!)
2. De meeste geluidskaarten zijn nou ook niet echt super (gezien je opmerking: €40 per 0.5 meter lijkt je dat veel). Wil je een beetje decent geluidskaartje hebben, kom je al gauw in de regionen van M-audio of beter, maar ja... dat is wel weer ff duurder dan een soundblastertje Live.
3. Denk je dat de componenten voor de brack-outs ook van goede kwaliteit is (mn de DA/AD convertors)? Meestal wordt daar nogal op beknibbeld (accesoires=€€€).
Samengevat: als je PC grofweg €800,- kost, dan kan je domweg niet verwachten dat dat ding geluidskwaliteittechnisch gezien net zo goed is als een geluidsset van €1000,-. Bij zo'n set verwacht ik dat de mensen wel €40,- per 0.5 m voor uitgeven (niet dat dat noodzakelijk is). Ga je naar sets van andere regionen, dan zul je toch meer moeten investeren om de HTPC van een degelijke kwaliteit om enigzins acceptabel kwaliteit te verkrijgen.
Ik denk dat de meeste mensen, die (heel) wat meer investeren in een HT, een HTPC gebruiken voor de fun. Ff een divxje draaien of een stel mp3'tjes. Voor kwaliteit film pakt men wel een DVD en voor muziek originele cd's (geen flame ofzo of een discussie over kwaliteit: je wilt graag ook een hoesje met evt. songtexts ipv A4tjes ;) ).

• jobvr
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:23:
Ik snap je punt wel, maar besef dat je een aantal aspecten voor het gemak vergeet:
1. De voeding van je PC is ABSOLUUT niet goed (instabiel als de neten, afscherming?!?!)
nee dat klopt, en daarom ook JUIST wat afscherming in de kast
2. De meeste geluidskaarten zijn nou ook niet echt super (gezien je opmerking: €40 per 0.5 meter lijkt je dat veel). Wil je een beetje decent geluidskaartje hebben, kom je al gauw in de regionen van M-audio of beter, maar ja... dat is wel weer ff duurder dan een soundblastertje Live.
nee, ik vind €40,- voor een kabel niet heel erg overdreven als je een versterker hebt van €1000,- ofzo en alle andere onderdelen van je systeem ook high-end zijn, maar als je de ene kabel van 0,5m €40,- heb, en de andere kabel die eigenlijk het meest geshield moet worden is €1,20 dan zijn de verhoudingen een beetje zoek
3. Denk je dat de componenten voor de brack-outs ook van goede kwaliteit is (mn de DA/AD convertors)? Meestal wordt daar nogal op beknibbeld (accesoires=€€€).
Dat is volgens mij juist het voordeel van het geluid op digitale manier je PC te laten verlaten.. waar bij dure geluidskaarten vooral veel in wordt geïnvesteerd zijn goede DA convertors, om een goed analoog signaal te creëren. Als je een DVD afspeelt met media center en je hebt een digital uit, dan is het punt waar de digitale audio wordt omgezet in analoog, je versterker, en kan de goedkope geluidskaart daar weinig aan verprutsen.. het enige wat zo'n bracket doet is het signaal doorgeven, er wordt niets mee gedaan
Samengevat: als je PC grofweg €800,- kost, dan kan je domweg niet verwachten dat dat ding geluidskwaliteittechnisch gezien net zo goed is als een geluidsset van €1000,-. Bij zo'n set verwacht ik dat de mensen wel €40,- per 0.5 m voor uitgeven (niet dat dat noodzakelijk is). Ga je naar sets van andere regionen, dan zul je toch meer moeten investeren om de HTPC van een degelijke kwaliteit om enigzins acceptabel kwaliteit te verkrijgen.
Ik denk dat de meeste mensen, die (heel) wat meer investeren in een HT, een HTPC gebruiken voor de fun. Ff een divxje draaien of een stel mp3'tjes. Voor kwaliteit film pakt men wel een DVD en voor muziek originele cd's (geen flame ofzo of een discussie over kwaliteit: je wilt graag ook een hoesje met evt. songtexts ipv A4tjes ;) ).
ik ben het met je eens dat je bij zo'n HTPC geen top kwaliteit moet verwachten, ik probeer alleen alles een beetje in verhouding te krijgen en de zwakste punten ( naar mijn idee) aan te pakken

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
SPDIF (Sony/Philips Digital Interface Format) is een digitaal formaat. Hier hoef je echt geen geweldig afgeschermde aansluitingen/bekabeling voor te gebruiken.

Hoe ga je het aansluiten op je versterker, coax of optisch?

Discoveries are made by not following instructions.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je pc verwerkt digitale informatie aan gigahertzen zonder problemen. Op veel punten wordt geen foutdetectie of correctie toegepast en toch werkt het feilloos als je systeem inorde is. Je gaat dan toch niet geloven dat S/PDIF met z'n ocharme een paar megahertz plots wel dramatisch beïnvloed gaat worden door al die gemene straling in je computertje?

Men begint steeds meer analoge eigenschappen toe te kennen aan digitale signalen... <sigh>

• jobvr
Peter_B schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:43:
SPDIF (Sony/Philips Digital Interface Format) is een digitaal formaat. Hier hoef je echt geen geweldig afgeschermde aansluitingen/bekabeling voor te gebruiken.
Ja, dat dacht ik ook, wat kan je verprutsen aan een digitaal signaal, maar als je dan weer ziet wat voor een bedragen er worden uitgegeven aan HDMi kabels, wat ook gewoon een digitaal signaal is, dan moeten die kabels wel heeeeelll speciaal zijn...
Hoe ga je het aansluiten op je versterker, coax of optisch?
ben ik nog niet helemaal uit, mijn versterker heeft alle opties, het voordeel van optisch is dat dit ongevoelig is voor storing, het nadeel is dat je een beetje voorzichtig moet zijn met de kabels, en er 2x een omzetting van elektrisch naar optisch en terug, moet plaatsvinden, bij coaxiaal hoeft dit niet, en de storingsgevoeligheid buiten de PC kast zal wel meevallen, dus ik denk dat ik voor coaxiaal ga..

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
jobvr schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:09:

ben ik nog niet helemaal uit, mijn versterker heeft alle opties, het voordeel van optisch is dat dit ongevoelig is voor storing, het nadeel is dat je een beetje voorzichtig moet zijn met de kabels, en er 2x een omzetting van elektrisch naar optisch en terug, moet plaatsvinden, bij coaxiaal hoeft dit niet, en de storingsgevoeligheid buiten de PC kast zal wel meevallen, dus ik denk dat ik voor coaxiaal ga..
Je kan, als je een beetje kan solderen, ook zelf een digital-coax maken, dan issie ook gelijk op de juiste lengte. Gewoon twee tulp pluggen halen bij lokale elektro boer en een stukje TV coax kabel (75 ohm) ertussen solderen (kern op de pin mantel op de rand). Werkt als een zonnetje hiero (en goedkoper dan die 15 euro bij de audio zaak en geen meters kabel over).

Discoveries are made by not following instructions.

• Exirion
  • Laatst online: 18:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb zelf een keer een HTPC topic geopend over de Pundit-R. Mijn Pundit heb ik omgebouwd zodat ik coax SPDIF kreeg.

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN2928_2.jpg

Gaatje boren en met een stukje afgeschermd kabel (van dat kabel dat ook wordt gebruikt om je CD/DVD drive digitaal op je geluidskaart aan te sluiten) solderen tussen het mainboard en tulpconnector, en je bent klaar.

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN2924_2.jpg

Let wel: je hebt dan een 5V TTL spdif signaal, en niet alle DACs in receivers kunnen hun gevoeligheid daar op aanpassen. Er zijn wel steeds meer 5V-tolerant DACs tegenwoordig.

En wat die kabels betreft: dure kabels zijn waanzin hierbij. Zo'n onboard kaartje met ranzige sample rate conversies is zelf de zwakste schakel en je zult echt geen voordeel hebben van een dure kabel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Exirion op 11-07-2006 11:22 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• jobvr
Exirion schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:20:
Ik heb zelf een keer een HTPC topic geopend over de Pundit-R. Mijn Pundit heb ik omgebouwd zodat ik coax SPDIF kreeg.

[afbeelding]

Gaatje boren en met een stukje afgeschermd kabel (van dat kabel dat ook wordt gebruikt om je CD/DVD drive digitaal op je geluidskaart aan te sluiten) solderen tussen het mainboard en tulpconnector, en je bent klaar.

[afbeelding]

Let wel: je hebt dan een 5V TTL spdif signaal, en niet alle DACs in receivers kunnen hun gevoeligheid daar op aanpassen. Er zijn wel steeds meer 5V-tolerant DACs tegenwoordig.

En wat die kabels betreft: dure kabels zijn waanzin hierbij. Zo'n onboard kaartje met ranzige sample rate conversies is zelf de zwakste schakel en je zult echt geen voordeel hebben van een dure kabel :)
Ik ben van de stripboeken, dus eerst naar het plaatje kijken en dan aar de tekst :+ en ik dacht.. HEE die aansluiting staat niet op het achteraanzicht in de pundit R manual 8)7

maar ziet er netjes uit, ik ben nog geen soldeer koning, maar hou van een uitdaging, en je moet het toch een x leren.. Ik kan wel lassen, Ja, Werktuigbouw, geen informatica zoals jij :Y) maar ik denk dat ik maar wat subtielere equipement moet gaan zoeken die iets minder hitte aan de omgeving afgeeft, want de laatste x dat ik het nazocht konden chips op een mobo er niet goed tegen om roodgloeiend te worden :+

• Exirion
  • Laatst online: 18:07

Exirion

Gadgetfetisjist

jobvr schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:44:
Ik ben van de stripboeken, dus eerst naar het plaatje kijken en dan aar de tekst :+ en ik dacht.. HEE die aansluiting staat niet op het achteraanzicht in de pundit R manual 8)7

maar ziet er netjes uit, ik ben nog geen soldeer koning, maar hou van een uitdaging, en je moet het toch een x leren.. Ik kan wel lassen, Ja, Werktuigbouw, geen informatica zoals jij :Y) maar ik denk dat ik maar wat subtielere equipement moet gaan zoeken die iets minder hitte aan de omgeving afgeeft, want de laatste x dat ik het nazocht konden chips op een mobo er niet goed tegen om roodgloeiend te worden :+
Lassen wordt wel wat lastig op zo'n mainboard ja :+

Maar als je goedkoop en simpel klaar wilt zijn: voor 20 euro heb je al een Trust of Terratec kaartje met SPDIF. Bij Trust is dat coax en bij Terratec TOSLINK. Vanaf zo'n 60 euro heb je kaartjes met native 44.1KHz output zonder interne 48KHz verwerking en de daarbij horende sample rate conversies.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:34
Exirion schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:20:

[afbeelding]

[afbeelding]

Sorry dat ik even inhaak op een oude discussie, maar als kersverse P1-AH1 eigenaar wil ik ook graag de mod gaan uitvoeren die Exirion hier laat zijn. Ik heb alleen enkele vragen voordat ik dit voor mij pittige stukje werk ga doen:
  • Is deze mod ook toepasbaar op de P1-AH1?
  • Heb je misschien een omschijving en/of meer foto's van de werkzaamheden beschikbaar?
  • Is er een mogelijkheid om het 5V TTL signaal met bijv. een weedstandje naar de standaard 0,5V te krijgen? Of kan de 5V echt geen kwaad?

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Dan ook nog maar even reageren op een oude discussie. Of die 5V (volgens de datasheet van Realtek overigens 3.3 V) kwaad kan ligt een beetje aan de apparatuur waarop je het systeem gaat aansluiten. Het is echter niet moeilijk om hiervan gewoon het standaard 0.5 V signaal te maken; een schemaatje hiervoor staat in het reference design van Realtek (wat je kunt downloaden van hun website).

Het komt erop neer dat je tussen het midden van de connector (signaal) en de buitenkant van de connector (ground) een weerstandje van 220 Ohm (en volgens het reference design een condensator van 100 pF, volgens mij niet echt noodzakelijk) soldeert en dan tussen het midden van de connector en het kabeltje een weerstandje van 100 Ohm en een condensator van 10 nF. Die condensator filtert de gelijkspanningscomponent uit het signaal en die twee weerstandjes verlagen de spanning.
Pagina: 1