Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vakantiewerk bij een supermarkt. (Vomar)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:41
Mijn dochter werkt sinds gisteren bij de Vomar als cassiere. Ze zou afgelopen zaterdag een opleidings-ochtend krijgen op het hoofdkantoor.
Ze dacht dat ze dan misschien kassa-training of zo iets zou krijgen maar dat bleek niet zo. De meeste tijd werd in beslag genomen door het passen van werkkleding.

Afgelopen maandag was haar eerste werkdag Ze kwam 10 minuten vroeger maar dat werd al haar niet in dank afgenomen door de hoofdcassiere want die zat achter een kassa en toen een medewerkster haar vertelde dat er een nieuwe medewerkster voor haar was maakte ze de vinnige opmerking 'ja het is nog geen negen uur hé'. Iedere andere werkgever zou het prijzen wanneer een werknemer optijd komt.

Mijn dochter werd direct in het diepe gegooid, moest achter een kassa gaan zitten met de hoofdcassiere achter zich. Na een uur vond de Hoofdcassier dat mijn dochter het verder zelf wel afkon en liet ze haar alleen aanmodderen. Even voor alle duidelijkheid. Het is een middelgroot Vomar-filliaal dat behoorlijk druk bezocht word.
Mijn dochter kreeg op een gegeven moment een klant die extra geld wilde opnemen. Ook dit was haar niet uitgelegd hoe dat moest. Ze heeft toen maar zelf bedacht dat extra bedrag extra aan te slaan.

Mijn vraag is nu, er zijn hier vast meer mensen die een vakantiebaantje bij een supermarkt hebben.
Is dit normaal of is dit uitzonderlijk zoals er omgegaan word met nieuwe medewerkers?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-11 20:13

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik heb zelf jaren in een supermarkt gewerkt en de methode van werken is aardig normaal. Alleen was het hoofd wel erg humeurig. Normaal worden nieuwe mensen bij de kassa inderdaad zo ingewerkt. Ze komen gewoon achter de kassa te zitten met iemand die hun op de vingers kijkt. Als het verder allemaal goed gaat is er verder geen hulp meer nodig en kan de cassiere zelf aan het werk gaan. De tijd die heir voor nodig is is zeer verschillend. Ik heb een persoon gezien die het na twee dagen nog niet snapte en die hoefde dus ook niet weer te komen.

Conclusie naar mijn idee is dus dat dit aardig normaal is. De hoofdcassier had waarschijnlijk zijn dag niet.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Als er in mijn supermarkt waar ik werk een nieuwe cassiere bijkomt dan is daar de hele dag iemand bij die aangeeft hoe alles werkt. Maar omdat de kassa's per blokken van 2 verdeeld zijn (casieres zitten in dat blok met de rug naar elkaar) is het sowieso makkelijker om elkaar te helpen wanneer nodig.
Sowieso bij ieder klusje in de supermarkt moet er iemand bij zijn die iemand helpt op de eerste dag. Je kan beter iets in 1 keer goed leren dat eerst 5 keer half leren en het constant fout doen.

Op tijd komen of te laat komen. Ik kom zelf altijd ongeveer 5 minuten te laat op mn werk. In 4 jaar tijd hebben ze daar nog maar 1 keer over geklaagd. Dus ik doe geen moeite meer om op tijd te komen :Y)

Je dochter doet het iig al beter dan mijn eerste dag. Ik werd gelijk al beschuldigd voor diefstal van een mobiele telefoon. Heb me er gelukkig uit weten te redden.

[ Voor 3% gewijzigd door Zerora op 11-07-2006 09:30 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

klinkt als een waardeloze hoofdcassiere/rooie week weet ik veel wat. Toen ik werd ingewerkt voor kassawerk stond er ook een ervaren cassiere achter me voor een tijdje daarna moest ik het zelf doen. Als ik iets niet wist belde ik gewoon ff om het te vragen en af en toe verpestte ik het gewoon :p

Over het algemeen liggen fulltimers en parttimers/scholieren elkaar niet zo volgens mij. Volgens mij voelen fulltimers zich vaak wat minder omdat zij daar de rest van hun leven nog zullen zitten en een parttimer na een aantal jaar wat leukers gaat doen en beter gaat verdienen. Bij de AH waar ik werkte was dat wel zo in ieder geval.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
prijzenoorlog he... meer opleiding en training == duurdere boodschappen. en als iemand het op deze manier niet trekt, staan er altijd wel 5 nieuwe kassamiepen voor in de rij.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• wij
  • Laatst online: 21-11 13:59

wij

Het is niet erg netjes hoe je dochter behandeld wordt. Ik heb zelf twee jaar bij een andere supermarkt gewerkt achter de kassa.

Waar ik werkte kreeg je als je aangenomen was eerst een rondleiding door de winkel. Daarna kon je via een 'kassa-simulator' achter de computer 'oefenen' met de kassa, wat overigens gewoon werd uitbetaald. Hierna kon je nog wat vragen stellen.

Het gebeurde wel vaak dat mensen wanneer ze uiteindelijk achter de kassa zaten vrij snel (binnen een uur) 'alleen' werden gelaten. Maar dit omdat het werk niet zo heel moeilijk was en het na die tijd vaak al vrij goed ging. Dit alleen laten ging wel in overeenstemming, maar ik denk dat op drukke momenten soms wel te vroeg gebeurde. Het alleen laten is wel goed te doen omdat de caissiere beschikt over een telefoon waarmee ze de servicebalie kan bellen (en die weten 'alles' van de kassa). Maar nog vaker werd er gewoon voor gezorgd dat er iemand op de volgende kassa zat waar ze dingen aan kon vragen.

Verder vind ik het meer dan normaal dat een scholier die parttime werkt op eenzelfde manier behandeld werd als de vaste krachten. Ik heb bij mijn supermarkt altijd gemerkt dat wanneer dit van beiden kanten komt dit ook het geval is. Zo had ik altijd hele goede contacten met mijn baas, als ik om '15 minuten' vroeg om iets te bespreken dan was die tijd er ook gewoon.

Wel merk ik dat in een supermarkt iemand niet snel 'beloont' wordt. Als je 10 minuten eerder komt hoef je geen beloning te verwachten. Al helemaal niet van de leeftijdsgenoten op de werkvloer want die zijn vooral bezig met wanneer ze zelf naar huis mogen :P Het is natuurlijk wel zo dat als op termijn blijkt dat je een goede vriendelijke hardwerkende betrouwbaarde werknemer bent het bedrijf veel meer moeite voor je wilt doen. En ze waarschijnlijk je contract zullen verlengen ook wanneer je ouder bent. Of wanneer je vrij wilt of iets in je rooster wilt veranderen meer moeite voor je doen etc :P

Nou dit was een beetje mijn supermarktervaring :9

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

rac-on schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:35:
prijzenoorlog he... meer opleiding en training == duurdere boodschappen. en als iemand het op deze manier niet trekt, staan er altijd wel 5 nieuwe kassamiepen voor in de rij.
Is waar, maar ik vind ook dat ze iemand een kans moeten geven om iemand fatsoenlijk zn werk te kunnen leren.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Artwido
  • Laatst online: 23:41
rac-on schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:35:
Dat zou wel een erge kortzichtige visie zijn. Lijkt me dat je meer hebt aan een cassiere die zelfverzekerd is doordat ze een opeiding heeft gehad.
Als klant word je namelijk niet echt blij van een stuntelende cassiere.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Tot op een bepaalde hoogte wordt je altijd in het diepe gegooid. Je leert het toch pas door het te doen. Maar bij ons (bouwmarkt vakantiewerk) staan ze er meestal toch wel 1 of 2 dagen bij voordat ze alleen gelaten worden. En vragen kan / mag altijd.
Die paar uur is toch maar matig.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-11 16:46

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb ook ooit in een supermarkt gewerkt en zorgde er altijd voor dat iemand ingewerkt wordt door iemand die daar goed in is, dus die zelf ervaren is maar ook geduld heeft.

Dat fulltimers - parttimers verhaal komt me wel enigszins bekend voor, vooral de vrouwen tussen de 30 en 40 voelden zich op een vreemde manier verheven boven de rest. Ik had om 18e aardig wat te vertellen in de supermarkt, daar konden zij ook erg slecht tegen (maar dat ging na verloop van tijd een stuk beter).

Maar: blijkbaar heeft je dochter zich gered, dus op zich is ze dan toch goed genoeg ingewerkt :)?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Bij AH gaat dat iig niet zo :X

Netjes eerst 1 - 2 video's kijken met hoe en wat, ook meer in het algemeen het bedrijf AH, daarna een uitgebreide kassatraining, duurt iets van 2 uur geloof ik. Als je dat gedaan hebt kan je los, en dan is er altijd nog een ervaren kassa-miep in de buurt die je even helpen kan.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Digros (=Dirk v/d Broek) doet precies hetzelfde als de AH als ik kamstra's reactie lees. Je bent een hele middag op een distributiecentrum of hoofdkantoor en dan krijg je de zogenaamde PIT (Personeels Introductie Training), en die dag krijg je ook al uitbetaald. Als je begint staat er nog wel eerst iemand bij je idd maar daarna mag je het zelf doen of het kassakantoor opbellen als je er niet uit komt. Kleding wordt geregeld op het filiaal voordat je de PIT doet.

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij de AH krijg je inderdaad eerst 1 of 2 video's te zien van hoe en wat.Daarna een uitgebreide kassatraining op een computer een simulatie dus daarin doe je examen en als je die haalt kan je beginnen.Je word daar zelfs voor betaald, en als je het examen haalt kun je beginnen met een ervaren cassiere achter je en na een tijdje mag je alles zelf doen.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:02

Bob Popcorn

Plop!

Ik werk al 5 jaar bij een Super de Boer, maar hier gaat het er een stukje anders aan toe. Ten eerste krijgen de nieuwe medewerkers een volledige rondleiding, en worden ze voorgesteld aan het voltallige personeel wat op dat moment aan het werk is, daarna mag ze bij de klantenservice (= sigarettenbalie) kijken hoe het in z'n werk gaat met klanten te woord staan, telefoon opnemen en een klein stukje kassawerk, daarna gaan ze bij een kassa kijken hoe het gaat, vervolgens mogen ze het zelf proberen (15 minuten ofzo) en daarna gaan ze kijken of ze zelfstandig kan. Al met al zitten er zeker wel 3 "cursusdagen" tussen voordat ze écht aan het werk gaat. En sowieso worden ze de eerste week(en) zeer goed begeleid wat betreft pauzeregelingen etc. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bij de Digros / Dirk vd Broek e.d. krijg je een Personeels IntroductieTraning (PIT)-dag, waarin een heleboel behandeld wordt, en een uurtje droge kassatraining met elkaar (dus geen zeurende, lastige klanten) waardoor je de interface van de kassa leert kennen. Deze PIT-dag duurt ongeveer 6 uur, en die uren worden als werkuren uitbetaald.

Vervolgens loop je eerst een dag met iemand mee, en uiteraard hangt bij iedere kassa een telefoon waarmee je naar het kassakantoor kunt bellen met vragen. Ik vind bovenstaande een ideale werkwijze.

Jammer dat het in het geval van jouw dochter zo niet kon...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik werk zelf bij Vomar als all-rounder zeg maar :+ (Kassa/KW). Dit is echt niet de normale procedure bij Vomar. Bij ons in het filiaal worden nieuwe associees eerst aan iedereen voorgesteld alvorens het werk wordt uitgelegd. Nieuwe kassieres staan bij ons eerst 30 minuten mee te kijken met een ervaren kassiere voordat de nieuweling zelf gaat zitten, de ervaren kassiere neemt dan plaats achter de nieuweling. Na verloop van tijd gaan de ervaren kassiere 'lopen' (lees: sigaretten vullen/lectuur doen/kassa's tellen e.d.) maar blijft wel in de buurt van de nieuweling.

Mijn mening is dan ook dat de Hoka in kwestie eens goed aangesproken mag worden op haar gedrag, dit is echt niet de normale manier om met nieuwe associes om te gaan.

Hulde voor je dochter dat ze initiatief neemt en zelf op onderzoek uitgaat (met extra geld pinnen)

www.google.nl

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle kan in dit geval uit een redelijke sloot ervaring putten
Ruim 5,5 jaar als bijbaantje in een supermarkt gewerkt, heel veel kassa (soms dagen achter elkaar) en genoeg mensen kassa ingeleerd, van jong tot oud :Y) Leuk werk :)

De situatie die je schetst is redelijk normaal te noemen. Kassasystemen zijn nou niet echt zo heel lastig, goed ze hebben wat trucjes, maar met een uurtje moet iedereen dat (zeker als er gewoon in de praktijk ingeleerd wordt met een superviser echt achter) wel onder de knie hebben.
Dat ze vroeger was en dat het hoofd er zo lullig op reageerde zal denk ik gewoon geweest zijn omdat het toen druk was (anders gaat een hoofdcassier(e?) van een redelijk groot filiaal niet zelf achter de kassa zitten namelijk, die hebben ook andere dingen te doen) en er dus even alle zeilen bijgezet moesten worden. En als er dan zoiets tussendoorkomt en je hebt je dag ff niet...dan kan er zo gereageerd worden. Jammer van de slechte start, wel begrijpelijk.

Wat betreft dat extra pinnen: hier zijn er imho twee de fout in gegaan. Van je dochter uit gezien was het handiger geweest als ze het niet op eigen initiatief gedaan had, maar even had nagevraagd bij een collega. Daarnaast vind ik het ook redelijk onbegrijpelijk van de hoofdcassier(e) dat ze dat niet uitgelegd heeft - juist dat soort dingen zijn zaken waar je echt wel aandacht aan wilt besteden. Het basiswerk heft iedereen vrij snel onder de knie - het zijn juist die specifieke dingen die het hem doen.

Laat je dochter wel in het achterhoofd houden dat ze met geld van de baas werkt: niet zeker weten is sowieso vragen. De actie die ze nu heeft uitgehaald is op zich met de meeste kassasystemen redelijk makkelijk terug te draaien (hoka moet er wel aan te pas komen, maar goed), maar er zijn ook acties die lastiger terug te draaien zijn.
Klein voorbeeldje: Creditcardtransactie van een vrouw uit Belgie was niet goed gegaan, en ik heb de transactie toch als betaald afgehandeld. Dat kreeg ik (terecht) terug van mijn cheffin, was mijn fout, mocht ik herstellen. Dus ik Visa gebeld, tel. nummer opgevraagd van de klant in kwestie, mevrouw gebeld en de situatie uitgelegd. Of ze alsnog een cheque op wilden sturen om het bedrag te voldoen. Was voor haar gelukkig geen probleem, maar als ze bezwaar had gehad had ik geen poot gehad om op te staan.

Wat ik je dochter dan ook in het vervolg zou willen adviseren: In een situatie dat je het even niet weet: niks aan de hand, zeg gewoon vriendelijk tegen de klant dat je net nieuw bent en het even na moet vragen en doe dat vervolgens. Mensen hebben daar meestal prima begrip voor. Niemand is perfect en alle begin is moelijk. De hoka is immers ook zo begonnen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 15:31

Freak187

geen

Ik werk al een jaartje of 6 bij de VOMAR en bij ons filiaal wordt het wel wat anders gedaan.

Een cassiere die voor het eerst moet werken, loopt eerst een dag mee met een ervaren cassiere. Ze kijkt dan vooral toe. Later op de dag mag zij zelf achter de kassa plaatsnemen en blijft een ervaren cassiere achter haar staan om problemen te verhelpen.

Daarna is het gaan met de banaan, omdat het niet echt moeilijk is...

Kia Niro-EV 2024

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 19:17
Zoals al gezegd...

Ik werk bij (nu nog) Edah en ik kreeg 2 volle dagen een "normale" kassier achter mij staan om alles uit te leggen, werking, storingen, etc.... 1 uur is niet genoeg om dat soort dingen te leren... Btw, het is verantwoording van hoofdkassiere als er straks een kasverschil van enkele 100den euro's ontstaat. Als jou dochter op deze manier de zaken (nu al, voordat het verschil geconstateerd word) voorlegt bij bedrijfsleider / hoger geplaatste moet er toch een oplossing te vinden zijn?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik denk dat het voornamelijk afhangt van hoe het filliaal is, groot/ klein, druk/rustig, ligging e.d.

Sinds februari werkt drooger achter de kassa(t/m september), werd eerst alles uitgelegd, daarna ongeveer 20 minuutjes gekeken hoe afdelingshoofd het deed, waarbij ze ook uitleg gaf. Daarna zelf bijna de rest van m'n uren achter de kassa gezeten, waarbij ze bijna constant achter of vlakbij me stond. Nu er ook vakantiewerkers zijn, gaat het vrijwel precies zo en mag ik zelf ook helpen met inwerken :P

Als er een te grote rij komt te staan, gaat de 'ervaren' cassiere erachter zitten, zodat de rij snel(ler) verdwijnt, of achter de kassa tegenover de nieuweling. Er is dus eigenlijk altijd wel iemand in de buurt, eerste paar keren op pauze gaan, ook altijd met z'n 2en (of meer). Dit is dan wel in een kleine Super de Boer, met 4 kassa's, zonder servicebalie.(dorp in Friesland)

Al met al wel goed geregeld, maar soms twijfel ik wel eens als de afdelingshoofd niet het zelfvertrouwen te veel indeukt bij de nieuwelingen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Pagina: 1