[Fedora C5] soft RAID problemen

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-02 17:54
Ik ben een servertje aan het installeren, en hier wat tests mee aan het uitvoeren mbt Software RAID 1. Het gebruikte moederbord is een Intel Serverboard 7230NH1, met Intel ICH7R controller. Dit is een firmware achtige RAID controller, die echter niet aan de praat te krijgen is in 'RAID' modus onder linux. In mijn test heb ik hem dan ook als gewone controller gebruikt.

Ik heb in de setup van FC5 voor beide schijven 1 partitie aangemaakt op 'software raid' en hierna van deze twee schijven één MD /dev/md0, die mountpoint / heeft. Voor de test nog even geen swap etc.

Gaat allemaal goed, en na de eerste boot gaat ie resyncen, gaat ook allemaal prima. De setup werkt dus goed. Dan de test.

Schijf 2 gaat 'kapot', oftewel ik trek hem uit de hotswappable bay. Dikke error op het scherm en Linux slaat ongeveer vast, is in ieder geval niks meer mee aan te vangen. Wat zou je doen als je de server in colo stond, precies, een harde reset. Na deze reset boot de server prima door. Ik 'kom op locatie' ;) en stop de schijf er weer in, ff wat geratel. Ik voeg de schijf weer toe aan de array d.m.v. mdadm, en alles begint te resyncen / rebuilden. --> PRIMA

Nu de test met schijf 1. Alles is weer gerebuild, dus compleet goede configuratie draait. Nu trek ik 1 eruit, zelfde error als voorheen, en weer een harde reset. ECHTER, nu start de server NIET meer op, hij krijgt bij GRUB een GRUB HDD ERROR, het lijkt dus dat ie z'n boot records kwijt is... --> NIET PRIMA... ;)

Is aan dit laatste wat te doen? Ik vind het al jammer dat de server compleet vastslaat bij een HD crash (waarom gaat ie niet door op 1 schijf ? :? ), maargoed, een reset van het systeem is niet zo'n ramp. Maar dit feest werkt alleen als de tweede schijf crasht, anders boot ie dus helemaal niet meer, en is het maar afwachten of het nog goed komt...

Oftewel, is er een manier om de bootgegevens ook te mirroren...

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Er is vrij makkelijk een oplossing te vinden voor het probleem dat het systeem niet meer start als schijf 1 eruit wordt gehaald. Je kan dan het beste grub op beide drives setuppen en daarna grub de raid schijf laten gebruiken om op te starten.
Hier kan je zien hoe dit ongeveer werkt met Gentoo. Op deze wijze heb ik het ook geinstalleerd en nog geen problemen gehad en al wel goed getest.

[ Voor 11% gewijzigd door koffiedrinker op 11-07-2006 22:27 ]

Koffie werkt echt!