CAT6 op 100mbit?

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-04 13:04
Wij hebben thuis brand gehad en bij de verbouwing waren alle plafonds open dus zijn er overal extra loze leidingen neergelegt voor netwerk, kabel tv en telefoon.

Via een inkoopactie heb ik lekker goedkoop cat6 kabel kunnen kopen omdat ik 1gigabit wel fijn vind om grote bestanden over te zetten.
Nu lees ik een beetje rond en las ik ineens dat cat6 niet helemaal downwards compateble is met 100mbit, en bijv ook op een andere manier gecrost moet worden.
Mijn idee was namelijk cat 6 is beter dan cat5e en cat5 en het enige verschil is gegarandeerd gigabit compateble,

- Gaat een cat6 kabel werken tussen 2 100mbit netwerk kaarten?
- Is de volgorde van de draadjes van cat6 hetzelfde als cat5?
- Kan ik in een netwerk met cat6 kabel en 1gigabit & 100mbit kaarten ook een 100mbit switch gebruiken, die dan natuurlijk alleen tot 100mbit werkt. (ik moet namelijk nog een gigabit switch betsellen)
- Is er echt een verschil in de adervolgorde met een gigabit croskabel, en deze werkt dan zeker niet meer in een 100mbit netwerk?
- En als er de cat5 ader volgorde worde gebruikt met cat6 schakelt het netwerk dan terug naar 100mbit of werkt het dan niet?
- Is cat6 ook tot 10gigabit is staat? (mocht dit er komen)

Zijn er nog andere dingen op moet letten?
Want ik schrok me aardig tepletter zoen ik las dat cat6 iets weselijk anders is dan een opgevoerde cat5 kabel die 1gigabit gecertificeerd is. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-07-2006 01:02 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Volgens mij is het gewoon mogelijk hoor..

Zie:
"Deze UTP Cat6 kabel is van hoogwaardige kwaliteit en staat garant voor de best mogelijke prestaties. Uiteraard ondersteunt de kabel verschillende snelheden en is deze ook compatibel met 10 Mbps en 100 Mbps netwerken."

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Met anders crossen bedoelt men dat je voor 10/100 alleen ader 1,2,3 en 6 nodig hebt (geldt ook voor CAT5 en CAT5E). Voor Gigabit alle acht.. Dus wil je Gbit gebruiken, 4 aders meer aansluiten. 't Is wel backwards compatible, en elke zichzelf respecterende installateur krimpt gewoon alle 8 aders. En nog maar eens: het zal werken :)

• Lennart_1337
Bedankt voor de reacties!
Gelukkig niks om zorgen over te maken.
Ik krimp altijd alle 8 dus eigenlijk veranderd er niks.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

CAT6 is overkill voor Gigabit, Gigabit over koper is 100% ontworpen voor CAT5e. Lang geleden was 2 paren van CAT3 genoeg voor 10Mbps, toen kwam 100Mbps uit in 2 smaken. 100BASE-TX ging over 2 paren van CAT5, maar vele mensen hebben nog CAT3 in hun muren steken. 100BASE-T4 gebruikte 4 paren van CAT3 om 100Mbps te halen.

Met de overstap naar Gigabit zien de fabrikanten in dat iedereen CAT5-bedrading heeft en moet zich daarop richten, dus 1000BASE-T gebruikt 4 paren van CAT5. Maar CAT5-kabels worden niet streng genoeg gekeurd zodat er echte brakke kabels kunnen bestaan, door de keuringseisen strenger te maken ontstaat CAT5e voor Gigabit. Op kortere afstanden kan je Gigabit ook over gewone CAT5 sturen.

CAT6 mikt op 10Gbps over koper, is dat haalbaar? (time will tell)

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 13-07-2006 21:43 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

rapture schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 01:55:

Ik heb maar weinig PC's en xelfs servers gezien die efficient met 1GB/s overweg kunnen (lees: de meeste halen met moeite een kwart van de theoretische snelheid) dus er zal meer moeten gebeuren dan alleen 10Gb bekabeling wil daar snelheidswinst te behalen zijn.

Verwijderd

rapture schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 01:55:
Euhm voor 10Gbps ging met och geen gewoon koper meer gebruiken? Of toch allenszins geen gewone cat6 met RJ45 connectoren, maar een nieuw soort connectoren. Stond laatst iets van op de frontpage.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Yngwie- schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 02:00:
[...]

Ik heb maar weinig PC's en xelfs servers gezien die efficient met 1GB/s overweg kunnen (lees: de meeste halen met moeite een kwart van de theoretische snelheid) dus er zal meer moeten gebeuren dan alleen 10Gb bekabeling wil daar snelheidswinst te behalen zijn.
Gelukkig is bekabeling niet gelimiteerd tot PC's en zelfs servers. Prop namelijk een zooi van dat soort dingen bij elkaar en op een gegeven moment is 10gigE zelfs al te weinig. (Zodanig doen onze huidige snelste links 40gbit, en 100gbit is in de maak.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Lennart_1337
Over de discussie of 1 of 10 gigabit bruikbaar is, het kost mij bijna geen meerprijs omdat ik heel goedkoop met een inkoop actie 100meter cat6 kon krijgen, nu ligt er in iedergeval goede kabel die ik van plan was de komende jaren te laten liggen en hopelijk aardig future-proof is. (leggen van de kabels is een pokkeklus omdat het naar 8 verschillende kamers op 3etages moest)

Ik heb net even getest en ik kom op een gebruik van maximaal 25% uit met dvd's overzetten op een cat6 gigabit netwerk verbinding.
Wat er hieraan de beperkende factor is durf ik niet te zeggen maar het is niet de cpu; maar de hardeschijven horen toch wel meer dan 25mbyte/sec te halen? (WD 320gig 7200rpm en Maxtor 200gig 7200rpm) Dit met een cat6 crosskabel van 3 meter.

Met cat5 haal ik maximaal een gebruik van tegen de 80% dat zou 8% met cat6 gigabit zijn, ik ga er dus zelfs met mijn huidige pc's al 300% op vooruit en dit word steeds meer als de limit van wat de computers aankunnnen meer word. Als vroeger het overzetten van grote hoeveelheden data bijv. 5 uur koste (125gig) is dat met gigabit in mijn geval al terug gebracht naar 1,5 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-07-2006 02:45 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lennart_1337 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 02:23:
Over de discussie of 1 of 10 gigabit bruikbaar is, het kost mij bijna geen meerprijs omdat ik heel goedkoop met een inkoop actie 100meter cat6 kon krijgen, nu ligt er in iedergeval goede kabel die ik van plan was de komende jaren te laten liggen en hopelijk aardig future-proof is. (leggen van de kabels is een pokkeklus omdat het naar 8 verschillende kamers op 3etages moest)

Ik heb net even getest en ik kom op een gebruik van maximaal 25% uit met dvd's overzetten op een cat6 gigabit netwerk verbinding.
Wat er hieraan de beperkende factor is durf ik niet te zeggen maar het is niet de cpu; maar de hardeschijven horen toch wel meer dan 25mbyte/sec te halen? (WD 320gig 7200rpm en Maxtor 200gig 7200rpm) Dit met een cat6 crosskabel van 3 meter.

Met cat5 haal ik maximaal een gebruik van tegen de 80% dat zou 8% met cat6 gigabit zijn, ik ga er dus zelfs met mijn huidige pc's al 300% op vooruit en dit word steeds meer als de limit van wat de computers aankunnnen meer word. Als vroeger het overzetten van grote hoeveelheden data bijv. 5 uur koste (125gig) is dat met gigabit in mijn geval al terug gebracht naar 1,5 uur.
Naast harde schijf kunnen de Gigabitnetwerkkaarten, pci-bussen en Windows sharing ook beperkte factoren zijn.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ja, wat voor Gbit kaarten heb je?
Realtek is onder windows voor 100mbit al niet zo fijn, laat staan voor Gbit.

Pak eens 2 intel kaarten zou ik zeggen, en misschien een fatsoenlijk switch?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Lennart_1337
Ik heb idd. realtek netwerk kaarten....
Een switch kwam er niet aan te pas, het was een cat6 crosscable.

Ik moet nog wel een gigabit switch nemen ipv. de 100mbit die ik nu heb.
Welke raden jullie mij aan? (Het lieftst de goedkoopste die goed werkt, het budget is namelijk niet zo heel groot)

• TranceSetter
  • Laatst online: 14:27
Ik ben nu ook op zoek naar goede shops waar ze op een rol 100 meter Cat6 kabel verkopen. Nu zie ik bijvoorbeeld op www.empc.nl wel zo'n rol staan, maar deze is van Sweex... Zelf heb ik met hun producten niet zo'n goede ervaring, maar weet iemand of deze kabel wel van goede kwaliteit is?

Alvast bedankt :Y)

Ik heb gelezen dat op Cat-6 kabels niet makkelijk RJ-45 connectoren gezet kunnen worden, dus ben ik overgestapt op Cat 5E nu.

Nu zijn er dus UTP en STP kabels met ieder zijn eigen connectoren. Nu lijkt het mij dat de STP kabels beter zijn omdat ze shielded zijn. Echter passen de shielded connectoren ook gewoon in de 'normale' connectoren van mijn router, pc e.d.?

[ Voor 39% gewijzigd door TranceSetter op 15-07-2006 10:38 ]

• Lennart_1337
Dat met die stekkertjes knijpen op cat6 heb ik nu idd. al ondervonden, ik had van die conectoren waarbij de aders eerst in een plastic afstandhoudertjes moesten en daarna in de conector. Resultaat: alle draadjes bij het knijpen scheef.

Nu heb ik andere conectoren waarbij de draadjes gelijk in de conector geplaatst moeten worden en dit werkt al een stuk beter.

De aders zijn denk ik wat kleiner dan cat5 (daarom is het stekker knijpen wat lastiger) omdat er plaats gemaakt is voor een plastic afstandhouder in de cat6 kabel, maar deze is wel weg te knippen zodat de conector past.

Verwijderd

Misschien voortaan eerst lezen en dingen uitzoeken voordat je alle kabels neerlegt. Beetje dom....

• TranceSetter
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:36:
Misschien voortaan eerst lezen en dingen uitzoeken voordat je alle kabels neerlegt. Beetje dom....
Beetje loze reactie imo. Ja, hij had misschien wat beter kunnen nakijken wat er met CAT-6 aan de hand is, maar om daar nou weer gelijk van te zeggen dat dit dom is...

Zelf ging ik er ook vanuit dat je gewoon op CAT-6 kabel RJ-45 stekkers kon zetten, totdat ik bij connect-home.nl las dat dit dus niet gaat.

• Lennart_1337
Voor alle duidelijkheid:
- Bij cat6 zijn de aders dunner dan cat5
- er zit een plastic afstandhouder tussen de aders

Maar dat is allemaal op te losssen met een schaar en goede plugjes; voor de duidelijkheid: Ik heb zelf standaart rj45 (zo heten die toch) op cat6 gemaakt en het werkt perfect!
Het is alleen even wat omslachtiger.

• IceClub
  • Laatst online: 05-07-2025
Gewoon interesse maar gebruik jij wel of geen contactdozen?

• Lennart_1337
Ik heb wel contact dozen en moet deze nog aansluiten, maar dat zijn van die gamma dingen met ook coax voor de tv erbij. Ik heb het alleen nog niet werkent gehad, maar hier heb ik nog niet echt naar gekeken.
Pagina: 1