Welke maten voor mijn subwoofer kist

Pagina: 1
Acties:
  • 3.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,

Ik heb een speaker gekocht welke ik nu in een kist wil gaan inbouwen.

Ik zie verschillende calculators op het net staan maar er worden waardes gevraagt welke ik niet terug kan vinden op de website van boschmann.

Het is een boschmann Z3-10DVC.

Kan iemand mij misschien vertellen welke gegevens ik moet gebruiken om de juiste berekeningen te kunnen krijgen met zo'n programma ?

(Ben er zelf nog niet uit of ik een gesloten of open kist wil, dat wil ik bekijken met behulp van die programma's)

De gegevens zijn als volgt:

http://www.boschmann.com/...eter/current/Z3-10DVC.pdf

Thiele-small Parameters.

Model: Z3-10DVC
Cone Dia: 300 (mm)
Re (VC): 3 (ohms)
Fo: 38.105 (hz)
Zmax: 66.56 (ohms)
Sd:0.0227m²
BL:17.432 (TM)
No:0.181 (1/100)
SPLo:84.604 (db)
Qms:7.152
Qes:0.298
Qts:0.286
Vas:10.113 (liters)
Cms:138.232(uM/N)
Mms:126.201(g)
Mmd:124.234 (g)
Levc@1K:4.4305(mH)
Rem@1K:4.4.05(ohms)
Krm:2.593(Ω)
Kxm:20.78(mH)
Erm:0.846
Exm:0.718
Xmax:16mm (mm)
Pmax: 700W Watts
EBP:127.8691275
Vd:0.036 Ft³

Ik vond onder andere deze website http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#sealed
en daar vragen ze naar de Qtc waarde en die zie ik niet terug in deze gegevens.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 18:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Download ff WinISD pro. Je hebt parameters zat, dus daar zal het niet aan liggen. Vul in Win ISD gewoon Qes.Qms,fs,VAS, MMS, Re, Le (=Levc), Xmax, en Pe (=Pmax) in. De rest doet ie zelf.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:09:
Download ff WinISD pro. Je hebt parameters zat, dus daar zal het niet aan liggen. Vul in Win ISD gewoon <..>,fs,<..> in. De rest doet ie zelf.
De fs gegevens heb ik niet.
Zie is dat misschien het zelfde als Fo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:53:
[...]

De fs gegevens heb ik niet.
Zie is dat misschien het zelfde als Fo ?
Jep :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 300 mm driver met een VAS van 10,113 (liters) is dat niet wat weinig. Ik vermoed een kleine type-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:18:
Een 300 mm driver met een VAS van 10,113 (liters) is dat niet wat weinig. Ik vermoed een kleine type-o
Ik heb er helaas geen verstand van.
Ik heb deze gegevens van de website van de fabrikant gehaald dus ik ga er van uit dat het goed is.

het progje ziet er cool uit. Ik denk dat ik hier wel wat mee kan :)

Wel vraag ik mij af waarom mijn kist twee keer zo groot moet worden als ik de kist poort.
41 liter voor een gesloten kist en 123 liter voor een kist met poort volgens het progje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zometeen de spullen halen om een 41L kast te maken. (Gesloten kist) Ik hoop dat het programma niet per ongeluk verkeerde waardes opgeeft en dat mijn speaker in de huidige kast (kant en klare standaard kast) beter klinkt dan de gene die ik nu ga maken :)

Ik laat het nog wel weten of het gelukt is.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Toch,, die vas lijkt me erg mager. Als de ophanging stijf is, is 110 liter normaler.
Enneh, gesloten ben ik persoonlijk nooit een fan van. (maar das persoonlijk he).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:49:
Toch,, die vas lijkt me erg mager. Als de ophanging stijf is, is 110 liter normaler.
Enneh, gesloten ben ik persoonlijk nooit een fan van. (maar das persoonlijk he).
Pcies wat ik al dacht, wellicht dat de komma fout staa en dat het 10,113 -> 101,13 is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 02:16:
[...]

Pcies wat ik al dacht, wellicht dat de komma fout staa en dat het 10,113 -> 101,13 is ?
Als ik bij een zwaarder model kijk (de 12) is de van 24.56
http://www.boschmann.com/...eter/current/Z3-12DVC.pdf

Ik zou het dus echt niet weten :(

Ik heb een klein foutje gemaakt met de planken dus moet morgen nog even zaken (is het nu te laat voor :P )

Ik merk wel wat er gebeurt.
Ik hoop dat het beter zal zijn dan wat ik heb...

Ook kwam een vriend van mij ermee dat ik versie 12 had en niet 10.... Maar als ik die uitreken met het progje kom ik op 10 liter uit voor een kist. Het lijkt wel alsof dat progje niet helemaal lekker is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hmm.. supervaag.

Overigens, met een ebp van 127 smeekt deze woofer om een gepoorte kist.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Waar ga je deze woofer trouwens voor gebruiken? thuis? in een auto? ...

PS in de PDF staat ook al dat deze woofer zich beter thuis voel in een gepoorte kast. Precies wat teacher zegt:
teacher schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 08:26:
Overigens, met een ebp van 127 smeekt deze woofer om een gepoorte kist.
Ik zou dus een gepoorte kist maken. Dan komt de woofer vele malen beter tot zijn recht.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 02:48:
[...]
Ook kwam een vriend van mij ermee dat ik versie 12 had en niet 10.... Maar als ik die uitreken met het progje kom ik op 10 liter uit voor een kist. Het lijkt wel alsof dat progje niet helemaal lekker is...
Op zich is het proggie prima, de VAS is alleen heel ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens aanvullend op wat eerder is geschreven, is de website van boschmann niet helemaal duidelijk.

Zie dit maar eens, dit zijn de specs van de Z3-10DVC volgens de site (bij "products");

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e7778428668a94693e55fc30e5602492/full.png

Maar die zijn heel anders dan de specs in de .pdf;

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4663ba7f0e597b6f81723e2a115536f9/full.png

De SPL is anders 91 vs. 84

En wat wel het meest opvallende is, is dat de pdf en de specs er niet eens over uit zijn of het nu een 250mm driver is of een 300mm. Dat is wel het meest simpele om te meten cq. vast te stellen.

Overigens weet ik vrijwel zeker dat de 10DVC een 250mm driver is, want die 10 in het productnummer slaat op inches, en 10 inches komt ongeveer overeen met 250mm.

Dus als ik jou was zou ik mailen/bellen/faxen met die lui om een goed specsheet te krijgen. Want ik vertrouw die TS paramaters nu helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou er sowiso een bassreflex poort in maken omdat hiermee de extra energie positief gebruikt wordt welke bij een dichte kast verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:39:
Ik zou er sowiso een bassreflex poort in maken omdat hiermee de extra energie positief gebruikt wordt welke bij een dichte kast verloren gaan.
Wat te verwachten valt van een bassjunk :)

Er zijn goede redenen om niet voor een reflexkast te kiezen: betere demping onder de grensfrequentie van het systeem (onder Fs biedt een reflexkast geen weerstand), minder kleuring in het laag (zie de +3 dB bult bij reflexsystemen rond de onderste systeemfrequentie), aard van de woofer (hoge/lage mechanische Q-factor), hoeveel geluidsdruk wil je bereiken, e.d.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nare man schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:11:
[...]

Wat te verwachten valt van een bassjunk :)

Er zijn goede redenen om niet voor een reflexkast te kiezen: betere demping onder de grensfrequentie van het systeem (onder Fs biedt een reflexkast geen weerstand), minder kleuring in het laag (zie de +3 dB bult bij reflexsystemen rond de onderste systeemfrequentie), aard van de woofer (hoge/lage mechanische Q-factor), hoeveel geluidsdruk wil je bereiken, e.d.
Een gepoorte kist kan flink dreunen en lekker diep maar ben van mening dat je met een gesloten kist een strakkere klank krijgt.
Ik denk dat ik gewoon 2 kisten ga maken en dat ik dan luister wat ik zelf het beste vindt voor mijn speaker.

Nu moet ik alleen nog een reactie terug krijgen van boschmann met de juiste gegevens van mijn speaker.
Helaas zijn ze niet zo snel met antwoorden want heb het mailtje vanmiddag om een uurtje of 13:00 gestuurd en heb nog geen reactie mogen ontvangen.

Heb je trouwens voor een gepoorte kist ander dempings materiaal nodig dan met een gesloten kist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:45

sphere

Debian abuser

In subs valt er niet zoveel te dempen, de frequenties die zo'n ding voortbrengt passen niet in de kist. Gewoon goed bracen is het devies.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sphere schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 01:22:
In subs valt er niet zoveel te dempen, de frequenties die zo'n ding voortbrengt passen niet in de kist. Gewoon goed bracen is het devies.
Wat is bracen ?
Ik ga er vanuit dat je klank warmer is als je wel wat noppenschuim of dempingwol er in gooit toch ?

Heb trouwens nog geen reactie van boschmann gehad ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klein schopje.

Heb trouwens nog geen reactie gehad van boschmann :'(

Ook kan ik de juiste gegevens gewoon niet terug vinden op het net met google ;'(

Welke tools gebruiken jullie om de juiste maten van de kist te berekenen naast winISD ?

Ook zou ik graag nog antwoord willen hebben om mijn vraag mbt demping matriaal in de de kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn 40 liter kist gemaakt maar het lijkt wel alsof mijn sub op een bepaalde frequentie dicht slaat... ik denk dat ik volgendeweek een 30 liter kast maak om te kijken of dat beter klinkt.
Ik houdt jullie op de hoogte.

heb overigens nog niets van boschmann gekregen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:57

Sick Nick

Drop the top!

Je kan ook even je 40 liter kist gebruiken als 30 liter kist door er een paar bakstenen in te leggen ;) Scheelt je weer hout halen voor een nieuwe kist en het gaat makkelijker/sneller. Gewoon woofer eruit, bakstenen erin leggen die bij elkaar ongeveer 10 liter innemen, woofer erin en testen maar. Zo kan je een beetje spelen net zo lang tot je de voor jou optimale inhoud hebt gevonden en kan je een nieuw kistje maken die precies die inhoud heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 15:45
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:47:
Ik heb gisteren mijn 40 liter kist gemaakt maar het lijkt wel alsof mijn sub op een bepaalde frequentie dicht slaat... ik denk dat ik volgendeweek een 30 liter kast maak om te kijken of dat beter klinkt.
Ik houdt jullie op de hoogte.

heb overigens nog niets van boschmann gekregen :'(
Heb je een toongenerator? Hoor je dat boven de frequentie waarop 'ie dichtslaat veel harder gaat dan de rest? Als dat zo is, is je kast te klein
Oh, Basreflex.. Op welke frequentie heb je je poort getuned? Heb je er sowieso een pijp inzitten? :+
Ook zou ik graag nog antwoord willen hebben om mijn vraag mbt demping matriaal in de de kist.
In een gesloten kist doe je meestal baftex, maar die stop je helemaal vol. Dit is enkel om het intern volume te vergroten. Het wol zorgt voor een vertraagde aan- en afgifte van de energie waardoor de woofer 'denkt' dat de kast groter is. Echter, dempen op de wanden doe je om staande golven te voorkomen. Het wol zorgt er dan voor dat je golven worden gedempt, en zo krijg je minder kleuring. Maar de golven van de woofer zijn veels te lang om in de kist te staan, een 80 Hz golf is 4,3 meter bijvoorbeeld.

Wat wel kan gebeuren, eigenlijk het tegenovergestelde van een staande golf, is dat de panelen gaan meeresoneren. Als je dit wilt voorkomen, dan kun je bracen, dit is heel effectief, je verbindt twee wanden met elkaar door midden van een stok of een plank met gaten. Zo breng je de resonantiefrequentie omhoog, wat voor een subwoofer prettig is, en het beweegt minder snel. Verdikken van de wanden is veel minder effectief. Voor maximale effect een kruisbrace maken zodat alle wanden verbonden zijn.

Voorbeeld van bracing:
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-lengtebrace3.jpg
Even de gaten afronden en eringezet ziet het er zo uit. :)
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-lengtebrace4.jpg

En ervoor zorgen dat je een kruisbrace krijgt:
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-brace.jpg

Zoals je misschien wl gezien hebt zitten ze in elkaar door tot de helft een inkeping te maken bij beide planken van de dikte van diezelfde planken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Seers op 15-07-2006 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zijn die witte dingen aan de zijkant van de box? t lijkt op steen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 15:45
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 11:56:
wat zijn die witte dingen aan de zijkant van de box? t lijkt op steen ofzo
Maar het is gewoon zilverzand. :P

Hier is het wat beter te zien:
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/XLSub-sandchamber6.jpg
Pagina: 1