HDD opeens nog maar 16GB ipv 160GB

Pagina: 1
Acties:

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een tijd geleden heb ik een 2e 160gb hdd gekocht (Maxtor DiamondMax 17, 7200rpm 16mb). Deze deed het prima, totdat ik een keer windows opnieuw moest installeren. Sindsdien word mijn schijf herkend als eentje van 16gb.

In het bios ziet hij wel de goede versie van de hdd, alleen ook maar 16gb. Handmatig aanpassen helpt hierbij niet.

Heb de hdd al in een externe behuizing geprobeerd, helaas met hetzelfde resultaat.

Ook programma`s als Partitionmagic en HDDlive Pro zien de schijf als eentje van 16gb.

Het heeft iig niks te maken met dat mijn moederbord het niet aan zou kunnen, want hij heeft het een paar weken prima gedaan naast mijn andere 160gb hdd.

Wie weet hier een oplossing voor?

iStockphoto

Verwijderd

wel geformateert in NTFS?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat zegt het diagnosetooltje van Maxtor? Moet je die eens draaien.

C:\>_

• BlizzarD
  • Niet online
Ja dat is ie.
Maar met partition magic ziet ie ook niks unallocated ofzo. Dus alleen de schijf als 16gb en verder niks :S

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Vinnie schreef op maandag 10 juli 2006 @ 21:54:
Wat zegt het diagnosetooltje van Maxtor? Moet je die eens draaien.
Ik heb geen floppy meer in mn systeem :P

iStockphoto

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
pinnetjes achter op de schijf wel goed gezet?
misschien dat je hem wel hardwarematig hebt ingesteld op een limiet oid.
succes

• BlizzarD
  • Niet online
Diagnotics van maxtor geven van beide schijven aan dat ze goed zijn. Zowel met de basic als de volledige test.

iStockphoto

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geeft de maxdiag ook de schijfruimte correct aan?

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Heb je de schijf niet gelimiteerd met de jumpers achterop? Misschien dat dit het probleem is. Gewoon even kijken wat er als default op de sticker staat.

• BlizzarD
  • Niet online
Schijf is niet gelimiteerd, zitten geen jumpers achterop.

MaxBlast geeft het volgende aan over de harde schijven:
Maxtor 6Y160P0 (Oude 160gb, die wel gewoon 160gb aangeeft)

Cylinders 317632
Heads 16
SPT 63
Max LBA 320173056
---------------------------------

Maxtor 6G160P0 (Nieuwe 160gb, die maar 16gb aangeeft)

Cylinders 34528
Heads 16
SPT 63
Max LBA 34804280
Misschien dat iemand hier iets aan heeft? Maxtor zegt dat beide schijven keurig in orde zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door BlizzarD op 10-07-2006 22:55 ]

iStockphoto

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De gebruikelijke limitatie is 32GB.

edit:
Het aantal cylinders van de verkeerd herkende Maxtor klopt niet. Stel daarvan eens in de BIOS het aantal cylinders/heads/sectors in gelijkwaardig aan de werkende 160GB.

[ Voor 73% gewijzigd door BalusC op 10-07-2006 22:58 ]

Verwijderd

Heb je toevallig een windows XP zonder servicepacks geinstalleerd ? Zoniet dan moet je eerst SP2 downloaden en installeren.

Mocht je wel SP1 of 2 hebben dan kun je het volgende eens proberen: Ik ga er even vanuit dat de 160 Gb schijf niet je boot schijf is, zet deze in de bios eens uit(windows detecteert de schijf dan wel gewoon) en kijk wat windows dan als grootte aangeeft.

Mocht ook dat niet helpen probeer dan eens een livecd(bijvoorbeeld damnsmalllinux, 50MB download) om te kijken hoe de schijf dan wordt herkend.

• BlizzarD
  • Niet online
BalusC schreef op maandag 10 juli 2006 @ 22:51:
De gebruikelijke limitatie is 32GB.

edit:
Het aantal cylinders van de verkeerd herkende Maxtor klopt niet. Stel daarvan eens in de BIOS het aantal cylinders/heads/sectors in gelijkwaardig aan de werkende 160GB.
Ook dat hielp niet.

Die van de goede 160gb, staan de cylinders op 65535 (wat 0 betekend in het bios). Dit heb ik ook zo bij de andere handmatig ingesteld. Het bios gaf wel 136gb aan (wat ook bij de goedwerkende 160gb is), maar windows ziet nog steeds maar een 16gb schijf.

Ook Partitionmagic ziet nog niks extra`s.

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:08:
Heb je toevallig een windows XP zonder servicepacks geinstalleerd ? Zoniet dan moet je eerst SP2 downloaden en installeren.

Mocht je wel SP1 of 2 hebben dan kun je het volgende eens proberen: Ik ga er even vanuit dat de 160 Gb schijf niet je boot schijf is, zet deze in de bios eens uit(windows detecteert de schijf dan wel gewoon) en kijk wat windows dan als grootte aangeeft.

Mocht ook dat niet helpen probeer dan eens een livecd(bijvoorbeeld damnsmalllinux, 50MB download) om te kijken hoe de schijf dan wordt herkend.
SP2 staat geinstalleerd.
Heb m in de bios uitgezet, maar dat hielp helaas niks. Ga nu DSL proberen, kijken wat die aangeeft. Snap hier echt helemaal niks van :/

iStockphoto

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:48

remy007

Broodje Bakpao Helmond

BlizzarD schreef op maandag 10 juli 2006 @ 21:59:
[...]

Ik heb geen floppy meer in mn systeem :P
www.ultimatebootcd.com :)

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• BlizzarD
  • Niet online
Heeft nog iemand een idee waarmee ik het kan verhelpen?

iStockphoto

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:48

remy007

Broodje Bakpao Helmond

BlizzarD schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:55:
Heeft nog iemand een idee waarmee ik het kan verhelpen?
Heb je er al eens aan gedacht, om de HDD eens in een ander systeem te testen? Eventueel met een Knoppix boot cd? Zodat je kunt testen of het aan de HDD, computer of Windows ligt?

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Verwijderd

Limitaties bestaan er alleen van 2 GB-64KB en 32GB-64KB.

Ik zou toch even willen weten of je niet per ongeluk iets hebt vermeubeld in het BIOS. Laadt de defauld instellingen eens.
Pagina: 1