Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Contract voor bepaalde tijd uitdienen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
Graag wil ik over het volgende jullie mening (feiten) horen:

Mijn vriendin wil graag weg bij haar huidige werkgever (ivm ongunstige werktijden en salaris).
Ze is daarom hier en daar aan het solliciteren geweest en heeft afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ze is aangenomen.
Haar nieuwe werkgever wil graag dat ze zsm aan de slag gaat. Dit heeft ze bekend gemaakt bij haar huidige werkgever.

Nu zegt haar huidige werkgever dat ze niet weg kan voordat haar contract is afgelopen, haar contract (voor bepaalde tijd) loopt op 14 september af en deze moet ze volledig uitdienen.
Mijn vriendin was in de veronderstelling dat ze gewoon een opzegtermijn van een maand had, hierover staat niks in het contract.
In het contract wordt verwezen naar de Horeca CAO, wat ik hier vind is het volgende:

1. Voor de beëindiging van het dienstverband gelden de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, tenzij daarvan in het hiernavolgende is afgeweken.

In het Burgerlijk wetboek kom ik ook niet echt verder, we zjin voor de zekerheid nog bij de rechtswinkel geweest welke verwijst naar artikel 7:672 (http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html)

Bij de rechtswinkel zaten 2 (jonge) studentjes welke dit soort zaken duidelijk nog nooit eerder waren tegengekomen waardoor we toch onze twijfels hebben over hun uitspraken. :X

Graag hoor ik van jullie wat jullie zouden doen en of iemand ervaring heeft met zo'n situatie....

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 22:29
Volgens mij heeft het burgelijk wetboek afgesproken dat de opzegtermijn dan 1 maand is.

Ik heb daar nog een URL over liggen. BRB.

Edit: Wie wat bewaard, die heeft wat: http://www.personeelszake...3/2003-3-Opzegtermijn.htm

[ Voor 31% gewijzigd door DiedX op 10-07-2006 21:19 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Mr_DD
DiedX schreef op maandag 10 juli 2006 @ 21:18:
Volgens mij heeft het burgelijk wetboek afgesproken dat de opzegtermijn dan 1 maand is.

Ik heb daar nog een URL over liggen. BRB.

Edit: Wie wat bewaard, die heeft wat: http://www.personeelszake...3/2003-3-Opzegtermijn.htm
Thanx, ik had dat inderdaad ook gevonden maar dit schijnt alleen te gelden bij contracten voor onbepaalde tijd....

Verwijderd

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h344.htm

Kijk ff naar de laatste alinea: in het geval van arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, zijn alle opzeggingen voor het einde van de duur van de overeenkomst ongeldig. Denk dat je vriending pech heeft... :/

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan NIET tussentijds door de werknemer worden beëindigd tenzij dit nadrukkelijk in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Wordt er toch tussentijds opgezegd, dan is de medewerker een schadevergoeding verschuldigd aan de werkgever.

Hier is denk ik toch echt wel voldoende over te vinden.

ARME AOW’er

• mymind*
  • Laatst online: 20-11 21:59

mymind*

A Beautiful Mind

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/667.html

Volgens mij staat het hier in:
...
Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.
...

Hier hebben ze het volgens mij over een arbeidovereenkomst voor bepaalde tijd. Ik heb laatst bij mij oude baas opgestapt terwijl ik nog een half jaar van mij jaarcontract moest voldoen. Ik kon dat doen (met één maand opzegtermijn) omdat ik die optie in mijn laatste overeenkomt op het laten nemen. Anders had ik er nu nog gezeten...

Het moet dus expliciet in de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd vermeld worden. ff contract erbij pakken

Ik ben geen expert, maar volgens mij klopt het zo aardig

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11 21:52
mymind* schreef op maandag 10 juli 2006 @ 21:41:
Het moet dus expliciet in de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd vermeld worden. ff contract erbij pakken
Nee, expliciet is wel duidelijker, een goed werkgever hoort dat er ook in te zetten, maar de "default" is een maand opzegtermijn voor de werknemer arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Bij onbepaalde tijd geldt 2 maanden voor de werknemer.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2657
Houdt rekening met
- opzegtermijn werknemer
- opzegtermijn werkgever
- vast dienstverband
- dienstverband voor bepaalde tijd.
Die bepalen de opzegtermijn samen met wat in het contract staat. En dan nog mits dat rechtsgeldig is. Een contract dat niet rechtsgeldig is wordt nietig verklaard en dan val je terug op de default.

[ Voor 8% gewijzigd door arikkert op 10-07-2006 22:03 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dit is NIET juist. Een contract voor bepaalde tijd kent geen opzegtermijn en, zoals ik al eerder zei, als een WG tóch akkoord gaat met de ontslagaanvraag voor de einddatum van het kontrakt zal deze een vergoeding aan de WN kunnen vragen.

[ Voor 48% gewijzigd door Guardian Angel op 10-07-2006 23:06 ]

ARME AOW’er

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Guardian Angel schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:06:
[...]
Dit is NIET juist. Een contract voor bepaalde tijd kent geen opzegtermijn en, zoals ik al eerder zei, als een WG tóch akkoord gaat met de ontslagaanvraag voor de einddatum van het kontrakt zal deze een vergoeding aan de WN kunnen vragen.
Niet helemaal correct lijkt mij: een contract voor bepaalde tijd kan idd alleen tussentijds worden opgezegd indien dit schriftelijk is overeengekomen in het arbeidscontract. Als dit niet is opgenomen, kan het alleen met wederzijdsgoedvinden ontbonden worden. Dan vervalt ook het recht op schadevergoeding. Anders moet de WG er maar niet akkoord mee gaan, lijkt mij.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• arikkert
http://www.horeca.nl/Faq.asp?Balk=1&MenuID=12#v50

FAQ 14 Hoe lang is de opzegtermijn voor de werknemer met een arbeidscontract voor onbepaalde tijd?

De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand. De werknemer dient voor het einde van de kalendermaand op te zeggen, tenzij een andere dag in de schriftelijke arbeidsovereenkomst is overeengekomen. Dit geldt ook voor weekloners en mensen die per vier weken betaald krijgen.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
arikkert schreef op maandag 10 juli 2006 @ 22:02:
[...]
Bij onbepaalde tijd geldt 2 maanden voor de werknemer.
Toch beter leren lezen :

Bij onbepaalde tijd :

• Bij een arbeidsovereenkomst die korter dan 5 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 1 maand.
• Bij een arbeidsovereenkomst die 5 tot 10 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 2 maanden.
• Bij een arbeidsovereenkomst die 10 tot 15 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 3 maanden.
• Bij een arbeidsovereenkomst die 15 jaar of langer geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 4 maanden.

Bij bepaalde tijd slechts wanneer die mogelijkheid overeen is gekomen. In dit geval lijkt dit noch door het contract, noch door de CAO het geval te zijn.
arikkert schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:30:

FAQ 14 Hoe lang is de opzegtermijn voor de werknemer met een arbeidscontract voor onbepaalde tijd?
Deze CAO wijkt dus af van de bepalingen van een langere opzegtermijn voor werknemers met een langlopend contract voor onbepaalde tijd (!).

[ Voor 20% gewijzigd door paknaald op 10-07-2006 23:34 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

arikkert schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:30:

Er is sprake van een contract voor BEPAALDE tijd dus dit geldt daar niet voor.

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ardana schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:27:
[...]
Niet helemaal correct lijkt mij: een contract voor bepaalde tijd kan idd alleen tussentijds worden opgezegd indien dit schriftelijk is overeengekomen in het arbeidscontract. Als dit niet is opgenomen, kan het alleen met wederzijdsgoedvinden ontbonden worden. Dan vervalt ook het recht op schadevergoeding. Anders moet de WG er maar niet akkoord mee gaan, lijkt mij.
Ik ga ervan uit dat de WG in de TS dat zal doen omdat hij niet akkoord gaat. :)

Maar verder heb je natuurlijk gelijk voor de volledigheid die ik nvt vond.

ARME AOW’er

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Guardian Angel schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:37:
[...]

Ik ga ervan uit dat de WG in de TS dat zal doen omdat hij niet akkoord gaat. :)

Maar verder heb je natuurlijk gelijk voor de volledigheid die ik nvt vond.
Ik snap je punt, maar je schreef: "Als een WG tóch akkoord gaat met de ontslagaanvraag (...)". Vandaar mijn toevoeging ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• arikkert
Guardian Angel schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:35:
[...]

Er is sprake van een contract voor BEPAALDE tijd dus dit geldt daar niet voor.
Idd, daar staat bepaalde tijd en daar had ik op moeten letten.
Echter de werknemer wordt wettelijk beschermd tegen te veel macht van de werkgever. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat in de horeca een werknemer niet gewoon kan opstappen. Daarbij maakt het dienstverband type niet zoveel uit. Vreemd dat die rechten-studenten dat niet lijken te weten.
Das dan het concept.
De letter van de wet geeft natuurlijk de doorslag. Er zijn verschillende CAO's. Handig om de juiste CAO te weten. Dit is er eentje :
Artikel 21 - BEËINDIGING DIENSTVERBAND

1. De arbeidsovereenkomst eindigt:
- conform de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek;
- door het bereiken van de 65-jarige leeftijd, op de eerste dag van de maand
waarin zulks van toepassing is of zoveel eerder als een prepensioen-
of VUT-regeling voor werknemer van toepassing is, zonder dat daartoe
schriftelijke opzegging vereist is.
2. Indien de directeur van het CWI toestemming heeft verleend voor het beëindigen van het dienstverband geldt voor het tussentijds beëindigen van de arbeidsovereenkomst – zowel die voor bepaalde als voor onbepaalde tijd – voor werkgever een opzegtermijn van één maand. Voor werknemer geldt te allen tijde een opzegtermijn van één maand.
3. Opzegging van een arbeidsovereenkomst kan uitsluitend geschieden per eerste dag van de nieuwe maand met inachtneming van de geldende opzegtermijn.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat er in dit geval ook gekeken moet worden naar de intentie van het contract voor bepaalde tijd. Is het een contract voor het seizoen of een contract van een jaar als proeftijd op een contract voor onbepaalde tijd. Voor een rechter zal dit een graat verschil maken, anders zou een werknemer de werkgever in het hoogseizon kunnen chanteren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dido
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

arikkert: de wet is dus heel simpel: een contract voor bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd, behalve als die mogelijkheid expliciet in het contract is opgenomen.

Jij komt met voorbeelden uit CAO's, dat zijn collectieve arbeidscontracten.

De vraag is dus of de vriendin van de TS onder een CAO valt, en zo ja, welke, en of er in een persoonlijk contract een opzegmogelijkheid is gecreeerd.

edit: en ik moet dus ook beter lezen, er wordt verwezen naar de horeca-CAO 8)7

Ik vanid het wel grappig dat er altijd gedacht schijnt te worden dat een "vast" contract veel meer zekerheid biedt, terwijl voor een contract voor onbepaalde tijd toch echt nadelen kleven die je met een contract voor bepaalde tijd niet hebt: een maximale proefperiode van twee maanden, en een opzegtermijn, met inachtneming van dewelke het contract ontbonden kan worden. Een contract voor bepaalde tijd betekent niet alleen dat de werknemer niet zomaar op kan stappen (zie je het voor je: een docent die met de kerst opbelt en zegt dat ie vanaf 1 februari niet meer langskomt?) maar ook dat de werkgever eraan vast zit.

edit: ik vind het verwarrend dat alleen in het eerste deel van artikel 21.2 wordt gesteld dat het onderscheid niet uitmaakt.

Daarnaast betekent:
[quoet]3. Opzegging van een arbeidsovereenkomst kan uitsluitend geschieden per eerste dag van de nieuwe maand met inachtneming van de geldende opzegtermijn[/]
Dat de vriendin van de TS op zijn vroegst per 1 september weg kan.

Misschien is er dan nog iets te regelen met opgebouwde vakantiedagen; het scheelt dan maar 14 kalenderdagen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dido op 11-07-2006 10:51 ]

Wat betekent mijn avatar?

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Ben bang dat je aan kortste eind trekt, je kunt ook naar de kantonrechter stappen om te vragen om het contract te ontbinden, maar ben bang, dat dat geld gaat kosten.

Deze site heeft veel info:

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h347.htm

Maar zoals die site ook al aangeeft, als je je contract niet nakomt, moet je schadevergoeding betalen.

• Mr_DD
Vandaag heeft iemand van de rechtswinkel mijn voicemail ingesproken met het verhaal dat ze alles nog even uitgezocht hebben en dat het contract inderdaad uitgediend moet worden...

Ook naar aanleiding van jullie verhalen en links (waarvoor mijn dank) blijkt dat het contract niet ontbonden kan worden.

Gelukkig liet mijn vriendin met net weten dat ze vanmiddag opnieuw een gesprek heeft gehad met haar manager en dat deze toch bereid is om het contract per 1 september te ontbinden. :)

Nu hopen dat haar nieuwe werkgever dit ook goed gaat vinden en dan kan ze het contract tekenen...

• arikkert
Dido schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:46:
arikkert: de wet is dus heel simpel: een contract voor bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd, behalve als die mogelijkheid expliciet in het contract is opgenomen.
.
Dit is vreselijk niet waar. Buiten speciale CAO' s en buiten speciale andere voorwaarden in het contract geldt dat de opzegtermijn voor de werknemer altijd een maand is. Dat wil zeggen na, de proeftijd.
Maakt verder niet uit of het een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd is.
Staan er wel speciale voorwaarden in, dan moeten die ook nog een rechtsgeldig zijn. De werkgever kan van alles in zijn contract zetten, maar dat hoeft dus niet altijd rechtsgeldig te zijn.

Los van het speciale geval van de topicstarter met Horeca CAO.
Ook los ervan dat het soms wel plezierig is als je met werkgever tot een soort compromis komt

edit:
Zucht, zit ik dus toch fout:
Afwijkende regeling bij opzegging contract voor bepaalde tijd

Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging bestaat. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).

[ Voor 23% gewijzigd door arikkert op 11-07-2006 19:09 ]

• Dido
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

offtopic:
* Dido gaat deze bookmarken om naar te verwijzen als dit weer eens langskomt :Y)

Wat betekent mijn avatar?

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Opzeggen in geval van een contract voor bepaalde tijd is wel degelijk mogelijk, maarrrr... het leidt wel tot schadeplichtigheid van je vriendin. Je zal dus moeten afwegen of het eerder beginnen bij de nieuwe baan deze mogelijke claim waard is. Haar huidige baas zal dan wel hard moeten maken wat zijn schade is. In geval van een simpel bedieningsbaantje of iets dergelijks, is dat niet zomaar aangetoond. Daarbij komt nog dat als je gewoon niet betaalt, die altijd nog een gang naar de rechter zal moeten maken.. Of dat het nou waard is.. Natuurijk is het niet allemaal even netjes om het op een dergelijke manier af te dwingen, maja... ik heb ons rechtssysteem ook niet bedacht. :)

Daarnaast is het overigens ook nog wel interessant om te weten waarom je vriendin een contract voor bepaalde tijd heeft. Doorgaans worden die alleen toelaatbaar geacht als het ook echt noodzakelijk is (bijv. voor vakanties, tijdelijk extra werk, e.d.). Nu zit ze in de horeca dus wellicht dat het zoiets is, maar anders is ook dat natuurlijk weer een aangrijpingspunt om er eens eerder mee te stoppen...
Dido schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 09:45:
offtopic:
* Dido gaat deze bookmarken om naar te verwijzen als dit weer eens langskomt :Y)
Verkapt tvp'tje van een mod? Toe maar... ;)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Dr0pSHoT schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:52:
Gelukkig liet mijn vriendin met net weten dat ze vanmiddag opnieuw een gesprek heeft gehad met haar manager en dat deze toch bereid is om het contract per 1 september te ontbinden. :)
Ligt dit nu aan mij, of is dit helemaal geen bijzondere score? Het is maar 2 weken eerder dan contractueel verplicht was, en dat zijn misschien nog wel haar resterende vakantiedagen ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Mr_DD
SeatRider schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 20:35:
[...]

Ligt dit nu aan mij, of is dit helemaal geen bijzondere score? Het is maar 2 weken eerder dan contractueel verplicht was, en dat zijn misschien nog wel haar resterende vakantiedagen ;)
Het zijn inderdaad maar 2 weken, maar dit was wel heel belangrijk voor haar nieuwe werkgever. Ze had helaas geen vakantiedagen meer.

Overigens staat in haar nieuwe (half jaar) contract wel een opzegtermijn :) Toch handig voor t geval dat ze dit ooit weer mag meemaken.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Dr0pSHoT schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:02:
[...]

Het zijn inderdaad maar 2 weken, maar dit was wel heel belangrijk voor haar nieuwe werkgever. Ze had helaas geen vakantiedagen meer.

Overigens staat in haar nieuwe (half jaar) contract wel een opzegtermijn :) Toch handig voor t geval dat ze dit ooit weer mag meemaken.
En je zult voortaan bij elk contract opletten of dit er in staat - zie het als een leertraject! :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1