Toon posts:

Rose beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 1.531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wilde mijn computer een beetje schoonmaken en ontdoen van stof. Nadat ik de computer weer aan zetten, kreeg ik alles met een rode/rose gloed eroverheen. Het gaat om een ati radeon 9800 serie videokaart met een Iiyama Prolite tft scherm. Zelf heb ik het idee dat de videokaart het heeft begeven, of zijn er meer dingen die ik zou moeten proberen om een oplossing te vinden. Ik heb niet heel makkelijk de mogelijkheid om een ander scherm of andere pc aan te sluiten, dus dat zou ik alleen als laatste mogelijkheid willen ondernen.. Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wie heeft goede tips?

alvast bedankt!

gr. Arno

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:48

BasilFX

BasilFX

Weet je zeker dat de vga kabel niet brak is? Ik heb hier nl. nog een leuke kabel die een beetje brak is waardoor het beeld af en toe wat geel\blauw\rood word :P

Test het eens door er een beetje aan te bewegen.

http://www.basilfx.net

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-12 22:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kan je er misschien een foto van maken? Het lijkt me vreemd dat de kleur zomaar verandert als je videokaart defect is..
Is het niet dat er een kleur ontbreekt in het beeld? (waarschijnlijk groen als je beeld roze wordt) Dan is waarschijnlijk je kabel kapot.

[ Voor 38% gewijzigd door Demo op 10-07-2006 20:37 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
nee die kabel zit goed vast en beweging help niet.

Ik zal trouwens even een screenshot laten zien..

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.muis1/tweak.JPG

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:13
Controleer even of alle pinnetjes van de VGA aansluiting nog recht opstaan.

edit.

Je screen dump ziet er goed uit. Het is iedergeval niet iets softwarematigs.

[ Voor 38% gewijzigd door The_Greater op 10-07-2006 21:21 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Demo

Demo

Aan zo'n screenshot hebben we niet echt iets, die ziet er bij de meeste GoTters heel normaal uit :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Topicstarter
ook dat lijkt allemaal prima. Kan me ook niet voorstellen dat het daaraan ligt, want ik heb de kabel niet aangeraakt. Heb hoogstens wat dingen aangeraakt binnenin de pc...

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:38:
Aan zo'n screenshot hebben we niet echt iets, die ziet er bij de meeste GoTters heel normaal uit :P
Hij is toch wel echte rose ook bij jullie? Dat kan ik hier natuurlijk niet checken :P

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12 19:36
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:40:
[...]

Hij is toch wel echte rose ook bij jullie? Dat kan ik hier natuurlijk niet checken :P
Het is hier wit. Misschien is 1 van de pinnen van je kaart/kabel omgebogen.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-12 10:06

disjfa

be

Makkelijkste is dus even een andere monitor proberen. Dan nog een keer proberen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
he, dat meen je? dan begrijp ik het even niet.. Bij mij rose, bij jullie zelfde scherm wit. Dan is de vertaling naar mijn pc en andersom niet goed, dus videokaart?

Naar welke pinnen zou ik moeten kijken? De pinnen in de vga kabel lijken iig prima.

• Demo

Demo

Controleren of er een pin verbogen is:
• Start MS Paint
• Maak het hele beeld blauw
• Maak het hele beeld groen

Als één van deze twee zwart beeld geeft dan weet je dat die kleur niet doorgegeven wordt en dat er dus een pin in je monitorstekker verbogen is of dat de kabel kapot is.

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:43:
he, dat meen je? dan begrijp ik het even niet.. Bij mij rose, bij jullie zelfde scherm wit. Dan is de vertaling naar mijn pc en andersom niet goed, dus videokaart?

Naar welke pinnen zou ik moeten kijken? De pinnen in de vga kabel lijken iig prima.
Het is bij ons wit omdat je videokaart een wit plaatje maakt. Print screen doet niets anders dan dat stukje wat er in het geheugen van de videokaart staat opslaan in een bestandje (grofweg gezegd) en print screen is niet afhankelijk van je al dan niet goede scherm. Er gaat iets fout tussen de videokaart en het scherm. Het kan een kapotte connector van je videokaart zijn, een kapotte connector aan je kabel of een draadbreuk in die kabel, of de connector aan je monitor is niet goed. Of je scherm zelf is verrot.

• Dancing_Animal
Demoniac schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:44:
Controleren of er een pin verbogen is:
• Start MS Paint
• Maak het hele beeld blauw
• Maak het hele beeld groen

Als één van deze twee zwart beeld geeft dan weet je dat die kleur niet doorgegeven wordt en dat er dus een pin in je monitorstekker verbogen is of dat de kabel kapot is.
Vertel er even bij welk vlakje blauw en groen is, dalijk ziet ie 1 van de 2 zwart :p.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je plaatje ziet er ook hier keurig uit. Het ligt idd waarschijnlijk ergens tussen de videokaart en monitor zoals gesuggereerd wordt. Dus even alles nakijken en de kabel opnieuw insteken en vast schroeven kan misschien al helpen. Kan ook best ergens een los contactje zijn in de kabel of in de connectoren die in de PC en in de monitor gaan.

@Dancing_Animal, probeer voortaan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop te gebruiken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik ken het probleem, heb het op mn werk ook gehad... Ook met een Iiyama scherm, ik weet niet zeker welke video kaart.

Ik moet bekennen dat het op mn werk was.... ik heb het scherm opzij gezet en een nieuwe gepakt :+

Verwijderd

Dit is dan de zoveelste iiyama waar ik mee bekend ben die dus blauw/groen/rood word. Zeer waarschijnlijk is het jou monitor (probeer tijdelijk iets anders), vooral omdat iiyama er toch wel redelijk bekend om staat om te gaan verkleuren na loop van tijd (in mijn eigen ervaringkring dan in ieder geval).

Verwijderd

Topicstarter
Heb dan toch de grote moeite genomen om een ander scherm en andere kabel aan te sluiten. Hierop geen probleem. Heb ook gemerkt dat mijn Iiyama opeens naar de spaanse taal geschoten was, zegt misschien ook wel wat. En het is me duidelijk dat de kleur zwart-->rood geeft.

Iemand enig idee hoeveel garantie ze geven op deze schermen. Heb hem namelijk al ruim een jaar...

Ik ga iig contact opnemen met Iiyama.

Oh ja, er zit ook nog zo'n andere uitgang op mijn scherm(ben even de naam kwijt, maar dat schijnt beter te zijn). Weet ook dat dat toentertijd een beetje duur was om die kabel te kopen en zag het directe nut er niet van in. Ik zou die aansluiting nog kunnen proberen. Helemaal als mijn garantie over is....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 08:40 ]

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 23:27
Verkeerde kleuren, spaanse taal. Ik zou je monitor eens een factory default reset geven... Niet toevallig een klein kind in de buurt met een drukknop fixatie?

• MrVulcan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 10:50
Met je garantie zal het in ieder geval wel goed zitten, als je hem pas net een jaar hebt.

Onze CRT en LCD monitoren, indien gekocht in de Benelux of Scandinavië, hebben de eerste drie jaar na aankoop een uitgebreide on-site service. In het geval van een storing gedurende de garantieperiode wordt uw monitor op het geregistreerde adres opgehaald.
bron

[ Voor 18% gewijzigd door MrVulcan op 11-07-2006 08:52 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-12 13:00
Roze beeld is 99.99% zeker een defecte VGA kabel/aansluiting. Heb ik zelf ook meerdere keren gehad. Als je een losse VGA kabel hebt, probeer die dan te verwisselen. Probeer ook je monitor op een andere computer uit. Als het beeld daar ook roze is dan wete je 100% zeker dat het je monitor is.

Overigens help bewegen van de kabel niet altijd. Bij een van mijn monitoren zat er een conector van binnen los. Een beetje soldeer en wat kit loste dat op. Maar als je nog garantie hebt, gewoon terugsturen die boel.

Overigens is bij 'roze' beeld de groene lijn defect. (Het beeld is namelijk niet roze, maar paars).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:46
Beeld geheel paars/roze kleurig heb het ook eens gehad ;)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ShadowLord schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:59:
Roze beeld is 99.99% zeker een defecte VGA kabel/aansluiting.
Mja, een tijdje terug kreeg ik ook ineens rose beeld. Ik denk huh!? Maar ik loop altijd met mn voeten op een stoel te leunen aan de andere kant van de tafel :P En ik trok dus schijnbaar aan m'n vga kabel. Na ff in de kontaktjes geblazen te hebben en goed aangesloten heb ik er nooit meer iets van gemerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door MensionXL op 11-07-2006 11:08 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus ook al een andere vga kabel geprobeerd. Zelfde probleem. Heb via de email Iiyama gister al benaderd, echter geen reply gehad. Ik ga morgen even bellen, want vandaag geen tijd gehad.

Het is iig een defect waarmee je nog verder kan werken, alhoewel het hier wel een beetje gay wordt :-)

• Dancing_Animal
cybersteef schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:12:
Je plaatje ziet er ook hier keurig uit. Het ligt idd waarschijnlijk ergens tussen de videokaart en monitor zoals gesuggereerd wordt. Dus even alles nakijken en de kabel opnieuw insteken en vast schroeven kan misschien al helpen. Kan ook best ergens een los contactje zijn in de kabel of in de connectoren die in de PC en in de monitor gaan.

@Dancing_Animal, probeer voortaan de [afbeelding] knop te gebruiken.
Heb ik gebruikt, zovaak zelfs, dat ene stukje zin heb ik namelijk doorgestreept naderhand. Of bedoel je dat die quote nog aan m'n andere reaktie vast had gekund?

[ Voor 2% gewijzigd door Dancing_Animal op 11-07-2006 18:51 . Reden: Edit ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dancing_Animal schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:40:
[...] Of bedoel je dat die quote nog aan m'n andere reaktie vast had gekund?
Inderdaad :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-12 13:00
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:36:
ik heb dus ook al een andere vga kabel geprobeerd. Zelfde probleem. Heb via de email Iiyama gister al benaderd, echter geen reply gehad. Ik ga morgen even bellen, want vandaag geen tijd gehad.

Het is iig een defect waarmee je nog verder kan werken, alhoewel het hier wel een beetje gay wordt :-)
Dan zit het of in je kaart (kleine kans) of in je monitor. En daarvoor herhaal ik altijd het devies: meten is weten! Dus andere monitor proberen en/of andere kaart/PC. Anders kom je er nooit achter wat het is.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 08:38:
Heb dan toch de grote moeite genomen om een ander scherm en andere kabel aan te sluiten. Hierop geen probleem. Heb ook gemerkt dat mijn Iiyama opeens naar de spaanse taal geschoten was, zegt misschien ook wel wat. En het is me duidelijk dat de kleur zwart-->rood geeft.

Iemand enig idee hoeveel garantie ze geven op deze schermen. Heb hem namelijk al ruim een jaar...

Ik ga iig contact opnemen met Iiyama.

Oh ja, er zit ook nog zo'n andere uitgang op mijn scherm(ben even de naam kwijt, maar dat schijnt beter te zijn). Weet ook dat dat toentertijd een beetje duur was om die kabel te kopen en zag het directe nut er niet van in. Ik zou die aansluiting nog kunnen proberen. Helemaal als mijn garantie over is....
Dat is toch bij deze acties duidelijk geworden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik belde zojuist Iiyama, en het enige wat ik hoefde te zeggen is dat mijn scherm rose was. Vervolgens duwde ze meteen een omruil door me strot heen omdat het een bekend probleem was. Ze wilde niet weten of ik nog garantie had, hoe ik dat probleem geconstateerd had, en ik kon met moeite eruit krijgen hoe die omruil dan in zijn werk zou gaan. Het leek erop dat ze me heel snel weer weg wilde hebben..
Maar ja, hij wordt dus nu omgeruild.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad na onweer.

Oplossing:
  1. monitor uitzetten
  2. de "+" en "-" knop ingedrukt houden en dan aanzetten.
  3. op "menu" drukken
  4. je krijgt nu een ander menu dan je gewend bent.
  5. ongeveer 2 posities omhoog naar "auto color"
  6. die selecteren en dan op "enter" drukken
  7. als het goed is is je kleur nu wel goed.
monitor een keer uitzetten en weer aan en alles moet nu goed werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 09:59 ]

Pagina: 1