[Raptor WD740ADFD] flinke performance drop tijdens benchmark

Pagina: 1
Acties:

• BennieN
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sinds een paar maanden heb ik een van de nieuwe Raptors (WD740ADFD). Toen ik laatst toch een wilde kijken hoe snel hij nou precies was, kwam ik tot de volgende resultaten:

HD Tune:
Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/5700/hdtunebenchmarkwdcwd740adfd00n.th.png

HD Tach:
Afbeeldingslocatie: http://img57.imageshack.us/img57/5530/hdtachwdraptor8mb0sr.th.jpg

Over het algemeen zeker niet onaardig, maar de performance-drop tussen de 35%(26GB) en 40%(38GB) baart mij toch enige zorgen. Ik heb deze tests allemaal meerdere keren uitgevoerd om te zien of de resulaten misschien beinvloed werden door Windows, maar elke keer zit deze dip erin op exact dezelfde locatie. (Ook als ik windows opstart met zo min mogelijk (stuur)programma's actief, vertonen de benchmarks dezelfde dip.

Via google heb ik niets kunnen vinden wat dit kan verklaren, en ook de support van Western Digital komt niet verder dan dat het eventueel een probleem van mn SATA Controller zou kunnen zijn. Proberen of de schijf op de andere controller dezelfde problemen veroorzaakt durf ik niet echt aan, omdat ik bang ben dat ik na die test mn RAID-setup niet meer kan redden.

Specs:
ABit IC7-g
P4 2.6C
4x Corsair xms3200 512MB
2 Maxtor 80GB (Raid0) schijven op de primaire controller (Intel ICH5R Southbridge)
Raptor (WD740ADFD) op de tweede controller (SilliconImage 3112A)

ik draai Windows XP Professional SP2.

Kan ik deze schijf zonder problemen aan mijn primaire SATA controller hangen om hem te testen? Zonder dat ik, als ik mn 2 maxtors weer aansluit, mijn RAID (en dus de gegevens daarop) kwijt ben?
Heeft iemand misschien enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden, en wat ik eventueel kan doen om dit op te lossen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:10
Uhm, correct me if I'm wrong.. maar die Raptor maakt toch geen deel uit van een RAID-setup als ik je specs lijstje zo bekijk?

Je kunt je raptor gerust aan een andere controller hangen zonder dat je je RAID0 array van je twee maxtor's (die weinig met die raptor te maken hebben) sloopt ja. Als je raptor wel deel uitmaakte van een RAID-array kon het waarschijnlijk ook nog zonder enig risico, maar nu zie ik er echt geen kwaad in. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BennieN
  • Niet online
Heb je helemaal gelijk in ja, maar ik zag t niet zo zitten om dat ff te proberen zonder zeker te weten dat t kan. Meestal als ik zulke dingen probeer, ben ik daarna al mn data kwijt... :)

• Dytzox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12-2023
Iets wat je ook kan proberen is je schijf even te defragmenteren.
Ik had namelijk ook zulke gaten in me hdd, en na het defragmenteren was dit verdwenen. :)

• BennieN
  • Niet online
Ik defragmenteer mijn schijven regelmatig, en zowel voor als na de laatste defragmentatie gebeurt er exact hetzelfde.
Toch bedankt voor je suggestie ;)