Toon posts:

voeding kapot, maar nog meer kapot, maar wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een msi neo4 platinum met een amd64 3000+.

Vandaag is mijn voeding (antec phantom 350) kapot gegaan, ik heb dus een tijdelijke vervanging gehaald, maar dat is het nog niet allemaal.

2 van de 4 geheugenslots werken niet meer en de pc wil niet meer booten, hij heeft altijd problemen als je hem reset, dan blijft ie meestal bij een of andere geheugen test vast zitten. Memtest met een van de twee (corsair 3200XL) modules levert geen fouten op. Maar booten van hardeschijf doet ie niet.

Ik zit nu met een basis configuratie en heb zon beetje vanalles al geprobeerd, behalve processor eruit halen en herbevestigen (omdat ik daar alles voor uit de computer moet halen).

Wat is het meest waarschijnlijke component dat kapot is bij deze problemen?

Aan de ene kant denk ik moederbord, omdat memtest nog ook is, andere kant kan het ook de processor zijn met geheugencontroller. Ik heb geen pc's in de buurt om mee uit te testen.

• Bigbadkip
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het lijkt er op alsof je moederbord "gaar" is zoals ik dat noem. Hij doet het nog wel, maar dat is niet om over naar huis te schrijven. Dit testen is vrij lastig, maar je kan al je onderdelen in een andere pc testen om het zeker te weten.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
Boot ie wel van iets anders dan de hardeschijf? Hoe is de voeding kapot gegaan? Wat voor voeding probeer je nu?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de voeding oververhit geraakt is en dat de beveiliging niet heeft ingegrepen. Ik gebruik nu een chieftec 350 watt voeding(zelfde wattage, wel iets minder amperes, maar dat moet geen probleem zijn en verklaard ook niet de "kapotte" geheugenbanken). Ik kan wel van cd booten, zodanig heb ik een memtest kunnen doen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Misschien heeft je oude voeding de rest van je hardware ook kapot gemaakt?

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Dat vermoed ik ook, probeer er alleen achter te komen wat er allemaal kapot is. De tekens zijn gericht op iets geheugen gerelateerds. Misschien dat iemand al een keer zoeits mee heeft gemaakt en meer weet.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 19:13:
Dat vermoed ik ook, probeer er alleen achter te komen wat er allemaal kapot is. De tekens zijn gericht op iets geheugen gerelateerds. Misschien dat iemand al een keer zoeits mee heeft gemaakt en meer weet.
Ik zou dat geheugen testen in een andere computer, maar grote kans dat je moederbord zijn beste tijd gehad heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Is er een statistisch "grote" kans op een beschadigde memorycontroller in een amd64 of gebeurt dat weinig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan bevestigen dat het moederbord de oorzaak was.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:41

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 13:34:
Ik kan bevestigen dat het moederbord de oorzaak was.
En de rest van je hardware werkt nog wel?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding doet het ook weer, maar ik wil nog eerst wat navraag over doen of die nog te vertrouwen is.

Ik heb op het moment een andere voeding en moederbord, maar de rest doet het gelukkig nog.

Kon bij een lokale winkel bij de aankoop van een mobo metteen de proc, geheugen en grafische kaart laten mee testen. Het ding poste goed en memtest was ook ok. De rest bleek ook nog te werken (voor zover ik kan zien).

• Klaus_1250
In je openingspost zei je dat je voeding was overleden als een mogelijk gevolg van oververhitting. Zo ver ik weet kan die voeding eigenlijk alleen oververhitten bij een te hoge kasttemperatuur. Hoe warm is de binnenkant van je PC?

Verwijderd

Topicstarter
36 graden Celsius als ik de sensor mag geloven. Vergeet niet dat een passief gekoelde voeding wel iets warmer wordt als de kasttemperatuur. Hij was ook wel warmer dan dat.

• Klaus_1250
Daarom vroeg ik het ook :-) Maar 36 graden moet kunnen, denk dat je je pas zorgen moet maken bij 45 graden of meer. (hoe warm word ie eigenlijk onder stressed conditions?)

[ Voor 7% gewijzigd door Klaus_1250 op 14-07-2006 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding (die er nu niet in zit) werd wel warmer dan dat, dit was een moment opname van de (huidige) kasttemperatuur. Ik snap wel dat ik moet proberen hem iets koeler te krijgen als ik hem er weer in ga zetten (misschien een fan in de buurt monteren). Wat mij dwars zit is dat de computer niet gewoon uit is gegaan, nou was het moederbord ook niet helemaal perfect. Ik kan mijn geheugen nu weer op 1T draaien(op een asus), dat kon de (tweede, de eerste is rma gegaan vanwege overdadig batterij gebruik) msi niet. Ik ga dus proberen uit te zoeken wat de paramaters van de beveiligingen zijn in de hoop af te kunnen schatten of ik de voeding wel of niet rma moet doen (ik moet toch al het moederbord rma doen).

EDIT: het hoofddoel van dit topic is klaar, ik heb alleen voor toekomstige referentie vermeld dat het moederbord de oorzaak was van de problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 21:55 ]

Pagina: 1