[XP] Verwijderen, cd werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 3.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-03 12:58
Mijn vraag is vrij kort. Hoe kan je Windows XP verwijderen als er bij de installatie cd geen optie tot verwijderen staat?

Als ik de installatie cd open, kan ik er wel voor kiezen om windows te installeren, maar als ik dat doe krijg ik een error dat er al een nieuwere versie van XP opstaat (SP2) en ik kan mijn setup alleen annuleren.

Ik wil gewoon alles eraf-flikkeren (heb al backups gemaakt) en weer gewoon windows installeren (Heb nu een niet zo'n legale versie van XP Pro :X) maar daar gaat ook alles fout mee.

Ik heb al in de search gezocht en wat over boot.ini gelezen enzo, maar volgens mij is dat niet helemaal wat ik bedoel

Dus iemand een idee hoe ik weer terug kan naar mijn normale XP?

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

format c ?

edit 1: Kun je wel opstarten ?

[ Voor 65% gewijzigd door Security op 10-07-2006 18:02 . Reden: vraagje erbij ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:48

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je kan fdisk gebruiken om alles eraf te gooien. Of je trekt even een live Linux distro van het internet af en dan gebruik je cfdisk om je harde schijf te legen.

Als je dan je Windows XP installatie CD erin doet, dan zou die het wel moeten doen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Van Cd opstarten ipv tijdens windows de cd in de lade te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 10-07-2006 18:03 ]

Abort, Retry, Quake ???

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-03 19:56

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Booten van cd en dan krijg je daar de optie om je hd's te formatteren.
Ik ga er dus even vanuit dat jij vanuit Windows probeert om de installatie te starten.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• kleautviool
Opstarten met cd in de lade gaat niet.
Hij start wel op (op de normale manier), maar verder doet de cd niks.

Oh, en zo thuis ben ik niet met computers enzo, dus iets als Booten van cd en dan krijg je daar de optie om je hd's te formatteren snap ik niet helemaal. :?

Sorry voor de domheid, maar ben meer van de internet-kant.

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Okay.
Dus je stopt de cd in de pc..
Je start op en dan vertel eens wat je ziet en graag de foutmelding.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36
Als je computer niet kan booten vanaf de XP cd dan moet je dit maar eens proberen: Windows® XP Professional Hulpprogramma: Setup-diskettes voor opstarten en installatie.

Dat zijn 6 diskettes waarvan je boot, welke vervolgens de Windows XP setup laden, zodat je daarna je hardeschijf kan formatteren en Windows er weer op kan zetten :)

The devil is in the details.

Verwijderd

kleautviool schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:07:
Opstarten met cd in de lade gaat niet.
Hij start wel op (op de normale manier), maar verder doet de cd niks.
Je moet in de bios aangeven dat hij als eerste vanaf CD/DVD moet starten en daarna van HD

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 18:12 ]

• kleautviool
Als ik opstart met de cd in de lade krijg ik geen foutmelding. Hij start gewoon op zoals altijd.

En volgens mij heb ik niks aan die diskettes, want ik kan de cd wel gewoon openen, alleen windows niet opnieuw installeren omdat er al een nieuwere versie draait.

Kan dit met het feit te maken hebben dat de opstart cd legaal is en mijn huidige versie niet?

• Hahn
kleautviool schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:13:
En volgens mij heb ik niks aan die diskettes, want ik kan de cd wel gewoon openen, alleen windows niet opnieuw installeren omdat er al een nieuwere versie draait.
Je wilt een schone Windows installatie en dat kan alleen door eerst je hardeschijf te formatteren. Je kan alleen formatteren door de Windows XP setup te laden zonder dat je in Windows zit. Dus die diskettes zijn precies wat je nodig hebt...

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
nee wat hier de bedoeling is, is dat je opstart van de cd ipv de harde schijf. Als je pc XP kan draaien kan hij dat waarschijnlijk wel. Dat doe je door tijdens het opstarten op esc, F1, F2 of F11 te duwen (wisselt per moederbordenfabrikant) je krijgt dan (meestel) zo'n scherm:

Afbeeldingslocatie: http://www.playable.de/_gfx/hardware/8-bios.gif

daar moet je op zoek naar een optie waarmee je de opstartvolgorde aanpast. Dat kun je het handigste uitzoeken met het boekje van je moederbord er bij, als je dat niet zo kunt vinden. Deze moet je dan eerst op je cd/dvd drive zetten.

Wanneer je dan eenmaal in de setup van windows komt, vraagt hij na een poosje vanzelf of je je HD wilt formatteren. Eigenlijk wijst het zichzelf van daar wel zo'n beetje, als je alles goed leest.

http://www.klaasje.com

• kleautviool
Heb tijdends opstarten F12 gedaan om in mijn boot menu te komen, en daar optie 2 (Master Drive - Daar zit ook de XP-cd in) geselecteerd, maar ook dan gebeurt er weer niks. Start gewoon op zoals hij altijd doet.....

En is er geen andere mogelijkheid dan diskettes, want ik heb namelijk geen idee waar ik zo snel 6 diskettes vandaan moet halen.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb tijdends opstarten F12 gedaan om in mijn boot menu te komen, en daar optie 2 (Master Drive - Daar zit ook de XP-cd in) geselecteerd, maar ook dan gebeurt er weer niks. Start gewoon op zoals hij altijd doet.....
je moet bij optie 1 kiezen voor cd
en bij optie 2 voor hdd
en evt optie 3 als floppy

omdat je hdd als optie 1 hebt... zal hij altijd eerst op de hdd zoeken... en daardoor komt de cd niet aan bod tijdens het booten.... daarom moet je de bios vertellen dat hij eerst eens de cd moet gaan proberen ;)

suc6

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-03 14:58
je moet idd natuurlijk wel de cd als eerste late booten.

• kleautviool
Ik kan uit 5 opties kiezen.

1. Normal
2. Master Slave
3. HD
4. CD-ROM
5. ??

En daar kies ik voor 2, maar hij start ook dan gewoon op naar windows :?

Verwijderd

kleautviool schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:54:

1. Normal
2. Master Slave
3. HD
4. CD-ROM
5. ??

ik denk dat 4 beter keuze is ;)
dan opslaan en booten

• Hahn
kleautviool schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:54:

1. Normal
2. Master Slave
3. HD
4. CD-ROM
5. ??

Als je het over je BIOS hebt, dan is dat de volgorde waarin er geboot wordt. Je moet met de + en - toetsen (helemaal rechts op je toetsenbord heb je een grote + en een kleine -) de volgorde veranderen zodat je dit krijgt:

1. CD-Rom
2. Normal (denk dat dit de floppy is)
3. HD

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:02

Beugelfles

I love rusty spoons

1. In bios komen (meestal f2, f12 of zoiets)
2. bootvolgorde veranderen, cd-rom als eerst!
3. Nieuwe instellingen opslaan! meestal f10
4. opnieuw opstarten
5. xp cd start op, doorloop de standaard stappen
6. op een gegeven moment zie je als het goed is een lijstje met je partities
7. verwijder alle partities, of je moet een partitie met data willen behouden
8. Creëer nieuwe partities. Bijv. c: voor windows en program filen, d: voor data. Heel persoonlijk
9. formateer de nieuwe partities, beste lijkt me NTSF
10. installeer xp

Ik hoop dat TS hier verder mee uit de voeten kan, kan iemand het nog aanvullen voor hem :P

Edit: TS zat er bij die XP ook een handleiding >:) ?

[ Voor 5% gewijzigd door Beugelfles op 10-07-2006 19:09 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• kleautviool
Ik heb nu het volgende gedaan.
Ik heb overigens een Dell Dimension 8300 dus misschien dat mensen met dezelfe pc zien wat ik fout doe

Bij opstarten druk ik op F2 (= bios).
Dan ga ik naar Boot Setup
Vervolgens verrander ik de volgorde naar:
1. CD-Drive
2. Floppy
3. HD
Dit sla ik op. En ik klik op Esc (eerst de wijzigingen opgeslagen) om door te gaan.

Ik hoor vervolgens wel mijn CD-station als een wilde ronddraaien, maar daar gebeurt verder niks. Hij start weer gewoon zoals normaal op. Dus mijn pass invoeren bij mijn gebruikersaccount en ik ben weer bij mijn bureaublad :?

Ik heb nu echt geen idee meer wat ik verkeerd doe.

edit:
Oja, bij de cd heb ik wel een handleiding, maar daar staat niks in over verwijderen of opnieuw installeren

[ Voor 10% gewijzigd door kleautviool op 10-07-2006 21:49 ]

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:02

Beugelfles

I love rusty spoons

Hierboven is al eerder de mogelijkheid geoppert om het met diskettes te doen

http://www.bootdisk.com
http://www.bootdisk.com/ntfs.htm

Hiermeer red je het als het goed is wel, wel uiteraard straks als je probeerd vanaf diskette op te starten in de bios de floppydrive als eerste te zetten

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Even om het simpel te houden .

Kun je met F12 een bootmenu krijgen ?
Dus niet in het bios hobby-en, maar een bootmenu.

Probeer daar dan je cd te kiezen.

[ Voor 87% gewijzigd door aZuL2001 op 11-07-2006 01:14 ]

Abort, Retry, Quake ???

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 22:23
aZuL2001 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 01:12:
Even om het simpel te houden .

Kun je met F12 een bootmenu krijgen ?
Dus niet in het bios hobby-en, maar een bootmenu.

Probeer daar dan je cd te kiezen.
En dat werkt dus blijkbaar ook niet. Blijkbaar een niet-bootable CD. Is dit een originele CD? Werkt ie in een andere computer om vanaf te booten?

Formateer anders via een bootdisk die je van www.bootdisk.com wel kan halen.

No production networks were harmed during this posting

• spacemouse
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Hmm... ik heb zelf ook een Dimension 8300.

Daar zat naast een hele hoop andere CD's ook een Windows XP CD bij (paarse opdruk).

Ik heb diverse malen zonder problemen Windows opnieuw geïnstalleerd. Zowel door het aanpassen van de opstart volgorde, als met behulp van het Boot menu (F12) en dan optie 4.

Heb je wel een orginele XP CD? Het lijkt er op dat de CD die jij gebruikt niet bootable is.

Verwijderd

grolschbeugel schreef op maandag 10 juli 2006 @ 22:34:
Hierboven is al eerder de mogelijkheid geoppert om het met diskettes te doen

http://www.bootdisk.com
http://www.bootdisk.com/ntfs.htm

Hiermeer red je het als het goed is wel, wel uiteraard straks als je probeerd vanaf diskette op te starten in de bios de floppydrive als eerste te zetten
Ga naar de bovengenoemde link(s) en maak een bootfloppy aan voor Windows XP. Het is maar 1 floppy die je nodig hebt, dus zoek een floppy op.

Zorg daarna dat je pc vanaf de diskette opstart.(zet diskettastation dus op nummer 1)
Typ nadat je pc is opgestart het commando fdisk. Vervolgens kun je je Windowspartitie verwijderen.(laat je partities met data staan) Probeer nu op te starten vanaf de cd. Als de cd bootable is moet het nu zeker lukken, omdat op je harde schijf geen besturingssysteem staat. Meestal komt er te staan:"Druk op een toets om vanaf cd te booten". Raak een willekeurige toets aan, lees goed wat er staat en succes ;)

• kleautviool
Het is inmiddels gelukt!

Had inderdaad een paarse windows-cd. Toen de cd in de CD-speler zat (slave drive) werkte het niet, en toen ik hem in mijn DVD-speler (Master drive) deed werkte het wel bij het opstarten. domdomdom |:(

Maargoed, bedankt voor alle hulp, en ik ga weer verder mijn volgende probleem oplossen (Geen Internet Protocol op mijn pc :?)

In ieder geval dank voor alle hulp, en excuses voor mijn lompheid O-)

Verwijderd

Start op in de bios met F2. Verander de BOOTSEQUENCE met cdrom station nu op de eerste plaats. Zet FASTBOOT of QUICKBOOT uit (daar zit hem bij jouw de fout?!?). Sla de settings op met bv F10. Herstart pc. Plaats de xphomecdrom terwijl XP opgestart is en start dan is opnieuw op. Gebruik bijvoorkeur hiervoor ook geen USB toestenbord maar gewoon PS/2. Klik op een toets om van CDROM te starten
Ik vermoed dat jij nu wel in het blauwe installatie menu bent gekomen! Klik op ENTER als u windows wilt installeren
Let op : Druk op ESC als er gevraagt wordt om de installatie te vervangen of te repareren.
Nu zul je na F8 (ik ga accoord) wel in dat gewenste installatie menu gekomen zijn. Selekteer de C partitie waarin Windows staat en verwijder deze met (ik dacht letter C of D) en selekteer nu de vrijgekomen NIEUWE ONBEWERKTE SCHIJF en maak een nieuwe partitie aan met (ik dacht letter C of D).
Deze selekteer je nu en en je gaat ENTEREN om Windows Xp Home hierop te zetten
Hou wel ff in de gaten dat je kiest voor NTFS, niet snel

Note. Van de windows xp professional corperate edition is bekend dat deze niet booten en mijn ervaring is dat je met de 6 diskettes voor windows xp professional corperate nl een foutmelding krijgt (missing mvsp300.dll ofzo iets). Met de engelse versie gaat het wel goed windows xp professional met gebruik van diskettes. Windows xp home is gewoon bootable, basta! Sukses

Verwijderd

Zie dat het inmiddels gelukt is door de fout met master en slave cdrom station, achja...vergeten doe je het nu niet meer!!
Pagina: 1