Toon posts:

Gamer-PC, twijfels over enkele dingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Een vriend van mij heeft op de site www.azerty.nl een pc samengesteld. deze pc leek mij prima in elkaar te zitten, maar ik ben niet van plan me op 1 oordeel te richten, hoezeer ik ook vertrouw op zijn vermogen een pc in elkaar te draaien ;)

ik ben van plan met deze pc mijn crappc-verleden af te sluiten, ik ga nu dus voor een goede pc waarop alle spellen van het komende jaar (vooral spellen als Crysis) het gewoon goed doen, op toch minimaal medium beeldkwaliteit.

de pc ziet er als volgt uit (de artikelnummers erachter zijn de artikelnummers van azerty:

moederbord: Asrock 939 Dual-SATA2 4112
geheugen: Kingston 2048 MB, DDR, PC2700, 333 MHz, dual channel 1029
videokaart: Sapphire Radeon X1900 XT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 5168
processor: AMD Athlon 64 Venice, 3500+, Socket 939, Boxed 2971
harde schijf: Hitachi Deskstar T7K250, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 2826
DVD-writer: Pioneer DVR-111, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM 5534
kast: Antec TX640B, Zwart 3199
montage van azerty

nou heb ik enkele specifieke vragen over deze pc:
-is er voor de prijs van deze videokaart (351,98 euro op het moment van schrijven) iets beters te krijgen bij azerty?
-staan de processor en het geheugen een beetje in verhouding tot de videokaart? ik heb namelijk het idee dat de videokaart nogal goed is in vergelijking tot de processor, en ben bang dat ik dan net zo goed een videokaart van een euro of 250 kan kopen, aangezien ik hem toch niet volledig benut...
-is OEM geheugen ok, of kan ik beter TwinMOS of iets dergelijks nemen?

bronnen:
azerty.nl
de tweakers forums, dit topic

Impurity

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 19:16 . Reden: geheugen aangepast ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 17:30:
ik ben van plan met deze pc mijn crappc-verleden af te sluiten, ik ga nu dus voor een goede pc waarop alle spellen van het komende jaar (vooral spellen als Crysis) het gewoon goed doen, op toch minimaal medium beeldkwaliteit.
Dat is nogal krom. Crysis is nog niet uit dus valt er weinig over te zeggen. Wie weet is het tegen die tijd aan te raden een DX10 kaart aan te schaffen. Dat zou betekenen dat je beter even kunt wachten.
-is er voor de prijs van deze videokaart (351,98 euro op het moment van schrijven) iets beters te krijgen bij azerty?
Nee, want de X1900XT is de snelste videokaart van ATi. De 7950GX2 en X1900XTX zijn sneller, maar ook duurder en vallen dus buiten het antwoord op deze vraag.
-staan de processor en het geheugen een beetje in verhouding tot de videokaart?
Dat is sterk afhankelijk van welke applicatie je draait. In een goed systeem is de CPU de bottleneck, maar dat is mijn mening.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Verdiep je eens in de materie, de merken, de chips.
Stel eisen op, vergelijk prijzen en maak je keuze.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de info.

met games als far cry bedoelde ik vooral de wat mooiere spellen, of het mooiste wat er op het moment te krijgen is. als ik die games fatsoenlijk weet te spelen (zonder alles op 'low' te moeten zetten :P ) ben ik gelukkig...

en miss heb je het al gemerkt, ik weet niet al te veel van computers af 8)7

Verwijderd

mag ik vragen wat je ongeveer voor deze pc moet dokken?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30
Vergelijk deze videokaart eens met de Geforce 7900 GT, is iets goedkoper (~€50), maar volgens mij wel vergelijkbaar.
-staan de processor en het geheugen een beetje in verhouding tot de videokaart? ik heb namelijk het idee dat de videokaart nogal goed is in vergelijking tot de processor, en ben bang dat ik dan net zo goed een videokaart van een euro of 250 kan kopen, aangezien ik hem toch niet volledig benut...
Is niks mis met die processor, processor en videokaart zijn wel in verhouding.
Prijs scheelt bijna niks tussen OEM en merk geheugen, maar bij merk geheugen krijg je vaak wel meer/betere garantie en ik vind ze toch wel betrouwbaarder. Kortom, gewoon voor merk geheugen gaan.
Dane-Elec, Kingston, GEIL, zijn allemaal goede merken. TwinMOS levert geheugen voor een leuke prijs, maar doordat het soms wel eens problemen kan geven met moederborden (vooral ASUS), zou ik toch eerder voor een ander merk gaan.

The devil is in the details.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:57
waarom geen am2, dat is het nieuwe socket van amd. Als ik jou was zou ik iig een maandje miss2 wachten omdat er een grote prijsdaling van amd komt. Miss kun je voor de conroe gaan van intel.

als je bij dit socket blijft zou ik toch wel een iets beter moederbord kopen. geen asrock dual sata.

verder is 2 gb ram niet overbodig.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30
ik zou een ander mobo kiezen dan deze.
een SLI of Crossfire mobo bied meer flexibiliteit voor de toekomst.
daarbij zijn die chipsets sneller en is in je huidige configuratie de AGP toch al overbodig.
verder zou je in de toekomst er een extra GFX kaart bij kunnen zetten in SLI of X-fire, of eventueel een andere nieuwe GFX en je huidige (x1900) voor Physics...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:51
Wat is je budget en ik zou toch voor een ander bord gaan want met de asrock kan nog wel is wat mis gaan. Het is een goed bordje als je nog een goede agp kaart hebt maar waarom deze pakken als je toch een pci express kaart koopt?

verder denk ik dat je toch beter een dualcore processor kunt nemen vandaar ook de vraag wat is je budget en hoeveel kost deze configuratie die je nu al hebt?

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Geen idee welke voeding bij je kast zit, maar hou er rekening mee dat als je straks SLI of Crossfire wil doen en je een dual Core proc neemt ,je wel aan de 600W PSU's moet denken :)

Dual core moet je toch wel doen, want anders is je single core proc een bottleneck voor SLI of Crossfire opstelling. Een 3000Mhz SanDiego nekt je al met twee 7900GT's in SLI.

Ik zou zowiezo voor ATi gaan. ATi X1900 XT kan HDR en FSAA en de 7900 GT kan alleen of HDR of FSAA, maar niet beiden.
En als je een game systeem samenstelt wil je toch wel de beste eye candy :)

[ Voor 8% gewijzigd door Demon_Eyez op 11-07-2006 17:36 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Topicstarter
ok, ok... :P

mijn budget voor de pc: ongeveer 1000 euro, liefst niet meer, minder mag altijd :9
welk moederbord kan ik het best pakken als vervanging? ik heb nl niet echt een idee van wat dr allemaal te vinden is dat goed past bij de rest van het zootje.

geheugen heb ik nu vervangen door Kingston 2048 MB, DDR, PC2700, 333 MHz, dual channel

de rest van mijn pc ben ik van plan zo te houden, al is het miss een idee om dr een floppydrive bij te kopen? (kost maar 10 euro, is wel zo handig voor windows-opstartdiskettes e.d.) kan het izjn dat ik een floppydrive nodig heb, of moet het zonder ook lukken windows op mijn pc te zetten?

verder verander ik waarschijnlijk dus niets, voldoet dan de voeding die in mijn kast zit, of moet ik op ozek naar een losse voeding? de voeding die dr nu in zit is er een van 400 watt...

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Er zijn geen floppy's meer nodig bij het installeren van windows xp. Hij kan ook gewoon vanaf de cd de installatie starten.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:10

Beugelfles

I love rusty spoons

Voor socket 939

heb je DDR, PC3200, 400 MHz nodig
i.p.v. DDR, PC2700, 333 MHz

Als je socket AM2 wilt dan kan je overstappen op DDRII

[ Voor 27% gewijzigd door Beugelfles op 12-07-2006 00:01 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
TweakerDwayne schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:47:
Er zijn geen floppy's meer nodig bij het installeren van windows xp. Hij kan ook gewoon vanaf de cd de installatie starten.
Er zijn nog zat mobo fabrikanten die Raid en SATA drivers op een floppy meeleveren hoor. Dus toch wel handig, ook voor Windows Rescue disks, of als je bios wil gaan flashen.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:52
...ik ben van plan met deze pc mijn crappc-verleden af te sluiten...
Zo te zien slechte ervaringen met andere PC's ??
Dan moet je vooral een Asrock mobo nemen met Uli chipset...

Als je iets meer geld wilt uitgeven voor goede performance en een stabiele machine, dan kan je beter voor een nVidia chipset gaan bij een AMD processor. Bij voorkeur op een Abit, MSI, Epox of Asus mobo. Maar ik zou zeker NIET gaan voor een B-merk mobo met een C-merk chipset.
Over de performance en stabiliteit van VIA chipsets (en dan eigenlijk met name de drivers), daarover valt nog te discussieren, maar Uli (het oude Ali) is niet echt veel soeps... Benchmarks bewijzen dat ook.

Edit: nu lijken de benchmarks voor dit specifieke mobo wel ok. Vergelijkbaar met A-merken. Maar ja, over stabiliteit en mogelijke compatiliteitsproblemen... Dat is meestal iets waar je pas later achter komt. Ik zou (gezien het verleden met VIA en Ali) absoluut NIET voor een Uli gaan. Zeker niet als het maar een paar tientjes scheelt op een machine van 1000 euro.
Maar goed. Uiteindelijk is het je eigen keuze...

[ Voor 22% gewijzigd door GarBaGe op 12-07-2006 09:23 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:10

Beugelfles

I love rusty spoons

Over de floppy drive, dat is heel persoonlijk.

Ik ben nog altijd voorstander van het hebben van een floppydrive in je systeem. Ik gebruik hem alleen maar om mijn bios the flashen of om opstartdiskettes te maken voor andere (lees oudere) pc's.

Bios flashen kan je tegenwoordig wel vanuit windows maar daarvoor moet je weer extra stukje software instaleren en daar heb ik een hekel aan.

Een alternatief wellicht:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/27160

edit: over het MB, ik zou idd ook voor een a-merk als asus gaan. Heb zelf een Asus A8N-E, veel mensen vinden dat er een crappy northbrige koeler op zit, dat moet ik nog afwachten, maar stabiel is hij zeker bij mij. Alles zit er eigenlijk op, behalve firewire.

[ Voor 23% gewijzigd door Beugelfles op 12-07-2006 09:36 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 11:21
voor een game pc die retesnel stil en perfect op elkaar afgestemd is zou je ook is kunnen informeren bij www.ikbenstil.nl ik heb daar zelf de mijne vandaan en de adviezen die hun hebben zijn gewoon erg goed doordacht.

Specs

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22

Thandor

SilverStreak

geheugen: Kingston 2048 MB, DDR, PC2700, 333 MHz, dual channel 1029
Waarom 166MHz (DDR333, PC2700) DDR-SDRAM en niet 200MHz (DDR400, PC3200) ? ;)
Of DDR2-SDRAM, zie hieronder.
processor: AMD Athlon 64 Venice, 3500+, Socket 939, Boxed 2971
Waarom So939 en niet SoAM2?
Socket AM2 is de nieuwste socket voor het AMD platform. Als je een dergelijk platform aanschaft heb je later betere upgrademogelijkheden omdat er voor AM2 snellere processoren uitkomen.
Overigens kunnen de toekomstige AM3 processoren ook op AM2 sockets werken :Y)

Naast een AM2 processor is er ook een moederbord nodig dat AM2 processoren aan kan. Naast dat ook DDR2-SDRAM omdat AM2 processoren enkel met DDR2-SDRAM overweg kunnen.
Benchmarks!
Zoek eens benchmarks over dergelijke videokaarten en maar een keuze.
Zie o.a. Tom's Hardware VGA Charts en Tweakers.net Videokaarten Best Buy Guide: editie juni 2006. Vergeet uiteraard niet om losse benchmarks te zoeken mocht een kaart niet voorkomen in de voorgenoemde artikelen.
Ik lees vaak 'je CPU is bottleneck' als er een moderne videokaart en een iets minder moderne processor (Intel Pentium 4 3GHz, AMD Athlon XP 3200+ of AMD Athlon 64 3000+ o.i.d.) in zit.
Al met al is het praktisch onmogelijk om een goed balans zodat alles 100% efficiënt verloopt.
Zoals r00n reeds aangeeft, dit varieert per applicatie.

Persoonlijk heb ik, i.t.t. wat r00n zegt een PC met de videokaart als 'bottleneck*'. Al met al prefereer ik dus meer CPU power. Gezien jij een gamepc wilt samenstellen is het verstandig om een sterke videokaart te kopen.
*Eigenlijk is het niet zozeer een bottleneck. Het mag dan wel trager zijn maar als ik niet meer nodig heb is het ook niet zozeer een bottleneck voor mij :z
Zelf zou ik nooit OEM geheugen kopen. Er zijn genoeg merken die tegen lage prijs goede chips aanbieden.

Zie Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2006 voor complete systemen. Doe er jouw voordeel mee met die opgestelde systemen.
Vergelijk ook de producten die daar zijn uitgekozen. Ik zie bij jouw geen toetsenbord, muis, beeldscherm of software.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Le_Freak ! schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 09:43:
voor een game pc die retesnel stil en perfect op elkaar afgestemd is zou je ook is kunnen informeren bij www.ikbenstil.nl ik heb daar zelf de mijne vandaan en de adviezen die hun hebben zijn gewoon erg goed doordacht.
offtopic:
werk jij niet toevallig daar?
of zit je in een clan die ooit in de pczone stond en jij reclame stond te maken :P
Pagina: 1