[Citrix MPS4] Unattended installation

Pagina: 1
Acties:

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
Ik wil een upgrade uitvoeren van Citrix (van XPa naar MPS4 Advanced). Keys enzo is allemaal geregeld, License server is ingericht...nu probeer ik m'n huidige unattended XPa installation te updaten voor MPS4 en dat wil maar niet.

Ik heb de gebruikelijk zaken gewijzigd zoals die aangegeven in de \support\install\ directory (mst gebruikt als template en deze wijzigingen opgeslagen in de msi file).

De nieuwe zaken (die nog niet in XPa aanwezig waren, zoals license server enzo) heb ik allemaal netjes voor geconfigureerd in de .msi file.

Wanneer ik deze .msi file vanuit het console, vanaf de command-line uit voer (msiexec /i mps.msi /qn) dan werkt het probleemloos.
Nu is het zo dat tijdens de installatie van Citrix er een 'Printers' driver geinstalleerd wordt die niet door WHQL gecertificeerd is... Om dit te omzeilen heb ik de policy 'Devices: Unsigned driver installation behavior' op 'Silently succeed' gezet.

Toch is het zo dat tijdens de unattended installation van MPS4, de installatie niet afgerond wordt. Het venster blijft staan op 'Installing managed software: metaframe presentation server 4 for Windows'.

Is er iemand anders tegen dit probleem aangelopen en heeft dit mogelijk al eerder opgelost?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ook de JAVA versie vooraf ge-upgrade?
Before you perform an unattended installation of MetaFrame Presentation Server, MetaFrame Access Suite licensing, or of the Management Console for MetaFrame Presentation Server, you must install or upgrade to Java Runtime Environment (JRE) Version 1.4.2_06. To install the JRE from the command line, type:

"<path to CD-ROM>\Support\JRE1.4.2\j2re-1_4_2_06-windows-i586-p.exe" -s -a -s -SMS

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Abom
Daar was ik net mee bezig. Ik had een unattended installation van een recentere versie van Java ook toegevoegd aan de server (deze wordt eerder geinstalleerd dan MPS).

Ik heb deze GPO even disabled en ga het even testen met de Java versie die meegeleverd wordt met MPS4. Maar ik heb er zo mijn twijfels over.... aangezien deze meer recente versie bij mijn eerste test niet geinstalleerd was en het toen ook al niet werkte (maar toen had ik de installatie van unsigned drivers nog niet toegestaan).
Ook nog even het standaard logging level van Windows Installer verhoogd.

Update: met de meegeleverde versie van Java voor geinstalleerd, werkt het zaakje ook niet, Windows blijft hangen bij 'Installing managed software Citrix MetaFrame Presentation Server for Wi...'.

[ Voor 41% gewijzigd door Abom op 11-07-2006 13:47 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat gebeurt er als je de installatie interactief start - krijg je dan ook foutmeldingen?

Ik installeer MPS4 ook unattended (zonder mst, maar met behulp van unattended.txt, en dus ook niet via de GPO) dus op zich moet het wel kunnen :P

• Abom
Wanneer ik het vanaf de commandline start, krijg ik wel de dialog te zien, waar je de installatie van de printers drivers moet authenticeren. Ook al heb ik de policy 'Devices: Unsigned driver installation behavior' op 'Silently succeed' gezet.

Welke tool gebruik je dan voor software deployment?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Voor m'n Citrix servers start ik unattended een script op dat heel de installatie / configuratie afrond, geen enkele tool dus (behalve de unattended.txt dinges van MPS4 zelf) :)

Je probleem heeft daar echter niet veel mee te maken - het is simpelweg zo dat je een driver signing confirmatie prompt krijgt die je niet moet krijgen - als je handmatig in sysdm.cpl's driver signing de setting aanpast en je start dan de MPS installatie interactief, is je probleem dan weg? :)

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
XP upgraden naar CPS4 is niet aanbevolen, je kunt het beste vanaf scratch beginnen, dat is moeilijker en duurt langer maar uiteindelijk heb je er veel meer profijt van.
Ik denk niet dat het met de universal driver te maken heeft, want naar mijn weten is deze gewoon gecertificeerd, die policy hoef ik ook nooit aan te passen.

Ik gebruik de meegeleverde MST-file uit de support directory.
Open met Microsoft ORCA de MSI-file, Apply de juiste MST (afhankelijk wat voor database je gebruikt) en wijzig in de property tabel de juiste waarden

Voor meer info zie:

http://brianmadden.com/forum/tm.aspx?m=27078 en dan de reply van dman8073.
Op een schone Windows 2003 SP1 installatie werkt dit bij mij perfect.

Wat java betreft, ik kreeg versie 1.5 update 8 niet aan de gang, mijn CMC wilde er niet mee werken.
Ik gebruik de 1.4 versie van de citrix cdrom en behandel deze op dezelfde manier met Orca om een MST te maken (om bepaalde opties uit te zetten zoals Autoupdate en Webstart icon).
In de MST van MPS.MSI kun je ook zoiets aangeven als useinstalledjava, hij controleert dan niet meer op de aanwezigheid van Java.

Orca kun je trouwens hier downloaden: http://support.microsoft.com/kb/255905/EN-US/

Succes ermee en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Martijn Kools
CCEA 3.0, CCA 4.0, VCP

• Abom
No offence, maar dat is wel allemaal heel erg standaard Citrix knowledge, zover was ik dus al. Overigens ga ik niet mijn losse servers upgraden van XP naar MPS4, maar upgrade ik de farm naar MPS4 door alle servers opnieuw te installeren...vandaar ook de unattended installation.

Bij Citrix is het probleem met de printers driver bekend, maar zij zeggen dat je simpelweg die betreffende policy aan moet passen. Toch blijft Windows klagen over de driver. Misschien dat het een R2 thing is...

• mkools24
Abom schreef op zondag 16 juli 2006 @ 21:32:
No offence, maar dat is wel allemaal heel erg standaard Citrix knowledge, zover was ik dus al. Overigens ga ik niet mijn losse servers upgraden van XP naar MPS4, maar upgrade ik de farm naar MPS4 door alle servers opnieuw te installeren...vandaar ook de unattended installation.

Bij Citrix is het probleem met de printers driver bekend, maar zij zeggen dat je simpelweg die betreffende policy aan moet passen. Toch blijft Windows klagen over de driver. Misschien dat het een R2 thing is...
Dan doe je toch iets verkeerd want ik installeer niet anders op deze manier en bij mij loopt de installatie gewoon door :), ook heb ik geen problemen met unsigned drivers.
No offence taken, maar misschien ben je wat stappen vergeten vandaar dat ik alles op een rijtje nog eens neerzet, vaak ga je te moeilijk zoeken en is het gewoon iets simpels.

Het enige wat ik eigenlijk anders doe is alle hotfixes (R01 en verder) slipstreamen in de Citrix installatie, wellicht dat de bug die jij hebt met een latere fix (R01 fixt nogal wat op het gebied van printing) is opgelost en je installatie dan wel doorloopt, dus dat is de moeite van het proberen misschien nog wel waard (tenminste, als je dat nu ook al niet doet).

Ik denk niet dat het een R2 iets is, R2 heeft als basis ook gewoon Windows 2003 SP1.

Succes.

• Abom
mkools24 schreef op zondag 16 juli 2006 @ 22:57:
[...]

Dan doe je toch iets verkeerd want ik installeer niet anders op deze manier en bij mij loopt de installatie gewoon door :), ook heb ik geen problemen met unsigned drivers.
Jij deployed MPS dus ook door middel van Software Deployment met een GPO?
Het enige wat ik eigenlijk anders doe is alle hotfixes (R01 en verder) slipstreamen in de Citrix installatie, wellicht dat de bug die jij hebt met een latere fix (R01 fixt nogal wat op het gebied van printing) is opgelost en je installatie dan wel doorloopt, dus dat is de moeite van het proberen misschien nog wel waard (tenminste, als je dat nu ook al niet doet).
Dat had ik ook al geprobeerd, maar daar deed hetzelfde probleem zich voor.
Ik denk niet dat het een R2 iets is, R2 heeft als basis ook gewoon Windows 2003 SP1.
Toch ga even kijken of hetzelfde probleem zich niet voordoet bij SP1.

[ Voor 4% gewijzigd door Abom op 17-07-2006 08:55 ]

• mkools24
Klopt idd, ik doe in principe alle installaties via een GPO.
Ik gebruik RIS om een server te deployen.

Ben benieuwd of het aan R2 ligt, als je daarover feedback kan posten graag!

Groet, Martijn.

• mkools24
Ik ben net toevallig bezig met mijn RIS installatie te documenteren en daar kwam ik een setting tegen die ik wel gemaakt heb wat het verschil zou kunnen maken, nl:

DriverSigningPolicy=ignore

Bij mij is dit vervolgens meegenomen in de local security settings.
Ik weet niet of je het op domainniveau de policy hebt aangepast, maar zoniet kun je dan eens in de local security settings de setting op silently succeed instellen en nog eens testen?

Gr. Martijn.

• Abom
Geen idee waar het aan ligt...het enige verschil wat ik zo kan verzinnen is dat mijn test machine onder ESX draaide, maar ik kan me niet voorstellen dat ESX de oorzaak is.

Ik heb een productie server opnieuw geinstalleerd en eerst Citrix handmatig geinstalleerd en daar viel mij al meteen op dat Windows nooit klaagde over de betreffende driver. De volgende servers unattended geprobeert en loopt weer smooth als vanouds.

Problem solved, cause unknown.

Reactie op je vorige post:

De server ondergaat een aantal reboots voordat Citrix geinstalleerd wordt en heeft dan de gewenste policies al over zich heen gekregen. Dit is ook te zien in de local security policies.

[ Voor 22% gewijzigd door Abom op 18-07-2006 14:02 ]

Pagina: 1