RAID configuratie, missing HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-02 15:29
Ik heb weer eens een vaag probleem hier op de pc.

Ik gebruik 2 80gb HDD in RAID-0 configuratie. Sinds een paar dagen werkt deze RAID niet meer. Dus ik kijken in de RAID configuratie, zie ik dat in de Array maar 1 HDD zit, de andere hoort niet meer bij de Array. Deze 2e HDD die in de Array hoort te zitten is opeens beschikbaar voor andere Array's.

Hoe krijg ik deze 2e HDD nou weer in de juiste Array. Kan ik deze RAID nu even verwijderen en dan meteen weer de nieuwe aanmaken zonder data verlies? Of hoe anders?

Ik stel de raid's in door in de bios op alt+6 te drukken. Dan kom je in de Raid configuratiescherm.

Windows XP Pro
S-ATA HDD's

Can anybody help me out here?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Neem eens een kijkje in de RAID FAQ. Je zou kunnen proberen de array opnieuw aan te maken door de betreffende schijf er weer aan toe te voegen, maar de kans bestaat dat je de array daarna verplicht bent te formatteren, waardoor er vanzelfsprekend data verloren gaat.

Aan de andere kant is dat de enige manier om het weer werkend te krijgen aangezien het om een RAID-0 array gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 10-07-2006 17:34 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
De TS heeft een raid 0 array, hij is zijn data dus zo ie zo al kwijt. Dus verwijderen en opnieuw aanmaken is geen probleem.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik zou de array verwijderen en een nieuwe aanmaken van die 2 schijven. Als je dan dezelfde instellingen zou gebruiken (blocksize e.d.) zou je normaal gesproken je data niet kwijt moeten raken :)

Leave only footprints, take only memories

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
MoBi schreef op maandag 10 juli 2006 @ 17:36:
De TS heeft een raid 0 array, hij is zijn data dus zo ie zo al kwijt. Dus verwijderen en opnieuw aanmaken is geen probleem.
Nee dus. Ikzelf heb dit al een aantal keer gehad en het op eerdergenoemde manier opgelost zonder dataverlies.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:34

Ray

als het goed is heb je een optie rebuild array. welicht moet je eerst dus de hd weer toevoegen voordat deze beschikbaar komt maar dan moet de controller gewoon de zaak herstellen

• Splendid
StuiTeR schreef op maandag 10 juli 2006 @ 17:44:
als het goed is heb je een optie rebuild array. welicht moet je eerst dus de hd weer toevoegen voordat deze beschikbaar komt maar dan moet de controller gewoon de zaak herstellen
Ik heb geprobeerd om een rebuild te doen, maar dan geeft hij op de tweede HDD disconnected en nog iets (die ben ik even vergeten). Maar ik zie deze hardeschijf wel in d ebeschikbare HDD's staan. En ook in windows zie ik alleen de nog beschikbare, dus niet in een array, HDD.

Dus ik moet de huidige array opheffen en dan een nieuwe aanmaken en hopen dat ik alles nog heb?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Splendid schreef op maandag 10 juli 2006 @ 17:48:
[...]
Dus ik moet de huidige array opheffen en dan een nieuwe aanmaken en hopen dat ik alles nog heb?
Controleer eerst even of de kabels (SATA/Molex) wel goed zijn aangedrukt. Dit geeft in sommige gevallen wel eens problemen. Als dat niet blijkt te helpen zul je de array inderdaad opnieuw aan moeten maken.

• Splendid
r00n schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:05:
[...]

Controleer eerst even of de kabels (SATA/Molex) wel goed zijn aangedrukt. Dit geeft in sommige gevallen wel eens problemen. Als dat niet blijkt te helpen zul je de array inderdaad opnieuw aan moeten maken.
Ja ben gistermiddag er al de hele tijd mee bezig geweest. Viel mij trouwens op dat 1 HDD minder hard spinde. Maar komt misschien omdat deze niet in de array zat ofzo en dat hij daarom niet wordt aangeroepen. :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Splendid schreef op maandag 10 juli 2006 @ 17:48:
Inderdaad :) Zo staat het ook in de RAID FAQ.

• Splendid
Nou wou net gaan proberen, nu doet die 2e hardeschijf helemaal niks meer. geen getik geen gespin. Echt helemaal niks. Dit heb ik nog nooit gehad met een HDD. Godver. Staat mijn laatste werk op van de laatste 6 jaar.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hebt 6 jaar aan werk op een RAID 0 array staan en geen backups? Dan zat het er aardig aan te komen dat je problemen zou gaan krijgen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Splendid
Gizz schreef op maandag 10 juli 2006 @ 21:22:
Je hebt 6 jaar aan werk op een RAID 0 array staan en geen backups? Dan zat het er aardig aan te komen dat je problemen zou gaan krijgen.
Ondertussen al op de 4 versie ervan hoor. Deze HDD's zijn nog geen jaar oud. Maar kennelijk 1 slechte tussen

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat het de 4e array is maakt toch niet uit? Al je werk bewaren op 1 schijf en geen backups hebben is vragen om problemen. Al je werk op één RAID 0 array bewaren (of hij nou recent is of niet) en geen backups hebben is vragen om 2x zoveel problemen, aangezien de kans dat je een kapotte schijf krijgt verdubbelt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Splendid
Gizz schreef op maandag 10 juli 2006 @ 22:07:
Dat het de 4e array is maakt toch niet uit? Al je werk bewaren op 1 schijf en geen backups hebben is vragen om problemen. Al je werk op één RAID 0 array bewaren (of hij nou recent is of niet) en geen backups hebben is vragen om 2x zoveel problemen, aangezien de kans dat je een kapotte schijf krijgt verdubbelt.
Ja I know, ook kut het momend dat het gebeurd, net nu ik een nieuwe computer heb en de boel aan het backuppen ben.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Voor wat het waard is: laat het een les zijn voor de volgende keer :)
Je kunt jezelf dergelijke teleurstellingen gemakkelijk besparen.

Beter veel backups en ze nooit nodig hebben dan geen backup hebben terwijl je er één nodig hebt...

• Splendid
r00n schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 01:16:
Voor wat het waard is: laat het een les zijn voor de volgende keer :)
Je kunt jezelf dergelijke teleurstellingen gemakkelijk besparen.

Beter veel backups en ze nooit nodig hebben dan geen backup hebben terwijl je er één nodig hebt...
Ja, helaas dit keer te laat. Was net druk bezig dit allemaal in orde te maken. Maar goed. Nieuwe start nu. Hoop werk weg maar zovaak gebruikte ik het niet meer. En 2 jaar geleden nog die HDD gebackuped op andere computer. Dus heb nog wel wat. Nu wordt er dagelijks een backup gemaakt van alles.

Heb verdomme 12 HDD's en nergens op gebackupped, wordt ook wel duur geintje op deze manier. Misschien maar eens een RAID-10 overwegen. Zal wel duur zijn.
Pagina: 1