Toon posts:

[Linux/OS X] Wireless hardware?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo'n hardware kenner en verzuip een beetje in alle mogelijke opties en mogelijkheden. Wil een wireless netwerk gaan aanleggen thuis met Gentoo Linux, Mac OS 9 en Mac OS X clients. De OS X bak heeft al een wireless ontvanger, voor de OS 9 bak moet ik nog iets kopen (ik geloof dat apple standaard wireless adapters heeft -airport ofzo).

Mijn voornaamste vraag is: wat voor wireless adapter/kaart raden jullie me aan voor gentoo? Met welke merken heb je goede ervaringen?

Ik zag trouwens ook USB adapters voor bluetooth. Kun je die ook gebruiken voor wireless? En werken ze ook onder linux?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

De meeste wireless chipsets kun je tegenwoordig vrij goed gebruiken in linux, maar de een is beter ondersteund dan de ander.

Ik zou zelf een kopen met een Ra2500 chipset. Zie deze lijst: http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Hardware. De digitus PCI adapters zijn goedkoop, en moeten makkelijk aan de gang te krijgen zijn.

De ralink driver zit echter nog niet in Linus' kernel, als je dat wilt kun je het beste een prism54 kaart nemen, of een IPW2200. Als je een prism54 kaart neemt kun je je PC ook als access point gebruiken, dat kan de moeite waard zijn.

bluetooth adapters werken onder linux, en bluetooth gebruikt geen draden, maar het is niet handig om daar je IP netwerk overheen te sturen, daar is het gewoon niet voor bedoeld.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Ik maak zelf gebruik van de Sitecom WL115 werkt overall perfect in. Heb er zelf voor me openbsd wireless acces point van gemaakt.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Ben erg tevreden met mn US robotics kaartje + router. Gebruik de native windows drivers met een ndiswrapper.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
kijk hier ook eens naar: http://en.wikipedia.org/w...n_Source_Wireless_Drivers
ikzelf gebruik op dit moment een ralink rt2500 met gentoo. drivers zitten in portage, zowel de origineel door ralink gereleasde rt2500-driver als de erop voortgebouwde rt2x00.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor een OS9 machine kun je ws. wel een 2e hands Airport kaart scoren. Let er dan wel op dat 't geen Airport Extreme is. Is 't een laptop? Want als je dan die Airports niet kunt vinden kun je met een Orinoco (ook wel bekend als WaveLAN, Avaya of Agere) kaart ook wel af. Maar een echte airport kaart is aan te raden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor Linux kan ik eigenlijk vooral de Atheros gebasseerde kaartjes aanraden. De RT2500 (Linksys) heb ik wat problemen mee gehad in combinatie met o.a. een Airport router.
Een ander voordeel van de Atheros is, dat als je een SuperG versie hebt (108Mbit), je dat met veel van de nieuwe routers kunt gebruiken. Wat ik op het moment heb gezien is dat de Atheros steeds meer wordt toegepast (hij zit bijvoorbeeld in de Experia-box van KPN).
En drivers voor de Atheros (madwifi-ng) zijn echt een eitje om te installeren (evht nog veel makkelijker dan van de RT2x00)

Ik gebruik zelf btw de Netgear WG511T

[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 12-07-2006 09:35 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

smokalot schreef op maandag 10 juli 2006 @ 16:30:
Als je een prism54 kaart neemt kun je je PC ook als access point gebruiken, dat kan de moeite waard zijn.
Dan moet je wel uitkijken dat je geen Prism54 Javelin neemt, want daar heeft Linux geen support voor en de fabrikant brengt alleen maar closedsource Windowsdrivers uit. Dus als je zo'n kaart neemt, moet je aan de gang gaan met ndiswrapper.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Pagina: 1