Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf motor aan de gang krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hey, ik heb een oude hdd opengehaald en daar een het motortje wat de platters aandrijft eruit gehaald.
Nu wil ik dat motortje graag los laten draaien (zonder hdd die er nog aan hangt) maar als ik 'm aansluit op de print blijft 'ie maar een seconde of 3 draaien.
er zitten 8 (4x2) aansluitingen op. Plaatje maakt hoop ik wat duidelijk.
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/302/hddmotor2bc.th.jpg
maar hoe moet ik hem aansluiten zonder print? Als ik hem moet doormeten, ik heb wel zo'n apperaat.
en ik heb een voeding (doorgelust) die zonder mobo kan draaien en die wil ik als voeding voor het motortje gaan gebruiken.
Ik hoop dat er een beetje makkelijke oplossing voor is |:(
(Wat op het plaatje staat is ook echt alle info die ik heb)

greetz

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 23:04
Geen idee, maar als ik vragen mag... wat ga je er mee doen?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

Het is een stappenmotor :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
het motortje dat de platters aandrijft is toch helemaal geen stappenmotor???

Maar goed, ik zou de draden meten als hij draait, dan weet je wat hij nodig heeft...

U vraagt, wij antwoorden.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het kan goed zijn dat je kan kiezen welke contacten je gebruikt om de motor te laten draaien. Soldeercontacten of raakcontacten.

Je kan er op 2 willekeurige puntjes er 5V op aanbieden. De motor zal dan een stukje draaien.
(Als er een versnellingsbakje in zit, zal dit niet makkelijk merkbaar zijn.)

Je moet even meten hoe de contacten aangesloten zitten. Er zijn 2 poolparen.

Het werkt als volgt: Met de eerste poolpaar trek je de magneet aan, en dan trek je met het 2e poolpaar ook het magneet aan. Vervolgens duw je met het eerste poolpaar de magneet weg, en daarna met het 2e poolpaar duw je de magneet weg.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MeMoRy schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:46:

Maar goed, ik zou de draden meten als hij draait, dan weet je wat hij nodig heeft...
jawel hoor 99,999% dat het een stappenmotor is

Iperf

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-11 01:11
MeMoRy schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:46:
Dacht ik ook niet, ik gok eerder op een BLDC motor (Brushless-DC).
Waarschijnlijk heeft het ding volgende signalen nodig:
- VCC: +5V
- GND: 0V
- Enable: +5V (kan bij nader inzien ook NOT-Enable zijn -> 0V)
- Strobe: +5V (hier moet je een blok golf opzetten. Frequentie bepaald de rotatie snelheid)

[ Voor 6% gewijzigd door chewbacca op 10-07-2006 23:08 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De harddisk is in ieder geval voorzien van minimaal 1 stappenmotor: de motor dat de lees/schrijf kop moet bewegen. De motor dat de platters in beweging moet zetten is bij nader inzien inderdaad geen stappenmotor.

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-11 01:11
BalusC schreef op maandag 10 juli 2006 @ 23:00:
De harddisk is in ieder geval voorzien van minimaal 1 stappenmotor: de motor dat de lees/schrijf kop moet bewegen. De motor dat de platters in beweging moet zetten is bij nader inzien inderdaad geen stappenmotor.
Langeleden misschien wel nog ja, tegenwoordig is dat een lineare actuator, oftewell twee flinke magneten waartussen zich een spoel beweegt die aan het armpje vast zit.(Zo te zien tijd om een weer eens een HDD te slopen om je hardware kennis bij te spijkeren? >:) )

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
chewbacca schreef op maandag 10 juli 2006 @ 22:56:
[...]

Dacht ik ook niet, ik gok eerder op een BLDC motor (Brushless-DC).
Waarschijnlijk heeft het ding volgende signalen nodig:
- VCC: +5V
- GND: 0V
- Enable: +5V (kan bij nader inzien ook NOT-Enable zijn -> 0V)
- Strobe: +5V (hier moet je een blok golf opzetten. Frequentie bepaald de rotatie snelheid)
Wel een brushless DC inderdaad, alleen NIET met ingebakken controller.

De hele sturing mag je zelf doen, en dat lijkt inderdaad nog het meeste op een stappenmotor,

Repareren doe je zo.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Er zitten tegenwoordig geen stappenmotoren meer in HDD's. Voor rotatie hebben er ook nooit stappenmotoren in gezeten. Het grote nadeel van een stappenmotor is dat deze namelijk niet/zeer lastig continue gedraaid kan worden. De aansturing gaat eigenlijk altijd schokkerig. Dit is ideaal voor taken waarbij je simpel wil positioneren, maar dodelijk voor een apparaat wat continue moet draaien.

Daar worden dan vaak speciaal gestuurde DC-motoren voro gebruikt (lineaire actuatoren bijvoorbeeld, zoals bij de koppen van de HDD tegenwoordig).

Ik zou op Google zoeken naar het type van je spindle motor en kijken of je een datasheet vind. Waar wil je de motor eigenlijk voor gebruiken? Om zo'n ding echt goed te laten draaien heb je een heel goed regelsysteem nodig. En als simpele motor ben je beter af met een el-cheapo elctromotor van de lokale electronica boer.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Het is een zgn. 3 fase motor, elektuur heeft hier ooit een artikel over gehad hoe je ze kunt aansturen.

<Update:> http://www.elektuur.nl/De...?tabid=27&art=61129&PN=On

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 14:20 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
hey! belgen betalen minder! not fair!

U vraagt, wij antwoorden.

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hey allemaal, hartstikke bedankt voor de reacties, en ik ga eens proberen het kreng aan de praat te krijgen. waar ik hem voor ga gebruiken weet ik nog niet, maar het is best wel een gruwelijk ding dus als iemand iets weet waar ik hem in kan zetten, ;)
greetz

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:46
MeMoRy schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 15:23:
hey! belgen betalen minder! not fair!
offtopic:
Ik denk dat belgie per minuut moet betalen, Nederlanders per gesprek. Uiteindelijk dus even duur :) zo is het iig op mijn site

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Pagina: 1