Netwerkkaart is sloom.

Pagina: 1
Acties:

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-04 20:03
Hallo,

Ik zal even de situatie uitleggen, ik heb internet van @home, het breedband abbonement van 6Mbit/s (word momenteel verhoogd tot 8 Mbit/s). Maar op de een of andere manier haal ik maar een downloadsnelheid van 300~350Kilobyte/s (ik ga verder in kilobytes) terwijl ik zo'n 750 Kb/s moet kunnen halen.

Ik weet zeker dat het aan mijn pc (netwerkkaart ligt) want:
- Toen mij vader zijn pc recht op het modem aansloot haalde hij 750kb/s.
- Toen mijn vader hem weer in het netwerk hangde haalde hij nog steeds zo'n 600~700kb/s.
- Toen ik de kabel verving door een nieuwe hielp dat niks.
- Als ik bij de geavanceerde instellingen bijv. 'duplex settings' verander, veranderd de snelheid, ik heb hem nu op 'Full autonegotiation' staan, hierbij haal ik de beste (350kb/s) snelheid.
De opties bij de netwerkkaart zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/8933/netwerkkaart0wh.jpg

Ik maak gebruik van de onboard netwerkkaart (1 Gbit/s) van mijn moederbord, de Asus A8N-E (nForce 4 Ultra), mijn overige specs zijn; CPU: AMD64 3500+ Venice, RAM: Twinmos 2GB. Als er meer is wat jullie moeten weten, zeg je het maar. Mijn vraag luidt nu: wat moet ik bij de instellingen veranderen om het internet weer snel te laten zijn?

Bvd, Jan.

[ Voor 6% gewijzigd door XhaiKhaL op 10-07-2006 15:15 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Zet 'm eens op half duplex. In combinatie met sommige routers/kabelmodems treedt er in full duplex een heleboel collisions op waardoor de verbinding retetraag wordt. 100 mbit half duplex dus.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens naar je netwerkkaart of bij het downloaden het oranje lapmje veel flikkerd, als dat het geval is heb je namelijk veel collisions waar Bergen het over heeft.

• tjerk_de_boer
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
maak je gebruik van vista? of is het screenshot een xp theme? Want een beta OS kan natuurlijk een aantal onvolkomenheden vertonen.

Heb je al eens geprobeerd je computer aan een hele andere internet verbinding te hangen (die van een vriend ofzo). Om te kijken of je dan wel volle snelheid haalt?

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Collisions komen voor als er gebruik wordt gemaakt van een HUB. Als er gebruik wordt gemaakt van een switch (router) treden geen collisions op.

Maar het kan best zijn dat in de tussentijd de verbinding met @home trager is geworden, dat komt wel eens voor. Als je zeker wil weten waar het aan ligt, moet je eens een andere computer of laptop in je netwerk hangen en de snelheid daarmee vergelijken.

• XhaiKhaL
Het oranje lampje bij de netwerkkaart knippert zelfs bijna niet, hij brandt gewoon constant oranje, als dat inderdaad betekend dat er colisie optreed dan zou ik niet weten waar die vandaan komt, ik heb al een andere kabel geprobeerd.

Ik maak wel gewoon gebruik van Windows XP met een Theme.

Ik heb een router (een redelijk oude) maar zoals al eerder gezegd op andere pc's is het internet wel snel en de kabel van mijn pc in de poort van een andere pc duwen heeft ook geen zin.

• Mo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08-2023

Mo

Vaag probleem - al klinkt het naar een ding met snelheidsinstelling (lager in het OSI-model - zal ik je niet mee vervelen). Bijna continue brandend lampje op je NIC (netwerkkaart) lijkt alsof de 2 uiteinden het niet eens kunnen worden over de verbindingssnelheid (volcontinue onderhandelen). Kun je in de eigenschappen van je NIC (system tray of 'Status' van NIC in 'Network Connections') zien wat de ingestelde snelheid is?

Als het om een oude(re) router gaat, kan het zijn dat de poort van de router moeite heeft met het onderhandelen (negotiate) over de snelheid en continue overleggen met de NIC van je PC. Begin eens bij de basis door de NIC op 10Mbps in te stellen en kijk wat het resultaat dan is. Met een internetverbinding van 8Mbps zou dat al vlot genoeg moeten zijn om je snelheid naar behoren te testen.

Mocht het niet lukken om je netwerk uiteindelijk op 100Mbps te laten draaien, denk ik dat je tog naar je hardware zult moeten kijken - router (snelheids-instellingen poort) en bekabeling. Controleer bijvoorbeeld of de (8) aderen van de kabel in beide stekkers hetzelfde zitten (volgorde van kleurtjes).

... sja, dinges, hoe noem je het ...

• XhaiKhaL
Even een update omdat ik toch wel graag wil dat dit wordt opgelost, ik heb zostraks een kleine 4GB van een andere PC in het netwerk naar de mijne gekopieerd met Windows Bestandsdeling in minder dan 10 minuten en dat is toch een snelheid van 6,6 Megabyte/s (6600 Kilobyte/s), dan wordt dit probleem wel heel raar, niet?
Pagina: 1