Computernaam automatisch genereren*

Pagina: 1
Acties:

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Hallo tweakers,

Op mijn werk (Deltion College ICT Lyceum) werken wij met Ghost images.
Nou hebben we een programma geschreven die de laatste 8 cijfers/letters van het mac adres pakt en dit insteld als computernaam. Hij doet dit echter wel iedere keer als het systeem wordt opgestart en het werkt vaak ook niet even stabiel.

Is er een niet een veel simpelere/betere manier om automatisch een computernaam mee te geven?

Wij werken trouwens in het gedeelte van dit netwerk niet met servers dus via zo'n oplossing gaat het niet werken. Alles is aangesloten op aparte netwerkjes, zonder een server.

Hoop dat jullie ons kunnen helpen omdat het op deze manier gewoon niet goed genoeg werkt.

PunlArjen

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-03 22:28

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Ja, gebruik RIS in plaats van ghost, heb je gratis meegekregen bij Windows Server 2000 of 2003. Kun je o.a. drivers in gooien en nog veel meer, evenals Keys meegeven en computernemen generen op basis van Mac adres of oplopend/whatever.

http://www.google.nl/sear...l=nl&q=RIS+tutorial&meta= :) Succes!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Heb je, voordat je een ghost image aanmaakte ook het sysprep commando ingegeven ?
Want dan krijg je automatisch de vraag naar de wks naam dacht ik.

Daarnaast maakt Xp volgens mij automatisch een unieke naam aan tijdens setup.

[ Voor 22% gewijzigd door aZuL2001 op 10-07-2006 14:17 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat wil je nu precies, en WANNEER wil je een naam opgeven :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• arjentjuh
Naar een ander image programma is zowiezo geen optie.
Ik zet nu een image terug vervolgens laat ik hem rebooten en dan start hij setcompname op (zelf gemaakte applicatie).

Dit programma staat in de map opstarten. Nu start hij natuurlijk iedere keer als windows opstart dat programmatje op wat niet echt de snelheid bevorderd.

Mijn vraag is dus of er iets anders is. Sysprep heb ik ook wel eens van gehoord. Maar we moeten in principe volgens mij voor ieder lokaal een ander image ivm de printers met verschillende IP adressen.

PunlArjen

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 10:53

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom wil je nou elke keer bij opstarten de computernaam zetten? Is dat niet een beetje overkill?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
arjentjuh schreef op maandag 10 juli 2006 @ 16:39:
Naar een ander image programma is zowiezo geen optie.
Ik zet nu een image terug vervolgens laat ik hem rebooten en dan start hij setcompname op (zelf gemaakte applicatie).

Dit programma staat in de map opstarten. Nu start hij natuurlijk iedere keer als windows opstart dat programmatje op wat niet echt de snelheid bevorderd.

Mijn vraag is dus of er iets anders is. Sysprep heb ik ook wel eens van gehoord. Maar we moeten in principe volgens mij voor ieder lokaal een ander image ivm de printers met verschillende IP adressen.
Zet je programma in RunOnce of gebruik voor het maken van het image sysprep, je kan zelf een sif file maken voor sysprep zodat je na restoren image alleen computernaam hoeft in te voeren.

Invoegen doe je zo!

• aZuL2001
  1. Je hebt dus een klaslokaal vol met identieke pc's ?
  2. Je hebt een image wat je op alle machines in dat lokaal wil gebruiken ?
  3. Wil je datzelfde image ook in andere lokalen gebruiken ?
  4. Wat voor OS praten we hier eigenlijk over ?
  5. Als dat XP/2000 is, realiseer je je dan dat alle machines nu een identieke Security identifier hebben ?
  6. Maken jullie gebruik van een Domein om in te loggen ?
  7. Geeft dat geen problemen ivm SID's ?
Ofwel, jullie omgeving mag voor jou helemaal duidelijk zijn, maar omdat mijn glazen bol door het warme weer een zonnesteek heeft opgelopen, begrijp ik nog niet helemaal wat jij nu van o.a. mij wil weten.

Need more input.
arjentjuh schreef op maandag 10 juli 2006 @ 16:39:
Mijn vraag is dus of er iets anders is.
Ja, er is veel anders. Heel veel.

:+

Edit : Engelbertus, je hebt gelijk, geen server. Dat scheelt dan een hoop ;)
Netbios namen moeten uniek zijn in een netwerk. Of da nu een los segmentje is of een schoolbreed lan.

[ Voor 28% gewijzigd door aZuL2001 op 10-07-2006 17:09 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:58
ik lees dat er geen servers zijn, er zijn dus geen activedirectories of whatever.
de machines zijn dan standalone, en gebruiken duis een werkgroep en simpelen bestands en printerdeling als dat aan staat, maar waarschijnlijk niet ( het is niet nodig)

hoe de gebruikers dus inloggen weet ik ook niet. maar waarschijnlijk niet met persoonlijke naam en wachtwoord, of er staan een heeeeeele berg gebruikers op die systemen. lijkt me dus ook niet. een paar algemene gebruikers ( student, docent, admin) lijkt me.
dan maakt het ook niet echt uit als dat die dingen allemaal eenzelfde securitie identifier hebben. ze hebben zeker ook geen internetverbinding?

het zetten van de naam hoeft maar 1 keer toch? en waarom doe je dit uberhaupt? is het belangrijk dat de pcs een bepaalde naam krijgen?

je kunt na de eerste start het progej uit de startup folder deleten, dan ben je klaar. niks geen wijzigingen aan de images nodig dan.

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
is ghostwalker geen optie?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:58
ok, maar die netbiosnamen en pc namen, worden niet random ingevuld..
oh laat maar. bij installatie wel, maar natuurlijk niet als het een image betreft. en netbiosnaam is afhankelijk van pcnaam...
foutje bedankt :)

Verwijderd

Daar heeft Microsoft toch sysprep voor?
edit:
** staan blokhaken in URL en dat werk niet in BB **
http://support.microsoft.....aspx?scid=kb;[LN];838080

Heel simpel:
  • run "Setup Manager" en kies voor het maken van een sysprep.inf.
  • vul de velden in die je normaal gesproken bij een verse installatie in moet vullen.
    Sla het invullen van admin password over, deze is alleen nodig als het administrator password "leeg" is en je kunt bovendien kiezen voor het aanmaken van een random (unieke) naam.
  • start de sysprep.exe
  • kies voor het aanmaken van nieuwe SID's
  • kies voor mini-setup en selecteer reseal.
De computer zal (als je daarvoor hebt gekozen) uitschakelen en bij de volgende herstart zal hij de computer "uitrollen" met nieuwe SID en unieke naam. (als alles goed gaat natuurlijk). Ik hoef je hopelijk niet te vertellen op welk punt je het beste een image kunt maken :-)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 22:16 ]

Verwijderd

Ghost images bij houden per pc, iedere keer je ghostfiles updaten omdat er veranderingen zijn (software update's/etc). Lekker handig.

RIS + AD configje = Klaar.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Al heb ik op mijn werk zelf via een unattend file de installatie werked, stukje zelfgeschreven omdat ik meer wil dan enkel een installatie, en zover kan RIS mij niet voorzien, maargoed dat maakt voor jou niet veel uit. Ik zou echt RIS gaan gebruiken.

• arjentjuh
aZuL2001 schreef op maandag 10 juli 2006 @ 16:53:
  1. Je hebt dus een klaslokaal vol met identieke pc's ?
    Ieder lokaal heeft in elk geval dezelfde pc's
  2. Je hebt een image wat je op alle machines in dat lokaal wil gebruiken ?
    Ja
  3. Wil je datzelfde image ook in andere lokalen gebruiken ?
    Eventueel wel. Maar bij de meeste lokalen moet er weer iets andere software bij.
  4. Wat voor OS praten we hier eigenlijk over ?
    Windows XP
  5. Als dat XP/2000 is, realiseer je je dan dat alle machines nu een identieke Security identifier hebben ?
    Wat houdt dat in...
  6. Maken jullie gebruik van een Domein om in te loggen ?
    Nee
  7. Geeft dat geen problemen ivm SID's ?
Ofwel, jullie omgeving mag voor jou helemaal duidelijk zijn, maar omdat mijn glazen bol door het warme weer een zonnesteek heeft opgelopen, begrijp ik nog niet helemaal wat jij nu van o.a. mij wil weten.

Need more input.

[...]

Ja, er is veel anders. Heel veel.

:+

Edit : Engelbertus, je hebt gelijk, geen server. Dat scheelt dan een hoop ;)
Netbios namen moeten uniek zijn in een netwerk. Of da nu een los segmentje is of een schoolbreed lan.
En hoe zet je iets in runonce... weet wel dat het in het register staat maar verder...

Het is namelijk als volgt.
Ieder lokaal heeft een eigen routertje... deze zijn verbonden met 1 hoofdrouter die naar het internet gaat.
Ieder lokaal staat ook een lokale image dus leerlingen kunnen zelf hun computer onderhouden. Vandaar dat we het graag bij ghost houden en we hebben hier ook een deltionbreed licentie voor.

We hebben dus totaal geen servers of wat dan ook... alles ligt volledig open omdat dit een ICT lokatie is. We hebben 2 gebruikers een admininistrator en een student met allemaal even veel rechten.

Is het eigenlijk wel eens nodig om een unieke computernaam te hebben behalve die melding die je krijgt. (valt vast weg te halen)

PunlArjen

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 14:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kleine title change :)

• aZuL2001
Nomam heeft je al een heel eind op weg geholpen.

Het kan met Ghost, maar dan moet je je image anders aanmaken (wat extra dingen doen voordat je een image maakt).

En je zou deze situatie ook eens kunnen bespreken met de bij jullie aanwezige docenten.
Misschien kun je er zelfs een (stage)opdracht van maken.

Verder zou ik eens kijken naar wat topics over Unattended Setup's op GoT.
Daar staat heel erg veel bruikbare info in.

offtopic:
Dit is namelijk zo basic (SID, RunOnce), en dan in combinatie met geavanceerdere en dure tools als Ghost werken. Daar zat toch ook een handleiding bij ?
Ook jullie (zelfgemaakte?) oplossing om een wks naam iedere keer in te stellen bij booten oogt mij een beetje als symptoombestrijding ipv oplossen.

Een beetje vreemd voor een ICT college.

[ Voor 28% gewijzigd door aZuL2001 op 11-07-2006 11:26 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1