Hardeschijf aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 14:36
Probleem
Vanochtend hoorde ik rare tikjes uit mijn 120GB OS hardeschijf komen. Kort erna liep de pc vast en kreeg ik een welbekende mooi blue-screen. Ik dacht even stroom eraf, pc opnieuw opstarten en hopen dat het wertk
De tikken waren weg, maar ik kwam erachter dat mijn geluid haperde. Zowel in winamp als in mediaplayer. Geluidsdrivers opnieuw geinstalleerd, maar dat mocht niet baten.

De hardeschijf bestaat uit 2 partities, 1x 10GB voor het OS en 1x110GB voor MP3. Ik dacht ik run even een HDtune test op die hardeschijf. En zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/orbitman/kapot.jpg

Ik denk dus dat ik deze hardeschijf maar snel moet gaan backuppen en dan maar een nieuwe moet gaan halen.
De pc voelt nu ook redelijk sloom aan:(

Wat heb ik nog gedaan:
Andere voedingskabel
Hardeschijf getest met HDtach

[ Voor 4% gewijzigd door sjorremans op 10-07-2006 14:05 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien er staat 99% CPU gebruik en zon lage datadoorvoer zou het kunnen wezen dat hij is PIO modus draait nu? Heb je daar al naar gekeken?

• sjorremans
Hmm kben alleen even kwijt hoe je dat ook alweer kon controleren, zonder enig programma of wat dan ook :p

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In mijn mening is het beste om er achter te komen of een HDD aan het kapot gaan is er een tijdje goed naar luisteren. Vreemde geluiden duiden vaak op een schijf die kapot gaat.

Ik zou er ff naar luisteren wanneer de schijf aan het werken is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 11:32
als je zeker weet dat het je hardeschijf was die tikt kun je bijna met 100% zeggen dat ie aan het overlijden is. dus ik zou idd als ik jou was alles backupen.

en zoals nielsen zegt kun je ook even testen met powermax maar ik zou zoiezo alles eerst backuppen want hij wordt nogal warm als je hem gaat testen met powermax.

[ Voor 35% gewijzigd door Jazekerrrrr op 10-07-2006 14:16 ]

• sjorremans
Het kopieren van files blijft ook de hele tijd hangen laat maar zeggen. Gaat file voor file heel langzaam, terwijl de hardeschijf geen schrijf geluiden of wat dan ook maakt. Net of het ergens in de wachtrij blijft hangen.

Ik zal zo is een andere IDE kabel proberen. Powermax wil ik wel proberen, maar heb helaas geen floppy drive, ook niet hier in huis.

Everest zegt dit:

Maximale UDMA Overdrachtmodus UDMA 6 (ATA-133)
Actieve UDMA Overdrachtmodus UDMA 6 (ATA-133)

Maar of je van everest kan uitgaan :/

Ik kijk verkeerd, het kan ook met een CD. ik ga het even proberen

[ Voor 7% gewijzigd door sjorremans op 10-07-2006 14:19 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

sjorremans schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:04:
Probleem
Vanochtend hoorde ik rare tikjes uit mijn 120GB OS hardeschijf komen. Kort erna liep de pc vast en kreeg ik een welbekende mooi blue-screen. Ik dacht even stroom eraf, pc opnieuw opstarten en hopen dat het wertk
De tikken waren weg, maar ik kwam erachter dat mijn geluid haperde. Zowel in winamp als in mediaplayer. Geluidsdrivers opnieuw geinstalleerd, maar dat mocht niet baten.

De hardeschijf bestaat uit 2 partities, 1x 10GB voor het OS en 1x110GB voor MP3. Ik dacht ik run even een HDtune test op die hardeschijf. En zie hier het resultaat:

[afbeelding]

Ik denk dus dat ik deze hardeschijf maar snel moet gaan backuppen en dan maar een nieuwe moet gaan halen.
De pc voelt nu ook redelijk sloom aan:(

Wat heb ik nog gedaan:
Andere voedingskabel
Hardeschijf getest met HDtach
Mijn vorige Maxtor 80GB heeft precies hetzelfde, die tikte ook om de haverklap. Aangezien ik niet op dataverlies zit te wachten, heb ik hem maar weggedaan. Precies hetzelfde typenummer, alleen dan geen 120 maar 80. Ik wil geen Maxtor meer in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Phyxion op 10-07-2006 14:22 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• sjorremans
Ik heb de IDE Drives even omgewisseld. Dus de hardeschijf nu op de secondaire IDE poort. En wat blijkt, het hele probleem verholpen. Nergens last meer van en het werkt nu net zoals voorheen

Erg apart |:(

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 08:42
Draai voor de zekerheid toch maar even powermax. je kan ze ook wel vinden als bootable cd's

http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd.html

hier

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42
SmoothTweaker schreef op maandag 10 juli 2006 @ 15:07:
Draai voor de zekerheid toch maar even powermax. je kan ze ook wel vinden als bootable cd's

http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd.html

hier
Zo'n bootcd is zeker handig, maar verwijs 'm dan wel naar legale software : http://www.ultimatebootcd.com/

Verwijderd

check je voeding anders eens? ik heb dat probleem ook gehad, van alles geprobeerd, maar t kwam doordat mn voeding het niet meer trok, dat was een 300 watt noname voeding heb gelukkig nu 450 watt... en nooit meer ergens last van.

Verwijderd

lijkt me een temperatorisch probleem
Pagina: 1