Toon posts:

Backup oplossing voor minimaal 1,5 TB

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek, zoals de topic titel al doet vermoeden, naar een backup oplossing voor mijn bedrijf.

Op dit moment hebben we 750 GB aan data, dit groeit naar verwachting door naar ruim 1 TB dit jaar nog. Dan zou de grootste groei eruit zijn.

We hebben nu een LTO2 400 GB (compressed) tape unit, alleen volstaat deze al niet meer.

Nu moeten we dus iets nieuws maar we weten nog niet echt wat.
Ik heb gekeken naar een SAN Systeem en dan ook nog op tape te zetten. Dus alle data in de nacht naar san kopieren die vervolgens lekker de hele dag mag backuppen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe lossen jullie dat op, wat is aan te raden.
Ik let even niet op de kosten maar zoek een goede oplossing. (in de zin van orientatie op dit moment
Voorwaarde moet wel zijn dat het in de toekomst makkelijk te schalen is en een backup moet in een time window van 23 uur passen.
In de toekomst (zeg 2 jaar) groeien we door naar z'n 2,5 TB

Tape backup daarna bijvoorbeeld mag 1x in de week, dus bijvoorbeeld het hele weekend draaien.

Ik heb contact gehad met collega's die beneden zitten, die adviseerden mij een iSCSI systeem bijvoorbeeld.

Als iemand meer informatie wilt. ik geef het graag. Wil graag een uiteindelijk een goed advies en goed beeld krijgen over wat aan te schaffen in een groeiende organisatie.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
LTO3 kan ongeveer 900Gb aan.

Een SAN (?) is niet echt een backup oplossing, maar een storage oplossing. Je kunt een virtual-tape library gebruiken. Dit is een backup oplossing naar schijven, hier kun je dan overdag tape backups van maken. Het probleem met virtual-tape libraries is dat wanneer je pand af fikt, je zowel je backup als je orignele data kwijt bent...je zult dus altijd tapes moeten blijven maken, tenzij je meerdere vestigingen hebt, dan kun je volstaan door je periodieke backups op tape te kwakken.

Je kunt ook voor een tape library kiezen, dit is een carrousel met meerdere tapes erin.

[ Voor 30% gewijzigd door Abom op 10-07-2006 14:32 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57
Je geeft niet aan wat voor een data het precies allemaal is?
Is het lokale data (DAS), of hangt het aan een SAN / NAS?
Om hoeveel servers gaat het precies?
backupen is leuk, maar hoesnel wil je restoren, en hoelang moet de data bewaard blijven?

Dit zijn belangrijke aspecten, anders gaan we maar wat roepen.

ISCSI is een mogelijkheid. We backupen bij ons bijvoorbeel een aantal server's serverless Dus niet meer via ethernet. Dit gaat meteen een stuk sneller.

Je kan van je SAN een snapshot maken, en deze daarna backupen op tape. Voordeel hiervan is dat je binnen secondens terug kan gaan als je data crashed. Je snapshot zet je hierna op tape, voor offsite.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Asteroid9

General Failure

Tapelibrary ofwel autoloaders zijn ook zo duur niet meer, ik zou eens kijken naar een LTO3 autoloader.
Een 8 of 16 slots loader met 400GB/800GB tapes zou nog wel even moeten voldoen.

In combinatie met een goed backup pakket is daar een prima oplossing mee te fabriceren, let wel op je tijdsinterval als je full backups wil doen.
Als dat interval aan de korte kant is kun je nog denken aan autoloaders met meerdere streamers, wel een stukje duurder natuurlijk.

* Asteroid9 schrikt niet zo snel, heb hier ca.16TB op tape staan... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Asteroid9 op 10-07-2006 14:46 ]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:30:
Je geeft niet aan wat voor een data het precies allemaal is?
Is het lokale data (DAS), of hangt het aan een SAN / NAS?
Om hoeveel servers gaat het precies?
backupen is leuk, maar hoesnel wil je restoren, en hoelang moet de data bewaard blijven?

Dit zijn belangrijke aspecten, anders gaan we maar wat roepen.

ISCSI is een mogelijkheid. We backupen bij ons bijvoorbeel een aantal server's serverless Dus niet meer via ethernet. Dit gaat meteen een stuk sneller.

Je kan van je SAN een snapshot maken, en deze daarna backupen op tape. Voordeel hiervan is dat je binnen secondens terug kan gaan als je data crashed. Je snapshot zet je hierna op tape, voor offsite.
Het is allemaal "lokale" data. We hebben (nog) geen SAN/NAS
Het gaat op dit moment om 12 flinke servers.
We willen wel naar een SAN/NAS systeem gaan als de huidige schijven vollopen. (ik geef max een half jaar)
We moeten databases vrij snel kunnen restoren.
De bewaartijd ongeveer een maand. Daarna is het helaas..
Het probleem bij het inschatten voor de backup is dat alles vroeger voordat ik hier kwam op losse laptops stond. Dus iedereen werkte lokaal. Hier is onlangs verandering ingekomen en van 40 gb zijn we dus doorgestoomt naar 750 gb. Langzaam komen alle collega's die extern programmeer werk deden, lees bij klanten, intern te werken. Ook de databases van de klanten komen dus intern te staan.

Heb trouwens net een technisch consultant van dell aan de telefoon gehad die zei een oplossing als een dell poweredge 2950 met daaraan een schijven cabinet. Daar een tape systeem als oplossing om de backup ook nog eens extern te kunnen krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Asteroid9 schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:46:
Tapelibrary ofwel autoloaders zijn ook zo duur niet meer, ik zou eens kijken naar een LTO3 autoloader.
Een 8 of 16 slots loader met 400GB/800GB tapes zou nog wel even moeten voldoen.

In combinatie met een goed backup pakket is daar een prima oplossing mee te fabriceren, let wel op je tijdsinterval als je full backups wil doen.
Als dat interval aan de korte kant is kun je nog denken aan autoloaders met meerdere streamers, wel een stukje duurder natuurlijk.

* Asteroid9 schrikt niet zo snel, heb hier ca.16TB op tape staan... ;)
Timeframe is doordeweeks max 12 uur. Dus van 20:00 tot 8:00 dus met een tape systeem word dit erg lastig denk ik.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:11

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik denk inderdaad dat je aan iets als een Tape robot moet gaan denken. * Equator goede ervaringen met de HP MSL5026.. Helaas zijn die niet meer leverbaar.

Misschien iets zoals: http://h10010.www1.hp.com...82-12330820-67733169.html

Met 80-160 MB/s doet hij 1.5TB in zo'n 3-6 uur. Native capaciteit 9.6TB en met compressie ruim 18 maar dat is theoretisch ;)

Je kan ook nadenken over een systeem met 2 drives, en je backup pakket dan 2 verschillende job's laten starten.. Dat halveert je backup window (bij voldoende bandbreedte naar je storage)

Een offline backup zoals je Dell consultant het voorstelde is zo gek nog niet. Vooral het restoren gaat lekker snel :)
Maar dan dien je dus eerst een backup naar disk te maken, en dan daarna de backup van die disk naar tape te maken. Wanneer je dan uit je backup window loopt is het wel handig dat de server die de backup doet ook buiten je backup window belast mag worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Equator op 10-07-2006 15:58 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 15:49:
[...]

Timeframe is doordeweeks max 12 uur. Dus van 20:00 tot 8:00 dus met een tape systeem word dit erg lastig denk ik.
Dan kun je er nog aan gaan denken om eerst een offline kopie op harde schijf te maken en die volledig te backuppen.
Dat, in combinatie met een autoloader tapesysteem, met incremental backups lijkt me wel een oplossing.
Een SAN zul je extern moeten hosten, anders heb je nog niks als je pand afbrandt, en dat is toch wel een situatie die je in je backup en recovery plan moet inplannen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op maandag 10 juli 2006 @ 15:54:
Ik denk inderdaad dat je aan iets als een Tape robot moet gaan denken. * Equator goede ervaringen met de HP MSL5026.. Helaas zijn die niet meer leverbaar.

Misschien iets zoals: http://h10010.www1.hp.com...82-12330820-67733169.html

Met 80-160 MB/s doet hij 1.5TB in zo'n 3-6 uur. Native capaciteit 9.6TB en met compressie ruim 18 maar dat is theoretisch ;)

Je kan ook nadenken over een systeem met 2 drives, en je backup pakket dan 2 verschillende job's laten starten.. Dat halveert je backup window (bij voldoende bandbreedte naar je storage)

Een offline backup zoals je Dell consultant het voorstelde is zo gek nog niet. Vooral het restoren gaat lekker snel :)
Maar dan dien je dus eerst een backup naar disk te maken, en dan daarna de backup van die disk naar tape te maken. Wanneer je dan uit je backup window loopt is het wel handig dat de server die de backup doet ook buiten je backup window belast mag worden.
Dat is een mooi apparaat. Denk dat dit appraat nog wel een stukje goedkoper is als wat die dell consultant voorstelde. (wist niet dat er zulke grote tape's waren)
Weet je toevallig hoe dit appraat met niet HP servers omgaat?
Is dit apparaat aangesloten met fiber of met netwerk stekker? (we hebben maar 100 mbit verbindingen.)
(tja het is een bedrijf in opkomst he. ook dat moet verbeterd gaan worden.)

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 10 juli 2006 @ 16:03:
[...]

Dan kun je er nog aan gaan denken om eerst een offline kopie op harde schijf te maken en die volledig te backuppen.
Dat, in combinatie met een autoloader tapesysteem, met incremental backups lijkt me wel een oplossing.
Een SAN zul je extern moeten hosten, anders heb je nog niks als je pand afbrandt, en dat is toch wel een situatie die je in je backup en recovery plan moet inplannen.
Dat was dus de bedoeling, alle data van alle losse servers via "fiber" oid te backupen dmv een online snapshot naar de SAN.
Dan die machine in het weekend een full backup te laten draaien en door de weeks een differential (niet incremental omdat we niet tapes van 6 dagen willen gebruiken om data te restoren.)
Deze machine mag dan 23 uur over die differential backup doen en ruim 2 dagen over de full tape backup.

We willen daar een SAN voor gaan gebruiken omdat al onze servers eigenlijk vol zit en een san ingeval van data groei gemakkelik kan uitbreiden.
De SAN is ook niet meer als een "tussen station" en vandaaruit kan je dus snel data terug zetten.

Nu opzoek naar de juiste hardware.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 16:11 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zieck0, Zou je in het vervolg gewoon de edit knop willen gebruiken. Dit 'kicken' van topics waarderen we niet zo.. ;)

Zo'n apparaat wordt aangesloten op een SCSI bus (Ultra320). Bij meerdere tape unit's is het aan te raden om een meer kanaal's SCSI controller te gebruiken.
Echter: Als je servers slechts met 100Mbit aan een switch hangen kan je er donder op zeggen dat je de transferrate van 160MB/s nooit gaat halen, en dan is het een vrij simpel rekensommetje:
1.5TB over 100Mbit/s is theoretisch om en nabij de 52 uur. :D
Een upgrade naar Gigabit is aan te raden.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57
Een upgrade naar Gigabit is aan te raden.
Of serverless te gaan backupen. Moet je alleen wel een SAN hebben.....

De MSL heeft ook een FC aansluiting:
MSL2024
The HP StorageWorks MSL2024 1 Ultrium 960 FC Drive Library allows customers to install the tape library directly into a FC environment without the use of an external FC router.
En als je nog sneller wilt werken: msl6000 serie Dit zijn mooie en zeer snelle bakken. Ik heb er een paar draaien direct op FC. En ze gaan als een speer.

[ Voor 77% gewijzigd door Rolfie op 10-07-2006 17:12 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Rolfie schreef op maandag 10 juli 2006 @ 17:00:
[...]

Of serverless te gaan backupen. Moet je alleen wel een SAN hebben.....

De MSL heeft ook een FC aansluiting:
Daar had ik overheen gekeken.. Ken ze verder niet.. Maar indien FC nog niet aanwezig is is dit nog duurder dan overschakelen naar Gigabit netwerk
[...]

En als je nog sneller wilt werken: msl6000 serie Dit zijn mooie en zeer snelle bakken. Ik heb er een paar draaien direct op FC. En ze gaan als een speer.
Is alleen een beetje overkill voor wat de TS wil hebben :*)

Verwijderd

Kijk ook eens naar ISCSI oplossing, bijvoorbeeld Equallogic. Niet super duur en zeer goed in wat jij denk ik wil.

Verwijderd

Topicstarter
Ok we zoeken dus een soort data bak waar alles naartoe gepompt word. San Systeem?
Dit moet in max 12 uur. Dan begint de nieuwe werkdag en zoveel performance verlies kunnen we niet hebben.

Optie is upgraden naar Gigabit.
Optie is Iscsi
Optie is Fiber connectie??

Ik ben het spoort kwijt. Iedereen roept uiteraard wat door elkaar.

Laten we er maar even vanuit gaan dat we naar een SAN gaan om data naartoe te sturen, dan bijvoorbeeld 1x in de week Full backuppen op tape en extern bewaren. De andere dagen differential backup.

Is dat een goede combinatie?
Welke hardware is daarbij aan te raden. ( Nu gaan we langzamerhand naar de kosten kijken.)

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Wat wil je bereiken met je backups?

-> moeten er backups gemaakt worden om zo de data veilig te stellen indien er iets gebeurt met de locatie waar de data staat (brand, enige andere niet gewenste schade, ....)
-> moet het gaan dat de data op een punt in tijd voor een (als het goed gelezen heb) een maand bewaard worden?

In het eerste geval zou ik voor een tape met een auto loader gaan. Dit is ook al genoeg in het topic gezet.

In het tweede geval zou ik gaan voor een goede san welke gebruik maakt van snapshots. Zet hier genoeg opslag in dan je voor de periode (een maand) snapshots kan maken.

En combinatie van de twee kan natuuurlijk ook nog :)

[ Voor 6% gewijzigd door bakkerl op 11-07-2006 11:45 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
Ik denk dat je er verstandiger een doet om je te laten adviseren door een IT consultant, aangezien je het SAN concept niet helemaal lijkt te begrijpen.

Een SAN is een storage oplossing, geen backup oplossing. Je backup oplossing kan onderdeel zijn van je SAN.
Sowieso zijn SANs veelste duur om alleen even als doorgeef luik te gebruiken. Wanneer je een tussenstation wilt, kun je beter kijken naar een virtual tape library.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40
Hier zaten we met ongeveer eenzelfde probleem. Zeer sterke groei van een paar databases en data. Alles stond vrolijk op DAS systemen en er waren 2 tapeunits in gebruik om de data op tape te zetten. Nadeel was dat de tapes vol liepen en sommige servers ook niet ver meer kwamen. Tijd voor wat anders dus.

We hebben diverse oplossingen bekeken waaronder een HP fiber oplossing, een NetApp systeem en een systeem van LeftHand Networks.

De oplossing is uiteindelijk de NetApp FAS250 geworden. Biedt ons +/- 600GB aan opslagruimte in een SAN omgeving. Daar hangt weer een switch aan met iSCSI. Eén van de servers is gepromoveerd tot backupserver met een 8-tape autoloader (LTO2, 400GB compressed). Eénmaal per week wissel ik alle tapes en dan heb ik er verder geen omkijken meer naar.

Deze unit moet momenteel 100GB wegzetten (dat wordt meer, ik ben nog bezig :X ) en daarvoor heeft hij 1,5 uur nodig. Dat is dus 63GB/hr voor de FAS250 en de lokale backup van de machine gaat met 30GB/hr. De iSCSI SAN omgeving is dus 2 maal zo snel als de server zelf ! 8)7

Nog een groot voordeel van de FAS250 is de mogelijkheid tot het maken van snapshots. Als ik wil kan ik ieder uur een backup trekken van Exchange. Dat kost per keer een minuutje tijd en 1 van die backups gaat 's nachts naar tape.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je vraag is voor een backup oplossing voor 1,5TB maar je hebt nu nog alles in direct attached storage zitten.

Ik denk dus dat je moet kijken naar vervanging van je storage omgeving met daarbij aparte aandacht voor de backups.

Vervolgens is het van belang dat je de door de business gewenste serviceniveau's inventariseert. Wat mag je maximaal kwijt raken aan data, hoe lang mag een restore duren, hoe lang mag de productie eruit liggen, wat moet er eigenlijk allemaal in de backup mee etc. etc. Ook van belang is het besluit of er data offsite moet worden gebracht of dat je door middel van replicatie kan werken naar een tweede vestiging (vereist wel een dikke dataverbinding).

Als dat helder is kan je kijken naar oplossingen. Elke technologie heeft zijn voor- en nadelen en je moet zeker nadenken of je bijvoorbeeld in de toekomst nog gebruik wil maken van bijvoorbeeld VMWare Virtual Infrastructure of iets dergelijks.
asing schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:57:
Eénmaal per week wissel ik alle tapes en dan heb ik er verder geen omkijken meer naar.
Dan ben je dus een hele week werk kwijt als de tent in de hens gaat.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Asteroid9

General Failure

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 15:49:
[...]

Ik mocht willen dat ik een timeframe van 12 uur had! Optimistisch gerekend heb ik doordeweeks misschien 2,5 uur...
Eerst naar een diskpool schrijven en dan naar tape is een aardige oplossing.

Maar ik neem niet aan dat je een dagelijkse full backup wil draaien, dus die 1.5 TB hoef je alleen over het weekend te draaien.
Een incremental of differential backup zal vast niet boven de 300GB uitkomen en zal met willekeurig welke streamer makkelijk binnen je timeframe lukken.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Pagina: 1