Toon posts:

Verzonden mail automatisch doorsturen

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

De laatste tijd heb ik lopen zoeken naar een gratis oplossing voor een probleem maar ik kan het niet vinden. Een vriend die een klein bedrijfje heeft wil namelijk alle verzonden e-mail van zijn werknemers naar zijn e-mail adres automatisch laten doorsturen. Alle inkomende e-mail wordt via een provider instelling al automatisch doorgestuurd maar ik heb nog geen gratis oplossing kunnen vinden om ook de door zijn werknemers verzonden e-mail te laten doorsturen.

Er is geen Exchange server aanwezig en die vriend en zijn werknemers gebruiken Outlook XP. De bedrijfs e-mail loopt via zijn internet domein aanbieder.

Wie weet een oplossing hiervoor?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 21:11
Dit is privacy technisch heel erg tricky.

Laat die vriend dit ook eens goed juridisch uitzoeken.

Je zou iets kunnen doen via een interne mailserver, maar dan moet je die optuigen.

Abort, Retry, Quake ???

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 19:14
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:17:
Hallo Iedereen,

De laatste tijd heb ik lopen zoeken naar een gratis oplossing voor een probleem maar ik kan het niet vinden. Een vriend die een klein bedrijfje heeft wil namelijk alle verzonden e-mail van zijn werknemers naar zijn e-mail adres automatisch laten doorsturen. Alle inkomende e-mail wordt via een provider instelling al automatisch doorgestuurd maar ik heb nog geen gratis oplossing kunnen vinden om ook de door zijn werknemers verzonden e-mail te laten doorsturen.

Er is geen Exchange server aanwezig en die vriend en zijn werknemers gebruiken Outlook XP. De e-mail loopt via zijn internet domein aanbieder.

Wie weet een oplossing hiervoor?
Het lijkt mij dat het alleen kan als je automatisch een bcc toevoegt. Wellicht dat je daar wat meer over kan vinden.

Overigens, bij mijn weten mag dit niet zonder medeweten van de betreffende werknemers. Wel een punt om rekening mee te houden.
aZuL2001 schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:19:
Dit is privacy technisch heel erg tricky.

Laat die vriend dit ook eens goed juridisch uitzoeken.

Je zou iets kunnen doen via een interne mailserver, maar dan moet je die optuigen.
Dat is ook mijn angst. Ik weet dat het in heel veel landen verboden is. Zelfs het ontvangen van de inkomende mail. Of dit ook in NL geld durf ik niet te vertellen.
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:22:
Het gaat alleen om de bedrijfs e-mail. De werknemers mogen hier geen prive e-mail mee versturen. (staat op papier) Hij heeft op dit moment nog liever niet zelf een mailserver.
Ook al staat het op papier dan nog is het een juridisch wespennest ben ik bang.

[ Voor 30% gewijzigd door Diabolical op 10-07-2006 13:25 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat alleen om de bedrijfs e-mail. De werknemers mogen hier geen prive e-mail mee versturen. (staat op papier) Hij heeft op dit moment nog liever niet zelf een mailserver.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Desalniettemin zou ik,op het moment dat je dit gaat implementeren, je vriend aanraden de werknemers een apart document te laten tekenen waarin ze expliciet accoord gaan met het lezen van alle mail die zij versturen.

offtopic:
prive e-mailen wordt vziw door veel bedrijven gelijk getrokken met prive bellen, het mag zolang het binnen het redelijke blijft

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 21:11
Waarom moeten dit soort dingen toch altijd technisch opgelost worden.

Hij kan zijn werknemers ook vragen of ze hem een bcc willen sturen. Maar dat wil hij waarschijnlijk niet.

Ook al staat het op papier, dan nog is het de vraag of het privacytechnisch mag. Juridisch (door een vakman) laten controleren is mijn advies.

Als hij geen mailserver wil, gaat het niet werken. Klaar.

offtopic:
Ik heb voor een accountantsfirma gewerkt waar ze zoiets met mailmarshall en exchange aanpassingen hebben ingevoerd. Wat een compleet drama was dat. Ieder mailtje naar buiten moest door een vennoot geaccordeerd worden. en die gasten kostten €300 / uur. Ik vond dat een compleet gestoorde oplossing. Maar goed, daar werk ik niet meer.

Zelfs een beheerder zou het niet in zijn hoofd halen om mail van anderen te lezen lijkt mij.
Als dat uitkomt is zijn geloofwaardigheid als beheerder weg, en kan hij heel ander soort werk gaan zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door aZuL2001 op 10-07-2006 13:32 ]

Abort, Retry, Quake ???

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ff wat opgezocht van het CPB uit 2002:
4.4 Stel vast in hoeverre privé-gebruik van de faciliteiten is toegestaan
Een werkgever is bevoegd om regels te stellen omtrent de mate waarin privé-
gebruik van e-mail en internet is toegelaten. In het algemeen zal een beperkte
vorm van privé-gebruik worden toegestaan evenals bij telefoneren gebruikelijk
is. In zijn algemeenheid is een totaal verbod op privé-gebruik van e-mail en
internet niet aanvaardbaar.
Alleen bij communicatiefaciliteiten met een specifieke
doelstelling, kan het privé-gebruik verboden worden. De werknemer moet
dan wel andere communicatiemogelijkheden ter beschikking hebben. Overigens
zou ook bij een algeheel verbod op privé-gebruik de werkgever nog niet het
recht hebben om continue het gebruik te controleren.
Dit zou immers een ingrijpende
en niet-evenredige inmenging in het functioneren van de werknemers
betekenen. Continue controle wordt door de Arbeidsomstandighedenwetgeving
dan ook met reden als schadelijk gezien voor de gezondheid en het welzijn van
de werknemer en zal in het algemeen ook niet kunnen worden gekwalificeerd
als goed werkgeverschap.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb ondertussen een heel goedkope oplossing gevonden. (Hidden BCC for Outlook) Ik zal hem laten weten dat het volgens de wet niet mag.

Topic gesloten wat mij betreft.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
het gaat hier m.i. niet over prive-email. Ik kan me voorstellen dat alle mail die (evt vanuit zakelijke account) verstuurd wordt door iedereen gelezen moet kunnen worden. Bijvoorbeeld als iemand reageert op support-calls oid, moet iedereen (of alleen het baasje) dat kunnen lezen, om te weten wat er speelt.

Ik zou me inderdaad niet wagen aan het monitoren van prive-emailverkeer, dat is illegaal.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Er wordt in de TS alleen gesproken over alle e-mail van werknemers en dat "mag" niet.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je, als je op een support desk zit, wel een kopie van alle uitgaande reacties op support calls wil loggen; dan dient het echter een specifiek doel en heeft de medewerker nog steeds de mogelijkheid om prive e-mail te versturen zonder dat deze bang hoeft te zijn dat de baas 't leest.
Het zou me niets verbazen als de gebruiker in bovenstaand scenario 2 accounts heeft: 1 voor support requests en een 'gewoon' account....
Pagina: 1