Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik hier de verschillen onderzoeken tussen de PalmOne Treo 650 en de Nokia E61. Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe GSM waar ik ook al mijn contacten en mijn kalender mee kan syncroniseren + m'n emails regelmatig mee kan checken.

Enkele verschillen die mij meteen in het oog springen (eerste waarde is Treo, tweede waarde E61):
  • Prijs: 518EUR vs. 388EUR
  • Touchscreen vs. geen touchscreen
  • Qwerty vs. mogelijkheid Azerty
  • Geen WLAN vs. WLAN (zéér belangrijk punt)
  • Externe vs. Interne antenne
  • Camera vs. geen camera (toch een miniem gemis, heb wel een goede digitale camera, maar die heb je niet altijd op zak)
  • 59x113x23mm vs. 69.7x117x18mm
Ik weet nog niet via welke dienst ik m'n emails ga regelen, zou een keer moeten binnenspringen in een Proximus (=Vodaphone) verkooppunt om te discussieren over de goedkoopste manier. Ik ben nog een student maar werk aardig wat bij, had een prijs van 60 à 70EUR in gedachten (dit inclusief belkosten)...

Ik dank jullie op voorhand met jullie hulp in mijn keuze!
Dingen waar ik veel aan heb:
  • De snelheden van beide toestellen naast elkaar (daarmee bedoel ik hoe snel menu's opengaan enz)
  • Het gebruiksgemak van de twee verschillende operating systemen(!)
  • Het batterijleven

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 13:15 ]

• MrProper
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-10 11:27
ik twijfel zelf tss m600i en E61

m600i is compacter maar biedt toch minder voor zijn geld vind ik...geen wifi,alhoewel ik persoonlijk wifi zelden gebruik op toestel..enkel in het begin

persoonlijk vind ik het gemis van camera anno 2006 toch wel erg maar tja de echte zakenman zal het niet veel kunnen schelen zeker ?

heb de treo 650 tot 2 keer toe gehad maar toestel kon me niet echt bekoren (ben niet echt Palm-minded)
vind het zo ingewikkeld werken met Palm (zal wel aan mij liggen zeker :*) )
zeker nu op het einde van zijn loopbaan zou ik toestel niet meer kopen
qua batterijduur zal E61 toch beter zijn denk ik (tenzij wifi constant opstaat zeker)

ik heb mijn Mobile Internet bij Proximus opgezegd en abonnement bij Base genomen....kost slechts 5€/maand
enige wat ik me afvraag is dat je pushmail hier al kan gebruiken? met mijn qtek S200 had ik me bij mail2web.com aangemeldt en heb ik pushmail aan de praat gekregen

blijft altijd moeilijke keuze hé |:(

[ Voor 5% gewijzigd door MrProper op 10-07-2006 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn baas heeft een E61 en het ziet er echt een solide gsm uit!

Wireless zou ik vooral gebruiken voor de gezellige avondjes thuis wanneer je vriendin het niet echt ziet zitten dat jij met je laptop op je schoot mee tv komt kijken zodat je nog snel enkele fora's en mails kan checken, dus dit zal wel regelmatig gebruikt worden :-)

Net hetvolgende gevonden: Vast maandelijks bedrag van 26EUR, 20MB verkeer inbegrepen

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 15:42 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:40:
Mijn baas heeft een E61 en het ziet er echt een solide gsm uit!

Wireless zou ik vooral gebruiken voor de gezellige avondjes thuis wanneer je vriendin het niet echt ziet zitten dat jij met je laptop op je schoot mee tv komt kijken zodat je nog snel enkele fora's en mails kan checken, dus dit zal wel regelmatig gebruikt worden :-)

Net hetvolgende gevonden: Vast maandelijks bedrag van 26EUR, 20MB verkeer inbegrepen
Ik zou eerder dit nemen: T-Mobile PIT: voor € 9,50 per maand onbeperkt internetten

Maar je moet natuurlijk ook na gaan wat voor systeem je handiger vindt. Symbian of palm software, er zit een groot verschil in. Ik zou gaan voor de e61 omdat deze solider en makkelijk hanteerbaar is. Voor de rest is het gewoon kijken welke functies je het meest gebruikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben woonachtig te Belgie dus dat gaat al niet :-)
Belgie is nog altijd het kutlandje waar je geen gsm's in combinatie met een abbonnement mag kopen en waar bellen en alles anders wat je met je gsm doet stukken van mensen kost!
Maar toch bedankt!!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:39:
Ik ben woonachtig te Belgie dus dat gaat al niet :-)
Belgie is nog altijd het kutlandje waar je geen gsm's in combinatie met een abbonnement mag kopen en waar bellen en alles anders wat je met je gsm doet stukken van mensen kost!
Maar toch bedankt!!
Dat kan idd een probleem vormen. Dan geld het 2e stukje voor jou van mn verhaal ;)

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor Palm is voorlopig nog veel meer 3rd party software beschikbaar dan voor Symbian series 60, al maakt dat laatste platform de laatste tijd enige achterstand goed. Palm heeft zeer goede support voor Office-documenten, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de editor voor series 60 niet ken.

Verder denk ik dat je de belangrijkste verschillen zelf al opsomt. Als je niet meer wilt dan je kalender en contacten bijhouden en je email wilt lezen, zou ik voor de E61 gaan. Je hebt dan het grote voordeel van Wifi, een interne antenne, een lagere prijs en een nieuwer apparaat, de Treo gaat toch al weer even mee. Als je meer software wilt installeren en er meer mee wilt spelen, zou ik voor de Treo gaan. Er komt trouwens een nieuwe Treo, de 700P, maar wanneer die in Europa komt weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Beslissing is zo goed als gemaakt: het wordt de E61

Heb net ff met die van m'n baas gespeeld en man man man ik was onder de indruk! Het scherm is adembenemend, goede WIFI ontvangst, zéér solide apparaat, ...

Allemaal bedankt voor de hulp enz :-)

Van mij mag dit topic gesloten worden tenzij er iemand ervaring heeft met push-email zonder server in Belgie...

Edit: Voor de nieuwschierigen: Het apparaat van m'n baas gaat 3 a 4 dagen mee als ie er gemiddeld 2u per dag mee belt, wat ik toch wel impressionant vond!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 00:14 ]

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 00:13:
Beslissing is zo
:'(
essionant vond!
weer iemand die het formidabele genot van een treo niet gaat kennen ..

ik gebruik em nu al een jaar zakelijk; g e w e l d i g !

waarom; voor mijn gebruik ( zeg vertegenwoordiger / road warrior) heeft dit kastje alles wat ik moet hebben.
2000 klanten met NAW erin
gem. 3 afspraken per dag erin maal 300 produktieve dagen
veel mailen met doc's
navigatie
enz enz..

maar goed; jij hebt mss een ander doel ermee dan ik he ;)

• Poster
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb dus onlangs een Nokia N80 aangeschaft... En dit is de reden dat ik de Treo 650 alleen maar meer ga waarderen. Tjonge, een emailtje lezen met de N80 duurt minuten. Met de Treo i.c.m. Chatteremail duurt dit slechts een fractie van een seconde! En dit is slechts 1 voorbeeld...

Verwijderd

Topicstarter
Mja maar de Treo loopt toch ook op het einde van z'n dagen? En WiFi is eigenlijk zeer belangrijk voor me :s

@the noise: al die functies die je noemt, kan de e61 toch ook allemaal?

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 08:32:
Mja maar de Treo loopt toch ook op het einde van z'n dagen? En WiFi is eigenlijk zeer belangrijk voor me :s

@the noise: al die functies die je noemt, kan de e61 toch ook allemaal?
Klopt. Maar het verschil is de werkmethode, invoermogelijkheden. Een collega heeft een Ipaq zonder Qwerty en die zit zich suf te tikken op z'n on-screen qwerty..

een ander heeft een Moi nog-wat. die vindt zijn scherm ff te klein voor navigatie.

Al met al zie ik daardoor meer in de treo. Maar da's dus persoonlijk he ;-)

Verwijderd

DaannO schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:43:
[...]

Dat kan idd een probleem vormen. Dan geld het 2e stukje voor jou van mn verhaal ;)
nederland zal naar alle berichten zeggen ook snel volgens met een verbod op toestelsponsering

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:14
Een Palm verslaafde mening :)
Ik zou zelf voor de palm kiezen, vanwege de bewezen zakelijk verdiensten. In amerika is de treo één van de meest verkochten toestellen op de zakelijke markt. Daarnaast kunnen palm's uitstekend overweg met word en excel documenten middels het programma documents to go. De conversie is nagenoeg 1 op 1, dus met behoud van opmaak, ik ben dit nog nergens anders tegen gekomen.

Een klein voordeel aan de treo 650 is dat deze er binnenkort uitgaat omdat de telefoon niet voldoet aan de europese normen (iets met recycling). Met een beetje mazzel kun je dus een fikse korting krijgen, hou de palm store (zie www.palm.com)ook in de gaten er zijn actie weken met 100 euro of meer aan korting.

De nadelen aan dit toestel zijn het ontbreken van wlan en misschien de fancy graphics. Palm OS ziet er wat bejaard uit, maar daarin tegen zeer degelijk en zeer eenvoudig in gebruik. Ondanks het touchscreen kun je met de d-pad zo goed als alles bedienen. Lees maar eens wat review's dan zul je zien hoeveel mensen positief zijn over het gebruiks gemak.

Serieus advies:
Ik denk zelf dat je moet gaan kijken wat voor zakelijke functies je daadwerkelijk nodig hebt, wil je de juiste keuze maken. E-mails checken en agenda synchroniseren moet naar mijn mening gelijkwaardig zijn op beide toestellen. Ik blijf wel van mening als je een mobiel kantoor wilt hebben dat je beter af bent met een treo.

• Poster
  • Niet online
Miki schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 09:42:
Serieus advies:
Ik denk zelf dat je moet gaan kijken wat voor zakelijke functies je daadwerkelijk nodig hebt, wil je de juiste keuze maken. E-mails checken en agenda synchroniseren moet naar mijn mening gelijkwaardig zijn op beide toestellen. Ik blijf wel van mening als je een mobiel kantoor wilt hebben dat je beter af bent met een treo.
Voor wat email betreft. Ik gebruik chatteremail(.com) in combinatie met de Palm en maak daarbij gebruik van fastmail.fm. Een ideale combinatie, echte pushmail 8)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:30
Poster schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:19:
[...]

Voor wat email betreft. Ik gebruik chatteremail(.com) in combinatie met de Palm en maak daarbij gebruik van fastmail.fm. Een ideale combinatie, echte pushmail 8)
Hoe werkt deze pushmail dan, ik heb de site bekeken, maar zie niet echt het verschil met versamail i.c.m. een pop server en mijn huidige Tmobile PIT verbinding?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jopie schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:54:
[...]
Hoe werkt deze pushmail dan, ik heb de site bekeken, maar zie niet echt het verschil met versamail i.c.m. een pop server en mijn huidige Tmobile PIT verbinding?
Chattermail maakt gebruik van IMAP IDLE. Dat betekent dat hij continu verbonden is met de IMAP-server, en zodra er email binnenkomt geeft de IMAP-server een seintje. Jij moet met je POP-verbinding om de x minuten verbinding maken. Je zult dus later je e-mail ontvangen en, mintens zo belangrijk, meer energie verspillen omdat er veel meer data verstuurd moet worden om in te loggen en mail te checken.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 15:25
Interessant topic.

Momenteel ben ik in het bezit van een Motorola SLVR en een Sony Clié TH55. Deze laatste heb ik gekocht omdat ik geen agenda heb en nog wel eens afspraken vergeet of te laat achter kom dat ik al bezet ben. In de praktijk merk ik dat ik de Clié nauwelijks meeneem. Het neemt veel ruimte in. De invoer vind ik ook niet handig.

Ik heb naar verschillende smartphones gekeken, maar ben er nog niet uit.
Mijn voorkeur gaat uit naar een smartphone met QWERTY toetsenbord, omdat dat makkelijker werkt met invoeren. Ik vind het gebruik van T9 maar onhandig.

Verschillende telefoons waar ik al naar gekeken heb zijn de Treo 680, Nokia E61 en de HTC S620. Het is niet zo dat ik per sé een bepaald OS wil hebben. Ik vind het wel belangrijk dat de telefoon stabiel is en niet elke dag hoeft te worden opgeladen.

Een voor- en nadelen per model:
Treo 680
+ veel software
+ snel
- vrij dik
- OS is vrij oud

Nokia E61
+ Wifi
+ gaat lang mee op batterij
- erg breed
- weinig software

HTC S620
+ qua volume en gewicht de kleinste
+ redelijk veel software
- WM staat niet bekend als erg stabiel
- WM is niet altijd even snel.
- Bediening soms ook onlogisch.
- Veel gebruikers(reacties op diverse websites) zijn erg positief over PalmOS of Symbian nadat ze van WM afgestapt zijn.

Nog een punt van aandacht is dat ik eigenlijk al 2 jaar geen Outlook meer gebruik. Ik gebruik Thunderbird. Eigenlijk wil ik dus zonder Outlook kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jozz op 20-02-2007 11:48 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• vbmot
  • Laatst online: 28-07 08:44
Poster schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:46:
Ik heb dus onlangs een Nokia N80 aangeschaft... En dit is de reden dat ik de Treo 650 alleen maar meer ga waarderen. Tjonge, een emailtje lezen met de N80 duurt minuten. Met de Treo i.c.m. Chatteremail duurt dit slechts een fractie van een seconde! En dit is slechts 1 voorbeeld...
Heb je weleens ProfiMail geprobeerd? Die ingebouwde mailclient is niet veel soeps maar ProfiMail maakt veel goed wat betreft het lezen van mails. Typen is op de N80 natuurlijk nog steeds geen aangename bezigheid. ;)

Verder nog over de verschillende OS'en. Ik heb naast m'n N80 ook een Tungsten C, dus hoe bellen met Palm gaat weet ik niet maar met het OS heb ik wel wat ervaring. Wat ik kan zeggen is dat ik Symbian wat volwassener vind. Vooral het multitasking gedeelte is ideaal. Palm OS is wel veel sneller. Op een Symbian telefoon zit je nog weleens te wachten.

[ Voor 22% gewijzigd door vbmot op 20-02-2007 13:56 ]

Ook maar dat ik dat weet!

Pagina: 1