Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nissan Micra uit 1989.. wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Ik heb (voor handel) een Nissan micra gekocht, een paar weken terug. Na een proefrit het ding op een auto-ambulance gezet en meegenomen naar huis. Reden van autoambu is dat de koeling niet goed werkt, de waterpomp is lek. De auto heeft APK tot volgend jaar april, en heeft 172k gelopen.

Ik heb de auto afgelopen vrijdag weggebracht naar de Nissan dealer, bij gebrek aan autoambu vrijdag heb ik zelf de auto erheen gereden (5Km, op de helft even gepauzeerd om de auto te laten afkoelen).

Ben net gebeld door de dealer, met het volgende:
- Waterpomp is zoieso lek, je gooit er koelvloeistof in, start de auto en alles lazert er weer uit, niet in een keer natuurlijk, dat gaat geleidelijk, maar leegraken doet 't.
- Distributieriem moet waarschijnlijk vervangen worden, de pomp lekt het disbtributiehuis in, en koelvloeistof is niet echt bevorderlijk voor de riem.
- Ook lekt de auto nogal olie bij de cilinderkop, dat is dus waarschijnlijk de koppakking, maar de cilinderkop zou bijvoorbeeld ook krom kunnen zijn. Die moet dus zoieso voor inspectie weg, maar wat gaat afvlakken kosten?
- Oliedrukcensor lekt ook, en mogelijk is de temp. censor ook kapot (fan slaat niet aan), maar dat kan ook komen doordat er teweinig koelvloeistof overblijft voor de censor om de temp van de motor te bepalen.

Als ik dit door de dealer laat doen, kom ik op een 700-750 euro uit. Voor handel is de auto dan niet echt meer geschikt, dan moet je er een belachelijk hoge prijs voor vragen, en de auto is qua buitenkant niet zo dat het zo'n hoge prijs rechtvaardigt. Hij is niet rot, maar hij is rood, en op het scherm achter de deur (bestuurderskant) al behoorlijk dof, verder is-ie nog strak rood. rechtsachter zit een forse deuk (moet eruit te halen zijn, maar dat omschrijft al hoe de auto er ongeveer bij staat)

Doe ik het zelf kost me dat een keer 300-350 euro, dan is er nog winst te maken op de auto.

Wat ik me nu afvraag, is wat ik het beste kan doen:
- De auto repareren, maar wat is dan een goede vraagprijs? (zal foto's van de auto maken, leen vanavond een digicam en dan schiet ik foto's, als ik dan nog bij de auto kan, anders komen de foto's morgen.).
- Een andere 1.2 motor, uit een andere Micra, erin hangen?
- De auto gebruiken voor een middag lol, en hem, een halve meter korter gereden, bij de sloop inleveren?

Heb voor de auto zelf 100 euro betaald, en wist toen ook van de waterpomp, vandaar ook dat ik een autoambulance geregeld had. De kans is aanwezig dat die kapotte koppakking mijn schuld is, met de pauze meegerekend in die 5Km, stond de auto toen ik hem bij de dealer parkeerde (of i.i.g die tempmeter van het koelwater) op 3kwart, heb ik hem te warm laten worden?

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://destruction.endoria.net/i/auto/micra-1.jpg
Linkerkant, zoals je ziet aan de achterkant dof, en in het spatscherm een gat. Dat word vervangen als de auto wel verkocht word, verder is de auto niet verrot ofzo.
Afbeeldingslocatie: http://destruction.endoria.net/i/auto/micra-2.jpg
Auto van voren. Buiten dat-ie de rechterspiegel mist, is-ie nog best netjes.
Afbeeldingslocatie: http://destruction.endoria.net/i/auto/micra-4.jpg
Auto vanaf rechtsachter.. deuken.. vermoedelijk een gevalletje boompje-tik geweest.
Afbeeldingslocatie: http://destruction.endoria.net/i/auto/micra-5.jpg
Achterkant, ook netjes verder..

Ik sleutel zelf aardig aan auto's, en doe ook een studie in die richting, maar aangezien hier monteurs met wat meer ervaring rondlopen, hier de vraag.

alvast bedankt voor alle adviezen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 10-07-2006 14:24 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Voor 100 euro zou ik er een middag lol mee hebben.
Heb dat toen ook met mijn "oppe" Charade gedaan en man wat een lol!

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Heb foto's van de auto gemaakt, even uploaden en dan zet ik ze erbij.

edit:

Done

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 10-07-2006 14:17 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 22:03
Ehm mij lijkt een ander motortje er in hangen de beste oplossing. Mijn vriendin had ook zo'n Micra (een 1.0), is ook een ander motortje in gekomen, is een vrij simpel klusje (tjah het is ook maar wat je motor noemt, 90% lucht in de motorruimte en 10% motor), en zo'n motor hoeft echt niet meer dan 100 euro te kosten in elk geval. Eventueel gelijk nog een andere koppeling er in (als ie er toch uit ligt), riem er op, en je kunt de komende 10 jaar weer rijden.
Haar Micra (de carroserie) had 280.000 km gelopen (ok zaten wel wat gaten in :p), en de motor zelf 120.000 km ofzo dacht ik, de motor was 75 euro, maar dit kan ik niet helemaal met zekerheid zeggen. In elk geval, het reed maar meer moet je er niet van verwachten natuurlijk.
Maar als ik de foto's zo zie ziet de auto er best aardig uit en is een andere motor toch wel een optie denk ik.
En dat rood kun je nog best oppoetsen, en eventueel gewoon zelf met een spuitbus rood en blanke lak spuiten, ziet er vast beter uit als wat het nu is.

/edit

Ik zie dat er toch een antal deuken in zitten.. Dan word het een ander verhaal, ik weet niet of je die deuken er zelf uit kunt krijgen?

[ Voor 69% gewijzigd door eX0duS op 10-07-2006 14:29 ]

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
eX0duS: jawel uitdeuken gaat lukken, verder is het dan een kwestie van een paar krasjes bijwerken, dat was dan zoieso de bedoeling. Dat spatscherm linksvoor komt een andere op, als hij wel verkocht word, dus dat rotgat is dan weg :) Het is trouwens een automaat, maar daarvan is een koppelomvormer ook wel te vervangen lijkt me :)

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 10-07-2006 14:39 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dremel erbij pakken, dan kan je nog leuke dingen ermee doen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Chevy454: Kan ook ja.. cabrio van maken ofzo..

Ik heb net een paar autosloperijen gebeld, die hebben voor 100 euro een 1200 blok liggen, uit dezelfde generatie Micra. Dat blok is volgens hun in orde, ze hebben een testbank dus als ik wil kunnen ze het blok aan het lopen maken en laten horen.

Heb alleen niet gevraagd of dat blok geschikt is voor een automaat, maar daar zit volgens mij verder ook geen verschil in, toch? Ik neem aan dat gewoon de bak bepaald wat het is? Of vergis ik me hierin?

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Als je een auto voor de handel koopt, dan ga je er daarna toch niet mee naar de dealer om hem te laten repareren? :?
Dan ga je naar de beunhaas op de hoek ofzo, ik bedoel voor zo'n oud en simpel wagentje hoef je echt niet naar de dealer, die zullen juist eerder zoveel mogelijk aan jou proberen te verdienen...

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Specht schreef op maandag 10 juli 2006 @ 16:42:
Als je een auto voor de handel koopt, dan ga je er daarna toch niet mee naar de dealer om hem te laten repareren? :?
Dan ga je naar de beunhaas op de hoek ofzo, ik bedoel voor zo'n oud en simpel wagentje hoef je echt niet naar de dealer, die zullen juist eerder zoveel mogelijk aan jou proberen te verdienen...
Reden dat-ie naar de dealer ging, was om te laten uitzoeken of de waterpomp het enige was. Dit onderzoekje heeft 40 euro gekost, terwijl ze er een dik uur mee bezig zijn geweest (uurloon normaal gesproken 74 euro). Aangezien ook ik bij aankoop de olievlek (heel klein, maargoed, een olievlek!) heb gezien, vermoedde ik al e.e.a, vandaar. En wie kent de auto nou beter, dan de merkdealer?

Hem daar laten repareren had ik gedaan, als het alleen de waterpomp en distributieriem was geweest, dan had-ie voor 300-350 euro klaargeweest. De motorwissel ga ik natuurlijk zelf doen, en de auto staat zodoende bij de dealer te wachten tot ik hem ophaal.. aangezien er toch een andere motor in gaat, hoef ik met dit blok ook niet bijster voorzichtig meer te zijn >:)

Als ik een auto wegbreng, spreek ik altijd eerst af dat er een diagnose gedaan word, en dat ze mij dan bellen, zodat ik zelf de hand heb in wat er gebeurd, wie betaald, bepaald. Toen hun met een rekening van 700-750 euro kwamen, heb ik dus ook gezegd: Zet maar buiten, voor zoveel geld aan reparaties rij ik hem liever krom.. Daarover zijn dus verder goede afspraken gemaakt, en dan zet ik een auto wel bij de dealer neer, ook als het zo'n oud ding is.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Koop een Haynes manual en ga lekker zelf aan de slag. Leer je ook nog eens wat van. Niet te bang zijn, dat hoeft niet, gewoon verstand gebruiken. Koop wel wat goed gereedschap voordat je begint.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:32
Pietjuh schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 02:06:
Koop een Haynes manual en ga lekker zelf aan de slag. Leer je ook nog eens wat van. Niet te bang zijn, dat hoeft niet, gewoon verstand gebruiken. Koop wel wat goed gereedschap voordat je begint.
idd

als jij inderdaad een autofreak/kenner bent dan zou dat allemaal geen probleem zijn. Alleen het afvlakken is lastig, maar als het gewoon de pakking is dan moet je het allemaal zelf wel kunnen doen.

Tipje, zoek eerst uit of een object interresant is voor de handel ipv het maar te kopen ;)

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Is wel een markt voor :) Die raak ik wel kwijt :)

Don't wurry ;)

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 18:39
Destruction schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:48:
Is wel een markt voor :) Die raak ik wel kwijt :)

Don't wurry ;)
Als jij er een nieuwe motor in ligt, dan heb ik er sowieso al 700 eur MINIMAAL voor over :)
EUR 100 ( Aanschaf )
EUR 100 ( ambu )
EUR 100 ( motorblok )
EUR 100 ( overige )
EUR 100 ( man uren van je zelf )

Totaal EUR 500,-
( heb ja el een winst van 200 ;) )
dus die bende zo kwijt ;) desnoods aan mij

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
ander blok komt erin en hij word uitgedeukt ja :) Dus het is dan weer een nette bak :)

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 18:39
Destruction schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:42:
ander blok komt erin en hij word uitgedeukt ja :) Dus het is dan weer een nette bak :)
Dan nog ff voor 100 pleuro beetje opleuken, met wat "stupid" gadgets achtige dingetjes.
( denk aan chrome ruitewisser dopjes. ( die dingen die spuiten )
en dan kan je er al were snel 1.000 voor vragen :)

en het is ook wat een gek er voor geeft he

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Precies. Moet er ook nog even een radiotje inzetten, zitten speakers in maar heb geen idee of die het doen :) auto poetsen/wassen, komt helemaal goed ;) Andere/nettere wieldopjes erop :) Ruitenwisserarm hoort zwart maar beginnen hier en daar al hun lak te verliezen, die even netjes spuiten ook..

[ Voor 36% gewijzigd door Destruction op 11-07-2006 14:16 ]

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Topicstarter
Om even een update te geven:

Ik had de auto opgehaald bij de garage en hem hier voor de deur geparkeerd, in afwachting van wat ermee ging gebeuren, wilde er zelf nog even goed over nadenken.. Ik ben nog even met een radio bezig geweest, werkte allemaal mooi.. Ding heeft nog een week lang hier gestaan met radio (gewoon een simpel oud ding). Afgelopen maandagochtend rij ik hier bij huis vandaan, kijk naar de Micra en zie ineens dat de achterruit eruit ligt(!), ik kijken, radio + boxen weg. Heb toen een aantal sloperijen opgebeld, en toen ik 20 sloperijen later nog geen centimeter wijzer was geworden (dealer vroeg 200 euro voor zo'n achterruit.. daag!) heb ik hem vandaag naar de sloop gebracht..

Motor is goed kapot, toen-ie op kookpunt was nog even gekeken wat de kickdown voor effect had :+ Toen was het dus op een gegeven moment *POF*, en weg was 't vermogen.. eerst wilde de auto nog maar 50, evenlater zakte dat van 50 naar 45, toen 35 ofzo, ik was net bij de sloop en toen kon de auto max. 15km/u :+ Kwam ook dikke zwarte rook uit toen ik de motor daar voor het laatst afzette :)

Hoop lol van gehad en het had de moeite nog waard kunnen zijn, maar nadat ze ook al hadden ingebroken was ik het beu.. als er dan ook nog een nieuwe ruit in had gemoeten... :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-11 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat flink kut. Ik verbaas me er soms over wat voor dingen er gejat worden, vaak te sneu voor woorden... Zoals bij jou, een radio die met veel geluk misschien een paar 10tjes opbrengt...

Ach, je hebt in iedergeval lol gehad met hem naar de sloop te brengen :p

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Bij een vriend van mij hebben ze ooit ingebroken om de autoradio te laten zitten maar een pak zak doeken van de passagiers-stoel mee te nemen, dus ik kijk nergens meer van op XD

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 01:33 . Reden: niet echt helder tijdens post XD ]

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:12
offtopic:
Bij ons alleen een wegenkaart van Frankrijk.
Niet dat die zichtbaar was van buitenaf, ze hebben gewoon op goed geluk een graai in het kaartenvak gedaan door het ingeslagen ruitje.

[ Voor 7% gewijzigd door MoZe op 26-07-2006 12:22 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

lama

[ Voor 100% gewijzigd door KatirZan op 26-07-2006 12:33 ]

Wabbawabbawabbawabba

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

JT

VETAK y0

roy2001 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:44:
[...]

Dan nog ff voor 100 pleuro beetje opleuken, met wat "stupid" gadgets achtige dingetjes.
( denk aan chrome ruitewisser dopjes. ( die dingen die spuiten )
en dan kan je er al were snel 1.000 voor vragen :)

en het is ook wat een gek er voor geeft he
Grapjas :D Jij denkt dat de auto 300e meer waard van een paar tientjes Autostyle meuk ? :D Dat geld kan je beter uitgeven aan bijvoorbeeld nieuwe bakolie, nieuwe remblokjes en opknappen/onderhoud. Een Micra met nieuwe olie, nieuwe bakolie, nieuw oliefilter, nieuwe remblokken en een radio verkoopt beter dan een Micra met nieuwe olie, nieuw oliefilter, chromen ruitenwisser sproeiers, alu wiper-aids, neon binnenin en sportpedalen. Sowieso, dat tuig dat zulke meuk graag koopt (NOFI :+ :P ) koopt geen Micra automaat. Die kopen een Astra 1.4 ofzo :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

MoZe schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:21:
offtopic:
Bij ons alleen een wegenkaart van Frankrijk.
Niet dat die zichtbaar was van buitenaf, ze hebben gewoon op goed geluk een graai in het kaartenvak gedaan door het ingeslagen ruitje.
offtopic:
Dat michelin wegenboek van frankrijk schijnt daar echt een hot item te zijn :X

.

Pagina: 1