[XP] Weer startbalk weg...

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Een tijd geleden (een week ongeveer) had ik het probleem dat mijn startbalk niet meer te voorschijn wou komen en dan een heleboel programma's niet willen werken.

Nou zet ik zonet mijn PC aan, en drie keer raden wat...

Ik heb niks geinstalleerd deze keer waar het aan zou kunnen liggen. Na de vorige keer heb ik dus ook geformateerd en een andere XP Prof NL installatie CD gebruikt.

Voor zover ik kan zien werken de programma's nog wel, maar mijn startmenu krijg ik niet meer terug. Het enige wat ik zie is het grijze balkje onderin alsof het startmenu 'ingeklapt' is. Ik krijg hem alleen niet meer uitgeklapt. Ook wanneer ik via configuratie scherm -> taakbalk optie en dan het 'andere' startmenu kies duurt het extreem lang, en dan krijg ik precies hetzelfde.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

edit:
Ik kan (zoals eerder ook) mijn services.msc ook niet benaderen. Zodra ik die open gaat CLI.exe op 99% lopen pompen en gebeurd er niks. Zodra ik die sluit zie ik gewoon een lege lijst (geen services).

Wat ook opvalt is dat wanneer ik bijvoorbeeld mijn C:\Windows\System32 map wil openen, dit gewoon 30 seconden duurt terwijl dit eerder nog 1 seconde was ;)

[ Voor 21% gewijzigd door m33p op 10-07-2006 12:09 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien een virus? Waar hebje al mee gescand?

Windows helemaal up-to-date? Inclusief SP2?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• m33p
Twee keer hetzelfde virus? Er zit een hardware firewall tussen, Stinger heeft al lopen draaien (niets gevonden), reboot heet natuurlijk niet geholpen.

Verder is mijn Windows XP Prof SP2 zo goed als up-to-date, maar dit was het de vorige keer zeker weten dus dat zal het ook niet zijn :S

Beetje hopeloos dit, het is wel precies hetzelfde als vorige keer, ik kan echt zo goed als niks meer...

Verwijderd

Heb je je geheugen als eens getest met memtest?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn al je drivers up-to-date? Wellicht gaat er iets fout tussen Windows en een driver na een windows-update..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• m33p
Geheugen is goed :) Laatste keer dat ik het getest heb is al wel een paar weken geleden maar het heeft altijd gewoon gewerkt. Het vreemde is dat het beide keren pas na een reboot opeens verrot was en echt precies hetzelfde.

Heel veel services die niet meer draaien (ik kan weinig nog maar opstarten, niet meer kopieren - plakken, geen netwerk benaderen om te backuppen, nero kan ik niet starten om te backuppen, etc.). Ook heel veel vertragingen te merken. Bij alles wat ik open kan ik vrolijk een seconde of 10 wachten terwijl het normaal in één keer door ging.

Als hier niets uit komt test ik mijn geheugen, maar ik gok de kans daarop zeer klein. Sowieso zouden de 'symptomen' anders zijn.

• m33p
Glashelder schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:33:
Zijn al je drivers up-to-date? Wellicht gaat er iets fout tussen Windows en een driver na een windows-update..
Drivers is niks aan veranderd. Ik heb de automatische updates altijd uit staan, handmatig updaten normaal gesproken en de Windows drivers selecteer ik niet. Lijkt mij ook niet dat het daar aan ligt aangezien het vorige keer gewoon 8 maand perfect gewerkt heeft :) Qua hardware / drivers is er eigenlijk niks aan veranderd.

edit
Ok via wat prutsen zie ik nou toch een lijst met services. Wat opvalt is dat er in totaal maar 10 services ofzo draaien. Probleem is, ik kan er géén starten want die zijn afhankelijk van een andere service. De eigenschappen kan ik niet opvragen (gebeurd gewoon niets) en de services die nodig zijn staan nog gewoon op automatisch :S

[ Voor 25% gewijzigd door m33p op 10-07-2006 12:41 ]

Verwijderd

Bij het formatteren ook je boot sector helemaal weggehaald ? Als je opnieuw installeerd en je haalt niet de bootsector weg kan daarin een virus aktief blijven.

Harde schijf gecontrolleerd op fouten ?

• m33p
Ja zit een nieuwe schijf in zelfs. Ik zal de HDD controleren op fouten als ik daar nog kan komen ;)

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
Misschien een domme vraag, maar heb je toevallig ook een USB stick in die pc gestopt toen hij nog uit stond? Heb keer 't probleem gehad dat systeem totaal niet wilde booten, totdat ik er alles af haalde (dus ook die USB stick), geen enkel probleem meer... paar weekjes later, ding blijft weer hangen bij opstarten (wel achtergrond enzo, maar pas na 1,5 uur wachten is de rest geladen..).. toen maar een voor een alles er uit gehaald en gekeken waar het aan lag... bleek een usb stickje te zijn... |:(

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Verwijderd

Soms toevallig geen antivirus programma geïnstalleerd over een bestaand? Heb je al in Veilige Modus proberen opstarten?

Edit :: CLI is denk ik een toepassing van Catalyst (ATI graka driver), dus ik zou daar ook eens naar kjiken. Misschien een oudere of recentere gebruiken?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 12:52 ]

• m33p
Schijfcontrole heeft niet geholpen. Ook heb ik verder geen USB apparaten dan een USB muis en toetsenbord dus helaas is dat het ook niet ;(

CLI.exe is nu uitgeschakeld via msconfig en staat ook niet in de taskmanager. Ik ga proberen een virusscanner te instaleren en ad-ware pro is aan het draaien maar ik denk niet dat die hier veel aan kan veranderen.

Verwijderd

Je kan je start-balk ook vergroten/verkleinen zoals je e.g. een dialoog/venster de afmetingen kunt aanpassen. Heb je hem niet per ongeluk verklein (dus de bovenste rand van de bar vast gehouden met muisklik en naar beneden bewogen)? In dit geval zal de start-balk voor altijd buiten gezichtsbereik zijn (alleen een dun blauw lijntje is te zien aan onderzijde).

Oplossing:
Linkermuisknop ingedrukt houden net op dat blauwe lijntje en naar boven bewegen.

• m33p
Hehe, nee dat is het niet :) Ik zie wel dat lijntje, maar ik kan er niet mee, niet verplaatsen, niet resizen.. niets gewoon.

Virusscanner instaleren werkt trouwens ook niet. Norton gaat op zijn bek met een onbekende fout en NOD32 setup start niet eens :S Nog even wat anderen proberen...

edit:
En daarnaast zou het ook wel niet los staan van al de andere problemen die ik hier al genoemd heb :)

[ Voor 17% gewijzigd door m33p op 10-07-2006 13:32 ]

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 21:43

ZaZ

Tweakers abonnee

lijkt erop dat er iig iets goed mis is....
opstarten in safe mode met command prompt
dan
sfc /purgecache
en daarna
sfc /scannow
wel de xp cd bij de hand houden.

Lekker op de bank

Verwijderd

cli.exe is van je Ati videokaart. Die heeft iedereen in zijn processen staan. Ik denk dat je gewoon een virus hebt.
Je kan deze Online virusscanner proberen: http://housecall.trendmicro.com
als deze ook niet werkt, dan opnieuw windows installeren en dan gelijk alle Windows veiligheidsupdates binnen halen natuurlijk.

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-03 07:34

edeboeck

mie noow noooothing ...

Heb je al eens geprobeerd om je systeem "uit te kleden" vooraleer te installeren?

Ik bedoel maar: alles eruit behalve 1 hd, minimaal geheugen en grafische kaart (tenzij je on-board graphics hebt, dan laat je je PCI(e)-vid kaart er maar uit). Dan installeren (met bijhorende reboots uiteraard ;) ). Vervolgens stuk voor stuk alles toevoegen (en misschien telkens extra reboot doen, aangezien je zei dat het na een reboot begonnen is).

Misschien is deze reactie overbodig, maar uitgaande van het principe "wie weet kan je er iets mee doen ..." B)

• m33p
Ok ik ben wat verder. Die services starten niet omdat de RPC service niet wil starten (dikke error).

Probeer ik hem handmatig te starten dan krijg ik dit:

#net start rpcss

Systeemfout 193

*** is geen geldige Win32-toepassing.

Ik ga kijken of ik met de repair functie van de XP cd wat kan. Systeemrestore is geen optie aangezien ik deze standaard altijd uit zet ;)

edit:
Ik kwam hier achter omdat ik ZaZ zijn tip wou doen. Toen ik sfc /purgecache wou draaien kreeg ik dus de melding dat de RPC service niet draaide. Ik probeer dit even te fixen want ik denk dat het hier het probleem zit. Dan blijft nog de vraag 'waarom?' maargoed, als het nu maar even werkt ben ik blij :)

[ Voor 30% gewijzigd door m33p op 10-07-2006 14:04 ]

• m33p
edeboeck schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:02:
Heb je al eens geprobeerd om je systeem "uit te kleden" vooraleer te installeren?

Ik bedoel maar: alles eruit behalve 1 hd, minimaal geheugen en grafische kaart (tenzij je on-board graphics hebt, dan laat je je PCI(e)-vid kaart er maar uit). Dan installeren (met bijhorende reboots uiteraard ;) ). Vervolgens stuk voor stuk alles toevoegen (en misschien telkens extra reboot doen, aangezien je zei dat het na een reboot begonnen is).

Misschien is deze reactie overbodig, maar uitgaande van het principe "wie weet kan je er iets mee doen ..." B)
Klopt maar dit is de tweede keer dat dit nou zo is. Voordat de eerste keer heeft het syteem zo'n 5 tot 8 maand goed gelopen. Daarna opnieuw geinstalleerd, werkt het een week perfect en ga ik gisteravond naar bed. De voglende ochtend zet ik hem aan, heb ik dit :s

important edit ;)
Probleem is denk ik gevonden. Terwijl ik hier mee bezig was kreeg ik van Demon (mijn ISP) opeens een pagina dat ik geblokeeerd was. De reden was dat de verbinding gebruikt zou worden in een botnetwerk (DDoS, je kent het wel).

Toen begon ik te denken ;) Mijn PC was nieuw, en weer precies hetzelfde gekloot. Na het scannen van mijn broertje's PC bleken daar letterlijkt tientallen verschillende virussen op te staan in honderden files. Deze is nou clean (volgens de scanner) maar toch vertrouw ik 't ding niet. De PC waar ik nu op typ was en is nog steeds clean. Mijn PC hangt nu in een private netwerkje met een andere PC zodat ik kan backuppen.

Hoe ik het precies allemaal ga doen moet ik even bekijken aangezien ik de bakken waarvan ik het nog niet zeker weet niet zomaar weer in het netwerk wil hebben aangezien Demon coulant is en de blokkering éénmaal opheft wanneer je het vraagt. Daarna kan het alleen door naar Demon te bellen dus... ;)

Bedankt voor de reacties, ik denk dat het wel lukt vanaf hier en mn broertje krijgt het ook nog wel te horen.

[ Voor 39% gewijzigd door m33p op 10-07-2006 15:53 ]

Pagina: 1