Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Examinering MBO ICT opleidingen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.598 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:04
Ik lees is steeds meer topics dat de waarde van een MBO ICT-Beheerder diploma tot een dieptepunt is gezakt. Nu wil ik in dit topic eigenlijk de verschillen per MBO school naar boven krijgen, omdat ik het gevoel heb (heb afgelopen week mijn diploma opgehaald) dat ik toch met een beetje eigen inbreng toch nog aardig wat heb kunnen leren.

Ik ben nieuwsgierig naar de onderlinge verschillen per MBO School. (vooral met betrekking tot examinering) Ik weet bijv. dat tussen ROC-Nijmegen (waar ik heb gezeten) en Gilde Opleidingen Venray een groot verschil zit.

Hoe heb jij je examen gehaald, en wat heb je hiervoor moeten doen?

Via dit topic kunnen schoolzoekende eventueel dan ook bekijken of ze willen kiezen voor een bepaalde school, waarom niet of waarom wel?

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 14:58
Ik heb afgelopen weken Assessment Niveau 4 ICT beheer gedaan.
Dat hield in per kerntaak enkele dagen opdrachten uitvoeren, en niveau 4 is vooral plannen schrijven enzo.

Kerntaak 1 (Informatiesysteem ontwikkelen) heb ik functionele en technische ontwerpen moeten schrijven, implementatie plan en uitvoering van het plan met Windows 2000 Server en Professional (Active Directory).

Kerntaak 2 (Informatie systemen beheren) heb ik aanpassingplannen en plan van aanpak geschreven. Tests uitgevoerd enzo. Presentatie van je aanpassingen, Procedures schrijven voor gebruikers en collegae

Kerntaak 3 (Inrichten van servicedesk) moest ik een plan schrijven voor de ontwikkeling van een servicedesk. Flowcharts enzo.

Kerntaak 4 (Software ontwikkeling) heb ik als los project gedaan, hiervoor heb ik met een projectgroepje een geautomatiseerde POP invul administratie voor geschreven.

En nu HBO Bedrijfskundige informatica :Y) Ik denk dat ik een betere bodem heb dan gasten die van de havo afkomen. Mede door mijn werkervaring opgedaan in stages.

Edit: Dit is allemaal ROC ASA ICT Academie Amsterdam trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedener op 10-07-2006 11:09 ]

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:04
School:
ROC-Nijmegen

Opleiding
ICT-Beheerder, niveau 4 in 3 jaar (versneld traject)

Behaalde Deelkwalificaties:
1 Beheren van Informatiesystemen
2 Ontwikkelen van Informatiesystemen
3 Aansturen en inrichten van Servicedesk
4 Implementeren

Deelkwalificaties behaald door middel van 2 projecten:
2 Ontwikkelen van Informatiesystemen
Dit project heb ik afgerond op een stage adres, waar ik een object heb moeten implementeren in een TOPdesk omgeving. Dit object is een oproep systeem wat vast gelegd moest worden in TOPdesk.
* Functioneel Ontwerp gemaakt
* Technisch Ontwerp gemaakt (hoe een niet standaard object in TOPdesk zetten?)
* Binnen testomgeving alles getest.
* Mijn bevindingen opgeleverd dmv Presentatie en documentatie

Het andere project heb ik op school uitgevoerd. Dit waren o.a. de volgende onderdelen:

1 Beheren van Informatiesystemen
3 Aansturen en inrichten van Servicedesk
4 Implementeren

Dit was:
Het zelf bedenken van een opdracht die aan bepaalde eisen voldeet. Deze opdracht moest goedgekeurd worden door een leraar.
Eisen waren:
* Minimaal 2 os binnen het netwerk
* Minimaal 2 servers
Rest zelf invullen

Dit resulteerde in ongeveer:
* Ontwerpen van een netwerk, 5 servers (2 DC's (waarvan 1 TOPdesk), 1ISA, 1FIPR, 1MAIL)
* Uitvoering ontwerpen
* Implementeren Huisstijl
* Implementatie ISA
* Implementatie TOPDesk
* Gebruikers & beheerders handleidingen opstellen
* Procedures opstellen
* Zelf Reflectie
* FAQ maken
* Presentatie eindproduct
* Presentatie Technisch & Functioneel Ontwerp

Al met al hier ongeveer van februari tot mei mee bezig geweest.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

School: Media College Amsterdam (voorheen Grafisch Lyceum Amsterdam)
Type: MBO niveau 4
Opleiding: Mediatechnologie (voorheen IT mediaproductie)
Systeem: Competentiegerichtonderwijs
Kwalificatie: Workflowbeheerder (IT-beheer met media inslag)

Dit zijn de competenties: (clickable)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~beere265/stuff/diplomaklein.jpg

ff kort verhaaltje in het 4de leerjaar was ik met 2 andere studenten die ook deze afstudeerrichting hadden. Situatie was dus 300 grafisch/vormgeving/webmasters/multimedia mensen en 3 workflowbeheerders. Wij met ze 3en moesten gehele 4de leerjaar beheren +/- 150 pc's en mac's en 1 server met Windows 2003 (domein/share/print) Dus idd je leest het goed een examenjaar waarvan de infrastructuur beheert wordt door 3 studenten 8)7 in ergste geval ondersteuning van systeembeheer.

Bestond letterlijk uit:

- beheren van XP en OSX op clients
- beheren van Windows 2003 server met alles wat erbij komt kijken
- beheren van netwerkinfrastructuur (switchen bekabeling)
- beheren van netwerkprinters
- ondersteunen van studenten met problemen
- oplossen van problemen zowel software als hardware
- beheren van software en hardware
- imagen van systemen
- gebruiksklaar maken van systemen
- uitleg geven aan de studenten

Dit alles met beperkte middelen en een organisatie die ook nog eens tegenwerkt. Moet zeggen dat het is ons nog aardig gelukt :7

Competentiegerichtonderwijs is dus alles in verslagen zetten en aan het eind bij een gesprekje van 20min globaal wat vertellen over je studie en men heeft een diploma :D

Ojah de andere leerjaren:

1ste - html/photoshop/management/tekenen/vormgeven/knutselen
2de - html/php/asp/presentaties/photoshop/javascript
3de - stagejaar (in mijn geval een webdesignbedrijf waar ik zowel beheer als webdevelopment deed)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i