Toon posts:

[OC] AMD Atlon 64 3000+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben aan de hand van dit forum bezig gegaan met het overklokken. Ik heb telkens de bus snelheid iets verhoogt, en zitten cpu stresstesten en terwijl ik dat deed de temperatuur in de gaten gehouden.

Alles ging goed tot 219Mhz.

Daarna ging ik de bus omhoog zetten naar 222mhz. En ik start de computer op, en tot mijn verbazing staat er 1,55Ghz.

De prosessor snelheid is dus in 1x gezakt. Hoe kan dit, hij draaide eest op 219mhz op 1,91Ghz wel goed.

Wat doe ik verkeerd? Ik wil deze prosessor graag op 2Ghz zien te krijgen, en zoals je ziet was ik er bijna.

Verwijderd

heb je cool & quiet wel uit staan? welk moederbord heb je? welk geheugen?
waarmee lees je die snelheid af, gewoon in windows probeer het eens met dit: cpu-z krijg je ook veel meer info over je geheugen enz.

edit: aan je andere forum te zien heb je een ASUS A8N-SLI daar kan vrij weinig mis mee zijn maar een bios update wil nog wel eens werken

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 12:02 ]

Verwijderd

Welk voltage?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had cool 'n quit inderdaad niet uit, deze heb ik uitgezet en we gaan het opnieuw proberen, met de voltages heb ik niet zitten ouwehoeren. Dus dit is standaart. ik verhoog alleen de bus.

ik zie dat de voltage : 1,448v is

- moederbord:
Asus A8N-SLI (standaart versie)

- geheugen
GEIL Dual channel 2x 512

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
En is er mogelijk dat deze CPU als 3200 plus gezien word?
als ik eze dus ga upgraden naar 2Ghz?

of moet ik dan nog meer doen?

Verwijderd

als jij je cpu op 2Ghz zou laten lopen en je hebt de zelfde cache grote als een 3200+ dan is hij beter dan een gewone 3200+ want je werkgeheugen klok je automatisch ook mee ;)
een overclock van 11% moet tog wel lukken met zo'n moederbord trouwens :?
kijk of je de PCI\AGP lock aan hebt doe een bios update zet cool & quiet uit gebruik als het echt nodig is een divider voor je werk geheugen of een voltage verhoging en mischien wel het belangrijkste de HTT multiplier op 4x zetten!! (kan ook als 800mhz worden aangegeven bij je moederbord hyper transport speed ofzo)

lijkt me dat ik nu genoeg heb geholpen :7

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:08:
En is er mogelijk dat deze CPU als 3200 plus gezien word?
als ik eze dus ga upgraden naar 2Ghz?

of moet ik dan nog meer doen?
nee, volgens mij niet. Die van mij loopt nu op 2000MHz maar hij wordt gewoon als een 3000+ gezien. De Athlon XP's hadden dit wel, dan werd je 2500+ zomaar een 2800+ 8)

Verwijderd

Topicstarter
ooh jammer,

maar ik kan al weer verder over klokken, ik had cool 'n quit aan staan. Deze uitgezet en hij loopt nu op 1971 Mhz.

Dus 29 Mhz te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
even een vraagje over de temperatuur.

De prosessor loopt dus nu op 1971 Mhz, en de temperatuur op 100% na 10 minuten is: 66 Graden.

Ik moet wel even melden dat deze computer in een kast staat ( zeer dicht op de zijkant zodat er eigelijk geen koude lucht aangezogen kan worden.

De CPU is voorzien van een zalman koeler een 7700alcu

Is deze temperatuur hoog, laag of normaal

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:33:
Is deze temperatuur hoog, laag of normaal
66 is wel hoog ja. Dit gaat zeker beperkend zijn in je overklok denk ik. Ik heb hier dezelfde cpu die 2.6GHz haalt en stressed niet boven de 48° uitkomt (koele goed verluchte kast). Temp van jou mag dus zeker lager.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb een probleem!!

ik heb de bus nu op 222 Mhz staan en dan zakt de snelheid naar 1,5Ghz.

Hoe kan dit?

wat kan ik hier aan doen?

Cool 'n Quit staat die keer uit!

Verwijderd

Kan zijn dat je C&Q in feite wel nog meespeelt. Heb je zowel C&Q uitgeschakeld in de bios als minimal power management verandert naar terug de originele setting (home/office desk ?).

Staat de multiplier handmatig vast gekozen op 9X?

Probeer te achterhalen of de 1.5Ghz komt door een verlaagde multiplier icm 222 HTT, of door een verlaagde HTT icm een 9X multiplier.

Anderszijds kan het ook zijn dat de cpu throttled door een te hoge temperatuur.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm,

ik heb nu deze instellingen
de HTT of zoiets op 4x gezet
en de Bus op 219

Nu is mijn prosessor nog maar: 876 Mhz

wat zouden mijn instellingen ongeveer moeten zijn als ik naar de 2Ghz wil?

//edit

ik heb nu de instellingen veranderd naar:

htt of zoiets op 9x
en bus op 220

Nu draaid mijn prosessor op 1,98Ghz

Ik ga nu even testen en meten, maar wat kan ik er nog aan doen om deze prosessor precies op 2 Ghz te krijgen, of iets meer?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 13:00 ]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Mijn gok is at je nu niet de HTT bus, maar de CPU multiplier op 4x hebt gezet!
Bij een 3000+ hoort deze op 9 (of "oudere modellen" 10x) te staan.

Als je gaat overclocken kun je het beste cool n quiet uitzetten.

Maar als ik het allemaal zo lees: heb je de overclock wel nodig?
Anders kun je je misschien eerst wat beter inlezen, en dan pas beginnen met overclocken.
Op dit forum en google staat erg veel info over het overclocken van AM 64's

edit: toch ff proberen te helpen:

Paar bios settings die je een misschien een heel eind op weg helpen, maar nog niet helemaal optimaal zijn:
-memory speed 166 Mhz
-CoolNquiet uit
-HTT 4x / 800Mhz
-CPU multiplier: 9x

[ Voor 22% gewijzigd door DrEvil1986 op 10-07-2006 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
CPU multiplier bedoelde ik, deze staat nu op 9x

en de bus staat op 220 mhz

en hij draaid nu op 1,98Ghz

en ik wil hem graag op 2Ghz hebben.

Wat moet ik nog doen om deze op 2Ghz te krijgen.

want als ik de bus op 222 zet dan begint hij te flippen. en zakt hij naar 1,5Ghz

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 13:07 ]

Verwijderd

die 66 graden is wel heel heet. zoals DrEvil1986 je hebt de CPU muliplier nu op 4x gezet ;) zet deze terug naar 9x ik weet niet waar je het allemaal mee test maar ik noem mijn processor pas echt stabiel na een paar spellen en 3dmark en een paar andere testen

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in mijn vorige post staat is de cpu multiplyer al op 9x gezet.

Maar ik heb de temperatuur gemeten, en hij komt naar 10 min 100% load op op de 86 graden uit. dit is veels te hoog in mijn ogen!

Maar zoals ik ook al gezegt heb staat deze computer in een kast, en de lucht word via de zijkant uit de kast gezogen voor de prosessor, maar de kast staat min of meer klem tussen 2 planken van het bureau, dus hij kan geen lucht aanzuigen, ik denk dat ik hem er even boven op zet, en weer ga testen.

Verwijderd

Topicstarter
maar weten jullie toevallig een manier om deze prosessor toch op 2Ghz te krijgen.

hij moet nog 0,02 Ghz omhoog.

huidige instellingen:

Multiplyer: 9x
Bus: 220

Verwijderd

Die 2GHz ga je nooit 100% exact kunnen halen omdat je nu eenmaal niet een HTT van 222.2222... kunt instellen. (Of je moet je MP op een even getal zetten, maar omdat te gaan doen gewoon voor er exact op te zitten is ook nogal nutteloos) Als je de HTT op 222 zet, en de MP op 9x, dan mag je wel zeggen dat je cpu op 2GHz draait.
Maar waarom wil je eigenlijk exact 2GHz hebben en niet proberen hoger gaan? Je bent de eerste die ik tegenkom die niet hoger wil dan 2GHz 8)7

Allenszins zul je toch wel eerst de koeling moeten verbeteren, want om met zulke temperaturen verder te blijven spelen: dan gaat je cpu niet lang meer leven vrees ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik wil niet exact 2Ghz halen, maar het moet 2Ghz zijn of iets hoger. Ik wil gewooon rond de 2Ghz blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen!

het is gelukt, hij draaid nu op 2Ghz!

instellingen:
BUS: 222
Multiplyer: 9x

Ik moet nu alleen zorgen dat ik wat aan die temperatuur ga doen. alvast bedankt mensen!

op idle is de temperatuur 45 graden.

// edit, ik wil hem eigelijk nog 1 tikje omhoog hebben. @ gedetaileerde specs is hij net geen 2 Ghz

// edit 2, het is me al gelukt, ik heb gewoon de Bus naar 223 verhoogt!

Nu alleen het koelings probleem nog oplossen

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
fototje:

Afbeeldingslocatie: http://www.ndis.nl/daniel/2ghz.jpg

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02 15:09
Ja ik zou snel wat doen aan die temps ! 86°C is veels te hoog !
Ik heb een 3200+ geclocked op 2.4 ghz met stock koeler word ie stressed niet hoger als 50°

Maar denk je dat je veel gaat merken nu dat ie op 2ghz loopt ? want ik snap niet waarom jij hem precies op 2ghz wil hebben lopen..

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een gemiddelde venice cpu gaat zo'n 2.7Ghz op stock voltage ,dus je heb nog wat te gaan :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Volgens mij als je HTT op 3 zet kan je hem op rond de 275 x 9 laten draaien, dat doet mijn winchester in ieder geval wel erg goed en met hele nette temperaturen. wel moet je dan rekening houden met de snelheid van je geheugen, die kan je dan ook beter omlaag doen tenzij je goed overclock geheugen hebt.

Maar mensen, als je deze cpu overclocked op HTT3 of HTT4.. scheelt dat in performance?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Maar mensen, als je deze cpu overclocked op HTT3 of HTT4.. scheelt dat in performance?
dit verschil is niet waar te nemen visueel en in benshmarks ,dus je ken hem beter op 3x houden want dan blijf je nog ruim onder de 1000 als je 300HTT draaid.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, het probleem is opgelost!

nu @ 100% load @ nu een uur, blijft hij op 57 graden steken!

wat heb ik gedaan:

ten eerste de systeem kast uit de kast gehaalt. en op het bureau gezet zodat er voldoende luchtoevoer is.

Daarna heb ik de case gemodifiseerd, en tussen de koker die naar de CPU en de butenkant van de gase gaat een fan tussen gezet ( 80MM )

En nu draaid het als een treintje
alleen die fan draaid: 5200 toeren, waar die eigelijk niet voor geschikt is, dus deze moet ik vervangen voor een stille 80 mm koeler die ongeveer 6000 toeren aan kan.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

voor een stille 80 mm koeler die ongeveer 6000 toeren aan kan.
Ik hoop dat je een grapje maak want met 6000 rpm stijg je pc zowat op ,ik denk dat je een stille 1500 toeren zoekt om dan ook echt stil te zijn :)
Coolermaster silent fans zijn hier erg geschikt voor ,en uiteraard papst maar daar betaal je ook na.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar ik zet die koeler op de chasis poort,

en de koeler draait nu echt de bovengenoemde toeren..

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 15:14:
Sorry, maar ik zet die koeler op de chasis poort,

en de koeler draait nu echt de bovengenoemde toeren..
Dat geloof ik gerust maar ik kan me niet voorstellen dat het dan stil is.
jij wilt een stille fan die ook nog eens 6000 rpm aan ken :?

Verwijderd

Topicstarter
hier een foto van de aanpassing, heb snel even die groene led koeler er tussen gezet.

http://www.ndis.nl/daniel/modje.jpg
http://www.ndis.nl/daniel/everest.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 15:28 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dat stekkertje onder je CPU-koeler zit wel gevaarlijk dicht bij de fan. Hij hoeft maar een klein beetje te bewegen en hij schiet er al tegenaan.

The devil is in the details.

Verwijderd

Denk dat je voor tips en trucs het beste ff deze startpost door kunt lezen :Y)

[rml][ OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC resultaten deel 26[/rml]

Enne vragen kun je er ook kwijt :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 15:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 15:23:
hier een foto van de aanpassing, heb snel even die groene led koeler er tussen gezet.

http://www.ndis.nl/daniel/modje.jpg
http://www.ndis.nl/daniel/everest.jpg
Uhm met die koeler kan je temp nooit in de 80graden komen...
Mis ff met handen voelen hoe heet ie echt is :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij wel gebeurt, maar zoals ik al eerder zij, de case stond in een kast waarbij het niet mogelijk was om lucht aan te zuigen via de zijkant.

Verwijderd

En nu hopa, nog zeker een halve GHz erbij :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 15:56 ]

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Met mijn winchester hoef ik niet eens te kijken naar de temperatuur als ik overklok :? En hij loopt op 2.6ghz... dus ik denk dat die temp niet helemaal klopt hoor...

Verwijderd

ik heb een winchester die bagger overklokt (ligt denk ik aan mijn moederbord maar ja Asus A8V deluxe bagger ding) dat gaat dus om een 3200+ (loopt dus standaart 2Ghz) daar mee red ik watergekoeld 2550Mhz temps zijn 35 idle en 43 stressed :P
voltage loop een halve volt hoger en dividers mag ik zelf niet instellen wat dan gaat hij zo gek doen als maar kan (voorbeeld nu heb ik hem op 2550Mhz lopen zet mun comp automatisch een divider van 3:2 en draaid al een paar maanden stabiel en als ik het handmatig doe dan is hij niet stabiel |:( )

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:43

angerfist-yentl

vake bei te bange!

je hebt er ook wel veel volt op staan he .......

mijn 3000+ deed het op 1,3 volt 2300 mhz en 2400 mhz op 1,4 volt

en daarom is je temp ook aan de hoge kant denk ik

met cool en quit aan is de voltage max 1,3 a 1,4

Vake bei te bange

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mijn Winchester 3000+ wilt ook niet echt overklokken.
Wanneer ik hem op 2200 laat lopen, gaat hij onderuit in diversie games. Op 2100 zelfs in windows.
Hij loopt nu op 1900. Eens kijken of hij dan een beetje stabiel blijft. Temperatuur is geen probleem.
Geheugen timings zijn iets strakker gezet. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen. Ik wil het liefst mijn mem en cpu zo snel mogelijk houden. het is dual channel ddr 400 geheugen van samsung.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Dj-sannieboy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:35:
Mijn Winchester 3000+ wilt ook niet echt overklokken.
Wanneer ik hem op 2200 laat lopen, gaat hij onderuit in diversie games. Op 2100 zelfs in windows.
Hij loopt nu op 1900. Eens kijken of hij dan een beetje stabiel blijft. Temperatuur is geen probleem.
Geheugen timings zijn iets strakker gezet. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen. Ik wil het liefst mijn mem en cpu zo snel mogelijk houden. het is dual channel ddr 400 geheugen van samsung.
Wat heb je voor instellingen?

Heb je bijvoorbeeld wel je AGP/PCI snelheden gelokt?
Wat voor moederbord?
Al ingelezen over welke instellingen wat doen, en wat de beste waarden zijn?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Systeemspecs:

Asus A8V Deluxe
AMD 64 3000+
Arctic Freezer 64 Pro a
1Gb Samsung geheugen
Asus Geforce 6800 128Mb V9999/TD
2x Seagate Barracuda 7200.7 200Gb @ RAID0
Enermax EG365AX-VE

Zo loopt hij nu! (tot nu toe stabiel)

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/760/untitled26sx.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/2417/untitled42dr.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/9831/untitled52wq.th.jpg

Ik zal straks mijn AGP/PCI snelheden eens locken. (staan nu op auto)
Ga eens proberen om op 2200 te draaien. (9x245)
dividers op auto laten staan, zodat m'n geheugen op DDR400 blijft lopen.

Het probleem is alleen dat prime niet eens wilt testen, kreeg meestal direct een foutmelding.
De test in Everest werkte wel gewoon goed. Ook in 3D mark liep hij vast.

Dit was @ 2200Mhz

Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/2201/stabilitytest3aq.th.png
Pagina: 1