Toon posts:

2 Locaties met 1 Server: Bestanden synchroniseren

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of jullie even wouden mee denken met de volgende situatie:

Een klant van ons bevindt zich op 2 verschillende locaties. 1 van die locaties staat een Xp pc als server. Beide locaties staan meerdere Xp pc's die gebruikt worden voor tekenen met AutoCad.

Nu willen ze van beide locaties gebruik kunnen maken van dezelfde bestanden.
Normaal zou Terminal Server een oplossing zijn, ik heb dit een test situatie klaar gemaakt en dit werkt voor 80%. Lijnen trekken etc zit een vertraging in wat uit eindelijk niet fijn is om mee te werken.
Nu is het algemeen bekend dat AutoCad slecht/niet werkt met Terminal Server.

Nu vroeg ik mij af of hier ook een oplossing is qua synchronisatie of andere mogelijkheden.

Alleen dan loop ik tegen het volgende punt, je zou op beide locaties de data neer kunnen zetten en die met elkaar synchroniseren.
Maar als een gebruiker met een bepaald bestand gaat werken en een andere medewerker op de andere locaties ook met dat bestand, dan is maar de vraag welk bestand als laatste word opgeslagen en die zal dan uiteindelijk gesynchroniseerd worden.

Dat zou dus ook voorkomen moeten worden.

Nu mijn vraag, komt deze situatie jullie bekend voor of in welke richting moet ik gaan kijken qua mogelijke oplossing?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:20
Waarom maak je niet met behulp van 1 server op iedere locatie een VPN. Vervolgens staat op 1 Locatie alle AutoCAD bestanden.

Het enige waar je dan op moet letten is dat de uploadsnelheid voldoende is. Anders moeten de mensen op locatie 2 te lang wachten met het openen van hun files (kan irritaties opwekken als iedereen om 9uur begint met werken.)

Verwijderd

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:51:
Waarom maak je niet met behulp van 1 server op iedere locatie een VPN. Vervolgens staat op 1 Locatie alle AutoCAD bestanden.

Het enige waar je dan op moet letten is dat de uploadsnelheid voldoende is. Anders moeten de mensen op locatie 2 te lang wachten met het openen van hun files (kan irritaties opwekken als iedereen om 9uur begint met werken.)
Zo draait het op dit moment ook, maar een bestand kopieeren of openen vinden ze te lang duren.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:37
Of een offline folder op lokatie b, waar de data van lokatie a in zit, en dit zelf via het offline folder mechanisme laten syncen ?

Dan lijkt het voor lokatie b alsof ze alles lokaal hebben.
En waarschijnlijk zitten ze niet in met zijn allen tegelijk in hetzelfde bestand te werken.

Is dat echt zo dat Autocad slecht werkt met TS ? Je zou dat ook eens aan bijv. CDG voor kunnen leggen. Die weten waar ze over praten.

Zo als losse opmerking dat het slecht werkt is een beetje ongefundeerd imho

Edit : Los daarvan, XP als server ?
Het doet mij een beetje hobby-bob-achtig aan.
Zo van ik wil wel, maar het mag niets kosten.

Daarnaast heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid om de werknemers allemaal op dezelfde lokatie te laten werken, maar dat zullen ze ook niet willen.

Wat voor verbindingen hebben ze, en hoe is de VPN ingeregeld ?

[ Voor 35% gewijzigd door aZuL2001 op 10-07-2006 12:13 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze situatie krijg je het probleem als 2 mensen op verschillende locaties met hetzelfde bestand gaan werken, dat de laatste die het opslaat ook daadwerkelijk gesynchroniseerd wordt. Met het probleem dat de andere wijzigiging niet doorgevoerd wordt.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 07:48

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Normaliter heeft windows server idd tools hiervoor, maar in deze setting zou ik kijken naar wat programma's die daarvoor gemaakt zijn. Eentje waarmee ik zelf goede ervaring me heb in directory's syncen is Beyond Compare http://www.scootersoftware.com/. Ik meen zelfs dat je deze op de achtergrond kunt laten draaien. Hij kan naast datumvergelijk ook in documenten op text niveau vergelijken, maar daar heb je weinig aan bij Autocad tekeningen. Dit programma werkt dan ook het beste voor webpagina's (html, asp, php, css etc).

Probeer het eens. Enigste waarvoor je moet zorgen is dat beide lokaties een goede verbinding hebben naar die ene machine (hoeft overigens geen permanente verbinding te zijn).

Maar als je het echt goed wilt doen ga je werken met een pakket als EMC Documentum, een edm (electronic document management) programma. Dan heb je versiebeheer en kun je niet tgelijkertijd werken aan hetzelfde bestand etc etc. Nu is documentum wat overkill :+ , zullen ook wel kleinere pakketen bestaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Dukey op 10-07-2006 12:23 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• aZuL2001
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:14:
[...]
Bij deze situatie krijg je het probleem als 2 mensen op verschillende locaties met hetzelfde bestand gaan werken, dat de laatste die het opslaat ook daadwerkelijk gesynchroniseerd wordt. Met het probleem dat de andere wijzigiging niet doorgevoerd wordt.
Dat weet je niet.
Hangt van de sync software af lijkt me.

En van de manier van werken van het bedrijf.

Maar ik ben wel met je eens dat alle data op 1 plek beter is.
En VPN hoeft echt niet onacceptabel traag te werken.
Maar dan moet je het wel goed inregelen (en daar ben je nog niet op ingegaan ;))

Wat ook kan helpen is om je directories niet 100-en bestanden te laten bevatten, maar meer subdirs aan te maken.

En om uit te zoeken waar de bottleneck zit.
Upload, XP server machine, virusscanner, vpn server deel, grootte bestanden ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Versiebeheer programma's is misschien wel de oplossing. Ik zal is kijken of ik daar wat van kan vinden. Maar wat voor tools bedoel je dan voor een Windows Server?

Op zich als het daardoor goed gaat werken is aanschaffen van een server een optie. Ze hebben met die gedachte ook gekeken naar Terminal Server mogelijkheden.

Met betrekking tot VPN verbinding etc. De bottleneck is gewoon de snelheid van je internet. Ze hebben al een erg snelle verbinding en nog moeten ze wachten tijdens het openen van een tekening.

Nu kun je natuurlijk niet verwachten dat het met 2 sec klaar is, dat is wel duidelijk, maar moet ook geen 2tal minuten duren. Exacte tijd durf ik niet te zeggen.

• aZuL2001
Snelle verbinding : Down of up ? Dat maakt erg veel verschil.

Sync software : da's bekijken bij de verschillende pakketten hoe ze met (bijna) gelijktijdige wijzigingen omgaan. Het zou zo maar kunnen dat ze dan twee exemplaren van de tekening opslaan. versie 1 en versie 2. Maar dat zul je bij de softwaremaker moeten bekijken.

Bottleneck : Volgens mij _weet_ je niet waardoor de vertraging komt. Dat zul je eerst uit moeten zoeken voordat je weet wat je dus moet aanpakken. Je beschrijft alleen symptomen. Misschien zit het probleem wel in een NIC die op 10mbps Half Duplex draait, of nog erger, hangt het netwerk aan een grote hub ? Misschien is er wel iemand op een vanbeide lokaties met P2P bezig en gebruiken ze een veel te lichte router ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:17:
Snelle verbinding : Down of up ? Dat maakt erg veel verschil.

Sync software : .........

Bottleneck : ......
Ik heb inderdaad al die mogelijkheden nog niet bij langs gelopen, maar ik heb hier een ideale test situatie tussen mijn prive thuis en hier op kantoor en dan werkt het nog niet fijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog even 1 vraag, zijn er bij jullie nog software paketten die ook Real-Time kunnen synchroniseren of met een zo klein mogelijk interval? Of zijn er nog andere paketten die een erg goed alternatief zijn?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:51

lier

MikroTik nerd

Neem aan dat er (net als voor software ontwikkelaars) beheer programma's zijn die een lock kunnen leggen op een file. Dit in combinatie met editten op een local copy van de file moet een werkbare omgeving opleveren.

Wat ik nog mis in het verhaal...:
Hoe gaan jullie om met meerdere personen tegelijk aan 1 file werken ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:21:
Neem aan dat er (net als voor software ontwikkelaars) beheer programma's zijn die een lock kunnen leggen op een file. Dit in combinatie met editten op een local copy van de file moet een werkbare omgeving opleveren.

Wat ik nog mis in het verhaal...:
Hoe gaan jullie om met meerdere personen tegelijk aan 1 file werken ?
1 persoon per bestand, althans op dit moment.

Ik heb een Real-Time sync programma gevonden van Peersync http://www.peersync.com , maar ik kan niet geloven dat er niet meer zijn van deze. Alleen zie je door al die kleine home-made sync programma's het bos niet meer. Nog aanraders?

• aZuL2001
Meuktracker hier op Tweakers ?

AlwaysSync staat daarin, maar ook SyncBack.

Hoewel je daarvoor vaak wel zult moeten betalen in een bedrijfsomgeving.
Ik weet niet of die realtime syncen ondersteunen. Zelf bekijken of het bruikbaar is :)

En RoboCopy kan ook een hoop.
Maar is ook niet realtime.

Los daarvan moet je je afvragen of je wel realtime wil syncen.
Dat legt nogal wat beslag op je verbinding. Met alle gevolgen van dien.

Abort, Retry, Quake ???

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Met meerdere personen aan 1 file werken is onmogelijk, hoe snel je sync ook is. Dat zal je toch echt anders moeten doen.

Ik zou zeggen dat je CVS of Subversion of SourceSafe misschien eens wilt gebruiken. Dan zet je namelijk een soort file lock neer als je er aan werkt bijv. en vooral wanneer je het weg wilt schrijven.

Ik zou zeggen probeer SourceSafe eens. Dat is erg visueel, al is het niet zo snel, maar misschien wel wat je wilt.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 15:08:
Met meerdere personen aan 1 file werken is onmogelijk, hoe snel je sync ook is. Dat zal je toch echt anders moeten doen.

Ik zou zeggen dat je CVS of Subversion of SourceSafe misschien eens wilt gebruiken. Dan zet je namelijk een soort file lock neer als je er aan werkt bijv. en vooral wanneer je het weg wilt schrijven.

Ik zou zeggen probeer SourceSafe eens. Dat is erg visueel, al is het niet zo snel, maar misschien wel wat je wilt.
Ik dacht dat SourceSafe alleen voor ontwerpers waren die gebruik konden maken van die techniek.
Ik zal gelijk nog is een keer kijken.

Ik heb inmiddels ViceVersa nu draaien die ook met VVLauncher wat zorgt voor RealTime sync. Op zich ziet dat er wel goed uit.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 16:17:
[...]

Ik dacht dat SourceSafe alleen voor ontwerpers waren die gebruik konden maken van die techniek.
Ik zal gelijk nog is een keer kijken.
Ik begrijp je niet. Wat bedoel je met 'alleen voor ontwerpers die gebruik konden maken die techniek'?

SourceSafe is een redelijk systeem dat zowel text als binary files ondersteunt. En in de viewer kan je dus een file uitchecken van de database, zodat jij en alleen jij dus die file kan editten. En vervolgens kan je die weer inchecken als dat persoon klaar is.

Note: persoonlijk ervaring met SourceSafe is dat het heel vaak goed werkt, maar zoals iedere database (ook voor CVS, jou oplossing, subversion en anderen) zal je toch echt een duidelijk backup procedure moeten vast stellen.

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 12:02:
[...]

Ik begrijp je niet. Wat bedoel je met 'alleen voor ontwerpers die gebruik konden maken die techniek'?

SourceSafe is een redelijk systeem dat zowel text als binary files ondersteunt. En in de viewer kan je dus een file uitchecken van de database, zodat jij en alleen jij dus die file kan editten. En vervolgens kan je die weer inchecken als dat persoon klaar is.

Note: persoonlijk ervaring met SourceSafe is dat het heel vaak goed werkt, maar zoals iedere database (ook voor CVS, jou oplossing, subversion en anderen) zal je toch echt een duidelijk backup procedure moeten vast stellen.
Ik kijk dan toch waarschijnelijk op de verkeerde site: http://msdn.microsoft.com/vstudio/previous/ssafe/
Ik zie hier geen programma of what so ever wat ik kan downloaden en installeren. Of ik zie het natuurlijk over het hoofd 8)7

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 12:09:
[...]

Ik kijk dan toch waarschijnelijk op de verkeerde site: http://msdn.microsoft.com/vstudio/previous/ssafe/
Ik zie hier geen programma of what so ever wat ik kan downloaden en installeren. Of ik zie het natuurlijk over het hoofd 8)7
Tja, MickeySoft is niet gratis :)
Als je niet te veel mensen hebt en niet te veel verschillende transacties, dan is het een leuk systeem.

Visual SourceSafe wordt 'gratis' meegeleverd bij een Visual Studio packet. Maar je zou het ook ergens moeten kunnen kopen lijkt me. Ik heb geen idee hoe de licentie van VSS eruit ziet, dus ik kan je volgens de forum regels geen andere 'hints' of oplossingen geven.

Wellicht dat iemand al Visual SourceSafe heeft op je kantoor zonder dat je het weet. Een oude MS Office professional heeft VSS vaak er op staan.

Pagina: 1