Toon posts:

Wat is sneller 2 gb 400 DDR of 4gb 333 DDR geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn geheugen uitbreiden tot 4 gb (64 bits Windows XP) alleen nu schakelt bij 4gb geheugen het moederbord (AMD 939) automatisch terug van 400 naar 333 geheugen op het moment dat 4 geheugenmodules geplaatst zijn op het moederbord - Dit heeft blijkbaar te maken met de ingebouwde geheugencontroller van de AMD processor.

Nu is mijn vraag wat bij de meeste applicaties (zoals games) het meeste effect sorteert 2gb op 400 of 4gb op 333 'snelheid'?

En kan het terugschakelen naar 333 snelheid ondervangen worden door goed overklokbare geheugenmodules zodat je zogezegd nog steeds op 400 'snelheid' met 4gb aan geheugen kunt werken.

Het geheugen bezorgd me vele kopzorgen aangezien ik niet meer weet wat nu verstandig is

Alvast bedankt!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Je geheugen overcloken naar de 400Mgz. Let dan wel op dat je je CPU niet te ver omhoog gooit. Ik had dit probleem zelf ook en heb mijn CPU op de normale snelhied gehouden maar het geheugen naar 400 overgeklokt.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Cyphax

Moderator LNX
4GB RAM voor de gemiddelde apps en games? 8)7
Dat heeft geen nut, zonde van je geld.
2GB is zat en dat is op 400MHz sneller dan die 4GB op 333MHz.
Je geheugen overclocken zou ik niet doen als je net zo makkelijk de beschikking hebt over die 2GB die al op 400MHz draait.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 10-07-2006 10:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:11:
Ik wil mijn geheugen uitbreiden tot 4 gb (64 bits Windows XP) alleen nu schakelt bij 4gb geheugen het moederbord (AMD 939) automatisch terug van 400 naar 333 geheugen op het moment dat 4 geheugenmodules geplaatst zijn op het moederbord - Dit heeft blijkbaar te maken met de ingebouwde geheugencontroller van de AMD processor.

Nu is mijn vraag wat bij de meeste applicaties (zoals games) het meeste effect sorteert 2gb op 400 of 4gb op 333 'snelheid'?

En kan het terugschakelen naar 333 snelheid ondervangen worden door goed overklokbare geheugenmodules zodat je zogezegd nog steeds op 400 'snelheid' met 4gb aan geheugen kunt werken.

Het geheugen bezorgd me vele kopzorgen aangezien ik niet meer weet wat nu verstandig is

Alvast bedankt!
Waarvoor ga je in godsnaam 4 GB gebruiken? 2GB is al te veel, zelfs bij slecht geoptimaliseerde en dan ook nog eens hele zware spellen(Battlefield 2). Daarbij kan je volstaan met 1,5 GB.
Ga je iets speciaals doen ofzo?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoewel ik het nut van 4 GB ook niet zo zie ben ik wel benieuwd naar het antwoord.
Stel het is nu 1Gb en je wil upgraden naar 2Gb, met het zelfde lagere mhz als resultaat?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Cyphax

Moderator LNX
its_me schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:31:
Hoewel ik het nut van 4 GB ook niet zo zie ben ik wel benieuwd naar het antwoord.
Stel het is nu 1Gb en je wil upgraden naar 2Gb, met het zelfde lagere mhz als resultaat?
Als die 1GB genoeg is ga je er gewoon op achteruit (want 17% trager geheugen). Als 1GB niet genoeg was maar 2GB wel is het waarschijnlijk een vooruitgang (minder swappen).
Aangezien 2GB gewoon echt zat is is die 4GB trager geheugen geen goed idee als 2GB sneller geheugen ook een optie is.

Saved by the buoyancy of citrus

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Met een beetje geluk kan je gewoon 400 Mhz draaien. Doe ik ook met 4 x 512MB banken.
Voor 4 GB wordt het misschien wel moeilijker omdat er meer geheugen adressen gelezen moeten worden. Ligt aan je AMD processor, geheugen en ook aan je BIOS. De BIOS moet nameljk niet elke keer de snelheid weer terug zetten als je 4 banken hebt :-) er is dus misschien een update nodig. Bij mij kon het na 1 keer manueel instellen standaard op 400 mhz draaien.

Mijn PC:
AMD 4200+
A8N SLI premium BIOS 1.09
4 x 512 MB 400 Mhz PC3200 Crosair twin memory.

Zet de command rate op 2T, 1T werkt niet.
En het geheugen voor alle vier de banken op 400 mhz (manueel in BIOS).

NB! bij windows XP 32bit kan je max 4 GB aanspreken, inclusief video geheugen, cache etc.
Of je dus volledig van alles gebruik kan maken blijft een vraag, ook dat ligt aan je MOBO (meer als 4GB extensies) en besturings systeem (32 bit / 64 bit).

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
its_me schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:31:
Met hetoog op Vista en toekomstige spellen plus het feit dat ik niet weet hoelang DDR geheugen nog beschikbaar (tegen een redelijke prijs) beschikbaar zal zijn nu DDR2 aan het doorbreken is.

Groet,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft maar 1 feit in het achterhoofd te houden. RAM geheugen is altijd sneller dan een harddisk. Bijvoorbeeld PC2700 DDR geheugen (2666MB/s) is meer dan 50x sneller dan een beetje harddisk (50MB/s).

Logisch gevolg is dat wanneer je bij 2GB geheugen meer dan 2GB verbruikt en dus gaat swappen, dat je dan ten allen tijde langzamer bent dan wanneer je 4GB geheugen hebt en daaronder blijft. De snelheid van het geheugen maakt hierbij niet uit. Weeg gewoon af wat in jouw geval het gunstigst is, zit je altijd boven de 2GB? Of komt dat maar zeer zelden voor? Hoe snel is jouw schijvensubsysteem?

Hierover is genoeg in de FAQ, de Search en uiteraard de logica te vinden, dicht dus.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 10-07-2006 11:02 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.