Toon posts:

Printen lukt niet via gedeelde printer

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

De situatie is als volgt:
Ik heb hier een standaard windows netwerk met:
1x xp prof
3x xp home
2x w2k prof

Allemaal in hetzelfde netwerk doormiddel van de standaard windows wizzard, werkt allemaal goed; alle pc's kunnen elkaar zien.

Echter, ik wil een pc met windows 2000 professional gaan gebruiken als printserver.
ik heb op alle pc's de software voor de printer geinstalleerd (Hp Psc 1100 series) ook op de pc die als printserver moet dienen. Dit gaat allemaal goed.
Dan zet ik de printer op de printerserverpc op delen, en ga vervolgens op de andere pc's de printer installeren via de wizzard printer toevoegen, gaat goed, testpagina komt er ook goed uitrollen.
Todat ik de pc opnieuw opstart wil hij niet meer printen naar de netwerkprinter, hij geeft een standaard foutmelding; er kan niet worden afgedrukt vanwege een fout in de huidige printerinstelling.

Ok, als ik vervolgens ga kijken bij mijn netwerklocatie's/ zoeken naar computers in werkgroepen zie ik de printserver staan, wanneer ik op het icoon dubbelklik moet ik eerst een wachtwoordt opgeven 8)7 (bij alle andere pc's hoeft dit niet?) als ik dit heb gedaan kom ik keurig in shardocs en alle gedeelde mappen en kan ik printen!!! het lijkt dus dat er ergens een beveiliginsinstelling in zit.

Maar waar??? bij de prinserverpc al bij beveiliging alles op volledige rechten gezet (ook die voor het netwerk)

Verwijderd

je gebruikt op de printerserverpc waarschijnlijk een gebruikersprofiel met wachtwoord ?
indien ja, dan moet om zonder vragen naar wachtwoord e.d. je op alle andere pc's een account aanmaken met zelfde naam en wachtwoord als op die server dacht ik

als dat niet helpt kijk dan even na of op alle pc's de printer "online" gebruikt wordt...

Verwijderd

Topicstarter
een administrator account zonder wachtwoordt.

Ik kan niet alle gebruikersnamen en wachtwoorden gaan wijzigen op die pc's (de laptop van mn pa zit in een domein)

Hmm... het moet toch kunnen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 13:04 ]

Verwijderd

zoals je het in de topicstart beschrijft werkt het wel... je moet alleen een wachtwoord opgeven dan is er toch eigenlijk geen probleem

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Op de printerserverpc:
Maak een groep aan die bv printer heet.
Voeg de alle gebruikersnamen met wachtwoorden toe en koppel ze in die groep.

Deel de printer met de groep "printer' .

Even een verduidlijking:

1x xp prof - User = Jan Ww = 1234
3x xp home Users = klaas , piet , fred ww = 12345 , 123456 , 1234
2x w2k prof = users = theo ww = mnbv

Dan maak je dus al deze users aan in de printerserverpc + alle kloppende wachtwoorden.
Deze koppel je aan een groep.

Die groep geef je toegang om de printer te gebruiken.

Dan moet het werken zonder inlogbox, omdat je op je client inlogt en dat komt overeen met de inloggegevens van de server.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :Y)

Greetz Big-R

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
admin accounts zonder wachtwoord is not done.

En geeft wel degelijk dit soort problemen.

Je zou kunnen proberen om de groep Everyone rechten om te printen te geven. Of eventueel kijken naar unauthenticated users. (gast account aanzetten kan ook helpen)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Goed, De tip van Big-R werkt, echter alleen vanaf mijn pc :?

Ik weet zeker dat alle namen en wachtwoorden kloppen 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, opgelost!

Gastaccount toegevoegd aan printer en alle rechten opengezet.... dat werkte.

Bedankt allemaal :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Mooi.

En nu zou je eigenlijk er voor moeten zorgen dat je het ook zonder Gast account voor elkaar krijgt.
En waarschijnlijk staat er nog iets in een lokale policy die je het leven zuur maakt (in combinatie met het werken als administrator op een machine.)

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1