Toon posts:

Budgetsysteem rond 250 euro

Pagina: 1
Acties:

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 29-11 21:44

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Onlangs heb ik eens met mijn schoonvader-to-be overlegd of het niet een goed idee is om zijn P3 1Ghz met windows 98 eens te vervangen en iets nieuws te kopen...

Hij vond dit wel een goed idee en ik besloot eens rond te kijken, na wat overleg met een aantal makkers op IRC kwam dit naar voren als zijnde leuke config met een leuke prijs:

(Randapparatuur, kast, CD-Rom drives e.d. zijn al aanwezig, dus die zijn niet meegenomen.)

Dus uiteindelijk nieuw:

Moederbord:
Socket 754 (vanwege sempron als processor), met PCI-e support (voor vid-kaart? en handig), onboard LAN is een vereiste en 2 poorten zou leuk zijn (maar niet verplicht):

- Asus K8N4-E SE, nForce 4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 55,96
- Gigabyte GA-K8NE, nForce4-4X (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 62,36
- MSI K8N NEO3 F, nForce4-4X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 59,25
- BioStar NF4 4X-A7, nForce4 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 56,39

Ik weet niet precies wat het verschil is tussen nForce4 en nForce 4-4X? Voor de rest zijn de mobo's vrijwel gelijk; 10 USB poorten, LAN, Sound...

Processor:
Een procje uit de Sempron serie moet voldoende zijn;

- AMD Sempron 2600+ (S754, 1,6GHz, 128KB, 333MHz FSB, Boxed) - €49,95

Ik weet niet precies welke sempron beschouwd wordt als de beste qua prijs/kwaliteit?

Geheugen:
512MB DDR 333Mhz (PC2700) vanwege processor;

- 512MB PC2700 DDR (Merkloos) - € 34,95

Harde Schijf:
Nieuw HD'tje is ook wel fijn, aangezien hij momenteel 30Gb heeft. 80Gb zou voldoende moeten zijn vermoed ik, en anders 160Gb oid. Ikzelf heb veel Maxtor producten gebruikt, maar ik heb wel eens wat gelezen over Maxtor HD's die niet helemaal goed werkten met nForce4 chispets...

- Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 41,95

Videokaart:
Leuk budgetkaartje is voldoende

- Sapphire Radeon X300 SE 128MB DDR (PCI-e, DVI) € 39,98
- Club3D GeForce 7300 LE 128MB DDR2 (PCI-e, DVI) CGNX-L738 € 40,05

De GeForce is wel iets sneller dacht ik, en icm de nForce4 chipset?

---

De enige vraag die nu nog rest is; is het handig om nu alvast te kiezen voor een pc die later ook Vista ready is. Anders kan hij volgend jaar weer opnieuw beginnen, aan de andere kant. Hij gebruikt op het moment nog win98 dus blijkbaar vindt hij dat ook weer niet _zo_ belangrijk... (Zal het hem eens vragen)

Voor de rest; nog commentaar, opmerkingen, verbeteringen enz.? Ik zit nu redelijk strak rond de 250 euro, dit is een vrij brede richtlijn, maar componenten in deze prijsklasse zjin gewenst :)

Alvast bedankt...

Edit:
Vergeten te vermelden dat zijn zoontje er wel spellen op speelt, dus een redelijke GraKa is misschien handig. Vooralsnog speelt hij AOEII e.d. dus erg boeiend is het ook weer niet...

[Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 10-07-2006 01:32]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Rone
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Shapeshifter schreef op maandag 10 juli 2006 @ 01:01:
Ik weet niet precies wat het verschil is tussen nForce4 en nForce 4-4X?
Om in elk geval daarop een antwoord te geven:

De nForce4-4X is een term die niet veel meer betekent dan een goedkopere versie van een nForce4 bord. Zo beschikt een nForce4-4X bord bijvoorbeeld niet over SLi, maar één ethernet, geen SATA II-support, etc. Zie het als een budget-versie :)

[Voor 7% gewijzigd door Rone op 10-07-2006 01:16]

• zepaz
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03-02-2013

zepaz

Mijn koelkast begrijpt me niet

Waarom vid ook niet onboard? (heeft hij monitor met DVI aansluiting?)

Vista zou ik niet op zo'n systeem gaan draaien en dus ook niet nu al naar gaan kijken. Hij draait ook win98 op een P3 1Ghz en niet XP, ondanks dat het wel mogelijk is om XP te draaien. Wat heeft / zal Vista hebben dat hij per se nodig heeft wat hij niet met XP kan krijgen? DirectX 10, daar is dit het systeem niet voor.

Waarom liever 2 netwerkpoorten? Zet er dan een netwerkkaartje bij a 10 Euro...

Ik zie in je begroting geen windows licentie... Win98 zal waarschijnlijk niet lukken ivm drivers.

• Nitroglycerine
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

I'm kinda...... explosive

Je vergeet de voeding, ik verwacht niet dat een voeding die je op een P3 gebruikt ook zonder meer een Sempron socket 754 van voldoende prik kan voorzien.

Het Maxtor/nForce probleem is opgelost voor zover ik weet.

Waarom ga je trouwens niet voor bijvoorbeeld een Asus K8N-VM, GeForce 6100 (mATX, VGA, Sound, LAN, SATA II, RAID) voor 49 euro. Hoef je meteen die X300/7300 videokaart er niet bij te pakken. Aangezien er toch geen 3D spellen gedaan worden is het imho niet van belang om in een extra videokaart te investeren.

Je hebt nu een P-ATA harde schijf gekozen, als je toch bezig bent kun je net zo goed een S-ATA schijf kopen. Is wat sneller dan een P-ATA, en snelheidsverbetering is toch een drijfveer voor deze vervanging. Voor 42 euro heb je een Maxtor DM 10 80 GB S-ATA II.

Je zou PC3200 geheugen kunnen nemen, is wat sneller. Ik heb ook een lange tijd PC3200 gebruikt ism een XP 2400+. Toen ik dezelfde hoeveelheid PC2700 erin prikte, merkte ik het verschil in snelheid (en kon het ook meten met het uitpakken van een groot achiefbestand).

Zoals de poster boven mij opmerkt: WinXP licentie. Kost ongeveer 100 euro voor een XP Home NL upgrade. Hiervoor moet de originele Win98 CD wel aanwezig zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Nitroglycerine op 10-07-2006 01:17. Reden: Windhoos]

Hier kon uw advertentie staan

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Over dat voedingprobleem heb ik ook zitten dubben, misschien is het idd handig om een nieuwe aan te schaffen while we're on it...

Moederbord met VGA is goede suggestie, maar dat is wel mATX (Hij heeft wel een gewone kast) bovendien worden er wel een aantal spelletjes gespeeld (door zoontje) - even aangepast -

S-ATA in eerste instantie niet gedaan omdat ik dacht dat daar extra drivers bij nodig zijn om te installeren, (bijv. voor windows setup) kan het mishebben echter en in dat geval is S-ATA misschien wel handig qua snelheid.

Heb vooralsnog PC2700 omdat de processor dat draait, maar als jij zegt dat het weldegelijk uitmaakt is het misschien handig daarin extra te investeren.

Windows licentie nog niet echt behandeld, hij is niet echt een Ali-Illegali fan, maar WinXP is toch vrij prijzig (100 euro?) daarnaast. Wat is het verschil tussen Pro en Home precies? wat netwerkopties toch?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Phyth0n
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 29-11 20:37
Bij normaal gebruik is het verschil nietveel meer dan de naam, dacht ik.
Prijs: pricewatch: Microsoft Windows XP Home (OEM, NL)

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Pro heeft standaard terminal server-viewer aan boord, Home niet. Verder kun je Home niet in een domein hangen geloof ik.

• Hoedje
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

Hoedje

Moderator Apple Talk
Deze PC is op zich gewoon Vista ready. Als hij niet erg multitasked is het met 512 mb prima te doen. Daarnaast ondersteunen beide videokaarten Aero. Overigens kunnen de meeste onboard videochips dat ook Xpress200 en Intel 900/950. Maar als er inderdaad nog een beetje gegamed moet worden dan is een goedkoop videokaartje een betere investering. Het lijkt me een prima budgetbakkie!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Dr. Cheeks
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 13:31
Pro kan je opnemen in een domein, home niet. Da's het grootste verschil. Totaal niet interessant dus voor thuis. Home is prima. En prijzig? Valt mee hoor. Windows is toch zeker niet minder makkelijk te maken dan, zeg, een moederbord of wat geheugen. Dingen kosten geld. OS-en ook.

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
is een 939 board niet gewoon "voordeliger" qua toekomst upgrades?
Volgens mij scheelt dat namelijk bijna niets met prijs en je bent ook nog eens voorzien van een ruimer assortiment CPU's

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Vorkie schreef op maandag 10 juli 2006 @ 02:02:
is een 939 board niet gewoon "voordeliger" qua toekomst upgrades?
Volgens mij scheelt dat namelijk bijna niets met prijs en je bent ook nog eens voorzien van een ruimer assortiment CPU's
Mee eens. Heb een systeem samen gesteld op basis van een socket 939 moederbord, en kom op het volgende systeem:
512MB PC3200 DDR (Corsair) € 44,95
AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB) € 72,95
Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 51,49
Asus ATi Radeon X550 128MB DDR (PCI-e, DVI-D) EAX550/TD/128M € 42,88
Cooler Master RS-350-AMSP Real Power, 350W (ATX) € 34,95
Maxtor DiamondMax 10, 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ, RoHS) € 41,95
Totaal € 289,17

De processor is krachtiger dan de Sempron 2600+ die TS heeft gekozen. Er zou in principe op de videokaart bezuinigt kunnen worden indien de huidige kaart nog voldoet: het gekozen moederbord heeft namelijk zowel een PCI-e als een AGP slot. Ook als het een PCI videokaart is, zou het geen probleem op moeten leveren. De gekozen videokaart is iets beter dan de X300, maar hoe deze zich tot de 7300LE verhoudt, daar heb ik even geen zicht op.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Opzich een beter systeem dan mijn origineel systeem, uiteraard. Maar is dit niet wat overkill? Athlon64? En kan hij dan niet beter gelijk een WinXP 64 bit editie aanschaffen?

Maar aan de andere kant, de prijs blijft redelijk hetzelfde, en wat upgrades betreft heb je gelijk, als de sempron naar AM2 verplaatst wordt, blijf ik met S754 zitten :P

• picta
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-10-2012
Je weet dat AOE II niet werkt onder XP.

• Colan
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 29-11 19:08

Colan

sucks @ solderen

wel oppassen met die oudere Nforce4 borden en Maxtor schijven...die combinatie kan problemen geven, aangezien ze beide al wat ouder zijn...

Simplicity is de bom...mijn systemen

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:54
picta schreef op maandag 10 juli 2006 @ 07:34:
Je weet dat AOE II niet werkt onder XP.
Jawel hoor, desnoods pak je de compatibiliteitsmodus van win98 erbij, maar het werkt goed :)

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Shapeshifter schreef op maandag 10 juli 2006 @ 07:27:
Opzich een beter systeem dan mijn origineel systeem, uiteraard. Maar is dit niet wat overkill? Athlon64? En kan hij dan niet beter gelijk een WinXP 64 bit editie aanschaffen?

Maar aan de andere kant, de prijs blijft redelijk hetzelfde, en wat upgrades betreft heb je gelijk, als de sempron naar AM2 verplaatst wordt, blijf ik met S754 zitten :P
De sempron is een afgezwakte versie van de Athlon 64 socket 754. Ook 64 bits dus.

WinXP 64 bit hoeft imho niet, kost ook een stuk meer dan de upgrade voor Home NL.

Voor hetzelfde bedrag heb je dus een socket 939 systeem dat beter presteert dan het socket 754 systeem wat je eerder gekozen had. Ik zou dus wel weten waar ik voor jou gaan ;)

[Voor 13% gewijzigd door Nitroglycerine op 10-07-2006 07:58]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:57
Shapeshifter schreef op maandag 10 juli 2006 @ 07:27:

@ TS dit mobo --> Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 51,49
kan zelfs ook overweg met AM2 processoren wel via een add-on card ;)

W204 '13 ✅

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee