Onlangs heb ik eens met mijn schoonvader-to-be overlegd of het niet een goed idee is om zijn P3 1Ghz met windows 98 eens te vervangen en iets nieuws te kopen...
Hij vond dit wel een goed idee en ik besloot eens rond te kijken, na wat overleg met een aantal makkers op IRC kwam dit naar voren als zijnde leuke config met een leuke prijs:
(Randapparatuur, kast, CD-Rom drives e.d. zijn al aanwezig, dus die zijn niet meegenomen.)
Dus uiteindelijk nieuw:
Moederbord:
Socket 754 (vanwege sempron als processor), met PCI-e support (voor vid-kaart? en handig), onboard LAN is een vereiste en 2 poorten zou leuk zijn (maar niet verplicht):
- Asus K8N4-E SE, nForce 4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 55,96
- Gigabyte GA-K8NE, nForce4-4X (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 62,36
- MSI K8N NEO3 F, nForce4-4X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 59,25
- BioStar NF4 4X-A7, nForce4 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 56,39
Ik weet niet precies wat het verschil is tussen nForce4 en nForce 4-4X? Voor de rest zijn de mobo's vrijwel gelijk; 10 USB poorten, LAN, Sound...
Processor:
Een procje uit de Sempron serie moet voldoende zijn;
- AMD Sempron 2600+ (S754, 1,6GHz, 128KB, 333MHz FSB, Boxed) - €49,95
Ik weet niet precies welke sempron beschouwd wordt als de beste qua prijs/kwaliteit?
Geheugen:
512MB DDR 333Mhz (PC2700) vanwege processor;
- 512MB PC2700 DDR (Merkloos) - € 34,95
Harde Schijf:
Nieuw HD'tje is ook wel fijn, aangezien hij momenteel 30Gb heeft. 80Gb zou voldoende moeten zijn vermoed ik, en anders 160Gb oid. Ikzelf heb veel Maxtor producten gebruikt, maar ik heb wel eens wat gelezen over Maxtor HD's die niet helemaal goed werkten met nForce4 chispets...
- Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 41,95
Videokaart:
Leuk budgetkaartje is voldoende
- Sapphire Radeon X300 SE 128MB DDR (PCI-e, DVI) € 39,98
- Club3D GeForce 7300 LE 128MB DDR2 (PCI-e, DVI) CGNX-L738 € 40,05
De GeForce is wel iets sneller dacht ik, en icm de nForce4 chipset?
---
De enige vraag die nu nog rest is; is het handig om nu alvast te kiezen voor een pc die later ook Vista ready is. Anders kan hij volgend jaar weer opnieuw beginnen, aan de andere kant. Hij gebruikt op het moment nog win98 dus blijkbaar vindt hij dat ook weer niet _zo_ belangrijk... (Zal het hem eens vragen)
Voor de rest; nog commentaar, opmerkingen, verbeteringen enz.? Ik zit nu redelijk strak rond de 250 euro, dit is een vrij brede richtlijn, maar componenten in deze prijsklasse zjin gewenst
Alvast bedankt...
Edit:
Vergeten te vermelden dat zijn zoontje er wel spellen op speelt, dus een redelijke GraKa is misschien handig. Vooralsnog speelt hij AOEII e.d. dus erg boeiend is het ook weer niet...
Hij vond dit wel een goed idee en ik besloot eens rond te kijken, na wat overleg met een aantal makkers op IRC kwam dit naar voren als zijnde leuke config met een leuke prijs:
(Randapparatuur, kast, CD-Rom drives e.d. zijn al aanwezig, dus die zijn niet meegenomen.)
Dus uiteindelijk nieuw:
Moederbord:
Socket 754 (vanwege sempron als processor), met PCI-e support (voor vid-kaart? en handig), onboard LAN is een vereiste en 2 poorten zou leuk zijn (maar niet verplicht):
- Asus K8N4-E SE, nForce 4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 55,96
- Gigabyte GA-K8NE, nForce4-4X (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 62,36
- MSI K8N NEO3 F, nForce4-4X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 59,25
- BioStar NF4 4X-A7, nForce4 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 56,39
Ik weet niet precies wat het verschil is tussen nForce4 en nForce 4-4X? Voor de rest zijn de mobo's vrijwel gelijk; 10 USB poorten, LAN, Sound...
Processor:
Een procje uit de Sempron serie moet voldoende zijn;
- AMD Sempron 2600+ (S754, 1,6GHz, 128KB, 333MHz FSB, Boxed) - €49,95
Ik weet niet precies welke sempron beschouwd wordt als de beste qua prijs/kwaliteit?
Geheugen:
512MB DDR 333Mhz (PC2700) vanwege processor;
- 512MB PC2700 DDR (Merkloos) - € 34,95
Harde Schijf:
Nieuw HD'tje is ook wel fijn, aangezien hij momenteel 30Gb heeft. 80Gb zou voldoende moeten zijn vermoed ik, en anders 160Gb oid. Ikzelf heb veel Maxtor producten gebruikt, maar ik heb wel eens wat gelezen over Maxtor HD's die niet helemaal goed werkten met nForce4 chispets...
- Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 41,95
Videokaart:
Leuk budgetkaartje is voldoende
- Sapphire Radeon X300 SE 128MB DDR (PCI-e, DVI) € 39,98
- Club3D GeForce 7300 LE 128MB DDR2 (PCI-e, DVI) CGNX-L738 € 40,05
De GeForce is wel iets sneller dacht ik, en icm de nForce4 chipset?
---
De enige vraag die nu nog rest is; is het handig om nu alvast te kiezen voor een pc die later ook Vista ready is. Anders kan hij volgend jaar weer opnieuw beginnen, aan de andere kant. Hij gebruikt op het moment nog win98 dus blijkbaar vindt hij dat ook weer niet _zo_ belangrijk... (Zal het hem eens vragen)
Voor de rest; nog commentaar, opmerkingen, verbeteringen enz.? Ik zit nu redelijk strak rond de 250 euro, dit is een vrij brede richtlijn, maar componenten in deze prijsklasse zjin gewenst
Alvast bedankt...
Edit:
Vergeten te vermelden dat zijn zoontje er wel spellen op speelt, dus een redelijke GraKa is misschien handig. Vooralsnog speelt hij AOEII e.d. dus erg boeiend is het ook weer niet...
[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 10-07-2006 01:32 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m