Toon posts:

"Administrator" in fast user switching list?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

er gebeurde net iets raars op mijn mac: in de fast user switching lijst zag ik "Administrator" staan (vreemd, want ik log nooit in op dat account). Dus ik (gedachteloos) daarop klikken, admin password invoeren, en switch dus naar dat admin account. Maar het scherm bleef leeg (lijkt me dat admin account geen homedir heeft ofzo? Ben nog niet zo thuis in OSX...) en ik kon dus niks meer doen. Bak maar hard ge-reset. Nou staat er in het login-scherm opeens onderaan een "Other..." item, als ik daarop klik kan je weer als admin inloggen, vreemd hoor....

Heb ook al gevonden hoe je dit weer uit het login scherm kunt krijgen:

code:
1
$ sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow SHOWOTHERUSERS_MANAGED -bool false

Maar evengoed vreemd dus dat dit account, wat naar mijn weten niet bedoeld is om ooit via de GUI op in te loggen, opeens in het fast switch menu staat. Heeft iemand anders hier dit ook wel eens meegemaakt?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Maar evengoed vreemd dus dat dit account, wat naar mijn weten niet bedoeld is om ooit via de GUI op in te loggen, opeens in het fast switch menu staat. Heeft iemand anders hier dit ook wel eens meegemaakt?
Euh, jij denkt aan "root"... die is niet bedoeld om met de GUI in te loggen...

Maar "administrator" kan gewoon. Sterker nog: dit is -niet- een account wat standaard op je bak aanwezig is, maar wat je zelf aan kan maken...

Bijv:
Bij het installeren van mijn systemen noem ik het eerste account wat word gemaakt Administrator. Die laat ik admin en daarna maak ik voor mezelf een tweede, non-admin account...

Hoe bij jou systeem het Administrator account er op is gekomen weet ik niet. Aangezien je die dus zelf aan moet maken.... Ik zou zeggen: kijk eens onder System Preferences -> Accounts om te zien wat er daar voor die user allemaal staat ingesteld...

Liege, liege, liegebeest!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

code:
1
2
mm@ipc0a8029f:~ $ finger root
Login: root                             Name: System Administrator

't kan wel degelijk, maar hoe 't in het fast-user-switching-lijstje gekomen kan zijn is me nog niet duidelijk. 't root account in osx is standaard überhaupt niet enabled.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Als er opeens "Other" staat, kan het ook zijn dat je de machine (per ongeluk) aan een netwerklogin gekoppeld hebt. Kan via LDAP of Active Directory. Ben je zelf de beheerder van de machine? In een bedrijfsnetwerk kan iemand je computer aan de AD gekoppeld hebben via ARD of SSH bijvoorbeld.

Anders log eens in als Administrator en doe dan eens in een Terminal: "whoami", dan zie je de shortname van je user. Als je "root" bent, dan heb jij of een andere administrator die opgezet. Is het iets anders, dan is dit een user die je zelf of een andere administrator heeft toegevoegd.

[ Voor 36% gewijzigd door Guru Evi op 14-07-2006 21:03 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org