[België] Dubbel betaald op zondag, verplicht of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Topicstarter
Ik doe al sinds lange tijd een interim-vakantiejob in een fabriek hier in de buurt.
Vaak is dat tijdens de weekends, en het is altijd zo geweest dat je op zaterdag 150% loon krijgt, en op zondag 200%.
Maar de vorige keer dat ik zondag ging werken, kreeg ik achteraf gewoon 100%.
Ik belde mijn interim kantoor op om te vragen of dat geen fout was, en zij zeggen nu dat het bedrijf beslist heeft te stoppen met die dubbele betaling, je krijgt gewoon standaard een beetje extra als het weekend is (10 euro vaste vergoeding ofzo).
Enkel als je heel de week komt werken (van maandag tot vrijdag) en daar dan ook nog eens het weekend bij werkt, dan krijg je meer betaald.
Als je dus zoals ik enkel in de weekends komt, is het niet meer geldig.
Een nonkel van mij vertelde me dat dit niet kan, dat ze op een zondag altijd verplicht zijn van dubbel te betalen...
Wie heeft gelijk?
Moet ik hier eigenlijk 200% verdienen, of heeft de interim het bij het rechte eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Op de site van de FNV is daar iets over te vinden, alleen nu ik het zoek kan ik het zo 1-2-3 niet vinden. :X

@ hieronder: dank voor de tip, dan zoek ik niet verder bij het FNV. :)

[ Voor 28% gewijzigd door pven op 09-07-2006 23:32 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:39

TheDane

1.618

Misschien is het het vermelden waard dat TS uit België komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheDane schreef op zondag 09 juli 2006 @ 23:31:
Misschien is het het vermelden waard dat TS uit België komt.
Euh ja sorry, ik ben dus een Belg ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 19:15

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dan voeg ik bij uitzondering een tag toe ter verduidelijking ;)

In Nederland is het iig zo dat dit soort zaken veelal bij CAO zijn afgesproken, ik neem aan dat je in België net zoiets hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

Anoniem: 125106 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 23:32:
[...]

Euh ja sorry, ik ben dus een Belg ja ;)
"nonkel" gave it away ;)

Maar idd, er zijn CAO's die dat soort zaken regelen. Verder staan uitzonderingen en loonbetalingen vaak contractueel geregeld, of in de huisregels van 't betreffende bedrijf.

Als dat bedrijf overigens "zomaar ineens" besluit om dergelijke afspraken eenzijdig en zonder notificatie te wijzigen, vraag ik me af hoe sterk je recht is. Kun/mag je dat werk op zondag dan weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ahzo, mijn "oom" dacht dat het voor elke job van toepassing was dat een zondag dubbel loon met zich meebrengt...
Maar als dit specifiek is voor elk bedrijf, dan is het natuurlijk volledig correct als mijn bedrijf ervoor kiest om dit te veranderen.
Best wel spijtig natuurlijk, dubbel loon maakt het werk dubbel zo leuk ;)
Of half zo onaangenaam? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

apart dat je dit zomaar pikt. Ik zou niet zomaar over me heen laten lopen op deze manier. Wat als ze over 3 maanden van alle dagen 25% af zouden halen? Zou je dat ook pikken?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

Anoniem: 125106 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 23:41:
Ahzo, mijn "oom" dacht dat het voor elke job van toepassing was dat een zondag dubbel loon met zich meebrengt...
Maar als dit specifiek is voor elk bedrijf, dan is het natuurlijk volledig correct als mijn bedrijf ervoor kiest om dit te veranderen.
Best wel spijtig natuurlijk, dubbel loon maakt het werk dubbel zo leuk ;)
Of half zo onaangenaam? :p
Dat laten we aan jouw interpretatie over ;) Maar hier in Nederland is zeer zeker niet 'standaard' om op zondag dubbel te betalen. Dan zou ik 't wel weten :9

En @ reactie hierboven: inderdaad, my point ook. Toch eens navragen hoe dat zit hoor!

[ Voor 66% gewijzigd door TheDane op 09-07-2006 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is afhankelijk van CAO zover ik weet :) Anders eens langs de bonden :)

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 10-07-2006 01:13 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okay bedankt voor de reacties, het is een beetje stom dat ze mij dit niet eerder gezegd hadden, maar uiteindelijk is het hun recht van de regeling te veranderen.
Mijn probleem is opgelost, slotjeuh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dergelijke toeslagen staan toch in je contract vermeld ?
Ben verder bang dat er weinig in de BE regelgeving zal staan, hier in NL staat er namelijk ook niets.
Er zijn wel regels over overwerken, consignatiediensten en zondagsdiensten, maar alleen over het aantal uren enzo. De wet zegt (in NL) niets over het feit dat je meer dan 100% zou moeten krijgen bij overuren enzo.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
gewoonterecht? Ik bedoel, als jij X jaren 200 procent krijgt voor je zondag en nu opeens niet meer (je moet er zelf ook nog om gaan vragen ook waarom niet meer), dan hoeft het in NL volgens mij niet eens vastgelegd te zijn :)
Pagina: 1