Temperatuur v/d 3700+ schommelt met tientallen graden

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Specs:
DFI lanparty UT nF3 ULTRA-D
AMD 3700+ san diego
met Zalman 7000B AlCu koeler
Asus 6800 in (12,6)
Antec Smartpower 500W
2 x 512 Mb merkloos werkgeheugen (wel zelfde merk dus in dual channel)
Maxtor diamondmax 10 80 Gb

Ik heb dit moederbord gekocht omdat ik gelezen had dat het een erg goed overclock moederbord is en omdat het meteen leverbaar was en de prijs viel ook heel erg mee. Nu alles echter een beetje loopt ben ik erachter gekomen dat de temperatuursensoren echt heel raar doen op mijn mobo. Ik draai nu al bijna 5 uur prime 95. Geen torture maar gewoon ff wat berekenen van die server. De temps hangen tussen de 47 - 50 graden. Ik heb deze programma's gebruikt: Speedfan, Smart Guardian, NVtune, Rivatuner en ik heb het met de bios uitgelezen voor ik begon.
De temperatuur van 50 graden is wat aan de warme kant maar we zullen het maar op het warme weer houden. Wat eigenlijk mijn probleem is dat de temperatuur volgens mij niet betrouwbaar is. Hij schommelt heen en weer met verschillen van 10 graden. Vooral als ik net begin met prime95 schiet hij echt met schokken omhoog en omlaag. Ik heb al aardig wat tijd gestoken in het zoeken naar een oplossing maar ik heb nog niets gevonden wat bruikbaar is. Alleen heb ik bevestiging gekregen van het probleem.
Ik zou graag willen weten of er iemand een ULTRA-D heeft waarbij alles netjes afgelezen wordt en de temperaturen dus ook betrouwbaar zijn.
Op deze link staat dat de tempsensoren brak zijn net als de spanningslijnen.
[rml][ OC-ervaringen] DFI Lanparty UT nF3 Ultra-D[/rml]

[edit]
Wat me ook opviel was dat hij eerst razendsnel was met opstarten en nu loopt het windows xp balkje maar liefst 6.5 x voor hij klaar is. (na de nieuwste nforce drivers) Ik denk dat ik maar ga downgraden....

Ik heb prime uitgezet en binnen 2 seconden zakte in speedfan, NVmonitor en Smart guardian de temperatuur van 48 naar 41. Je kunt me veel vertellen maar het lijkt me wel heel onwaarschijnlijk dat zoiets zo snel kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernie op 10-07-2006 16:09 ]

• Ernie
Ik draai nu nforce 5.10.

Ik moet nu alleen nog het probleem van mijn rare temperaturen oplossen.

Ik heb vandaag maar een mod gedaan met 2 fans die ik nog had liggen. 1 x 120 MM boven de CPU koeler en 1 x 80 in de buurt van de Videokaart in de hoop mijn temps wat omlaag te krijgen allebei op intake. (en miss minder schommeling) 3 x 80 zorgt voor de outtake (1 voorin en 2 achterin waarvan 1 van de voeding is)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Kan best dat het gaat om de interne tempsensor.

[edit]
Heb een dergelijke situatie gehad op mn MSI K8N Neo2 Platinum plank. Temp schommelingen gingen heel snel.

[ Voor 56% gewijzigd door aramdin op 11-07-2006 13:57 ]

Instagram / YouTube

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
arno e schreef op maandag 10 juli 2006 @ 16:45:
I... 3 x 80 zorgt voor de outtake (1 voorin en 2 achterin waarvan 1 van de voeding is)
Om er voor te zorgen dat je airflow een beetje normaal blijft zou ik er voor kiezen de fan aan de voorkant als intake te gebruiken, niet als outtake. Anders staan ze tegen elkaar in te draaien.

• Ernie
Dat is standaard weet ik maar doordat er een 120 en 80 in de zijkant zitten krijg ik als ik die op intake zet gewoon overdruk in mijn kast. Zelfs met die 80 op outtake (in de voorkant) heb ik nog een beetje overdruk. De verse lucht wordt eigenlijk aan de zijkant aangezogen.

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Zulke snelle temperatuur verschillen zijn heel niet raar, het verbruikt idle veel minder dan stressed. Zeker als je hem hebt overgeclockt met meer volt op de CPU.
Zelf heb ik een CNPS9500 met daaronder een opgefokte CPU en dan gaat de temp ook in enkele seconden van 30graden naar 45graden, dat is met de onboard sensor en dat meldt mijn 'gewone' termometer ook.
Pagina: 1