Toon posts:

AMD 64 3800+ en Twinmos geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

Ik heb ontzettend veel problemen met mijn computer zoals spellen die crashen bij het opstarten enzo. Gister was ik eens wat rond aan het kijken op het internet en las ik dat AMD 64 en twinmos geheugen niet goed samengaan en deze soorten problemen veroorzaken. Is dit waar?

Ik heb momenteel Windows XP Pro 64-bit edition geinstaleerd omdat hij het bij de 32bit editie bijna niets werkte en hier werken nu toch enkele dingen

Specs:
MB: Asus A8N-E
CPU: AMD Athlon 64 3800+ 1mb cache
Mem: 2x Twinmos 512 mb DDR PC 3200
HDD: WD 160 GB
GPU: MSI NX6600 128 mb DDR2 (pci-e)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Voor het eerst dat ik dit hoor, en ik heb aardig wat gelezen bij het uitzoeken van geheugen voor bij mijn X2 3800.

Wat doet memtest met je geheugen? Geen fouten?.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:32
Dan moet het om heel oud TwinMOS geheugen gaan. TwinMOS DDR-modules met TMD-chips zijn prima, sterker nog, ze staan zelfs op de lijst van door de fabrikant ondersteund geheugen in de handleiding van mijn ASUS A8N-SLI SE moederbord. Ik had tot voor kort met mijn systeem met AMD 64 X2 4800+ ook zeer regelmatig random vage vastlopers en freezes (zowel idle als onder full load) en gaf eerst ook de schuld aan het TwinMOS geheugen (welke overigens een jaar prima heeft gedraaid op een P4 3.0 GHz systeem).

Uiteraard heb ik van alles getest, zoals de voeding (de spanningslijnen van mijn niet goedkope SilentMaxx Silent Pro 503 PSU waren dik in orde), andere HDD, andere DVD-ROM, andere wireless netwerkkaart, clean install Windows XP, noem het maar op and i've tried it. Ook temperatuur was niet de oorzaak aangezien ik waterkoeling gebruik (CPU, GPU en Northbridge, puur voor stilte niet voor overclocking) en alles heerlijk koel was.

De narigheid stopte uiteindelijk pas toen ik de USB-kabel van de cardreader welke ingebouwd zit in mijn 2405FPW DELL TFT-monitor eruit trok! Alles draait nu al meer dan een week rotsstabiel.
...even afkloppen natuurlijk.. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 09-07-2006 18:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen is zeker 4-6 jaar oud

Ik heb hetzelfde aan de hand als jou JazzySOB, dat ie freezed loaded en niet loaded. Bij de 32 bit windows toch. In de 64 doet ie dat niet meer waarschijnlijk omdat ik niet alle randaperatuur krijg aangesloten

Zou het aan drivers kunnen liggen die corrupt zijn ofzo?

Ik heb een memtest gedaan, 10 uur laten doen, no errors, daarom vond ik het zo raar toen ik het las

Hier heb ik het gelezen: http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=231497

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 20:05 ]

• Tranquility
Aan het geheugen zal het niet liggen. Ik had speciaal nieuw duur Corsair geheugen gekocht hopend daarmee de problemen op te lossen, maar helaas... Nog steeds random freezes tijdens de gekste momenten: tijdens comprimeren van een DVD met CCE en DVD-Rebuilder of gewoon tijdens normaal surfen op het net of gewoon alleen Winamp en zelfs soms als ik helemaal niets deed met de PC (staat bijna 24/7 aan), dan kwam ik terug en was het beeld bevroren en restte alleen de resetknop nog... Totaal willekeurig dus en geen oorzaak aan te wijzen. Dat is juist het gekke.

Daarom ben ik ook zo verbaasd dat het nu goed gaat sinds ik die USB stekker er uit heb getrokken. Dat verwachtte ik toch het minst. En ik gebruikte die cardreader in de monitor al nauwelijks tot nooit, maar er waren al die tijd wel vier driveletters zichtbaar in Mijn Computer.

Hoe dan ook, toch hoor ik de meeste vage verhalen uit de nVidia nForce4-chipset hoek komen. Daarom voor mij dus hierna geen AMD meer. Ik heb lang geleden een AMD processor gehad en er ook vage dingen mee gehad en ben toen destijds weer teruggegaan naar Intel. Verschillende PIII's en P4's gehad en allemaal zonder noemenswaardig gezeik. Neem ik weer eens een AMD omdat ik goede dingen hoorde over de Dual Core X2 processor met 2Mb cache, krijg ik dit weer! Tja, daar raak je dan aardig gefrustreerd van, zeker ook omdat het toch aadig wat centjes kost allemaal.

Jammer ook dat AMD zelf niet een goede chipset heeft ontwikkeld. Als fabrikant ken je je processor immers toch het beste. Kijk maar naar Intel, de de beste en stabielste chipsets heeft.

Het gaat op dit moment nog steeds goed en ik hoop dat het goed blijft gaan maar mocht het probleem terugkomen dan is het voor mij absoluut exit AMD en nForce4 en stap ik weer terug op Intel en ga ik voor de Conroe i.c.m. de nieuwe i965 chipset.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 09-07-2006 23:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou ik dan het beste proberen om probleem te zoeken?

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
krijg je een bsod ????

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar ik weet niet wat een bsod is. Zou je dat even kunnen uitleggen aub?

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 23:56:
[...]

Sorry maar ik weet niet wat een bsod is. Zou je dat even kunnen uitleggen aub?
blue screen of dead

Afbeeldingslocatie: http://www.dr-pepper.de/images/xp_boot/BSOD-WinXP.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Nee toch niet, gewoon dat alles freezed en ik enkel nog pc kan resetten.

• Tranquility
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 23:37:
Wat zou ik dan het beste proberen om probleem te zoeken?
Je zou kunnen kijken of je geen USB-device aan je PC hebt hangen die het probleem mogelijk veroorzaakt, net zoals bij mij. En anders één voor één de hardware uit je PC verwijderen/uitschakelen om te kijken wanneer het probleem stopt. Zo kun je aardig de boel uitlichten. Ook kun je kijken of je voeding het nog wel trekt. Voedingen met onstabiele spanningslijnen veroorzaken vaak hetzelfde soort "vage" gedrag. Dus probeer van iemand een PSU te lenen o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zo een rare voeding met 24 pins, een e-atx voeding of zoiets. Ik denk merkloos, 450 wat
Pagina: 1