PC hangt bij installatie XP / Memtest

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 21:05

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb met wat oude hardware een HTPC gebouwd voor men ouders:
- ASUS bordje met VIA KT400 chipset
- Athlon 2000+
- 1 GB Apacer gehegen PC2700
- WD 80 GB IDE
- 350W Voeding
- Point-Of-View GeForce 5900XT

Deze combinatie heeft ooit bijna een jaar in mijn server gezeten (op de vidkaart na).

Verder zit er geen hardware meer in.

Ik wou XP even vers installeren, Maar de installatie loopt vast wanneer je op "ENTER" moet klikken om verder te gaan (helemaal bij het begin dus). af en toe lukt het wel maar dan loopt hij een paar schermen verder vast.

De XP die op de harde schijf staat boot wel gewoon.

Ik heb vroeger wel is problemen gehad met PS/2 keybiards icm met dit moederbord. toen ik een USB keyboard aansloot ging hij echter BSOD's geven.

Volgende errors zijn al voorbij gekomen:
- 0x00000050
- 0x000000D1 (USBPORT.SYS)
- Rebooten als ik toch is voorbij het 1e scherm geraak

Wat ik geprobeerd heb:
- alle andere hardware eruit
- Knowledge base wees me een paar keer op kapot geheugen. Ik heb de 2 latjes eruit gehaald en elk apart geprobeerd.
- Memtest gedraaid. Deze vond geen errors maar na 20 minuten testen bleef memtest hangen.
- BIOS default settings teruggezet
- Voltlijnen van de voeding zijn binnen de norm.

Ik denk eigenlijk gewoon dat het moederbord een beetje stuk is :) CPU temperatuur is 62 graden, heb er even een extra fan naast gezet en toen as ie 55 graden. Lijkt me toch niet ovedreven veel.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen?

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 07:38
Als je het geheugen uit het moederbord haalt, gaat je moederbord dan piepen (wel even luidsprekertje aan je moederbord hangen :P) Als er geen piepjes klinken, is hoogstwaarschijnlijk het moederbord stuk. Het vastlopen van memtest lijkt me toch een geheugen of moederbord probleem.

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Dit boardje stamt nog uti de tijd van de slechte elco's, check of er bolstaande/lekkende op aanwezig zijn.
Heb dit probleem zelf ook al eerder meegemaakt, wel op bestaande XP lopen, maar een install nogo.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Good4U schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:16:
Dit boardje stamt nog uti de tijd van de slechte elco's, check of er bolstaande/lekkende op aanwezig zijn.
Heb dit probleem zelf ook al eerder meegemaakt, wel op bestaande XP lopen, maar een install nogo.
Dacht niet dat dit bordje die problemen had. Kan ook niet meteen kapotte elco's spotten :) Hier enkele high-res pics: http://www.how2.be/whitedog/pc/

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Als ik zo die foto's bekijk zien je elco's er gezond uit:)
Ik zou als ik jou was wel even je heatsink/cooler schoonmaken, die zit erg vol met stof zo te zien.

Heb je trouwens nu een USB of PS2 keyboard aangesloten?
Als het een PS2 is schakel dan in de bios de USB poorten eens uit, kijken of hij dan nog die usbport.sys fout geeft.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Good4U schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:48:
Als ik zo die foto's bekijk zien je elco's er gezond uit:)
Ik zou als ik jou was wel even je heatsink/cooler schoonmaken, die zit erg vol met stof zo te zien.

Heb je trouwens nu een USB of PS2 keyboard aangesloten?
Als het een PS2 is schakel dan in de bios de USB poorten eens uit, kijken of hij dan nog die usbport.sys fout geeft.
Als ik PS/2 aansluit hangt hij gewoon (numlock reageert niet op keyboard)
Als ik USB aansluit gaat hij ofwel rebooten of BSOD's geven :)

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Nog even een schopje...

Zijn er enkele tests die ik kan doen om te controleren of het aan het moederbord ligt? Gezien de USBPORT BSOD en problemen met PS/2 (die werd vroeger altijd ENORM heet). Zelfde met USB poorten, heb ooit een USB Key half gesmolten uit een USB poort gehaald...

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je al een andere voeding geprobeerd? Klinkt als voedingsprobleem...

Bij memtest zijn vooral test 5 & 6 belangrijk!

Instagram / YouTube

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Zet de support voor "legacy usb" eens uit in je bios. Het zou daar aan kunnen liggen. Maar het is niet gezond als je je usb stekkers gesmolten uit de poort haalt, iets teveel voltage misschien? Check de voltages eens, misschien onstabiele voeding met erg hoge piekspanningen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ben1985 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:56:
Zet de support voor "legacy usb" eens uit in je bios. Het zou daar aan kunnen liggen. Maar het is niet gezond als je je usb stekkers gesmolten uit de poort haalt, iets teveel voltage misschien? Check de voltages eens, misschien onstabiele voeding met erg hoge piekspanningen.
Poorten worden redelijk warm gewoon. Had er eens een paar dagen een flashdrive instoppen en die was dus gi-gan-tisch heet. Heeft daarna nooit meer goed gewerkt :)

Heb USB Legacy eens uitgezet (stond auto). Tot mijn eigen verbazing gaat hij nu wel verder en is hij files aan het kopiëren. Wel even een kanttekening: het is momenteel bijna 10 graden koeler op men kamer dan paar dagen geleden. Kan dus zijn dat hij alsnog te warm wordt...

Heb je soms meer info over USB Legacy (maw, hoe kom je aan deze tip :)). ik heb op dit moment trouwens GEEN usb apparaten aangesloten (PS/2 keyb gebruikt).

EDIT:PC bleef deze keer hangen met nog 2 minuten te gaan tijdens de XP install. Heb hem gereboot, hij is herbegonnen en hij staat nu al een half uur op "4 minutes". Toch nog niet helemaal ok vrees ik...

[ Voor 17% gewijzigd door WhiteDog op 12-07-2006 00:12 ]

Pagina: 1