Toon posts:

Wel kiestoon, geen gesprek?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon sinds kort in een rijtjeshuis waarbij de onderste verdieping een tandartspraktijk is en de rest van ons. Uiteraard hebben we een telefoon en ADSL verbinding opgevraagd en uiteraard werkt het niet. Na wat bellen bleek dat we het modem aan de hoofdaansluiting moestte leggen die na wat zoeken in de kelder bleek te zitten. Deze hoofdaansluiting (lees: dikke draad) is echter een beetje vreemd:

- Er is absoluut geen sprake van een ISRA punt. Er komen tig aders uit een dikke draad en 4 zijn verbonden met twee normale kabels (1 voor de praktijk en 1 voor ons). Geen lasdop, geen wandcontactdoos.
- Er komen iets van 25 aders (5x blauw/rood/wit/oranje/koper) uit die telefoonkabel terwijl (na het lezen van wat threads) de standaard hoofdkabel er 'maar' 5 heeft. Raar

We hebben er niet veel aandacht aan besteed en gewoon die twee adertjes die bij ons horen los gemaakt en in een wat nettere wandcontactdoosbevestigd, vervolgens hebben we er een telefoon aan gehangen met het volgende resultaat:
+ We krijgen wel een kiestoon
+ We kunnen een nummer draaien
- Na het laatste cijfer horen we echter een kort gekraak en is de telefoon dood
+ Als we gebeld worden gaat de telefoon netjes over
- Echter na het oppakken van de hoorn valt de verbinding meteen weg

ADSL leverde uiteraard ook niet veel op. We hebben ook geprobeerd met en zonder splitter maar dat maakte geen verschil. Als we de telefoon aan de twee adertjes van de praktijk hangen werkt die gewoon normaal. De KPN storingslijn zei vrij kort "ik meet een lichte storing, ik stuur een monteur", maar dat duurt nog wel ff en het lijkt mij raar dat onze lijn het eerst wel deed maar als we direct aan de hoofdkabel gaan hangen het niet meer werkt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:35:
Ik woon sinds kort in een rijtjeshuis waarbij de onderste verdieping een tandartspraktijk is en de rest van ons. Uiteraard hebben we een telefoon en ADSL verbinding opgevraagd en uiteraard werkt het niet. Na wat bellen bleek dat we het modem aan de hoofdaansluiting moestte leggen die na wat zoeken in de kelder bleek te zitten. Deze hoofdaansluiting (lees: dikke draad) is echter een beetje vreemd:

- Er is absoluut geen sprake van een ISRA punt. Er komen tig aders uit een dikke draad en 4 zijn verbonden met twee normale kabels (1 voor de praktijk en 1 voor ons). Geen lasdop, geen wandcontactdoos.
- Er komen iets van 25 aders (5x blauw/rood/wit/oranje/koper) uit die telefoonkabel terwijl (na het lezen van wat threads) de standaard hoofdkabel er 'maar' 5 heeft. Raar

We hebben er niet veel aandacht aan besteed en gewoon die twee adertjes die bij ons horen los gemaakt en in een wat nettere wandcontactdoosbevestigd, vervolgens hebben we er een telefoon aan gehangen met het volgende resultaat:
+ We krijgen wel een kiestoon
- Na het laatste cijfer horen we echter een kort gekraak en is de telefoon dood
+ Als we gebeld worden gaat de telefoon netjes over
- Echter na het oppakken van de hoorn valt de verbinding meteen weg

ADSL leverde uiteraard ook niet veel op. We hebben ook geprobeerd met en zonder splitter maar dat maakte geen verschil. Als we de telefoon aan de twee adertjes van de praktijk hangen werkt die gewoon normaal. De KPN storingslijn zei vrij kort "ik meet een lichte storing, ik stuur een monteur", maar dat duurt nog wel ff en het lijkt mij raar dat onze lijn het eerst wel deed maar als we direct aan de hoofdkabel gaan hangen het niet meer werkt.
Klinkt inderdaad als een storing aan je lijn. De monteur zal dat ws. voor je oplossen.
Die kabel klopt wel trouwens. Daar komen gewoon 50 lijnen binnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat wij die storing dan hebben veroorzaakt? Want eerst deed die het, toen gingen we flink wat kabels verwijderen/trekken zodat het adsl modem in de kelder kon en de switch op de 1e verdieping, en nu hebben we ineens een gare telefoonlijn. En wat doet een monteur precies om die storing te verhelpen wat ik nu niet kan? :'(

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die monteur weet wat 'ie doet en heeft apparatuur om spul door te meten ;) Bovendien kan die monteur in de telefooncentrale mocht dat nodig zijn.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
CyBeR schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:38:
[...]

Klinkt inderdaad als een storing aan je lijn. De monteur zal dat ws. voor je oplossen.
Die kabel klopt wel trouwens. Daar komen gewoon 50 lijnen binnen.
Iets van 25 aders is toch echt een lijn of 10 ;)

Komt wel vaker voor in 'huizen' waar een praktijk-aan-huis situatie is, of ooit geweest. Is gewoon een ISRA10 zodat er veel diensten/lijnen geleverd kunnen worden voor het bedrijf/praktijk. Vroeger hadden we nog geen ISDN2 etc.

't Probleem klinkt een beetje alsof de boel maar op 1 adertje loopt bijna. De andere kan wel eens erg slecht zijn of onderweg los hangen half. Misschien draadbreukje vlakbij je ISRA zou ook nog kunnen.

Gewoon KPN bellen en melden dat je een telefonie storing hebt. ADSL even niet noemen, zeker niet als je dat via een ander netwerk hebt (gaan ze daaar naar wijzen). Als het probleem niet bij jezelf ligt (zo te horen zeker niet als je ook nog een tweede toestel getest hebt) kost het ook niets.

Als je ADSL hebt via een ander DSL netwerk dan KPN-DSL willen ze nog wel eens daarheen wijzen gelijk zonder zelf te komen. Dus meldt een telefonie storing aan, niets over DSL zeggen nog. Je kan wel de monteur ter plaatse vragen ook even DSL te testen met je modem of zelf doen als hij er nog is.

[ Voor 45% gewijzigd door bjck op 09-07-2006 23:39 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bjck schreef op zondag 09 juli 2006 @ 23:36:
[...]

Iets van 25 aders is toch echt een lijn of 10 ;)
Eh, idd. Verkeerd gelezen.

Verwijderd

Is het niet dat na het kiezen van het laatste cijfer de polariteit van de lijn wordt omgewisseld door de centrale? (Kan je horen door een klik meteen na het kiezen van het laatste nummer.. geldt volgensmij echter niet voor alle centrales.) Er is vast wel iemand die het kan uitleggen, maar ik snap niet waarom hij het bij omgekeerde polariteit niet meer doet. :P

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Het kan toch niet zo erg zijn dat je nog letterlijk een 'draai toestel' hebt van de PTT? Zo'n toestel waarop je letterlijk nog een nummer moet draaien?

Dat zijn PULSE toestellen en die werken heel soms nog op sommige plekken, maar wordt nergens meer ondersteund en kan ook op de laatste plaatsen opeens over zijn met de pret.

[ Voor 6% gewijzigd door bjck op 10-07-2006 07:55 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 07:51:
Is het niet dat na het kiezen van het laatste cijfer de polariteit van de lijn wordt omgewisseld door de centrale? (Kan je horen door een klik meteen na het kiezen van het laatste nummer.. geldt volgensmij echter niet voor alle centrales.) Er is vast wel iemand die het kan uitleggen, maar ik snap niet waarom hij het bij omgekeerde polariteit niet meer doet. :P
Volgens mij deden alleen analoge centrales vroeger dat zodat je 't doorseinen van 't nummer niet kon horen :P Alle huidige centrales zijn digitaal dus dat is compleet onnodig.

Verwijderd

bjck schreef op maandag 10 juli 2006 @ 07:54:
[...]

Het kan toch niet zo erg zijn dat je nog letterlijk een 'draai toestel' hebt van de PTT? Zo'n toestel waarop je letterlijk nog een nummer moet draaien?

Dat zijn PULSE toestellen en die werken heel soms nog op sommige plekken, maar wordt nergens meer ondersteund en kan ook op de laatste plaatsen opeens over zijn met de pret.
Pulskiezen wordt als het goed is nog gewoon op analoge lijnen ondersteund. Als pulskiezen niet meer zou worden ondersteund zou de kiestoon ook niet verdwijnen, aangezien er niets gekozen wordt volgens de centrale.
CyBeR schreef op maandag 10 juli 2006 @ 08:33:
[...]

Volgens mij deden alleen analoge centrales vroeger dat zodat je 't doorseinen van 't nummer niet kon horen :P Alle huidige centrales zijn digitaal dus dat is compleet onnodig.
Ik weet dat het onnodig is, maar dat zijn wel meer dingen op het telefoonnetwerk. Wegens uiterste verveling heb ik het opgezocht in een KPN-document:
In the signalling procedures, as applicable for the PSTN of KPN, the polarity of the line feeding voltage is reversed from Idle polarity I to Reversed polarity R in the following way (see the chapters 6 and 7 for details):
- For an originating call: As number received indication after the sending of the last digit;
Is dus gewoon om te laten weten dat je klaar bent met kiezen en het gesprek wordt opgezet.

Verwijderd

Topicstarter
Haha nee het is geen draaitelefoon, maar wel een vrij oude (onderop staat iets van 'Warranty expires in 1992') maar de telefoon doet het gewoon prima op de lijn van de praktijk (ook 2 aders) dus daar zal het wel niet aan liggen. Nou ja de monteur komt nu morgenvroeg langs dus ik post morgen wel wat het probleem was :)

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
Wat bij jouw binnen komt is een een kabel die door KPN monteurs 5x4 kabel genoemd wordt.
Dit komt overeen met 5 "normale" kabels (rood, blauw, oranje en wit) het wordt ook wel een 10 dubbel genoemd omdat er 10 aansluitingen op aangesloten kan worden.

Dus 5 keer een paar met de kleuren rood en blauw en 5 keer een paar met oranje en wit.

Het probleem wat je beschrijft lijkt me een verkeerde aansluiting als je 2 paren door elkaar haalt heb je wel een kiestoon maar zodra er gebeld wordt valt de verbinding weg kijk daar eens na.

Om er zeker van te zijn dat je het goed aan gesloten heb moet je de 2 paren (rood/blauw en oranje/wit) zo aansluiten tot dat je uiteindelijk wel kan bellen en gebeld worden.

Lukt het niet bel dan 0800-0407 de storingsdienst van KPN

Sterkte er mee

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
bjck schreef op maandag 10 juli 2006 @ 07:54:
[...]

Een draai toestel zal ik de huidige netwerk gewoon werken, zelf als deze wordt aangesloten op een Quatrovox, je moet wel B en EB doorverbinden voor de bel.

Ik heb het laatst nog gedaan bij een klant werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Nou hoor om 12.30 werd ik opgebeld

KPN > Ey met whomever van KPN. We zouden een monteur sturen vanwege een of andere storing maar ik heb net in de telefooncentrale gekeken en iets opgelost kunt u uw aansluiting proberen
Ik > ok
*rent naar de kelder*
Ik > Wow hij werkt
KPN > prettige dag verder *tuuut..*

Meteen ADSL modem aangesloten en binnen 30 seconden begon het ADSL lampje vrolijk te branden. Hoera!

Alleen ik had een beetje op die aap gerekent om meteen ook deze UTP-plugjes aan de kabel vast te bouwen, maar nu komt hij niet meer. :|

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 19:25:
Ik weet dat het onnodig is, maar dat zijn wel meer dingen op het telefoonnetwerk. Wegens uiterste verveling heb ik het opgezocht in een KPN-document:
Is dit KPN-document vrij verkrijgbaar als PDF oid? Ik ben namelijk op zoek naar wat info over het KPN pstn-netwerk.

Verwijderd

Vinnienerd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 15:30:
[...]

Is dit KPN-document vrij verkrijgbaar als PDF oid? Ik ben namelijk op zoek naar wat info over het KPN pstn-netwerk.
Op http://www.kpn.com/kpn/show/id=362539 (of door 'netwerkaansluitpuntspecificaties' in het zoekveld te typen) zijn deze documenten als PDF te vinden in het Specificaties-menu. :)
Pagina: 1