[CD / DVD] Domme constructie of slimme zet van fabrikanten?

Pagina: 1
Acties:

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:22
Ik verbaas me er al tijden over dat de CD zoals wij die kennen zo weinig ontwikkeld is de afgelopen jaren. Natuurlijk is de kwaliteit verbeterd, de opslag verhoogd en zijn er diverse varianten bijgekomen voor bijvooreeld video (DVD). Het is praktisch gezien echter nog steeds hetzelfde kwetsbare schijfje, met alle nadelen die daar aan vast zitten. Krasjes, vuil, beschadigingen: ze zorgen ervoor dat elke cd of dvd (hoe voorzichtig je er ook mee omgaat) een beperkte levensduur heeft.

Een aantal jaren geleden kwam de minidisc op de markt. Hoewel dit medium bijna een stille dood is gestorven, was er veel te zeggen voor de gebruikte techniek. Door het schijfje in een hardkunstof case te plaatsen, voorkwam je beschadigingen en had vuil geen kans om bij je data/muziek te komen :)

Afbeeldingslocatie: http://img239.imageshack.us/img239/5097/mdsysteem4ii.jpg

De afgelopen tijd zijn er weer veel nieuwe ontwikkelingen geweest. BlueRay, HD-DVD, het staat in de kinderschoenen. Zou het niet slim zijn om bij deze nieuwe schijven direct ook het uiterlijk een beetje aan te passen? Oftewel een case om het schijfje plaatsen? Daarmee kun je bijna onbegrensde levensduur geven aan de schijven. Iedereen zal toch nieuwe apparatuur moeten aanschaffen (BlueRay-spelers en branders). Dan kun je net zo goed de schijven meteen in een ander jasje gieten.

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/706/zodus3gn.jpg

Het kan natuurlijk zijn dat de industrie dit zelf niet wil. Je hoeft nl. die veelgedraaide cd of dvd nooit opnieuw te kopen, omdat ie toch niet slijt, en daardoor zal men dus inkomsten mislopen.

Wat vinden jullie ervan. Zie ik iets over het hoofd? :P

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

De reden dat het niet word gedaan is omdat zo case weer extra geld kost, nou zal we maar 1 cent meer productie kosten leveren maar je weet wel hoe gierig die muziek / film bazen zijn.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik ben het helemaal met je eens. Van mij mogen we naar een soort UMD achtig iets toe (ook kwa afmetingen), veel beter/handiger/veiliger dan die CD/DVD's. De industrie heeft alleen in de gaten dat ze met CD/DVD's veel besparen tov. videobanden en cassette's, dat beetje extra wat zo'n omhulsel kost kan er dus niet meer af.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vroege CD-ROM drives hadden een caddy systeem. Zal wel te duur geweest zijn om dat door te zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.oldsoftware.com/softimg7/caddies.jpg

Voor DVD heb je ook iets soortgelijks:
http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/caddy

[ Voor 24% gewijzigd door smvs op 09-07-2006 16:38 ]

• yohan
Thanks voor de link.

Dit is precies wat ik bedoelde:
Afbeeldingslocatie: http://img.tfd.com/cde/CADDY.GIF
Maak daar nou gewoon de standaard van.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:04

SeatRider

Hips don't lie

Yohan schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:41:
Thanks voor de link.

Dit is precies wat ik bedoelde:
[afbeelding]
Maak daar nou gewoon de standaard van.
Tenzij de CD's standaard geleverd worden in caddy vind ik het een onzalig idee. De CD eerst uit zijn case halen, lege caddy zoeken, daar in doen, caddy in speler schuiven. Handig!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Minidisc is idd een mooi systeem, snap niet dat ze daar ook niet een soort dvd variant van hebben gemaakt. Maar dat zal technisch wel niet mogelijk zijn geweest.

Bij de supermarkt waar ik werkte hadden we ook zoiets voor cd's, de reclame muziek ed. En dan hadden ze zelf zo'n doosje gesloopt om er eigen cd's voorna sluitingstijd in te doen...

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet alleen de kosten zijn een probleem maar ook de afmetingen.

Voorbeeld: de autoradio en notebook (slim) CD/DVD spelers.

Invoegen doe je zo!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Ja, leuk. Moet ik al mijn CD's kopieren of opnieuw kopen om ze op de nieuwste apparatuur af te kunnen spelen, of ik zit weer met een extra apparaat in mijn woonkamer.
Daarnaast zit ik te kutten met relatief grote lompe dingen die gegarandeerd twee keer zo duur zijn dan alleen het schijfje, aangezien er 20% meer materiaal in verwerkt is.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Zo'n behuizing levert je echt geen "onbegrense levensduur."
Omgevingsinvloeden (zoals temperatuur lucht etc) hebben gewoon nog invloed.

Als je gewoon voorzichtig bent met de schijfjes, is zo'n behuizing overbodig.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Voor mijn Amiga had ik deze:
Afbeeldingslocatie: http://mc1.boing.net/images/a570.jpg

cd-rom mét caddy (1x speed :D )

Nadeel was natuurlijk dat je steeds die cdroms in en uit die caddy moest halen, zodat je soms toch krasjes kreeg, bovendien is het uiterst irritant, ff snel een cdrommetje erin doen is er niet bij.Dus na een korte tijd ging deze eruit en ging ik over op een nec 20 speed scsi cd-rom :)
Het werkt alleen als al je media een caddy achtig omhulsel hebben, maar dat wordt duur.

[ Voor 68% gewijzigd door blobber op 09-07-2006 17:28 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Blu-ray komt toch weer in zo'n harde case? Althans, ik heb op foto's een paarse unit gezien, zo ongeveer als MiniDisk en UMD.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nevie schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:29:
Blu-ray komt toch weer in zo'n harde case? Althans, ik heb op foto's een paarse unit gezien, zo ongeveer als MiniDisk en UMD.
Nope, BR ziet er hetzelfde uit als CD/DVD, al is er wel overwogen om een caddy te gebruiken. Vermoedelijk heb je een of andere professionele uitvoering gezien. Professionele apparatuur gebruikt nog wel eens caddy's omdat er ruwer mee omgesprongen wordt en de data vaak veel kostbaarder is.

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-02 18:09
Mr_gadget schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:45:
Minidisc is idd een mooi systeem, snap niet dat ze daar ook niet een soort dvd variant van hebben gemaakt. Maar dat zal technisch wel niet mogelijk zijn geweest.
mini-dvd :P

Verwijderd

De kans dat een CD/DVD kapot gaat door onkundig gebruik ervan is gewoon te klein om daarvoor de hele standaard om te zetten naar een (dure en productie-intensievere) cartridge.

Verder moet je je realiseren dat een cartridge weer andere zwaktes heeft, bijvoorbeeld de opening waardoor gelezen wordt. Bij een minidisc een metalen clipje, dat bewegend is met een veer, en dus per definitie gevoelig voor slijtage en defecten. Mijn moeder heeft echt jarenlang een minidisc dagelijks redelijk professioneel gebruikt en dan merk je dat als puntje bij paaltje komt die schijfjes helemaal niet zoveel duurzamer zijn dan een CD-RW (die ik ook dagelijks heb gebruikt de afgelopen jaren).

• yohan
Dido schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:47:
Ja, leuk. Moet ik al mijn CD's kopieren of opnieuw kopen om ze op de nieuwste apparatuur af te kunnen spelen, of ik zit weer met een extra apparaat in mijn woonkamer.
Je klaagt toch ook niet over al die cassettebandjes die niet in je cd-speler passen :?

Nu er nieuwe technieken als BlueRay geïntroduceerd worden zal iedereen sowieso nieuwe apparatuur moeten aanschaffen.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-02 22:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Je kan natuurlijk ook een beetje verantwoordelijk met je cd/dvd's omgaan of niet dan?

Na gebruik weer opbergen in dat doosje waar het in hoort en niet laten rondslingeren op je bureau.

"When you grow up your heart dies"

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
Dido schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:47:
Zo gaat dat nou eenmaal met een nieuw medium, of zat je ook zo te zeuren toen 'we' van platen naar CD gingen? Met een achteruitwaards compatibele laser en een caddy voor je oude CD's is het zelfs prima alles-in-1 te maken.
sjaool schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:04:
Je kan natuurlijk ook een beetje verantwoordelijk met je cd/dvd's omgaan of niet dan?

Na gebruik weer opbergen in dat doosje waar het in hoort en niet laten rondslingeren op je bureau.
Tuurlijk, maar dat is noodzaak ipv een normale omgangsvorm met spullen waar je voor hebt betaald.

Zeg nu zelf, conceptueel is het tohc volkomen verkeerd om zo voorzichtig ermee om te moeten gaan?

[ Voor 51% gewijzigd door Brent op 09-07-2006 18:26 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-02 22:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Breepee schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:24:Tuurlijk, maar dat is noodzaak ipv een normale omgangsvorm met spullen waar je voor hebt betaald.

Zeg nu zelf, conceptueel is het toch volkomen verkeerd om zo voorzichtig ermee om te moeten gaan?
Absoluut, maar de meeste mensen weten niet eens dat de labelkant van een cd/dvd de kwetsbaarste kant is. Daar is ook niet echt ruchtbaarheid aangegeven tijdens de introductie van de cd/dvd.

Wie kent het niet dat hij zijn cd/dvd wilde omruilen omdat hij oversloeg en dat er dan doodleuk werd gezegt dat dit niet kon omdat je een cd/dvd niet beschadigt kon worden.

Eerlijk gezegt heb ik bij normaal gebruik (de kids daargelaten) nog nooit een cd/dvd gehad die het niet meer doet door hem dus gewoon te gebruiken.
Als dit al wel een keer zo was dan kwam het vooral door het gebruik van inferieure schijfjes of een fabrieksfout (slechte plekken in de dye).

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

/downtime/ schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:33:
[...]

Nope, BR ziet er hetzelfde uit als CD/DVD, al is er wel overwogen om een caddy te gebruiken.
8)7 Nog hogere data dichtheid en geen maatregelen tegen krasjes ? Ze mogen wel hele goeie fot correctie gaan gebruiken, want anders kan je hem meteen weg gooien na een krasje.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik merk juist dat ongeacht hoe voorzichtig ik er mee om ga dat schijven die ik ongeveer 4 jaar geleden gebrand heb, toch wel moeilijk nog kan openen, laat staan een volledige kopie er van trekken. Dit kan natuurlijk met het merk/type van de media en/of de brander te maken hebben gehad. De schijven hebben altijd in een cd-map gezeten als archief, dus zonlicht heeft geen invloed gehad.

Toen ik merkte dat ze idd slecht leesbaar waren heb ik dan ook het hele "brand-alles-op-dvd" op de schop gedaan en heb geinvesteerd in hardeschijven en een fatsoenlijke hardware raid controller. Zitten natuurlijk voordelen (direct beschikbaar) en nadelen (prijs, extra stroomverbuik) aan, maar m'n data "verdwijnt" iig niet meer (tis nu nog raid-5, maar binnenkort raid-6).

Wat wel een goede oplossing zou zijn is zoals dat nu gebeurd op nieuwsservers zodra een post ouder wordt. Door gebruik van PAR files kun je dan bestanden repareren. Als je nu een bepaalde verhouding afspreekt data - PAR files dan kun je ten alle tijde je data ophalen en eventueel repareren als dat nodig is. Nadeel is natuurlijk dat bruikbare opslag verkleint wordt en dat er een limiet aan zit wat je kunt repareren.

[ Voor 41% gewijzigd door Dukey op 10-07-2006 09:59 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• yohan
Ik heb begrepen dat er een soort overkoepelende organisatie bestaat, waaraan verschillende fabrikanten deelnemen, die nieuwe standaarden bepaalt en ontwikkelt. Weet iemand welke organisatie dit precies is? Ik zou ze deze 'caddy- kwestie' wel eens willen voorleggen.

Pagina: 1