Toon posts:

RAID-0 driver vraag Asus a8n-slipremium mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 761 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een iegen pc in gekocht om hem vervolgens zelf in elkaar te zetten, dit heb ik al 4 keer eerder gedaan dus dacht "hey what the hell, ik doe die shit".
Vervolgens koop ik:
-Asus a8n-SLI Premium moederbord
-AMD 4200+ fx64 dualcore processor
-Matrox Parphelia pci-e vga-kaart
-2gb corsair ddr4000 pc3200 geheugen
-2x Western digital 320 gb sata schijven 16 mb cache

Probleem:
Windows XP Prof pakt de RAID driver diskette niet tijdens de installatie

Situatieschets:
.De 2 320 gb Sata schijven wil ik in raid-0 opstelling laten functioneren.
Ik heb op internet gezocht hoe dat in zijn werk ging en ik hoor in principe gewoon een raid driver diskette te gebruiken.
De cdrom die ik bij mijn moederbord pakket kreeg, wil op een of andere rare manier niet het menu laten zien zoals in het boekje aangegeven staat, hoogstwaarschijnlijk omdat ik het open op een andere pc.
In dat menu hoort een knopje te staan met: "maak nvidia raid driver diskette" in plaats daarvan staat er "No surface detected".
Dus nu vraag ik mij af of iemand dezelfde problemen heeft gehad tijdens de installatie van een soortgelijke situatie en hoe dit opgelost is.
Ik boot vervolgens windows setup op, die start gelukkig, dan druk ik f6 om een niet-microsoft raid/scsi driver te installeren, waar vervolgens aangegeven word dat ik de "bijgeleverde" diskette hoor te laden.
Dit werkt vervolgens niet op alle manieren die ik kon bedenken...
Ik kom hier echt niet uit, heb al vele uren versleten achter deze pc zonder verder te komen.

Reeds geprobeerd:
-Op asus.com de driver disk gedownload, werkt niet
-Op de bijgeleverde cd rondgezocht naar de silicon3114 disk, ook dit lukte niet na het kopieren op diskette.

Kleine extra vraag:
Bij het booten (zonder XP cd) kan ik via F4 of ctrl + S in het raid setup gedeelte komen van mijn moederbord zelf, vervolgens kan ik een RAID set creeren, ik kies RAID-0>128k file blocks en dan:
Komt er een vraag hoegroot de schijven mogen zijn. Hier kan ik niks over vinden in de FAQ's en het boekje verder....
Ik wil dat ik SNEL kan wegschrijven, en hoe ik het raid-0 verhaal voorgeschoteld kreeg was het geval dat ik van de 2 320 gb schijven maar 1 keer 320 overhou.
Waardoor ik dus uitga van het getal 320, vervolgens registreerd hij maar 298gb per schijf, en kan ik een schijf aanmaken van 596gb.
Weet iemand wat dit betekend? Waarom geeft hij per schijf 22gb minder aan en kan ik die later in het proces nog terug krijgen? En moet ik de vollediga grootte nemen, of de grootte van een enkele schijf, omdat er dan precies de helft overblijft voor het snel wegschrijven?

Degene die mij helpt of in ieder geval op het goede spoor kan zetten dank ik hartelijk!

Vriendelijke groeten,

Bop

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-01 19:03
ik heb precies hetzelfde probleem gehad.

Toen bleek (tenminste dat denk ik) dat de diskette's het niet goed deden, die diskette's waren al 15 jaar oud ofzo en pas bij de 15de diskette installeerde die wel de raid drivers.

-druk je wel op f3 bij de installatie?
-jouw moederbord heeft 2 raid (nvidia en silicon5318 ofzo) instellingen heb je daar rekening mee gehouden?
-probeer gewoon 10.00 diskette's :P zit er vanzelf een goeie bij. ofja doe dit alleen als hij tijdens de installtie van de raid drivers een fout aangeeft.
-heb je je bios ook goed ingesteld?

edit: ik zie nu pas je andere vraag. dat komt volgensmij omdat het geen echte MB's zijn. je moet je aantal gig's dat een HD fabrikant aangeeft maal 1000 doen en dan weer delen door 1024. Tenminste dat denk ik :P. ik heb zelf ook 2 x200 gig en hij geeft ook maar 360 gig in totaal aan zoiets.

[ Voor 23% gewijzigd door kami124 op 09-07-2006 14:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snelle reply nu ff van mij even een snelle reactie ik moet weg namelijk.

Wat moet ik precies kopieren op de diskette dan???

(PS bedankt)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Als ik jou was, zo ik het op safe spelen en Software RAID gaan draaien. De drivers van NVidia voor RAID zijn ronduit slecht en leveren veel problemen op. Software RAID heeft ook als voordeel dat je het zo mee kan nemen naar een andere pc (in theorie in ieder geval), een nadeel is echter dat je systeempartitie geen RAID is. Maar bij een setup als deze lijkt me dat veiliger vanwege alle problemen rondom de NVidia drivers.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
De drivers op de diskette mogen niet in een map staan.
Dus er moet iets staan van:
xp (map)
win2000 (map)
en een inf file.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Normaliter staat er op de CD een bestand makedisk.exe waarmee je een diskette aan kunt maken. Op de een of andere manier gebeurt het diverse posters regelmatig dat een FD niet wordt gelezen, zo ook ooit bij mij.

Na vooraf zeker een tiental FD's te hebben aangemaakt zat er eentje tussen die wel keurig werd gelezen en problem solved.

Kortom, een Rowen Heze geval...... 't is een kwestie van geduld totdat je FD de HD vult. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al die replies! Ik ga morgenmiddag knutselen en komt er een een reply over de diskette kwestie.

even de andere vraag:
weet iemand ook als wat op die dubbele filesize 596 gb?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 05:07 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat zegt de FAQ?
Met RAID0 krijg je totaal de grootte van kleinste schijf x aantal schijven. Dat, samen met dit, mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat? beantwoordt je vraag.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik neem aan dat de CD die meegeleverd met MOBO booteble is. Volgens mij kan je deze CD dus gewoon draaien op je nieuwe configuratie en daar de diskettes aanmaken die je nodig hebt bij Windows installatie. Is dit niet zo kijk dan is op de site van MOBO misschien is de desbetreffende diskette daar gewoon de downen.....

Betreft je RAID configuratie. Volgens mij haal je RAID 0 en 1 door elkaar.

Kijk hier is dan begrijp je het misschien:

http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php#0

Succes.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 09:26 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je kunt beter de SERIAL RAID FAQ lezen zoals ik eerder al opperde. De opsomming op de website waarnaar hierboven wordt gelinkt is niet compleet en wat mager qua uitleg.

Is de FAQ niet voldoende dan kun je op http://balusc.xs4all.nl/srv/wel.html nog meer kennis vergaren.

ARME AOW’er

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:10
The__Virus schreef op zondag 09 juli 2006 @ 15:04:
Als ik jou was, zo ik het op safe spelen en Software RAID gaan draaien. De drivers van NVidia voor RAID zijn ronduit slecht en leveren veel problemen op. Software RAID heeft ook als voordeel dat je het zo mee kan nemen naar een andere pc (in theorie in ieder geval), een nadeel is echter dat je systeempartitie geen RAID is. Maar bij een setup als deze lijkt me dat veiliger vanwege alle problemen rondom de NVidia drivers.
En hoe wil jij booten vanaf dynamic disks?

^ Wat hij zegt.

• The__Virus
Met een bril op, lees.

• RoTro
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ik heb zelf dezelfde proc, mobo en ook riad0

je hebt 2 raidcontrollers op je mobo, eentje van nvidia en 1je van silicon image
ik gebruik zelf die van nvidia

direct bij het opstartenn moet je f4 of f10 (gloof ik,zegt je comp wel) indrukken om in de raid utilities te komen daar kun je dan vrij makkelijk instellen wat je wilt-stripe(raido), mirroring (raid1) en nog 1soort raid wordt ondersteund

hier heb je-in ieder geval voor de nvidia-- geen diskette of wat dan ook nodig
in je mobo handleiding staat dit allemaal makkelijk aangegeven, paragraaf 5.5 (5-21)

bij mij werkt het allemaal al een maand goed, ik heb 2x maxtor diamondmax10 en juist dat schijnt problemen te hebben met de nforce4.ik heb nergens last van dus zal et bij jou ook wel werken

• The__Virus
Weet je 100% zeker dat je geen RAID driver gebruikt? Zou je dit voor me na willen kijken in configscherm -> software -> NVidia drivers? Vertel eens wat daar staat. Want als de drivers niet nodig zijn, zou dat geweldig zijn :D.

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 10 juli 2006 @ 05:16:
Wat zegt de FAQ?
Met RAID0 krijg je totaal de grootte van kleinste schijf x aantal schijven. Dat, samen met dit, mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat? beantwoordt je vraag.
Na je reply gelezen te hebben was ik juist meer in de war. :P
Ik begreep juist via faq's en topic op Tweakers.net, dat je van 2 (identieke) schijven 1 zichtbare maakt.
Wat voor mijn opvattingsvermogen op zijn beurt betekend dat er dus ook maar de capaciteit van 1 gebruikt kan worden.
Uit jouw opmerking maak ik op dat ik dus de capaciteit van 2 schijven kan gebruiken.

Ik hoor graag van je!

De diskette is eindelijk gelukt, de diskettes waren allemaal oud en versleten, dus heb ik ook allemaal weggepleurd! :) Thnx tipgevers!!!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ofschoon het duidelijk in de FAQ staat op verzoek per e-mail nog maar eens, maar dan hier en in dit topic.

(Overigens haal ik de tekst aan zoals te vinden op http://balusc.xs4all.nl/srv/rai-sin-le0.html)

R A I D L E V E L 0

controller eisen:
ondersteund door praktisch elke hardware controller, zowel SCSI als IDE

aantal schijven:
minimaal twee harde schijven, het maximum is afhankelijk van de controller

array capaciteit:
(grootte van kleinste schijf) x (aantal schijven)

bruikbare opslagruimte:
100%, indien identieke schijven worden gebruikt

fouttolerantie:
geen, alle data gaat verloren bij de minste geringste fout

beschikbaarheid:
laagst van alle RAID levels, door het ontbreken van fout tolerantie is er relatief veel tijd nodig om alles te herstellen

degradatie en herstel:
niet van toepassing

random leessnelheid:
zeer goed, op haar best als je een grotere blok grootte gebruikt

random schrijfsnelheid:
zeer goed, op haar best als je een grotere blok grootte gebruikt

sequentiële leessnelheid:
uitmuntend

sequentiële schrijfsnelheid:
zeer goed

kosten:
laagst van alle RAID levels

toepassing:
onbelangrijke data, zoals data dat continu aan veranderingen onderhevig is, audio en video,
webservers, zware spelletjes en virtueel geheugen

Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl/img/rai/RAID0.gif

ARME AOW’er

Pagina: 1