Toon posts:

939dual-sata2 herkend HD niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb onlangs een 939dual-sata2 moederboard gekocht met een AMD 64 3500+ , 1 GB RAM
en een 128 MB geforce4ti4200 grafische kaart.

Als ik mijn computer opstart kan hij in de bios mijn hitachi Harddisk van 160 GB niet herkennen. Het is een sata 1 schijf, maar in welke aansluiting ik hem ook steek, of met welke bios-instelling dan ook, er blijft staan: not detected.
Als ik op enter druk voor meer informatie op dat slot loopt de bios vast. :?

Heel raar, van de 30x dat ik hem opstarte herkende hij 2x wel, maar was de boodschap: 3rd master HD error. In de bios stond een schijf op de sata controller, maar daar stond geen merknaam bij, alleen dit tekentje: [] , en als ik op enter druk voor informatie was de Harddiks volgens de bios 0 MB. :?

De Harddiks doet het wel normaal bij een vriend van me...

Ik heb overigens een andere schijf van 2,5 GB op IDE aansluiting die het wel gewoon doet.

Kent iemand dit probleem, of weet iemand een oplossing?

• Bas_zip
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 19:49
Welke bios heb je? Probeer anders eens een nieuwere versie...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
S-ATA drivers geïnstalleerd? B)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik drivers installeren als hij mijn schijf in de bios nog niet eens herkend?

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 15:18

Colan

sucks @ solderen

dat zou niet nodig moeten zijn...alleen voor RAID, althans, dat zegt het boekje

ikzelf heb ook dat hij 1 op de 3 keer mijn HD niet ziet bij een cold boot...maar ik ben gewoon de reset knop gaan gebruiken in eenzelfde beweging met de powerbutton

Simplicity is de bom...

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 14:42:
Hoe moet ik drivers installeren als hij mijn schijf in de bios nog niet eens herkend?
Je hebt geen HDD nodig om in je BIOS te werken. Google voor de gein eens op 'sata drivers' ;)

[ Voor 54% gewijzigd door TheZeroorez op 09-07-2006 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar als ie de HD heel af en toe wel herkend is het een 3rd master HD error :( , en zie ie een schijf van 0 MB.

Ik ben bang dat als ik de bios ga flashen dat ik dan mn garantie kwijt ben... :'(

Verwijderd

ide sata schijven moet je zo zien in de bios, maar sata met die dunne kabel zie je niet in de bios, daar de schijven raid zijn, dus moet je raid aan zetten.

Verwijderd

Topicstarter
? dat snap ik niet? raid is toch alleen voor schrijven die in serie geschakeld zijn? Ik heb maar 1 schijf dus dan hoef ik toch geen raid?
Ik heb wel een dunne rode kabel... en wat is ide sata dan?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem instel op raid maakt dat trouwens niets uit, in de raid bios herkend ie ook geen drives...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 14:57:
ide sata schijven moet je zo zien in de bios, maar sata met die dunne kabel zie je niet in de bios, daar de schijven raid zijn, dus moet je raid aan zetten.
Eh, wat zijn ide sata schijven? En een schijf kan al helemaal geen raid ZIJN, maar alleen in een raid configuratie GEBRUIKT worden..

@TS: wat is verder eigenlijk je probleem? Wil je windows installeren en lukt dat niet, of zit je er alleen mee dat die schijf niet wordt gezien in het bios? Je hebt die schijf niet per ongeluk op een sata-raid poort gezet?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat mijn schrijf niet in de bios herkend wordt, ik kan dus niks doen. Niet booten, niks.

(misschien een hele domme opmerking): Wat is een sata-raid poort? Ik heb gewoon 2 sata I poorten en 1 stata II poort.

Verwijderd

ja dat zecht ik toch, die schijf zie je echt niet in de bios, en wat ik bedoel kan ook met een schijf. die rode kabel is sata 1, dus zie je die niet in de bios, maar wel via de raid. das een chip op je mb. die moet je aanzetten, en dan boot tot je raid scherm, en dan de toesten druken die daar worden gegeven
ctrl+s of zoiets, dan kom in de bios van je raid, en daar kan je dan instellen wat je wilt, en als dat gebeurt is saven en rebooten, dan kan je xp er op zetten, wel de raid driver installeren, in de setup van xp, anders ziet xp die schijf nog niet, en dan als gewoonlijk de parties maaken.

ps het aanzetten van die raid chip gaat meestal via de menu in je nomaale bios, en dan, natuurlijk de boot volgorde goed zetten, waar je van wilt booten.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 15:56 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Je kan mij echt niet wijsmaken dat het zo moeilijk zou moeten :X Of het ligt gewoon aan de brakheid van dat mobo..
Maar normaal gesproken is het echt geen enkel probleem om een sata schijf te gebruiken, die schijven worden ook gewoon in het bios gezien en ook Windows installeren gaat zonder extra drivers..

Verwijderd

now dan ga je gang, dat type schijven worden niet door de bios erkend, is nooit geweest en zal ook nooit zo zijn. het is geen ide schijf, die worden wel door de bios erkend, en die hebben ook een andere kabel ide 80, maar die heb jij niet, jij hebt sata 1 en een dunne kabel, en is een heel ander type schijf.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Het gaat er ook niet om of de schijf herkent word maar de sata-controller(op je mobo) die moet gezien worden door de bios, nou is het zo dat een sata controller van dit bordje gewoon door de bios word gezien en elke sata schijf zou dan gewoon moeten werken zonder extra divers. Meestal heb je voor controllers die in de chipset zitten geen extra divers nodig. En bij de bordje waar je wel die drivers moet installeren die zitten bij je mobo en hebben niks met je schijf temaken.

Werkt de schijf wel op een andere pc? Want we gaan er wel vanuit dat de schijf nog goed is maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 09-07-2006 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die werkt wel op een andere PC. Dat is het rare.
In het speciale raid menu herkend ie de schijf ook niet.
Het rare is dus dat ie af en toe wel een schijf ziet, maar die weet ie dan niet te benoemen (de naam wordt aangegeven met het tekentje: [] en is volgens het mobo 0 MB. (zie vorige post)
Het is enorm vaag. Voordat ik de bios ga flashen wil ik wel absoluut weten dat er niks anders mogelijk is, want dan vervalt mijn garantie. (bovendien: waarom zou de bios die ik nu heb niet gewoon de schijf kunnen zien zitten, hij doet gewoon alsof er niks aangesloten is) :(

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:52:
Ja, die werkt wel op een andere PC. Dat is het rare
Dat is dus niet raar, want op dat systeem zijn waarschijnlijk al wél drivers geïnstalleerd :)

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:01:
Dat is dus niet raar, want op dat systeem zijn waarschijnlijk al wél drivers geïnstalleerd :)
Lees anders het topic nog eens aandachtig door. Dit probleem heeft niets met drivers te maken omdat de schijf door het BIOS niet herkend wordt. Drivers komen pas aan de orde als er een besturingssysteem geladen wordt.

@TS, je weet zeker dat je BIOS instellingen goed staan? Al een keertje setup defaults geladen?
Heb je anders misschien een andere SATA controller bij de hand, of kan je die misschien van iemand lenen om daar mee te testen?
Heb je al op de site van de fabrikant gekeken of er misschien bekenden problemen zijn met jouw mobo en dat type hardeschijf? Toevallig al in de release notes van nieuwere BIOS versies gekeken of er misschien iets genoemd wordt mbt het herkennen van bepaalde hardeschijven?

Verwijderd

Heb zelf ook zo'n S-ATA II schijf, maar die werd gewoon herkend door de BIOS. Gebruik zelf een MSI K9N SLI Platinum moederbord (AM2)

• TheZeroorez
  • Niet online
Blorgg schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:16:
[...]

Lees anders het topic nog eens aandachtig door. Dit probleem heeft niets met drivers te maken omdat de schijf door het BIOS niet herkend wordt. Drivers komen pas aan de orde als er een besturingssysteem geladen wordt.
:X Je hebt gelijk.. Heb niet alles gelezen na m'n laatste (een-naar-laatste dus) reactie..

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:45:
now dan ga je gang, dat type schijven worden niet door de bios erkend, is nooit geweest en zal ook nooit zo zijn. het is geen ide schijf, die worden wel door de bios erkend, en die hebben ook een andere kabel ide 80, maar die heb jij niet, jij hebt sata 1 en een dunne kabel, en is een heel ander type schijf.
Het spijt me heel erg maar dat is gewoon absolute onzin :/

Of heb ik soms tientallen keren gedroomd dat ik Windows installeerde op een systeem met alleen een sata schijf erin waarbij zonder allerlei kunstgrepen de schijf gewoon werd herkend en de Windows setup ook geen extra drivers nodig had?

Pagina: 1