Xeon mist opeens 1Gb ram bij booten

Pagina: 1
Acties:

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 21:34
Eindelijk de dual-Xeon setup helemaal naar wens werkend is er opeens een heel vreemd probleem bij:

Bij het booten geeft de computer aan dat er 4Gb geheugen in zit (wat ook zo is) maar dat er maar 3Gb de memtest passed. Dus er staat 4Gb system memory, 3Gb memory passed.

In Windows met verschillende tools kan je daarentegen wel gewoon alle 4 de geheugenbankjes uitlezen. Het geheugen is dan ook op zeker niet kapot. Heb er 2Gb uitgehaald, het moederbord zegt dan dat er 2Gb in zit en dat er ook 2Gb passed. Welnu, die reepjes er uit gehaald, de andere twee er in en precies hetzelfde verhaal. Het ligt dan ook niet aan de geheugenreepjes op zich en dus blijkbaar ook niet aan de eerste twee memoryslots.

In de bios is op dit moederbord (het is een Tyan moederbord made for HP (7505 chipset, nietsss in te stellen qua timings en frequenties enzo)) is ook niets veranderd. Snap er niets meer van. Enige dat ik nog kan proberen is alle kaarten (op de gfx card na ofcoz) er uit te halen om te zien of dat iets verandert.

Iemand zoiets al eens meegemaakt of enige tips...?

Nickname does not reflect reality

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

de overige 1GB kan niet gebruikt worden..

je CPU heeft een 32-bits adresbus (dus max. 4GB). waarvan 1GB gebruikt wordt voor bronnen PCI-hardware, AGP, etc..

misschien dat er een manier is om de overige 1GB te adresseren.. maar dat weet ik helaas ook niet.. Kan alleen verklaren waarom ie maar 3GB pakt ipv 4GB.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Brad Pitt
Ja dat weet ik wel. Maar hiervoor "zag" ie wel gewoon de volle 4Gb waarvan dan in XP inderdaad "maar" 3.5Gb kon worden gebruikt. Dus dat is het ook niet. Het gaat nu natuurlijk om "maar 512Mb" die effectief mist in XP maar goed, toch zonde als dat opeens niet meer kan worden gebruikt.

In de Bios kan je inderdaad wel aanzetten dat ie de resterende (niet door XP-gebruikte) hoeveelheid geheugen (512Mb in dit geval) gebruikt voor kaarten die dat ondersteunen. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Weet echter niet welke kaarten dat sowieso doen hoor. Ga deze week een PCI-X SATA-Raid kaartje kopen, heel misschien dat die er iets mee doet maar ik betwijfel dat.

[ Voor 44% gewijzigd door Brad Pitt op 09-07-2006 14:34 ]

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 13:05

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Heb je mischien een nieuwe versie geflashed, gereset zodat PAE support uit is gezet ?

Heb je windows wel met /PAE geboot (support tot 64 GB physical memmory). Zit je nog wel met 4 GB virtual memmory per process.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Brad Pitt
PAE was ervoor ook niet nodig om 4GB tijdens de POST te zien. Wat Windows hier later mee doet is natuurlijk niet zo heel relevant aangezien het al "fout" gaat tijdens de POST. Heb inderdaad wel een nieuwe bios geflashed. Weet echter niet meer of deze fout direkt daarna optrad, zou wel heel toevallig zijn ja... Hmmm, misschien een iets oudere bios proberen dan maar, wel een goeie van je, was dat helemaal vergeten!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Een reset van je bios wil ook wel eens helpen. heb dit met mijn Tyan ook meegemaakt.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Brad Pitt
Bios reset gedaan, alle pci kaarten er uit (je weet maar nooit), nietsss werkt. De bios blijft 3Gb working ram en 1Gb failed (nou ja, not passed) aangeven... Snap er geen foek van. In Windows wel gewoon alle bankjes zichtbaar maar 1Gb (okay, 512Mb effectief) werkt gewoon niet mee.

Nu is 3Gb voldoende, maar ja. Anders maar 2Gb verkopen of zo, als er nog mensen zijn die DDR2100 ECC willen hebben uiteraard :|

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In de meeste Intel Chipset Xeon server boards zit een memory retest optie in de bios.

Anders ff de HP helpdesk bellen, met een beetje geduld krijg je iemand die iets weet.

Invoegen doe je zo!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En het geheugen is wel in orde? memtest86?

specs

• Brad Pitt
Memory retest zit er niet in, het is echt een ongelooflijk basic bios. Het zijn Engineering Sample Xeon's dus zonder multiplier lock en laat ik nu net een server mobo hebben met NUL instellingsmogelijkheden _/-\o_

Het geheugen op zich is verder prima, welke vorm van 2 reepjes je er ook in doet, alles gaat goed. Alleen met vier tegelijk is het, sinds een week, niet meer mogelijk aan de 4Gb te komen. "Dus" zal wel memorybank 4 vergaart zijn of iets dergelijks.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Dat kan je testen door alleen een reepje in bank 4 te doen, lijkt me. Als het goed is moet ie het dan alsnog doen, tenzij dat bankje echt gaar is natuurlijk.

The devil is in the details.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
probeer het eens met je "oude bios"
en anders reepjes een voor een testen in ieder slot

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

nvm B)

[ Voor 109% gewijzigd door MensionXL op 10-07-2006 20:22 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:22
Lijkt me toch bios-gerelateerd.

Mijn kast telt "netjes" tot 3711Mb (ipv 4096). Bij jouw gaat ie bij posten al in de stress, dus het moet wel of een bios-issue zijn, of een defect aan het bord. Ik gok op het eerste ;)

Is er ook niets op te googlen wbt jouw probleem? Als t aan bios ligt lijkt t me dat het vaker voorkomt.

Ik dacht nl ook eerst van: wtf, tot ik erachter kwam dat t "normaal" was. (Ik heb een oudere bak, dual P3 / serverworks chip)

[ Voor 37% gewijzigd door DJSmiley op 10-07-2006 20:25 ]

• Brad Pitt
Alleen een reepje in slot 4 doen zorgt voor een heel hels kabaal, dat zal wel duiden op een error denk ik ;) Er zitten 6 slots in, heb ook al slots 1/2 en 5/6 gedaan maar dat leverde dezelfde herrie op. Dat mag allemaal niet. Je moét bij zes beginnen en naar 1 toewerken.

Heb nu drie Bios versie geprobeert, zoveel mogelijk settings verandert (ecc aan uit, pae aan uit etc) maar het wil allemaal niet werken.

Uiteraard Google veeeele malen geraadpleegt en ook op het HP forum dezelfde vraag gesteld maar nog geen resultaat. Ik vraag mij af of HP bellen uberhaupt zin heeft aangezien het best een oude (3 jaar schat ik of zo) computer is die ik zelf ook niet heb gekocht. Voorlopig is er prima mee te werken hoor, wil hem alleen helemaal perfekt hebben natuurlijk! 8)

Vooralsnog bedankt voor alle suggesties in ieder geval! :*)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:22
Brad Pitt schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:44:
Alleen een reepje in slot 4 doen zorgt voor een heel hels kabaal, dat zal wel duiden op een error denk ik ;) Er zitten 6 slots in, heb ook al slots 1/2 en 5/6 gedaan maar dat leverde dezelfde herrie op. Dat mag allemaal niet. Je moét bij zes beginnen en naar 1 toewerken.

Heb nu drie Bios versie geprobeert, zoveel mogelijk settings verandert (ecc aan uit, pae aan uit etc) maar het wil allemaal niet werken.

Uiteraard Google veeeele malen geraadpleegt en ook op het HP forum dezelfde vraag gesteld maar nog geen resultaat. Ik vraag mij af of HP bellen uberhaupt zin heeft aangezien het best een oude (3 jaar schat ik of zo) computer is die ik zelf ook niet heb gekocht. Voorlopig is er prima mee te werken hoor, wil hem alleen helemaal perfekt hebben natuurlijk! 8)

Mijn bak moest idd ook in paren. Bord heeft 8 sloten. 1 en 5 moeten gelijk, 2 en 6, 3 en 7 , 4 en 8.
Ook al eens 1 en 4 tesamen met 2 en 5 geprobeerd? (mijn kast is ook een HP)

• Brad Pitt
Nee dat heb ik niet gedaan, aangezien specifiek in de docs van de xw8000 staat dat het in paren moet in 5/6, dan 3/4 en dan 1/2. Elke andere geprobeerde optie leverde een niet bootende pc op.

Begint er op te lijken dat het maar zo moet zijn, dan maar 3Gb vrij. Nu alleen nog wat doen aan de herrie en het is een prima systeem!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Windows XP 32bit kan niet meer dan 3 GB aan ram aan, moet je een server OS voor hebben, zoals 2000 server of 2003 server. Dat je met verschillende tools in xp die 4gb wel kunt uitlezen is niet zo vreemd, windows "ziet" ze wel, maar gebruikt het niet omdat ie gelimiteerd is tot 3 gig aan ram.

Ik snap overigens niet echt dat je op een dual xeon systeem überhaupt geen server OS hebt draaien, het zijn tenslotte server cpu's.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:43
Lees misschien het de (?!) topic eens. Het gaat er helemaal net om wat Windows wel en niet ondersteunt, maar dat hij voorheen 4GB detecteerde in de BIOS en nu slechts nog 3GB.

[ Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 11-07-2006 11:02 ]

^ Wat hij zegt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ben1985 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:51:
Windows XP 32bit kan niet meer dan 3 GB aan ram aan, moet je een server OS voor hebben, zoals 2000 server of 2003 server. Dat je met verschillende tools in xp die 4gb wel kunt uitlezen is niet zo vreemd, windows "ziet" ze wel, maar gebruikt het niet omdat ie gelimiteerd is tot 3 gig aan ram.

Ik snap overigens niet echt dat je op een dual xeon systeem überhaupt geen server OS hebt draaien, het zijn tenslotte server cpu's.
Ok, 2 woorden. GOED LEZEN :)

Hij zegt toch dat bij de POST 1 gb er niet doorkomt? Daar heeft het OS nax mee te maken.

En ooit van "Workstations" gehoord, jeweet wel CAD en grafisch werk enzo? Als je ook voor je OS wilt betalen omdat je een legale ondernemening wil draaien, waarom in vredesnaam een server OS nemen? (een paar kleine details daargelaten)

specs

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik had ooit ook dit probleem met mn huidige systeem en heb heel wat Windowsen getest maar het enige wat hielp was naar Windows XP 64 bit gaan en die gebruik ik ook sindsdien, maar ik denk niet dat het er voor de TS inzit omdat ik in 1 van zn vorige topics las dat hij nog een bord gebruikt met AGP en ik denk niet dat er toen support was voor 64 bit OS mede door dat de cpu ook geen EM64T kent waarschijnlijk.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Lennieboy83 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:01:
Ik had ooit ook dit probleem met mn huidige systeem en heb heel wat Windowsen getest maar het enige wat hielp was naar Windows XP 64 bit gaan en die gebruik ik ook sindsdien, maar ik denk niet dat het er voor de TS inzit omdat ik in 1 van zn vorige topics las dat hij nog een bord gebruikt met AGP en ik denk niet dat er toen support was voor 64 bit OS mede door dat de cpu ook geen EM64T kent waarschijnlijk.
Het heeft niets met het OS te maken. De bios geeft al 3GB aan. Lees het hele topic maar eens.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Brad Pitt schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:44:

Voor het bellen naar de helpdesk hoef je alleen artikel no en serie no te hebben en bereid zijn om 20ct per minuut te betalen. Voor 1GB wat mij betreft zeker de moeite waard.

Invoegen doe je zo!

• Brad Pitt
Serienummer zie ik nergens staan. Zonder dat nummer konden ze me helaas niet verder helpen. Dat is wel jammer. Zag op het HP forum dat er ook een ander was met hetzelfde probleem maar die krijgt, ook daar, voornamelijk te horen dat het aan WinXP's 32bit limitatie ligt. Dat IS het dus niet, het probleem treedt op *voor* XP begint te starten. Iets dat gelukkig de beter lezende Tweakert ook al doorhad. 8)

• Brad Pitt
***Update***

Ten eerste: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor Hewlett Packard customer support. Echt on-ge-loof-lijk netjes. Ben denk ik wel zes keer terug gebeld. Ik kon geen serienummer vinden op de computer en toch geholpen. Op een gegeven moment via een tool van HP alsnog serienummer kunnen achterhalen, computer was te oud om (gratis) support te krijgen maar toch bleven ze helpen.

Ben daarnet zelfs door een harware guru uit Duitsland (!!!) gebeld. Beetje mee zitten praten, hij kwam met het idee alle option-roms in de bios uit te zetten van de devices waar toch niet van werd geboot. Dus netwerk-rom uit, evt. scsi-rom uit enz. Beetje mee zitten spelen totdat computer nog steeds vindt wat ik nodig heb, nu is er 3328Mb vrij, wat ik geweldig vind!

Dus nogmaals, ALLE HULDE aan H.P., waanzinnige service!

Pagina: 1