Toon posts:

Herinstallatie XP, schijf leeg ?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem, ik heb 2x250 gb schijf en een 80GB als boot. De 250gbers zijn een Deskstar en maxtor schijf. Nu wilde ik mijn pc opnieuw installeren gister, dus alle gebackupt etc, start ik de pc opnieuw met de XP cd erin, setup laden, overeenkomst F8, en toen ik mijn installatiepartitie moets kiezen zag ik tot mijn grote schrik dat hij 1x 250 GB ongepartitioneerde ruimte zag. Ik met de schrik er flink in setup afgesloten en pc opnieuw gestart, en inderdaad.. geen muziekschijf meer...

Hoe kan dit zo ineens, vlak voor de installatie tijdens het backupen van bestanden heb ik nog muziek geluisterd vanaf die schijf. Windows setup kan toch niet zo iets fouts doen ??? En ben ik nu definitief mijn muziekcollectie kwijt van 180GB ? is dit probleem bekend?

Ik hoop dat er iets aan te doen is.

Noge even misschien belangrijke extra info. 2 van de 3 schijven staan bij opstarten in LBA ATA 100 mode maar de schijf in kwestie geeft bij opstarten CHS ATA 133 mode. Dit doet ie al vanaf dat de schijf ingebouwd is.

Alle 3 schijven zijn gewone ATA schijven

PS. ik heb zelf al gegoogled en wel wat dingetjes gevonden, maar heb er 1. te weinig verstand van en 2. ben ik te bang dat ik de data inderdaad kwijtraak. Ik hoop dan ook dat iemand van jullie met een verhelderende oplossing kan komen.

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 15:13 ]

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
hmmm,.... probeer eens of de schijven hetzelfde doen als je ze in een andere pc als slave zet. (heb je alles wel goed staan, uberhaupt?)

[ Voor 5% gewijzigd door Mushjkin op 09-07-2006 14:06 ]

(\__/)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je wel 48bit lba geinstalleerd staan (voor winXP SP1 en ouder moet je dat nog doen) Als je dat namelijk niet doet kan je schijf gewoon leeg lijken.

Verwijderd

Topicstarter
@Mushjkin De schijven staan goed qua slave master opstelling enz. Werk er al half jaar mee zonder problemen.

@Terw_dan Ik heb SP2 geinstaleerd maar realiseer me dat ik daarna de schijf nog niet weer aangesolten had. Nadat ik zeg dat hij leeg was volgens windows heb ik m eerst maar ontkoppeld om extra problemen te voorkomen.

ik g m weer aansluiten en edit zo het resultaat wel even hier.

edit: Geen resultaat, schijf is er wel, maar partities worden niet herkend.. wat nu?
Zie screenshot: http://img156.imageshack.us/my.php?image=naamloos11bh.gif

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 14:24 ]

Verwijderd

Welke disk werkt nu niet meer, is dat de maxtor of de deskstar? Als het de Maxtor is kan je met maxblast misschien de disk terug krijgen. Anders kun je de hardeschijf met het programmatje "GetDataBack" de schijf scannen en dan vind ie (vrijwel) alle bestanden terug. Hiermee heb ik mijn bestanden terug gekregen na een format (voor mijn probleem kan je hier terug vinden) Ik heb toen mijn hdd geformateerd en dus zo de data terug gekregen, let daarbij wel op dat je de data recovered op een ANDERE hdd, want anders dan gaat het mis.

Het kan een manier zijn om het terug te krijgen als het echt niet meer wil, want misschien is er een makkelijkere weg om het terug te krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de maxtor.

Alvast bedankt, ik wacht deze thread geduldig af, en mocht niets baten ga ik met jou oplossingen aan het werk!

Verwijderd

Mijn advies zou zijn om even van die schijf af te blijven, de nieuwe windows installatie kan hem welliswaar niet zien, maar dat betekent nog niet dat er met die schijf wat mis is.

Start eens op met een live cd (knoppix, ubuntu, bart PE) en kijk eens of die de partitie wel herkent.
Als dat zo is slipstream sp 2 dan eens op je windows cd en installeer vanafdaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Maxblast even geinstaleerd, na installatie gelijk de melding dat 137GB en groter support not fully functional is en dat ie dat fixt. ok opnieuw oipgestart, nog geen schijf.. Dus schijfinfo bekeken met Maxblast en hij ziet inderdaad geen pertities, of pertitietabel.

Ik ben nu knoppix aan het downloaden om verder te kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 14:55 ]

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33

Priet

To boldly do what no one has..

Ik heb zoiets ook gehad: na een herintallatie van Windows is een tweede schijf leeg. Ik krijg de melding dat 'de schijf niet geformatteerd' is.

Ik moet het probleem nog oplossen, wellicht door het MBR te repareren oid?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Verwijderd

Topicstarter
MBR zat ik ook aan te denken, in dos kon je geloof ik vroeger het comande fdisk /mbr of /fixmbr geven. Maar dat zal in XP wel niet meer werken?

Maar het is toch te gek dat je na een onschuldige winXP installatie zo een hele schijf kwijt bent.. in mijn geval is het een collectie muziek gespaard v.a. 1996. Maar het zal maar een bedrijf zijn met alle financiele gegevens erop ofzo (jahjah ik weet die zullen wel backups hebben). Kijk als ik zelf iets fout doe ok, ik sla mezelfs es voor de kop en kan er mee leven, maar als MS de boel in de prak laat lopen ben ik toch wel beetje nijdig.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 15:03 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-02 09:49

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 15:00:
MBR zat ik ook aan te denken, in dos kon je geloof ik vroeger het comande fdisk /mbr of /fixmbr geven. Maar dat zal in XP wel niet meer werken?
Jawel, in de repair console werkt dit gewoon nog :)

([google=repair console])

[ Voor 5% gewijzigd door Haan op 09-07-2006 15:06 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
repair console?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hang de betreffende schijf in een andere werkende pc, maar dat had je EIGENLIJK moeten doen voor dat je met allerlei tools aan de slag ging. Best kans namelijk dat je een foutje had in de partitie oid, dat had windows wel zelf kunnen oplossen in bepaalde gevallen.

Of had je je schijf als dynamisch ingesteld in plaats van basic? Als dit je niks zegt dan maakt het niks uit, basic is namelijk de standaard vorm. Bij dynamisch zul je de schijf niet eens kunnen benaderen in de windows setup omdat hij hoort bij een andere windows installatie, het lijkt dan als of er een vreemde partitieindeling wordt gebruikt (ala linux of mac etc).

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 10-07-2006 10:11 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Ik had vandaag dus exact hetzelfde probleem.

Had vandaag een nieuwe maxtor 300gb schijf in m'n pctje gestopt, geformat en gepartitioneert met windows (had geen zin om zo'n tool te installen). Data van m'n oude schijf had ik vervolgens gecopyed naar m'n nieuwe hd. Alles werkte prima, ik ging windows reinstallen en poef, m'n schijf kon ik geen eens meer zien bij 'my computer'. Als ik naar disk management ging zag ik dat de schijf volgens windows niet gepartitioned was.

Ik heb toen findntfs gedownload en dat geinstalled, geweldig progje. Het vond alle files en die werden netjes naar m'n oude hd gecopyed.

Toen wou ik de schijf ff goed partitioneren, nu maar ff met partition magic gedaan, alleen die geeft een vage error als ik het opstart en crashed dan, dus dat werkte ook niet.

Daarna ff verder gesurfed en kwam ik bij het progje super fdisk. Gebrand als bootable cd, via t progje een nieuwe partitie gemaakt op die nieuwe schijf met als file system unformatted, na een reboot zag windows 'm weer plus alle data stond er weer :)

Dus ik raad je dat progje aan: http://www.ptdd.com/download.htm
Dan de super fdisk downloaden, 't is gratis.

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-01 09:16

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Dit probleem heb ik ook al een paar keer eerder gehad. Om één of andere reden zet het Windows XP installatie-programma het filesystem type van de enige partitie op mijn tweede harde op unknown, terwijl het eerst op NTFS stond. Windows ziet de schijfruimte dan als ongepartitioneerd. Ik heb het probleem opgelost door in de partitietabel het type van het filesystem handmatig weer terug op NTFS te zetten.

Mij overkwam dit probleem iedere keer dat ik Windows opnieuw wilde installeren. Ik gebruik daarom de originele Windows installatie CD niet meer. In plaats daarvan installeer ik vanaf een Ghost image, dan krijg je dit probleem ook niet meer.

[ Voor 42% gewijzigd door MetroidPrime op 11-07-2006 02:28 ]

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een kale XP setup ondersteunt geen schijven groter dan 128GB. Je zult de setup CD moeten slipstreamen met minimaal SP1 om schijven groter dan 128GB te kunnen benaderen.

• Priet

Priet

BalusC schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 07:45:
Een kale XP setup ondersteunt geen schijven groter dan 128GB. Je zult de setup CD moeten slipstreamen met minimaal SP1 om schijven groter dan 128GB te kunnen benaderen.
:? Maar als je eenmaal Windows heb geïnstalleerd met SP2 dan zou Windows je schijf toch gewoon weer moeten kunnen benaderen?

@MetroidPrime: hoe heb je de partitietabel gewijzigd?

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-01 09:16

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

BalusC schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 07:45:
Het probleem is bij mij juist bij een originele XP Professional SP2 CD voorgekomen.
Priet schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 10:25:
[...]

:? Maar als je eenmaal Windows heb geïnstalleerd met SP2 dan zou Windows je schijf toch gewoon weer moeten kunnen benaderen?

@MetroidPrime: hoe heb je de partitietabel gewijzigd?
Zie MetroidPrime in "Geen partitie meer, harde schijf wel zic..."

Ik vermoed dat Super FDisk dat hierboven ergens wordt genoemd exact hetzelfde doet(ik heb er zelf geen ervaring mee), dus dat is misschien de betere keuze voor de gemiddelde gebruiker.

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

Verwijderd

Heb nog een keer m'n windows opnieuw geinstalled en weer hetzelfde probleem. Kennelijk doet de windows setup iets met de mbr of partitie indelingen waardoor ze corrupt raken.

Maar aangezien ik het nog nooit eerder heb gehad zal het waarschijnlijk liggen aan de nieuwe hd.

Mijn specs:
Maxtor Diamondmax 10 plus 300gb
icm
NForce 2 mboard van Asus.

Post anders ook ff jullie specs hier

• Priet

Priet

Partition Table Doctor geeft bij mij direct de melding dat ik 'fix boot' moet kiezen. Als ik dat doe zegt het programma dat ik 'Data Recovery Wizard' van EASEUS moet gebruiken, want die kan het wel oplossen... :?

Overigens herkennen beide programma's wel de oorspronkelijke partities bij naam die op de schijf stonden.

Ik probeer nu eens wat GetDataBack ervan kan maken.

Verwijderd

Op de knoppix cd staat het programma testdisk, dat heb ik zelf meermaals succesvol gebruikt om partitietabellen te herstellen.

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Is je harddisk niet toevallig stuk? Lijkt me sterk dat ineens alle data kwijt is.. Alles kan natuurlijk...

Een programma als Easy Recovery 6 Professional kan data terughalen van schijven, zelfs zonder partitie informatie.. Als het daarmee niet lukt, dan lukt het helemaal niet

• Priet

Priet

Met Testdisk (staat ook op de Ultimate Boot CD) heb ik het voor elkaar gekregen :)

Kies eerst voor Analyse en ga dan met Enter door de schermen heen (Proceed). In het laatste scherm kun je opgeven of de partitietabel geschreven moet worden. Door dat te doen waren in Windows bij mij weer alle partities zichtbaar :)

Pagina: 1