Toon posts:

Hoe zelfbouw hoofdtelefoon volumeregelaar ?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Momenteel regel ik het volume van mijn hoofdtelefoon op 2 manieren :
- via windows zelf (met de schuifbalk)
- via 2 toetsen op mijn toetsenbord

Als ik deze 2 manieren samen gebruik, krijg ik mijn hoofdtelefoon op een aangenaam luistervolume, maar ik vind deze manier alles behalve handig en efficiënt (het duurt een eeuwigheid :) ).
Nu zat ik te denken aan een externe volumeregelaar. Zo eentje met een draaiknop zodat ik mijn hoofdtelefoon op het perfecte volume kan brengen. Ik zou die dan zelf maken.
Ik heb al verschillende sites afgelopen op zoek naar de juiste schakeling, maar ik heb niks gevonden. Mijn vraag is dus : Weten jullie welke schakeling ik hiervoor moet bouwen ?

Mijn hoofdtelefoon : Sennheiser HD595 (50 ohm) 6.3mm stereo jack (+ een 3.5mm adapter)
Mijn speakers : geen :)

Je kan zo een volumeregelaar ook kopen in de winkel, dus volgens mij kan die schakeling toch niet zo moeilijk zijn ? Ik zag anders heel wat andere dingen op internet van schakelingen ! :o

Ik weet bijna niks van weerstand berekenen enz, dus weet ik ook niet wat ik allemaal nodig heb. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Wat ik wel al weet is dat ik een enclosure nodig heb, een 3.5mm female jack (voor naar de geluidskaart te gaan), een draaiknop voor het volume en een female 6.3mm jack voor mijn hoofdtelefoon (of een female 3.5mm jack). De verbinding tussen de onderdelen is dus het grootste probleem.

Alvast bedankt,
Jochen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:31
zou je dat kunnen doen met een potmetertje? aangezien die dingen die je kan kopen op die draden zelf zo verrrekte klein zijn, zal het wss dat wel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik las al dingen over potmeters, maar ik zou niet weten wat dat is of hoe je dat gebruikt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Een potmeter is een weerstand, waarover een lopertje kan gedraaid worden. Je hebt bijvoorbeeld een potmeter van 10K(ohm, die ohm laten we meestal weg, een R word gebruikt voor gewoon ohms, hogere waarden met de voorzetletter), dan blijft de weerstand (tussen de buitenste pinnetje's dus) altijd 10K. Als je hem halfweg draait, heb je tussen het middenste pinnetje en een van de zijkanten 5K. Draai je em op 3/4 van helemaal links, dan heb je tussen de linkse pin en de loper 2.5K, en tussen de rechtse pin en de loper 7.5K.

Jou schema zal erin bestaan dat je het signaal uit je geluidskaart op een pin van de potmeter hangt, de massa op een andere pin, en op de loper komt het uitgangssignaal (dat kan je dan verdraaien naar meer signaal toe-->luider, en naar massa toe --> stiller). Waarde voor die potmeter zou ik niet weten, hangt een beetje van je koptelefoon af, ik denk dat 5K wel werkt, met een goedkoop trimmertje kan je eens proberen wat het geeft, voor je een dure stereopotmeter koopt. (om em helemaal goed te maken, moet er achter de potmeter een buffertje, maar dan moet je die weer gaan voeden)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Je hebt een logaritmische potmeter van 100k of 47 k nodig
Bovenste pootje verbinden met bron/geluidskaart, middenste pootje naar plus van je oordopje en onderste pootje is gemeenschappelijke ground.
Bij stereo koptelefoon heb je stereo potmeter nodig, dus 2 potmeters in 1.

/edit
Naftebakje type niet zo snel! :(
;)

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 09-07-2006 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 13:47:
Je kan zo een volumeregelaar ook kopen in de winkel, dus volgens mij kan die schakeling toch niet zo moeilijk zijn ? Ik zag anders heel wat andere dingen op internet van schakelingen ! :o
Je kan een tv/stereo/pc ook kopen in de winkel dus zo moeilijk kan die schakeling niet zijn :X

Maar effe serieus, De simpelste oplossing (maar ook de minst goede) is een pot-meter, zoals al aangehaald door bovenstaande, dus dat herhaal ik niet nog eens :P . Een pot-meter is een weerstand, een weerstand neemt een bepaald vermogen op zich, wat omgezet wordt in puur warmte, dus efficient is het nie echt. Maar voor een simpel projectje als dit, zou het wel nog bruikbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.ame.ch/elektrglf/potmeter.gif

De dingen die je in de winkel vindt zijn iets uitgebreider, meer efficient maar ook moeilijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
lijkt me inderdaad dat dit moet kunnen :)

wat ik me trouwens af vraag, waarom volume veranderen via schuifbalk EN toetsenbord? allebei sturen ze een instelling in windows aan hoor, open volume control maar eens (waar je dat balkje hebt denk ik?) en druk wat op die knopjes van je toetsenbord, dan zou er toch wat moeten bewegen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let dan wel op dat je geen lineaire pot koopt maar een logaritmische... en een dubbele is ook wel zo handig(l+r) :)

Dat schematje van kluyze is helemaal goed. R3 wordt je hoofdtelefoon en de voeding (die 2 streepjes) is je pc.

Als je je Sennheiser niet omzeep wilt hebben koop dan een leuk doosje, een potmetertje, 2x jackplug en een knopje. Boor 3 gaten in je doosje en bouw het geheel leuk in.

Veel sucksex ermee!

/edit
als je ook nog een simpele toon regeling wilt bastelen kijk dan eens hier

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties ! ik moet ze toch nog een paar keer lezen hoor :9

sommige mensen hier zeggen dat er betere manieren zijn om een volumeregelaar te maken ? Een potmeter heeft veel geluidsverlies ofzo ?
Daar ik het maximum aan kwaliteit uit mijn Sennheiser zou willen halen, zou ik een schakeling willen maken die zo weinig mogelijk geluidsverlies met zich meebrengt. Zijn er dan nog andere manieren om een volumeregelaar te maken (zonder een amp te moeten maken) ?

Jochen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Met een potmeter heb je een passieve regeling, je verliest wat van je volume (omdat de potmeter wat van je signaal omzet in warmte). Ook heb je het nadeel dat , wanneer je het volume vermindert met de potmeter, de stroom naar de koptelefoon voor een stukje door de potmeter loopt, en daardoor wat verzwakt wordt (daarom moet de weerstandswaarde van je potmeter goed gekozen worden bij je koptelefoon).
Een actieve volumeregeling heeft dit niet, hierbij wordt het ingangssignaal bijna niet belast (zodat het niet kan gaan vervormen), en heeft de stroomvraag op de uitgang nauwelijks invloed op de uitgang.
Die toonregeling van 303Viper is 'actief' (die driehoek, das een opamp, die versterkt/buffert het signaal wat, zie het verschil met de passieve variant). Dat schema, met de potmeter ervoor zoals al vermeld, weerstandswaarde zoals Juul20 zegt, zal goed werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na lang zoeken heb ik iets interessant gevonden. Een schema voor een switchbox met een volumeregelaar. Ik ben dan ook van plan om die te gaan bouwen, maar ik snap het schema nog niet helemaal. Vandaar dat ik nog 1 keertje jullie hulp nodig heb. :9

Het schema :

Afbeeldingslocatie: http://headwize.com/images5/cmoy7_02.gif

Ik weet dat Input 1, Input 2, Output 1 en Output 2 van die 3.5mm jacks zijn. Ik weet ook dat SW1 en SW2 DPDT switches zijn en wss is dat groen en geel de potmeter. Dat is dan ook het deel dat ik niet zo goed snap (die pijl, de 22K en 100K enz). Kan iemand mij vertellen hoe het precies in elkaar steekt en hoe ik dat juist moet solderen ?

Alvast bedankt,
Jochen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat geel is de potmeter, die groene is een gewone weerstand.
Je ziet dus dat een potmeter erg lijkt op een gewone weerstand, tussen de buitenste pinnetjes van een potmeter meet je dan ook een gewone weerstand. Dat pijltje, dat is de loper (middenste pinnetje), en daarmee schuif je over de weerstand in de potmeter, de getekende staat net in de helft, en naar de onderkant en de bovenkant is er dus 50KOhm weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even een tip, dit ding moet je wel 'dubbel' uitvoeren he? Dus een stereo potmeter gebruiken, dubbelpolige schakelaars etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik 2 dingen heb die ik kan gebruiken.

schakelaar :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/11313.jpg

3.5mm jack female :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/2114.jpg

Kan ik deze gebruiken ? Wss wel. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

1x Jack male
1x jack female
1x draad 3-aderig (Kanaal link, kanaal rechts, aarde)
1x potmeter
1x krimpkous (puur voor de afwerking)

Je maakt gewoon een extra kabeltje tussen je koptelefoon en de PC. Zonde om je koptelefoon voor zoiets simpels open te halen (de kabel).

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik weet er nu al wat meer over, maar ik heb nog 2 kleine vraagjes :

1. Hoe weet ik hoeveel K Ohm ik nodig heb om mijn potmeter te kiezen ?
2. Heb ik ook een weerstand nodig zoals op het schema ? Zoja, hoe bereken ik daar hoeveel K ik nodig heb ?

Jochen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:05:
Hallo,

ik weet er nu al wat meer over, maar ik heb nog 2 kleine vraagjes :

1. Hoe weet ik hoeveel K Ohm ik nodig heb om mijn potmeter te kiezen ?
2. Heb ik ook een weerstand nodig zoals op het schema ? Zoja, hoe bereken ik daar hoeveel K ik nodig heb ?

Jochen
Dat is een beetje een rare kunst. Je moet rekening houden met de impedantie's (impedantie is weerstand voor wisselspanning, audio is wisselspanning). Je geluidskaart heeft in zijn uitgang een bepaalde impedantie (kan je niet van uit, tis niet dat echt een weerstandje gaan plakken), als je teveel stroom trekt uit de uitgang, zal alle spanning, en dus muziek, over die impedantie blijven staan, en haal je maar een stukje van het geluid uit de geluidskaart. Ook je hoofdtelefoon heeft een bepaalde impedantie (spoeltje's van de luidsprekertjes erin), waar je zoveel mogelijk vermogen wil.
Ideaal is het als de impedantie van uitgang (geluidskaart) en ingang (koptelefoon) exact gelijk is, dan heb je het maximale vermogen in je koptelefoon.

Als je er potmeters tussen gaat zetten, wil je dat het vermogen van de geluidskaart volledig naar de koptelefoon gaat, maar je verliest onderweg een stuk in de potmeter (wordt omgezet in warmte, en dat kan je niet horen), ook is de impedantie die de koptelefoon ziet variabel, terwijl je altijd wil dat ie ideaal is (dus gelijk aan die van de koptelefoon), zodat je potmeter het enige is dat invloed heeft op het volume. Vandaar dat je op het eerste zicht rare dingen ziet, zoals dat extra weerstandje, maar dat heeft gewoon zijn nut in het samenspel van de verschillende impedantie's en de variabele potmeter.

Persoonlijk ben ik meer te vinden voor digitale electronica, en ik ben niet zeker genoeg van bepaalde zaken (zoals de exacte waarden van die impedantie's), dus ga ik geen uitspraken doen over waarde's van weerstanden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 02-07 17:28
kan je niet beter een cmoy maken? Heb je waarschijnlijk ook meteen een betere geluidskwaliteit omdat je niet meer afhankelijk bent van de ovet het algemeen lage kwaliteit opamps van je geluidskaart

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Exphy schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:40:
kan je niet beter een cmoy maken? Heb je waarschijnlijk ook meteen een betere geluidskwaliteit omdat je niet meer afhankelijk bent van de ovet het algemeen lage kwaliteit opamps van je geluidskaart
normaal was ik van plan om zo 1 te bouwen, maar het leek me te moeilijk (half jaar terug).
Waar ik vooral aan twijfel zijn de verschillende onderdelen en dan bedoel ik de bijhorende getalletjes. Hoeveel Ohm weerstand heb ik nodig etc. Tenzij die pocket amp goed is voor elke hoofdtelefoon en ik gwn moet doen wat er op de site staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:52:
[...]

normaal was ik van plan om zo 1 te bouwen, maar het leek me te moeilijk (half jaar terug).
Waar ik vooral aan twijfel zijn de verschillende onderdelen en dan bedoel ik de bijhorende getalletjes. Hoeveel Ohm weerstand heb ik nodig etc. Tenzij die pocket amp goed is voor elke hoofdtelefoon en ik gwn moet doen wat er op de site staat ?
Ik ken ook die waarden ook niet in deze toepassing, afgaan op mensen die het wel weten is erg handig:
Juul20 heeft al gezegd "100k of 47 k", en in dat schema dat je hebt gevonden staat er 100k, voor die potmeter, dus die waarde zal wel kloppen. Dat weerstandje van 22K, wel, 2 stuks kosten je ongeveer 4 eurocent, koop ze, en probeer eens met en zonder, als je ze niet gebruikt koop ik ze over, als je ze ff komt brengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:37
Als je een 100k of 47k potmeter gebruikt bij het eerder genoemde schematje houd je niks van je geluid over. Het schematje werkt alleen als de impedantie van wat na de potmeterschakeling komt groot is. (M.a.w. als er een opamp achter zit).
Kijk maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  o---------------o
                  |
                 .-.10 K potmeter
  geluid in      | |<-o-------o
                 | |          |
                 '-'         .-.
                  |          | |50 Ohm hoofdtelefoon
                  o          | |
                  |          '-'
                  |           |
  o---------------o-----------o
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Stel dat je die 10k potmeter in het midden zet, dan heb je het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  o---------------o
                  |
                 .-.
  geluid in      | |
                 | | 5 K (eerste deel potmeter)
                 '-'
                  |
                  o----------o
                  |          |
   5 K (tweede   .-.        .-. 50 Ohm hoofdtelefoon
  deel potmeter) | |        | |
                 | |        | |
                 '-'        '-'
                  |          |
  o---------------o----------o
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Als je uitrekent welk deel van de ingangsspanning nog over de hoofdtelefoon staat kom je op iets minder dan 1% uit. Conclusie: potmeter stookt alles op en in je hoofdtelefoon hoor je niks meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Springuin op 13-07-2006 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 02-07 17:28
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:52:
[...]

die pocketamp is goed voor alle hoofdtelefoons. Hij is niet moeilijk te maken, ook als je geen soldeerkennis heb. Als je doet wat er op de site staat dan komt er een redelijk goede amp uit

[ Voor 7% gewijzigd door Exphy op 13-07-2006 12:16 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?

Signaal aftakken van een stereopotmeter van 220 Ohm en klaar is't..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe monteer je de potmeter aan de kabels? Soldeer je dit zelf? Of is dit op andere makkelijkere manier aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnyD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Electronica is 10% inspiratie en 90% transpiratie, dus dan weet je het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:50:
Hoe monteer je de potmeter aan de kabels? Soldeer je dit zelf? Of is dit op andere makkelijkere manier aan te sluiten?
Gemakkelijker is het om iemand in te huren die het voor je doet, voor 150€ wil ik het wel ff solderen en in een enveloppe steken hoor.
De beste manier is het te solderen, als je dat zelf niet ziet zitten kan je beter een afgewerkt product kopen (maar dat is ws duurder). Op een even goedkope en goeie manier als solderen een goed elektrisch en mechanisch contact verkrijgen tussen een draad en de pinnetjes van een potmeter kan volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunnyD schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:21:
Electronica is 10% inspiratie en 90% transpiratie, dus dan weet je het wel...
even off topic, maar deze vind ik heel mooi gezegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Misschien even heel stom hoor, maar kan je niet gewoon beide -'s aan elkaar knopen en daar een potmeter aan hangen? Hoef je niet een dure stereopot te kopen...

Of mis ik ineens iets...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Scyth schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:25:
Misschien even heel stom hoor, maar kan je niet gewoon beide -'s aan elkaar knopen en daar een potmeter aan hangen? Hoef je niet een dure stereopot te kopen...

Of mis ik ineens iets...
Hmm, je zette me enkele seconden aan het denken :X Het probleem is natuurlijk dat links en rechts elkaar niet mogen beïnvloeden, dat doen ze wel als je in de gemeenschappelijke massaverbinding een weerstand (potmeter) zet, dat is het addertje.
Wat wel mag en kan, is een stereopotmeter gebruiken in het stuk waar de massa van links en rechts nog gescheiden zijn, dan zullen beiden elkaar niet beïnvloeden, maar dan doe je wel een deel van de ontstorende werking van de massa teniet.

Maar goed dat je het vraagt, leren begint met verwonderd zijn over iets, en je houdt ons scherp B-)

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

naftebakje schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:05:
Wat wel mag en kan, is een stereopotmeter gebruiken in het stuk waar de massa van links en rechts nog gescheiden zijn, dan zullen beiden elkaar niet beïnvloeden, maar dan doe je wel een deel van de ontstorende werking van de massa teniet.
Dat bedoelde ik ook, denk ik... Jochen Chr wou toch een in-line volume regelaar maken?
Volgens mij kan je dan gewoon 't kabeltje halverwege doorknippen, van beide kanalen de massa bij elkaar nemen, en dáár een weerstand tussen plaatsen. De ontstorende werking van de massahuls over de rest van de kabellengte is naar mijn weten in allerdaagse normale situaties dermate klein dat je hier niet op hoeft te letten.
naftebakje schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:05:
Maar goed dat je het vraagt, leren begint met verwonderd zijn over iets, en je houdt ons scherp B-)
:>

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
(jarig!)
Een weerstand in de massa leiding werkt niet.
Of beter gezegd, je zult dan de signalen van links en rechts gaan mengen.
En dat kost je geluidskwaliteit.
Ja, het beinvloed wel het volume, maar niet op de juiste manier.

Als het echt zo goedkoop moet zijn, begin er dan liever niet aan.
Het regelen via de PC is dan goedkoper.

Voor testen kun je best een paar weerstanden kopen.
Neem bijvoorbeeld 100 Ohm, 4 stuks.
Zet er steeds 2 in serie (Per kanaal) en verbind daarmee de uitgang met de afscherming.
Dus uitgang, weerstand, weerstand, massa.
En sluit daarna de hoofdtelefoon aan tussen massa en het knooppunt van de weerstanden.
Je zou nu iets minder dan de helft van het volume moeten hebben.
Als dit werkt, neem dan een stereo potmeter van 220 (of 250) ohm.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

guus.assmann schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:24:
Een weerstand in de massa leiding werkt niet.
Of beter gezegd, je zult dan de signalen van links en rechts gaan mengen.
En dat kost je geluidskwaliteit.
Ja, het beinvloed wel het volume, maar niet op de juiste manier.
Kan je me dit uitleggen guus.assmann? Naar mijn weten zijn alleen de + lijnen de signaallijnen.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was van plan er ook even een te maken,

maar goed, ik zit hier met een surroundsound (6chan) headset, gezien het feit dat een stereo potmeter 12,95euro kost (bijna 30,- gulden) x 3 = teveel geld.

how kan het dat die dingen zo verschrikkelijk duur zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Scyth schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:52:
[...]Kan je me dit uitleggen guus.assmann? Naar mijn weten zijn alleen de + lijnen de signaallijnen.
De stroom moet heen en terug gaan, nu is het wel zo dat de signaaldraden de wisselspanning voeren, terwijl de massadraad constant op 0V blijft. Wat het probleem is, is dat als je één gezamenlijke weerstand gebruikt in de massadraad, de stroom door de linkerspeaker over de gezamenlijke weerstand een spanning doet onstaan, waardoor de rechterspeaker niet meer het geluid tussen de massa en de rechter signaaldraad weergeeft, maar het geluid tussen de rechter signaaldraad en de massa + de spanning door de stroom naar de linkerspeaker over de gezamenlijke massaweerstand.
Gelijktijdig zal de stroom door de rechterspeaker ook de linkerspeaker beïnvloeden, en om het helemaal leuk te maken zal de stroom door elk van de speakers nog eens beïnvloed worden door de stroom naar de andere speaker, voila, een systeem waar je kop noch staart meer aan kan krijgen.

@rvanleeuw. : je bent waarschijnlijk op rare plaatsen aan het kijken, ik vind er bij farnell (goeie indicatie voor wat een goedkope elektroboer ongeveer vraagt) aan 3€/stuk...

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 02-11-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
(jarig!)
Prima uitleg van naftebakje. Kan ik :z

En een potmeter, stereo uitvoering is inderdaad ook niet zo duur.
Probeer gewoon eerst met een paar (heel goedkope 2 á 4 ct) weerstanden.
Daarmee kun je bepalen of de waarde van zo'n 220 of 250 Ohm goed is.
Het schema is al getekend.
Daar staat wel een veel te hoge waarde.
Die zou bijvoorbeeld wel werken aan een lijningang.....

Guus Assmann

Pagina: 1