io,
Ik en mijn vriendin hebben afgelopen week het koopcontract getekend voor de koop&bouw van een appartementencomplex waar wij 1 appartement in krijgen kopen.
In dat koopcontract staan echter enkele 'rare' zaken met betrekking tot wat wel en niet tot de koop-/aanneemsom behoort.
Het gaat met name om de volgende artikelen:
Artikel 4:
Het gaat hierbij dus om de betaling van grondkosten van maximaal een half jaar, dus hooguit €3.000,- .. niet onoverkomelijk, maar we willen er wel zekerheid over.
Daarnaast wordt in het contract gesproken over een aantal termijnen waarin de bouw plaatsvindt, en betalingen gedaan moeten worden. Bij deze termijnen staan ook totaal geen datums, alleen percentages van de koop-/aanneemsom.
De bouw van het complex duurt 495 werkbare dagen .. da's dus bijna 3 jaar
.. terwijl er veel meer dan alleen 'onze' toren gebouwd gaat worden. Ik heb gevraagd hoe ze aan die 495 werkbare dagen komen, en of er een bouwplan is, en of onze toren eerder opgeleverd wordt of kan worden. Volgens mij zijn dit allemaal vragen waar zo'n makelaar gewoon antwoord op moet kunnen geven.
Ter illustratie: Er wordt een winkelcentrum gemaakt, met daarop 2 (koop-)appartement-torens. Daaromheen staan nog 2 huurappartement-torens, 4 blokken met stadswoningen en een general-purpose gebouw voor bibliotheek, fitness, creche etc.
Volgens mijn pa is het bijna onmogelijk om eerst de 'buitenring' op te leveren , en daarna pas de middelste appartementen, waaronder ook de onze. Het zou dus mogelijk moeten zijn om eerst die torens te bouwen, deze op te leveren en daarna de rest af te maken.
Aannemers kennende, zullen ze de bouw van het complete project zo gelijk mogelijk afronden, dus 'onze toren' zal niet veel eerder opgeleverd worden dan de rest. Lijkt mij. Toch?
Hij doet er alleen een beetje moeilijk over. Ik heb hem er twee maal over gemaild (met ontvangst & leesbevestiging) maar nog geen officiele reactie. Ik wil (uiteraard) graag dat bovenstaande vragen zwart-op-wit beantwoord worden, maar deze makelaar neemt er nogal de tijd voor .. terwijl onze bedenktijd op raakt. Ik quote:
)
Ik ga uiteraard morgen direct bellen hoe het zit met bovenstaande, maar als ik dinsdag nog geen schriftelijke reactie heb, zie ik weinig heil in het contract.
Wat zouden jullie doen
• Vinden jullie artikel 4 & 5 ook tegenstrijdig?
• Klopt de bedenktijd ?
• Is een makelaar of aannemer verplicht de bouwtijd te kunnen toelichten aan de hand van een bouwplan of iets dergelijks ? (En is daaruit af te leiden of af te dwingen dat er een bepaalde volgorde in de bouw èn oplevering van de verschillende complexen is?)
Ik en mijn vriendin hebben afgelopen week het koopcontract getekend voor de koop&bouw van een appartementencomplex waar wij 1 appartement in krijgen kopen.
In dat koopcontract staan echter enkele 'rare' zaken met betrekking tot wat wel en niet tot de koop-/aanneemsom behoort.
Het gaat met name om de volgende artikelen:
Artikel 4:
Artikel 5:Tot de koop-/aanneemsom behoort de vergoeding die de ondernemer berekent over de termijnen die per de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen reeds zijn verschuldigd. Deze vergoeding wordt berekend naar een percentage van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de overige termijnen:
a) Over het bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting)
vanaf aanvang bouw van het gebouw tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen;
b) Over de overige in lid 3 van dit artikel vermelde termijnbedragen (exclusief omzetbelasting) vanaf de veertiende dag na die waarop de bouw van het gebouw is aangevangen casu quo waarop de werkzaamheden zijn gereedgekomen tot de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen.
Deze vergoeding, te vermeerderen met omzetbelasting, dient bij de levering te worden voldaan.
Nou weet ik 't niet hoor .. maar in artikel 4 staat volgens mij dat dat allemaal wèl bij de koop-/aanneemsom hoort .. en in artikel 5 staat precies het tegenovergestelde.Zolang het appartementsrecht niet aan de verkrijger is geleverd, heeft de verkrijger recht op uitstel van betaling van het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de overige termijnen, te berekenen als volgt:
a1) Over het in lid 3 vermelde bedrag van de grondkosten (inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen tot aan de datum van levering;
a2) Over de overige in lid 3 vermelde termijnbedragen (inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen tot aan de datum van levering;
b) Over de overige termijnen (inclusief omzetbelasting) vanaf de vervaldatum tot aan de datum van levering.
Deze rente dient eveneens bij de levering te worden voldaan. Op de dag van de levering wordt het op dat moment reeds verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom opeisbaar.
Het gaat hierbij dus om de betaling van grondkosten van maximaal een half jaar, dus hooguit €3.000,- .. niet onoverkomelijk, maar we willen er wel zekerheid over.
Daarnaast wordt in het contract gesproken over een aantal termijnen waarin de bouw plaatsvindt, en betalingen gedaan moeten worden. Bij deze termijnen staan ook totaal geen datums, alleen percentages van de koop-/aanneemsom.
De bouw van het complex duurt 495 werkbare dagen .. da's dus bijna 3 jaar
Ter illustratie: Er wordt een winkelcentrum gemaakt, met daarop 2 (koop-)appartement-torens. Daaromheen staan nog 2 huurappartement-torens, 4 blokken met stadswoningen en een general-purpose gebouw voor bibliotheek, fitness, creche etc.
Volgens mijn pa is het bijna onmogelijk om eerst de 'buitenring' op te leveren , en daarna pas de middelste appartementen, waaronder ook de onze. Het zou dus mogelijk moeten zijn om eerst die torens te bouwen, deze op te leveren en daarna de rest af te maken.
Aannemers kennende, zullen ze de bouw van het complete project zo gelijk mogelijk afronden, dus 'onze toren' zal niet veel eerder opgeleverd worden dan de rest. Lijkt mij. Toch?
Hij doet er alleen een beetje moeilijk over. Ik heb hem er twee maal over gemaild (met ontvangst & leesbevestiging) maar nog geen officiele reactie. Ik wil (uiteraard) graag dat bovenstaande vragen zwart-op-wit beantwoord worden, maar deze makelaar neemt er nogal de tijd voor .. terwijl onze bedenktijd op raakt. Ik quote:
En de algemene toelichting op de koop-/aannemingsovereenkomst:Gedurende één kalenderweek na deze terhandstelling [4 juli 2006, 17:05 uur] heeft de verkrijger het recht de koop-/aannemingsovereenkomst te ontbinden (bedenktijd). Als datum van ontbinding geldt de datum waarop de verkrijger de ontbindingsverklaring heeft uitgebracht.
Als ik dit zo lees, dan hebben we t/m 11 juli, middernacht (nacht van dinsdag op woensdag) bedenktijk. (Niet dat 't in de nacht van maandag op dinsdag isArtikel 1A
De koop-/aannemingsovereenkomst moet schriftelijk worden aangegaan. Een mondelinge koop-/aannemingsovereenkomst is nietig. De bedenktijd van één kalenderweek gaat in één dag nadat de verkrijger de overeenkomst heeft ondertekend en loopt zeven dagen later om 24:00 uur af.
[..]
Ik ga uiteraard morgen direct bellen hoe het zit met bovenstaande, maar als ik dinsdag nog geen schriftelijke reactie heb, zie ik weinig heil in het contract.
Wat zouden jullie doen
• Vinden jullie artikel 4 & 5 ook tegenstrijdig?
• Klopt de bedenktijd ?
• Is een makelaar of aannemer verplicht de bouwtijd te kunnen toelichten aan de hand van een bouwplan of iets dergelijks ? (En is daaruit af te leiden of af te dwingen dat er een bepaalde volgorde in de bouw èn oplevering van de verschillende complexen is?)