Toon posts:

Frontpage niet zo uitmuntend meer vooral irritatie

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het begint me steeds vaker te irriteren dat Tweakers nieuws levert dat ik al eerder gezien heb op andere sites. Een klein onderzoekje leverde het volgende op:

Jongen met ipod
Tweakers: 9 juli - Webwereld: 7 juli

Friendster
Tweakers: 8 juli - Slashdot: 7 juli

Gratis computer:
Tweakers: 8 juli - Webwereld: 7 juli

Google Checkout:
Tweakers: 8 juli - Slashdot: 7 juli

UPC HD Klantenstop:
Tweakers: 8 juli - Webwereld: 7 juli

Firefoxmaker over IE7:
Tweakers: 8 juli - Webwereld 7 juli

Overheidslaptops in de VS moeten data versleuten:
Tweakers: 8 juli - Slashdot: 28 juni

Nou is het vaak maar een dag verschil maar toch irritant dat je voor het eerste nieuws niet meer bij Tweakers terecht kunt....Ik heb steeds vaker van 'Hee, dat ik heb al ergens anders gelezen'. En dan heb ik het niet over vage sites maar over gewoon Nederlandse concurrentie die ze ook in het Nederlands aanleveren zoals Webwereld van VNU's concurrent IDG. Waarom kunnen deze sites wel het nieuws op tijd aanleveren maar doet Tweakers.net (met een betaalde redactie) er vaak een dag langer over. Maar het belangrijkste is dat het gewoon fucked up is om nieuwsitems te zien staan waarbij ik zoiets heb van: 'dat had ik gisteren al gezien...'.

Het hoeft volgens mij ook helemaal niet noodzakelijk te zijn voor een NIEUWSsite als Tweakers om achter te lopen op het NIEUWS. Als de directie nou eens de koppen bij elkaar steekt dan moet het mogelijk zijn om een goed beleid & organisatie op te zetten om sneller op het nieuws te zitten. Webwereld kan het immers ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 11:30 ]

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:31

botoo

💀 too old to die young

Niet iedereen struint meerdere nieuwssites af en als T.net er dan niets over meld dan zullen die mensen de nieuwtjes missen. Verder is nieuws _altijd_ oud, het is alleen nieuw als je het zelf meemaakt, zelfs als je het daarna doorvertelt is het alweer wat ouder.
Nieuws gaat als een druppel olie op een plas water, soms zit de redactie dicht bij de druppel en soms wat verder weg, het blijft nieuws voor degenen die het nog niet eerder gelezen hebben.
Als de directie nou eens de koppen bij elkaar steekt dan moet het mogelijk zijn om een goed beleid & organisatie op te zetten om sneller op het nieuws te zitten. Webwereld kan het immers ook.
Bedoel je dat de situatie nu geen goed beleid & organisatie heeft? Lekker kort door de bocht :X

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 18:43

Smoke

Maverick Reploid

Tweakers is toevallig zowat de enige nieuwssite die ik op mijn werk kan bezoeken, en thuis zoek ik het nieuws ook niet zo op. Wat mij betreft is het geen probleem dat er een dag of twee tussen zit, zolang het maar gepost wordt.

Dat het "oud" nieuws is maakt voor mij helemaal niets uit, ik erger me veel meer aan de commentaren van sommige mensen die de neiging hebben om gelijk te zeggen dat het oud is(Zie ook het topic over die iPod) en verder helemaal niks te melden of toe te voegen hebben.

Het zou pas echt een probleem zijn als T.net weken of maanden achterliep met sommige dingen, en het komt vaak genoeg voor dat T.net juist als een van de eersten bepaald nieuws levert.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
^^^ met hierboven.

Daarnaast: als je aan de titel ziet dat je het nieuwsfeit al kent, dan hoef je er toch niet meer op te klikken? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarom submit je het dan niet, als je het nieuws eenmaal ergens ziet staan terwijl het nog niet op T.net staat?

Ergens over klagen is ok, maar doe er dan wat aan, door het te submittten.

Virussen? Scan ze hier!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 18:43

Smoke

Maverick Reploid

Schijnbaar is nieuws submitten toch teveel moeite voor sommigen, ze hebben "geen tijd"(Maar wel tijd om het artikel te lezen) of ze weten niet hoe het moet.

Verwijderd

Topicstarter
Botoo, -Smoke- en pven: Jullie argumenten zijn een verspilling van bits geweest. Als T.net actueler wordt verandert dat namelijk niets aan jullie specifieke situatie. Je zult nog steeds je nieuwtjes niet missen en je kunt ze nog steeds lezen ook vanaf het werk en dat je oud nieuws lezen niet erg vindt zal straks dan ook zo blijven - de items verschijnen alleen op tijd en niet meer dubbel voor ons. Het zal voor niemand een stap achteruit zijn terwijl het voor anderen juist een stap vooruit zal zijn. Want ik ben niet de enige die er over zijn beklag doet, zie bv. alleen vandaag al:

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1697413
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1697642
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1697651

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dat de situatie nu geen goed beleid & organisatie heeft? Lekker kort door de bocht :X
Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat er een goed beleid & goede organisatie te vinden moet kunnen zijn om nieuws sneller te kunnen brengen.

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 07:25

Inge Janse

post-l33t

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 14:42:
Botoo, -Smoke- en pven: Jullie argumenten zijn een verspilling van bits geweest. Als T.net actueler wordt verandert dat namelijk niets aan jullie specifieke situatie. Je zult nog steeds je nieuwtjes niet missen en je kunt ze nog steeds lezen ook vanaf het werk en dat je oud nieuws lezen niet erg vindt zal straks dan ook zo blijven - de items verschijnen alleen op tijd en niet meer dubbel voor ons. Het zal voor niemand een stap achteruit zijn terwijl het voor anderen juist een stap vooruit zal zijn.
Je lijkt je niet te realiseren dat een probleem uit twee onderdelen bestaat: de oplossing en de probleemgrootte. Wat Botoo, -Smoke- en pven doen is geen oplossing aandragen, maar de probleemgrootte relativeren. Natuurlijk heb je gelijk dat een oplossing het probleem in ieder geval niet groter maakt, maar dat neemt niet weg dat enig perspectief kan helpen om de probleemgrootte juist in te schatten, zodat een eventuele oplossing ook binnen het juiste tijdsbestek en met de juiste prioriteit gevonden kan worden.

ingejanse.nl: dingen die ik doe

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 14:48:
[...]

Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat er een goed beleid & goede organisatie te vinden moet kunnen zijn om nieuws sneller te kunnen brengen.
Dat is er: de news-submit.

Maarjah, als die niet gebruikt word.... is er ook geen nieuws, of op zijn minst later.

Virussen? Scan ze hier!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:03

Haan

dotnetter

Botoo, -Smoke- en pven: Jullie argumenten zijn een verspilling van bits geweest. Als T.net actueler wordt verandert dat namelijk niets aan jullie specifieke situatie. Je zult nog steeds je nieuwtjes niet missen en je kunt ze nog steeds lezen ook vanaf het werk en dat je oud nieuws lezen niet erg vindt zal straks dan ook zo blijven - de items verschijnen alleen op tijd en niet meer dubbel voor ons. Het zal voor niemand een stap achteruit zijn terwijl het voor anderen juist een stap vooruit zal zijn. Want ik ben niet de enige die er over zijn beklag doet, zie bv. alleen vandaag al:

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1697413
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1697642
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1697651
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me altijd veel meer irriteer aan de mensen die opmerken dat het nieuws al ergens anders staat, dan dat het 1 of 2 dagen later pas op de frontpage staat..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 09 juli 2006 @ 14:57:
[...]

Dat is er: de news-submit.

Maarjah, als die niet gebruikt word.... is er ook geen nieuws, of op zijn minst later.
Uhhh, die staat ook lekker prominent in beeld :P Maar uit ervaring weet ik dat er ook wel eens nieuws in de submit staat die niet of later verwerkt wordt. Wat voor de TS geldt: mensen leggen ergens hun prioriteit, daardoor kan het komen dat bepaald nieuws niet/later behandeld wordt dan ander nieuws, terwijl ander nieuws eerst op T.net staat en dan pas op andere sites. Dit kan (en wil) je niet veranderen, geloof me ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• pven
  • Niet online
Botoo, -Smoke- en pven: Jullie argumenten zijn een verspilling van bits geweest.
Lekker hoor als je zo in de discussie zit.

* pven gaat :w uit dit topic

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 20:18
Op Webwereld vind je gigantisch veel nieuws, waarvan veel niet interessant genoeg is.

Van Tweakers weet ik dat het nieuws dat ik wil lezen geselecteerd wordt. Je leest het dan misschien een dag later, maar je hoeft je niet door allerlei oninteressante pagina's vol headlines heen te worstelen.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Wat opzich wel opmerkelijk is. Tweakers.net heeft volgens mij 2 nieuws posters die op de pay roll staan van tweakers. Hun taak lijkt me dan ook om nieuws te zoeken voordat het oud is, immers worden ze hier voor betaald. Dan moet je toch tijdig nieuws kunnen posten :?

Maar verder maak ik me idd niet druk om. Het maakt mij niet uit of het een dag of 2 later wordt gepost, ik ben al lang blij dat het objectief is en goed in elkaar steek :)

Verwijderd

Topicstarter
Yohan schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:19:
Op Webwereld vind je gigantisch veel nieuws, waarvan veel niet interessant genoeg is.
Ik kijk waarschijnlijk verkeerd als ik naar www.webwereld.nl ga zie ik op hun frontpage voor donderdag 11 artikelen staan en vrijdag 11 artikelen (hoe zo gigantisch?) en voor T.net, vrijdag 15 artikelen en zaterdag 16 - verder is je opmerking irrelevant voor mijn standpunt.
Van Tweakers weet ik dat het nieuws dat ik wil lezen geselecteerd wordt. Je leest het dan misschien een dag later, maar je hoeft je niet door allerlei oninteressante pagina's vol headlines heen te worstelen.
Dat ben ik met je eens, maar dat doet toch totaal niets af aan mijn standpunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2006 16:51 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Botoo, -Smoke- en pven: Jullie argumenten zijn een verspilling van bits geweest.
Met dergelijke opmerkingen maak je het discussiëren er niet prettiger op hoor... gelieve deze voortaan op een andere wijze te verpakken :) .
DaannO schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:23:
Wat opzich wel opmerkelijk is. Tweakers.net heeft volgens mij 2 nieuws posters die op de pay roll staan van tweakers. Hun taak lijkt me dan ook om nieuws te zoeken voordat het oud is, immers worden ze hier voor betaald. Dan moet je toch tijdig nieuws kunnen posten :?
Alle nieuwsposters en redacteurs worden betaald. De mensen met het tagje 'redacteur' doen hun werk op een vast moment in de week en zijn op dat moment verantwoordelijk voor het vinden van nieuws en het schrijven van enkele artikels. De overige freelance nieuwsposters doen hun werk op de momenten dat het hen uitkomt en zitten dus niet vast aan het vaste moment.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Wat wil je nou, dat Tweakers.net een dagelijkse kopie van WebWereld of Slashdot wordt, of dat we ons eigen nieuws kiezen, voor onze eigen doelgroep? Dat onze artikelen informatief en volledig zijn, of dat we gewoon zo snel mogelijk een headline online plempen?

Het is nogal naief om te denken dat nieuws vinden het probleem is. Soms staan onderwerpen gewoon even te wachten omdat we met belangrijkere zaken bezig zijn en/of we het verwerken ervan liever aan een redacteur overlaten die er verstand van heeft. Daar kan best een nachtje overeen gaan, en hoewel we dat niet graag zien gebeuren is het alternatief nog minder aantrekkelijk: dan komt er gewoon een of ander kort knullig verhaaltje online te staan, waar niemand iets aan heeft.

Verder heb je net (toevallig) een zaterdag en een zondag uitgekozen om je voorbeelden te illustreren: omdat er tijdens het weekend nauwelijks nieuws bijkomt gooien we de 'drempel' qua nieuwswaarde op zaterdag en zondag regelmatig omlaag en kunnen er dus artikelen verschijnen die we door de week bewust hebben laten liggen, maar bij gebrek aan beter alsnog verwerken.

[ Voor 44% gewijzigd door Wouter Tinus op 10-07-2006 05:40 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Harm schreef op zondag 09 juli 2006 @ 17:06:
[...]
Met dergelijke opmerkingen maak je het discussiëren er niet prettiger op hoor... gelieve deze voortaan op een andere wijze te verpakken :) .
pven schreef op zondag 09 juli 2006 @ 16:12:
[...]

Lekker hoor als je zo in de discussie zit.

* pven gaat :w uit dit topic
1 zinnetje uit een perfect onderbouwd en beargumenteerde post van van 6 regels quoten en iemand daar dan op aanvallen, dat is pas lekker discuseren....

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Bor
  • Laatst online: 23:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het valt mij ook op dat het nieuws de laatste tijd (erg) laat is. Een redelijk aantal nieuwsitems is de dag ervoor al te lezen op webwereld of andere sites. Hierdoor daalt de nieuwswaarde van de frontpage voor mij persoonlijk waardoor ik de frontpage ook minder vaak bezoek. Het "hé, dat heb ik al gelezen" effect komt steeds vaker voor. Ik heb het idee dat dit effect vooral de laatste maanden erger is geworden.
Wat wil je nou, dat Tweakers.net een dagelijkse kopie van WebWereld of Slashdot wordt, of dat we ons eigen nieuws kiezen, voor onze eigen doelgroep? Dat onze artikelen informatief en volledig zijn, of dat we gewoon zo snel mogelijk een headline online plempen?
Gezien het nieuws soms al de dag ervoor op webwereld etc is te lezen met regelmatig de zelfde strekking maar een andere bewoording vind ik deze vraag niet echt op gaan. Het komt niet erg vaak voor dat de redactie er nog veel achtergrond info (als voorbeeld) bij doet. Daarbij komt dat nieuws, hoewel per definitie altijd te laat, vrijwel geen waarde meer heeft wanneer je de kern ervan al elders heb gelezen.

Ik had hier laatst nog een gesprek over met een vriend van mij. Ook hij vertelde mij de frontpage veel minder vaak te bezoeken vanwege trage nieuwsverwerking. We kwamen samen tot de conclusie dat we ook op dergelijke posts niet reageren gezien we dit vaak al elders hebben gedaan.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Remy
  • Registratie: Februari 2002

Remy

I usually get 100% accuracy

Het kernprobleem ligt hem misschien niet per se in de tijdigheid van het nieuws, alhoewel internetnieuws erg snel oud wordt, maar meer in het gegeven dat er heel erg weinig echt eigen nieuws is :)

Genoeg mensen die de FP lezen, lezen ook andere techsites: en juist daardoor hebben ze veel deja vu's met de T.net nieuwsjes waarbij de uniekheid en actualiteit minder is.

Als T.net het niet kan winnen met tijdigheid (het nieuwste nieuws), dan misschien wel met uniekheid: niemand anders heeft bepaald nieuws, je brengt dan exclusiviteit.

Ik denk dat er veel meer mensen naar de FP toegetrokken kunnen worden als er meer eigen uniek nieuws gemaakt wordt ipv dat het van internationale nieuwssites geplukt wordt: dan heb je echt eigen nieuws :)

En dan zal je zien dat andere (NL?) sites hun nieuws van T.net halen ipv andersom: zou ook wel es leuk zijn toch? ;)

LinkedIn
Instagram

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Remy schreef op maandag 10 juli 2006 @ 09:03:
Ik denk dat er veel meer mensen naar de FP toegetrokken kunnen worden als er meer eigen uniek nieuws gemaakt wordt ipv dat het van internationale nieuwssites geplukt wordt: dan heb je echt eigen nieuws :)

En dan zal je zien dat andere (NL?) sites hun nieuws van T.net halen ipv andersom: zou ook wel es leuk zijn toch? ;)
Alleen, je doet het hier wel héél gemakkelijk voorkomen. Als wij over een nieuwe processor willen schrijven, dan moet AMD die toch ècht eerst ontwikkelen en het lijkt me sterk dat wij de eersten zijn die daarover zullen horen, om het even overdreven te stellen.

Eigen nieuws brengen is zeer moeilijk. Nu zijn we volgens mij wel op de goede weg door in de nabije toekomst meer aandacht te gaan besteden aan meer eigen content (features en zo) maar ècht eigen nieuws lijkt me niet iets wat je kunt inplannen of waar je naar op zoek kunt gaan.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Remy

Remy

Ik weet hoe moeilijk het is Yoeri: heb het zelf aan den lijve ondervonden tijdens mijn nieuwsposttijd @ de FP :)

Over je voorbeeld mbt nieuwe processor: AMD heeft als het goed is een newswire/pr-afdeling, zoals vele bedrijven die nieuwe producten of diensten aankondigen. Aan de hand van een PR-bericht en wat research/navragen bij zo'n bedrijf valt er een prima eigen artikel te schrijven :)

Echt eigen nieuws inplannen doe je door tegen Pietje Nieuwsposter of Jopie Redacteur te zeggen: wandel jij eens door de rss-feed/newsletters/etc en vis daar enig voor T.net relevant spul uit wat we nog niet gepost hebben en niet ouder is dan 48u: als het groot/belangrijk genoeg is, doe wat research of interview een PR-figuur van X-bedrijf en we hebben een mooi eigen nieuwsje :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

goh, weer de typische reactie op T als iemand weer eens betrokkenheid toont door iets aan te kaarten wat volgens hem beter kan. Komen eerst alle groupies er overheen rollen en dan de modjes nog een keer. Goed bezig jongens :+
En dan gaat het er mij niet om of zo iemand een goed punt heeft of niet. Lijkt mij dat alle suggesties ten alle tijde welkom zijn (tenminste, bij een echt bedrijf), en daar hoef je niet zo minderwaardig op te reageren. Magoed, dat is al jaren zo en zal niet gaan veranderen :|

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 09:20 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:02

Cyphax

Moderator LNX
Yoeri schreef op maandag 10 juli 2006 @ 09:06:
Eigen nieuws brengen is zeer moeilijk. Nu zijn we volgens mij wel op de goede weg door in de nabije toekomst meer aandacht te gaan besteden aan meer eigen content (features en zo) maar ècht eigen nieuws lijkt me niet iets wat je kunt inplannen of waar je naar op zoek kunt gaan.
Je kunt het ook verpakken in de vorm van (p)reviews ofzo, dat is altijd wel leuk om te lezen. :)
Ik vind het nieuws ook echt heel vaak veel te laat. Sorry, maar zo is het nou eenmaal, het is er vrijwel altijd eerder op andere sites. Waar de FP hier dan wel weer voor compenseert is de artikelen zelf, die zijn meestal uitgebreider dan op andere sites. Een Slashdot artikeltje kan zomaar uit 3 zinnen bestaan, soms is het langer maar vergeleken bij t.net is het uiterst karig. Daarom is de FP ondanks dat het nieuws later komt de moeite van het lezen echt wel waard.

Het valt me (en ik zie dat iemand anders zoiets ook al opmerkte) ook altijd op, en dit is geen aanval dus zie het ook niet zo, dat de redactie altijd wel HEEL direct in de verdediging schiet, meteen:
Niet iedereen struint meerdere nieuwssites af en als T.net er dan niets over meld dan zullen die mensen de nieuwtjes missen. Verder is nieuws _altijd_ oud, het is alleen nieuw als je het zelf meemaakt, zelfs als je het daarna doorvertelt is het alweer wat ouder.
Dat snap ik wel, maar dat neemt gewoon niet weg dat het "nieuws" gewoon op t.net steevast een dag (of meer) later komt. De redactie zou zich in mijn ogen iets minder gauw de gebeten hond moeten voelen. :)
Ik lees heel vaak Slashdot artikels en dan denk ik "hee, da's wel interessant, morgen even op t.net kijken voor een mooi vertaald artikeltje hierover" en dan laat ik het /. artikel links liggen. :)
Het nadeel van t.net ("morgen") wordt veroorzaakt door datgenen wat, voor mij iig, ook het grote voordeel is (los van de andere nuttige diensten die t.net levert nog).
Als je je als nieuwssite wilt profileren kun je in mijn ogen beter wat meer tijd steken in de stiptheid (maar niet per se ten koste van de kwaliteit van de artikels). Je zou ook kunnen zeggen "we storten ons niet op stiptheid van nieuwsberichten maar op inhoudelijke artikels", maar dan zou ik, als het mijn site was, ook iets meer de uitstraling van de site daarop richten op de een of andere manier. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 10-07-2006 09:34 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wouter Tinus schreef op maandag 10 juli 2006 @ 05:29:
Dat hoeft toch helemaal niet. Als je dezelfde bronnen gebruikt maar dan met de wat meer technischere insteek als die van Tweakers.net is dat voldoende.
Het is nogal naief om te denken dat nieuws vinden het probleem is. Soms staan onderwerpen gewoon even te wachten omdat we met belangrijkere zaken bezig zijn en/of we het verwerken ervan liever aan een redacteur overlaten die er verstand van heeft. Daar kan best een nachtje overeen gaan, en hoewel we dat niet graag zien gebeuren is het alternatief nog minder aantrekkelijk: dan komt er gewoon een of ander kort knullig verhaaltje online te staan, waar niemand iets aan heeft.
Al hoewel ik me niet teveel met jullie bedrijfsvoering wil bemoeien, denk ik dat hier toch wat mis zit. Ik heb het hier in het verleden ook al over gehad, lees dit topic svp even snel door: LauPro in "Over Tweakers.net frontpage en moderatie..." .

Hier wordt op dezelfde afstandige wijze gereageerd en nu - 1,5 jaar later - is er feitenlijk nog niets veranderd voor de bezoeker.
Verder heb je net (toevallig) een zaterdag en een zondag uitgekozen om je voorbeelden te illustreren: omdat er tijdens het weekend nauwelijks nieuws bijkomt gooien we de 'drempel' qua nieuwswaarde op zaterdag en zondag regelmatig omlaag en kunnen er dus artikelen verschijnen die we door de week bewust hebben laten liggen, maar bij gebrek aan beter alsnog verwerken.
Dit staat haaks op wat je in je eerste paragraaf betoogde. Blijkbaar wordt er dus wel degelijk een consessie gedaan en 'minder' nieuws gebracht.

Kern van het verhaal is dat nieuws pas nieuws is als het actueel is. Doelbewust dus berichten een paar dagen laten publiceren is imo gewoon not-done. En als blijkt dat de oorzaak hiervan ligt in de verwerking van nieuws dan moet er gewoon iets structureels veranderen.

De aanname die ik doe is dat we allemaal mee eens zijn dat de huidige manier van het brengen van het nieuws niet de voorkeur geniet. Dat wordt aangedragen door een aantal users en schoorvoets toegegeven door 'de crew'.

Dus er moet iets gaan veranderen. En zoals bij alle veranderingen blijkt, die zijn eng. Nog enger worden ze als ze van toepassing hebben op een oude, vertrouwde bedrijfscultuur.

Persoonlijk ben ik van mening dat de kern van het probleem er in zit dat mensen per uur worden betaald. Naar mijn idee moet je als redacteur in deze sector een prestatieverplichting hebben, dat je een aantal blokuren af spreekt is dan geen probleem natuurlijk. Het gaat erom dat de redacturen die denken 'oh, dat kan nog wel even wachten tot morgen' de drive gaan krijgen om het nieuws vandaag nog te publiceren. Dus in mijn ogen, zorg ervoor dat nieuwsposters door targets te halen extra bonussen kunnen worden behaald. Tweakers.net lijkt me geen publieke omroep maar iedereen een pot geld krijgt onder het mom van 'je doet maar'. En dat is helemaal niet bedoeld als flaime naar de huidige crew, maar puur een poging om dit probleem op te lossen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat mij altijd opvalt als iemand op- of aanmerkingen heeft mbt Tweakers/GOT dat de organisatie achter tweakers altijd gelijk zo in de verdediging springt. Het issue wordt meteen gebagatalliseerd ("probleemgrootte").
Als ik de post van de TS lees zie ik een betrokken iemand die graag "zijn" tweakers verder wil verbeteren. Dat is toch alleen maar positief :?

Veel nieuws op de FP is relatief traag en zo "eigen" zijn de meeste posts niet. Bovendien als je al iets instuurt naar de meuktracker duurt het best lang voordat het geplaatst wordt, als het al geplaatst wordt.

Bijv. Ik heb gistermiddag o.a. ingestuurd dat er per 7 juli nieuwe final nForce4 chipsetdrivers worden aangeboden. Ik vind het raar dat dit op 10 juli nog niet bij de drivers staat.

Verder moet er ook niet gedaan worden alsof je afgestudeerd moet zijn om goed nieuws te posten. Een map aanleggen met relevante sites en die dagelijks een paar keer checken kan niet echt moeilijk zijn, zeker als nieuws vrijwel letterlijk qua strekking wordt overgenomen.

Ik verwacht van tweakers dat zij nieuws dat geen "eigen" nieuws is, als 1 van de eersten, zoniet de eersten zijn die dat melden. Verder kun je er ook gewoon bij zeggen dat er later een update volgt waarin Tweakers een meer persoonlijk commentaar geeft.

Maar goed ik waardeer de moeite die jullie erin steken dus keep up the good work. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 10-07-2006 09:57 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
LauPro schreef op maandag 10 juli 2006 @ 09:44:
Persoonlijk ben ik van mening dat de kern van het probleem er in zit dat mensen per uur worden betaald. Naar mijn idee moet je als redacteur in deze sector een prestatieverplichting hebben, dat je een aantal blokuren af spreekt is dan geen probleem natuurlijk. Het gaat erom dat de redacturen die denken 'oh, dat kan nog wel even wachten tot morgen' de drive gaan krijgen om het nieuws vandaag nog te publiceren.
Dat is nu al zo. Maar je kunt nu eenmaal slechts één nieuwsje per keer schrijven en dus mòet je concessies doen.
Dus in mijn ogen, zorg ervoor dat nieuwsposters door targets te halen extra bonussen kunnen worden behaald. Tweakers.net lijkt me geen publieke omroep maar iedereen een pot geld krijgt onder het mom van 'je doet maar'. En dat is helemaal niet bedoeld als flaime naar de huidige crew, maar puur een poging om dit probleem op te lossen.
Freelancers worden al beloond naargelang prestaties en vaste redacteuren hebben nu al hun targets te halen of anders worden ze daarop aangesproken

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Yoeri schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:00:
[...]
Dat is nu al zo. Maar je kunt nu eenmaal slechts één nieuwsje per keer schrijven en dus mòet je concessies doen.
Oke cool, is dat naar aanleiding van dat vorige topic? Maar concreet komt er er op neer dat jullie dus nu eigenlijk een capaciteitsprobleem hebben of door overname VNU? Aangezien als je voldoende nieuwsposters hebt er ook geen concessies te hoeven gebeuren mbt het uitbrengen van het nieuws. Misschien nog een extra bonus als zo'n nieuwsposter wél dat extra bericht dezelfde dag nog post?
Freelancers worden al beloond naargelang prestaties en vaste redacteuren hebben nu al hun targets te halen of anders worden ze daarop aangesproken
Ben wel benieuwd wat zo'n prestatie dan precies in houdt eigenlijk, had eerlijk gezegd niet verwacht dat jullie al zo ver zouden zijn ;) - maar dat neemt het probleem niet weg.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:03

Haan

dotnetter

Help!!!! schreef op maandag 10 juli 2006 @ 09:51:
Wat mij altijd opvalt als iemand op- of aanmerkingen heeft mbt Tweakers/GOT dat de organisatie achter tweakers altijd gelijk zo in de verdediging springt. Het issue wordt meteen gebagatalliseerd ("probleemgrootte").
Als ik de post van de TS lees zie ik een betrokken iemand die graag "zijn" tweakers verder wil verbeteren. Dat is toch alleen maar positief :?
Je hebt opzich gelijk, maar ik denk dat het komt door de manier waarop de TS het probleem aankaart. Als je meteen met termen als 'irriteren/irritatie' en 'fucked up' gaat gooien, zet je een heel negatieve toon neer die de discussie meteen beïnvloedt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
LauPro schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:09:Oke cool, is dat naar aanleiding van dat vorige topic? Maar concreet komt er er op neer dat jullie dus nu eigenlijk een capaciteitsprobleem hebben of door overname VNU?
Waarom haal je er in godsnaam wéér VNU bij. Ik ben redactielid met een behoorlijk aantal diensturen en heb nog nooit iemand van VNU gesproken, ik heb nog nooit een naam van iemand van VNU gehoord en ik heb geen idee waarom VNU hier nu weer bij betrokken wordt
Aangezien als je voldoende nieuwsposters hebt er ook geen concessies te hoeven gebeuren mbt het uitbrengen van het nieuws.
Tja, zo kun je, om het even in extremis te stellen, wel honderd nieuwsposters aannemen voor elk moment van de dag, zodat er zéker altijd wel iemand is om elk nieuwsje binnen het uur te schrijven. Er moeten echter afwegingen gemaakt worden natuurlijk. Overigens is het voor zover ik weet wel zo dat de hoofdredactie, in de persoon van Jack, en de andere die daarover gaan, steeds openstaan voor sollicitaties.
Ben wel benieuwd wat zo'n prestatie dan precies in houdt eigenlijk, had eerlijk gezegd niet verwacht dat jullie al zo ver zouden zijn ;) - maar dat neemt het probleem niet weg.
Het is niet aan mij om daar wat over te zeggen. :)

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Help!!!! schreef op maandag 10 juli 2006 @ 09:51:
Aangezien je me citeert, zal ik hierop reageren: ik heb alleen aangegeven dat een probleem uit twee onderdelen bestaat, en ik heb niets gezegd over dat die probleemgrootte klein zou zijn. Ik heb alleen aangegeven dat andere mensen geprobeerd hebben dingen in een/hun perspectief te plaatsen. Ik kan moeilijk namens de gehele redactie spreken, maar de communicatieve strekking van deze discussie neem ik zeker serieus.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Yoeri schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:29:
Waarom haal je er in godsnaam wéér VNU bij. Ik ben redactielid met een behoorlijk aantal diensturen en heb nog nooit iemand van VNU gesproken, ik heb nog nooit een naam van iemand van VNU gehoord en ik heb geen idee waarom VNU hier nu weer bij betrokken wordt
Waarschijnlijk hap ik nu op de verkeerde, jftr. Dit aangezien VNU zeer veel ervaring heeft met het opzetten van organisaties. Kan me best voorstellen (al hoewel het eerder expliciet is ontkend) dat VNU wat orde op zaken heeft willen stellen als de situatie termate dringend zou zijn.
Tja, zo kun je, om het even in extremis te stellen, wel honderd nieuwsposters aannemen voor elk moment van de dag, zodat er zéker altijd wel iemand is om elk nieuwsje binnen het uur te schrijven. Er moeten echter afwegingen gemaakt worden natuurlijk. Overigens is het voor zover ik weet wel zo dat de hoofdredactie, in de persoon van Jack, en de andere die daarover gaan, steeds openstaan voor sollicitaties.
Elk bedrijf zou open moeten staan voor sollicitaties, impliceer je hiermee dat ik zou moeten solliciteren? Het is (nogmaals) natuurlijk niet aan mij hoe jullie de bedrijfsvoering zouden moeten doen, maar als ik in extremis stel dat je 100 nieuwsposters nodig hebt, dan moeten jullie dat nuanceren en wellicht concluderen dat er een pool van 10 extra nieuwsposters nodig is die bijspringen als de huidige crew het niet bij kan houden.
Het is niet aan mij om daar wat over te zeggen. :)
Ok, maar wat is jouw mening in deze?

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
LauPro schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:48:Elk bedrijf zou open moeten staan voor sollicitaties, impliceer je hiermee dat ik zou moeten solliciteren?
Nee, ik bedoel gewoon dat het niet zo is dat we van onszelf vinden dat we genoeg mensen hebben en dus maar sollicitaties in een 'wervingsreserve' bewaren of zo. Wel vinden we dat het probleem niet dermate groot is dat we zelf actief op zoek moeten naar nieuwsposters. Ik wou zeker niet impliceren dat je zelf moet solliciteren. Ik kan zelf niet fotograferen maar geef toch soms commentaar in het fotografieforum en dus wil het niet zeggen dat je zelf moet schrijven om commentaar te kunnen geven, als dat op onderbouwde wijze gebeurt :)
Het is (nogmaals) natuurlijk niet aan mij hoe jullie de bedrijfsvoering zouden moeten doen, maar als ik in extremis stel dat je 100 nieuwsposters nodig hebt, dan moeten jullie dat nuanceren en wellicht concluderen dat er een pool van 10 extra nieuwsposters nodig is die bijspringen als de huidige crew het niet bij kan houden.
Mja, dat begrijp ik, maar zèlf ben ik persoonlijk van mening dat het probleem niet zo groot is dat we actief op zoek moeten naar versterking, maar wel dat er zeer geïnteresseerd gekeken moet worden naar binnenkomende sollicitaties. Het is misschien wèl een idee waar naar gekeken kan worden om even die permanente vacature die nog altijd in een .plan ergens staat te updaten en omhoog te schoppen. Maar die beslissing is aan het management, niet aan mij om te nemen.
Ok, maar wat is jouw mening in deze?
Imho is mijn mening in deze weinig relevant en die hou ik hier dan ook liever voor mezelf :) Ik heb alleen willen duidelijk maken dat er wel zoiets is als kwantiteitscontrole nààst kwaliteitscontrole en meer wil ik daar eigenlijk niet over kwijt. Sorry

[ Voor 7% gewijzigd door Yoeri op 10-07-2006 10:58 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Haan schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:24:
[...]

Je hebt opzich gelijk, maar ik denk dat het komt door de manier waarop de TS het probleem aankaart. Als je meteen met termen als 'irriteren/irritatie' en 'fucked up' gaat gooien, zet je een heel negatieve toon neer die de discussie meteen beïnvloedt.
Daar heb je idd een terecht punt.
Inge Janse schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:34:
[...]

Aangezien je me citeert, zal ik hierop reageren: ik heb alleen aangegeven dat een probleem uit twee onderdelen bestaat, en ik heb niets gezegd over dat die probleemgrootte klein zou zijn. Ik heb alleen aangegeven dat andere mensen geprobeerd hebben dingen in een/hun perspectief te plaatsen. Ik kan moeilijk namens de gehele redactie spreken, maar de communicatieve strekking van deze discussie neem ik zeker serieus.
Je zegt idd niet dat het een klein probleem zou zijn maar doordat je het opneemt voor Botoo etc., die op hun beurt het issue wel bagatalliseren, kwam het op mij over alsof je het ook bagatalliseert. Dus ik reageerde niet sec op je text maar op het gevoel dat je er mee opwekte. Verder was het gewoon een nette reactie van je hoor en was het van mij niet lullig bedoeld ofzo ;)

Maar goed, het nieuws is ook niet ongelovelijk slecht ofzo. Het is alleen wel goed denk ik als we met zijn allen wat input geven om te kijken of en waar het nieuws verbeterd kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 10-07-2006 11:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:31

botoo

💀 too old to die young

Help!!!! schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:57:
. . . Botoo etc., die op hun beurt het issue wel bagatalliseren, kwam het op mij over alsof je het ook bagatalliseert.
Het is zeker niet mijn opzet geweest om de klacht te bagatelliseren (ook al is mijn reactie wel wat kribbig door de toonzetting van TS), waar ik op doel is dat ik de nieuwsverslaggeving als zodanig ervaar en ik weet dat er veel meer mensen dat ook als zodanig ervaren. Zoals reeds vaker gezegd, niet iedereen leest veel andere nieuwssites en het zou vervelender zijn als je nieuwtjes moet missen omdat de redactie niet binnen xx tijd iets geplaatst heeft.

Verder mag je er op rekenen dat alle commentaar serieus gelezen word, ook als het minder vriendelijk geschreven is, en dat de redactie dat commentaar niet zo maar naast zich neerlegd.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Help!!!! schreef op maandag 10 juli 2006 @ 10:57:
[...]

Daar heb je idd een punt.
[...]

Je zegt idd niet dat het een klein probleem zou zijn maar doordat je het opneemt voor Botoo etc., die op hun beurt het issue wel bagatalliseren, kwam het op mij over alsof je het ook bagatalliseert. Dus ik reageerde niet sec op je text maar op het gevoel dat je er mee opwekte. Verder was het gewoon een nette reactie van je hoor en was het van mij niet lullig bedoeld ofzo ;)
Bagatelliseren is niet mijn sterkste kant. Ik heb inmiddels de essentie van deze discussie geprobeerd samen te vatten, mijn eigen visie erbij gestopt, en intern een topic hierover geopend. Ik zeg daarmee niet dat jij/de topicstarter wel of niet gelijk hebt, maar het lijkt me wel wijs om kritisch te blijven naar onszelf als nieuwsredactie, zéker als dit actief extern wordt aangewakkerd. Niet alle rook is vuur, maar het is wel beter voorkomen dan genezen (+2 charisma voor juist gebruik wandtegelspreuken - red).
Maar goed het nieuws is ook niet ongelovelijk slecht ofzo. Het is alleen wel goed denk ik als we met zijn allen wat input geven om te kijken of en waar het nieuws verbeterd kan worden.
Haha. Je zou het bijna uit het oog verliezen ja :) Natuurlijk/gelukkig is het nog steeds zo dat het grootste deel van onze berichten a: leuk zijn, b: interessant zijn, c: actueel zijn, d: relevant zijn en e: meerwaarde hebben. Hopelijk leiden discussies als deze tot verdere vergroting van dit aandeel.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

botoo schreef op maandag 10 juli 2006 @ 11:13:
[...]

Het is zeker niet mijn opzet geweest om de klacht te bagatelliseren (ook al is mijn reactie wel wat kribbig door de toonzetting van TS), waar ik op doel is dat ik de nieuwsverslaggeving als zodanig ervaar en ik weet dat er veel meer mensen dat ook als zodanig ervaren. Zoals reeds vaker gezegd, niet iedereen leest veel andere nieuwssites en het zou vervelender zijn als je nieuwtjes moet missen omdat de redactie niet binnen xx tijd iets geplaatst heeft.

Verder mag je er op rekenen dat alle commentaar serieus gelezen word, ook als het minder vriendelijk geschreven is, en dat de redactie dat commentaar niet zo maar naast zich neerlegd.
Goed om te horen.

Voor de users is het goed om de op - en aanmerkingen wel op een vriendelijke constructieve manier te posten en voor de organisatie om niet teveel in de verdediging te schieten. :)

PC Specs

Verwijderd

kijk, dat is een toon en inhoudelijke reactie die ik al beter bij een professionele nieuwsredactie vind passen :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 18:37

Qwerty-273

Meukposter

Nog lostaand van de hele discussie, je moet ook niet blind gaan staren op datums. Omdat iedereen in een andere tijdzone woont. Nieuws komt dan ook op verschillende tijden in het open, en als dat hier 's avond is dan kan het blijven 'liggen' tot de volgende ochtend/middag. Terwijl een amerikaanse nieuwsposter dat nieuws aan het eind van zijn zonnige ochtend of begin van de middag kan tiepen en online zetten. Dat je het dan eind van de avond/'snachts ergens al gelezen hebt is dan ook begrijpelijk.

Grootste plus punt van T.net in mijn ogen is het brengen van technisch nieuws maar ook in het Nederlands. Iedereen kan wel een aantal woorden engels, maar om de juiste strekking van een nieuwsbericht te begrijpen heb je wel wat meer nodig.

Trouwens heeft T.net af en toe ook echt een primeur (al komt het nog neit vaak voor), die dan op andere sites terug komt. Denk daarbij aan een review van een bepaalde server/platform of een gebeurtenis in het Nederlandse ICT-land waarbij er dan verschillende contacten worden geraadpleegt voor meer achtergrond informatie.

Het is altijd goed om de actualiteit in de gaten te houden en waar nodig ons op aan te spreken en te informeren. :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• DaannO
Trouwens heeft T.net af en toe ook echt een primeur (al komt het nog neit vaak voor), die dan op andere sites terug komt. Denk daarbij aan een review van een bepaalde server/platform of een gebeurtenis in het Nederlandse ICT-land waarbij er dan verschillende contacten worden geraadpleegt voor meer achtergrond informatie.
Mijn vraag dan, als journalist van t.net en redacteur, bellen jullie wel een bronnen op als iets in het nieuws is in Nederland? Wat meestal worden andere bronnen gebruikt (sites) maar nooit de directe bron, dus diegene die in het nieuws staat of er wat over kan vertellen. Het meeste recente voorval is die jongen die een gat in hotmail had ontdekt, daar stond in het artikel dat je contact met hem hadden gezocht, maar die gebeurt volgens mij nog erg weinig?

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Het valt mij ook op dat soms de helft van die nieuws berichten één tot twee dagen later is dan op andere tech sites, al dan niet Nederlands. T.net is toch een van de meest gerenommeerde Nederlandse tech sites, daardoor komt het eigenlijk dat ik het een beetje apart vind dat sommige nieuwsposts zo laat doorkomen. Kijk een halve dag later kan ik me voorstellen, maar twee dagen later is toch vreemd. Misschien komt het in die gevallen doordat er getwijfeld wordt aan het nut van het weergeven op de frontpage.

De helft van de 'blauwe usernames' in dit topic alleen maar bezig te vertellen dat het helemaal niet fout is dat T.net 'veel' te laat nieuws weergeeft. In mijn ogen is het juist waardevolle feedback waar wat mee gedaan moet worden. Als dit (laat nieuws weergeven) in de loop van de tijd vaker en vaker gaat voorkomen zal de waarde van de frontpage van T.net enorm gaan dalen en zullen er minder visitors komen.

• DaannO
De helft van de 'blauwe usernames' in dit topic alleen maar bezig te vertellen dat het helemaal niet fout is dat T.net 'veel' te laat nieuws weergeeft. In mijn ogen is het juist waardevolle feedback waar wat mee gedaan moet worden. Als dit (laat nieuws weergeven) in de loop van de tijd vaker en vaker gaat voorkomen zal de waarde van de frontpage van T.net enorm gaan dalen en zullen er minder visitors komen.
Dit is de posts hier boven juist net besproken en ze zijn tot een bevredigend resultaat gekomen. Ze gaan het intern bespreken :)

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Er wordt wel regelmatiger dan vroeger, maar nog niet altijd, contact gezocht met bronnen en woordvoerders van bedrijven en zo. Soms is dat ook niet echt wenselijk, omdat dit echt ongelooflijke vertraging kan opleveren. Je wilt niet weten hoe vaak men reageert met "ik bel je deze middag terug". Dan wacht je dus van publiceren, krijg je geen telefoontje om 14u... 15u... en voor je het weet is het 17u, of is je dienst afgelopen en dan is het meteen op zijn vroegst morgenochtend tegen dat je het nieuwsje alsnog kunt afwerken en dan nog zonder extra input.

Een van de redenen voor het soms later verschijnen is dat redacteur A het nieuwsje opmerkt, maar niet vindt dat het op de T.net-frontpage thuishoort. Een dag later ziet redacteur B hetzelfde nieuwsje en denkt: "hé, vreemd dat dit nog niet is opgepikt" en die zet het in de queue. Op dat moment is er echter niemand met pakweg specifieke economische kennis beschikbaar en dus verschijnt het nieuwsje pas twee dagen later online op T.net. Dit ter illustratie van een mogelijke oorzaak.

Verder vertelt er imo niet echt iemand dat het helemaal niet fout is dat er zo laat met nieuws gekomen wordt. Bovendien zijn niet àlle blauwen ook redactieleden of nieuwsposter, let daar ook even op ;). Het gaat inderdaad om waardevolle feedback en als die op een opbouwende toon gegeven wordt kunnen we daar echt wel wat mee. Het is dan ook niet nodig om doemscenario's te schetsen.

Het is nu eenmaal een feit dat een redactie afwegingen moet maken. Onder andere tussen kwaliteit en kwantiteit (waarbij ik 'snelheid' even onder 'kwantiteit' schaar). Het is zaak daarin een afweging te maken die voor zoveel mogelijk mensen bevredigend is, maar het zal altijd wel blijven voorkomen dat een nieuwsje ergens anders te lezen is. Zolang we zelf geen inhouse bronnen bij Intel, Microsoft, IBM, ... hebben (en dat zie ik nog niet meteen gebeuren op het niveau van andere sites als The Inq en co) moeten we ons nieuws ergens anders vandaan halen, net zoals Webwereld. Dat betekent dat soms Webwereld sneller op een nieuwsje zal stuiten, en soms zullen wij sneller zijn.

We moeten er inderdaad naar streven om altijd sneller te zijn, maar moeten ook realistisch blijven in onze doelstellingen.

• Bor
  • Laatst online: 23:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Grootste plus punt van T.net in mijn ogen is het brengen van technisch nieuws maar ook in het Nederlands. Iedereen kan wel een aantal woorden engels, maar om de juiste strekking van een nieuwsbericht te begrijpen heb je wel wat meer nodig.
Dat is inderdaad een pluspunt maar het maakt T.net niet uniek. De tech kant van webwereld doet in grote lijnen hetzelfde en lijkt de laatste tijd vrijwel altijd een dag eerder met nieuws.

Indien het niet lukt om meer eigen nieuws te posten lijkt mij toch het verkorten van de "overname tijd" een eerste stap in de goede richting.

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 10-07-2006 13:52 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gisteren zijn er maar liefst 22 nieuwsposts geplaatst _/-\o_ . Is dat naar aanleiding van dit topic?
Wouter Tinus schreef op maandag 10 juli 2006 @ 05:29:
Is dit artikel een direct gevolg van wat je veronderstelt? Deze nieuwspost wordt door een reactie compleet overruled. Het lijkt me een heel vervelend dilemma, een FUD plaatsen (en dus wel de views pakken) of de FUD niet plaatsen maar dan risico lopen dat je dus minder bezoekers krijgt.

• Remy

Remy

Gisteren zijn er maar liefst 22 nieuwsposts geplaatst _/-\o_ . Is dat naar aanleiding van dit topic?
Naar aanleiding van dat het maandag is en er veel nieuws is + mankracht genoeg om te verwerken: dat lijkt me realistischer ;)

Over het FUD-artikel: da's jammer ja, eventjes een beetje research had wel zo handig geweest :)
We moeten er inderdaad naar streven om altijd sneller te zijn, maar moeten ook realistisch blijven in onze doelstellingen.
Wat zijn de doelstellingen van de nieuwsredactie eigenlijk? Gaat er meer indepth en features komen zoals eerder gepost in dit topic (geloof door jou? :) ), of gaat er meer richting nieuw nieuws gewerkt worden om zo toch echt nieuws te bieden?

Als voor het publiek duidelijk is wat de bedoeling met de FP-content (en dat ook aan de inhoud en vorm van die content af te lezen is), zal er misschien een stuk minder 'gezeurd' worden over 'wat is T.net traag met het nieuws' en 'pff dit is gewoon een vertaling van het $techsite-artikel van 1/2/3 dagen geleden', dat soort zaken :)

LinkedIn
Instagram

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
LauPro schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:15:
Nee. Àls we nu al iets zouden besloten hebben omtrent de hoeveelheid/snelheid nieuws, dan zou je het effect daar echt nog niet van merken. Er was meer nieuws beschikbaar, en er is een en ander gewijzigd in de redactie waardoor er meer capaciteit is, maar dat heeft niets met dit topic te maken. Dat was al veel langer gepland. Bovendien is die wijziging imo niet de hoofdoorzaak van het mooie aantal nieuwsposts gisteren. Da's gewoon toevallig afhankelijk van hoeveel nieuws er beschikbaar is en zo.

Remy: Op jouw vraag/vragen wordt nog teruggekomen :)

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Remy schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:28:
Gaat er meer indepth en features komen zoals eerder gepost in dit topic (geloof door jou? :) ), of gaat er meer richting nieuw nieuws gewerkt worden om zo toch echt nieuws te bieden?
Doordat ik vanaf deze week meer tijd beschikbaar krijg om voor Tweakers.net actief te zijn, heb ik de mogelijkheid om wat tijd te reserveren voor features, in-depths, ... en andere eigen content. Dat moment zou ook besteed kunnen worden aan het snel-snel verwerken van nieuws, maar ik denk niet dat één persoon een rampzalig verschil zal maken. Vooral niet omdat op dat moment nog twee andere redacteurs ingeroosterd staan.

Wat mij persoonlijk betreft (en ik spreek dus niet uit naam van de redactie), valt de snelheid van het nieuws nog wel mee en is het er de afgelopen jaren alleen maar op vooruitgegaan, maar moet de aandacht wat meer op eigen content gericht worden want daar is het vooralsnog maar mager mee gesteld.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Yoeri schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:41:
Wat mij persoonlijk betreft (en ik spreek dus niet uit naam van de redactie), valt de snelheid van het nieuws nog wel mee en is het er de afgelopen jaren alleen maar op vooruitgegaan, maar moet de aandacht wat meer op eigen content gericht worden want daar is het vooralsnog maar mager mee gesteld.
Lees nou nog eens dit topic: LauPro in "Over Tweakers.net frontpage en moderatie...". Daar spreken ze (1,5 jaar geleden) over precies hetzelfde probleem als waar de topicstarter mee begon. Ben erg benieuwd waaruit jij vind blijken dat het nieuws sneller is gegaan, want volgens mij er nauwelijks verandert. Behalve dat nu tijdelijk vanwege de vakantieperiode wat meer mankracht beschikbaar is heb ik het idee.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Kleine nuance: Daar spreek jij over exact hetzelfde probleem. En helemaal in de begindagen van Tweakers.net werder ook al geklaagd over snelheid van nieuws. Durf je nou echt beweren dat het er in de afgelopen vijf jaar niet op vooruit gegaan is? En zelfs in het afgelopen jaar?

Voor elk voorbeeld dat volgens jou/jullie te laat gepost is, kan ik wel met een tegenvoorbeeld komen waar we sneller waren. In de post die je aanhaalt stel je voor om berichten ouder dan 24u niet meer te posten. Ik kan je wel vertellen wat het resultaat daarvan zal zijn: actuelere berichten èn evenveel klaagtopics over waarom dit of dat niet op de frontpage verschenen is.

Je zult me niet horen ontkennen dat we zo snel mogelijk moeten proberen te publiceren, maar als dat ten koste gaat van de kwaliteit en/of diversiteit die we nu bieden, dan is méér niet beter. Nog niemand heeft gezegd dat er niet naar uitbreiding van de nieuwsploeg gekeken zal worden of dat er nadruk op gelegd zal worden tijdig vele nieuwssites af te gaan om zo snel mogelijk overal bij te zijn.

Van sommige posts hier gaat echter een sfeer uit die insinueert dat het om een structureel probleem gaat waarbij T.net gewoon laat is. En dat is pertinent onwaar. Sommige berichten op T.net zijn laat, daar kan ik inkomen, maar T.net is niet structureel de laatste, zoals sommigen hier bijna laten uitschijnen.

De keuze om 'oudere' items toch nog te plaatsen is afaik gemaakt door de redactie en daarover kan gediscussieerd worden. Er zijn pro's en contra's aan beide benaderingen. Wel kan geprobeerd worden om te voorkomen dat er oudere items ontstaan en daar doen we elke dag weer opnieuw ons best voor.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

LauPro schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 09:15:
Is dit artikel een direct gevolg van wat je veronderstelt? Deze nieuwspost wordt door een reactie compleet overruled. Het lijkt me een heel vervelend dilemma, een FUD plaatsen (en dus wel de views pakken) of de FUD niet plaatsen maar dan risico lopen dat je dus minder bezoekers krijgt.
Dat is helemaal geen dilemma: FUD hoort gewoon niet op T.net thuis. Alleen met de juiste nuanceringen kan het zinvol zijn om dit soort onderwerpen alsnog te behandelen, zodat de bezoeker er een beter perspectief op kan krijgen dan op andere sites. Het is dus wel een vervelende fout (of eigenlijk omissie) die hier is gemaakt, dat zal ik niet ontkennen, maar ik vind wel het jammer dat je ons kennelijk ziet als een stel commerciële figuren die de waarheid minder belangrijk vinden dan een stel pageviews.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter Tinus op 11-07-2006 17:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:13:
[...]
Lees nou nog eens dit topic: LauPro in "Over Tweakers.net frontpage en moderatie...". Daar spreken ze (1,5 jaar geleden) over precies hetzelfde probleem als waar de topicstarter mee begon. Ben erg benieuwd waaruit jij vind blijken dat het nieuws sneller is gegaan, want volgens mij er nauwelijks verandert. Behalve dat nu tijdelijk vanwege de vakantieperiode wat meer mankracht beschikbaar is heb ik het idee.
Het probleem is met Tweakers dat ze geen daadkracht tonen. Bijna NOOIT (vlg. bv die post over die jongen met een schrijfhandicap) zeggen van: JE HEBT EEN PUNT. WE GAAN ER AAN WERKEN OF WE WILLEN. Nee, gelijk gaat altijd T.net in de verdediging en verzand in allemaal kleine bijzaakjes en details. Nooit maken ze een STATEMENT: JE HEBT HELEMAAL GELIJK alleen (...) (zelfs als er een objectieve rechtvaardiging voor bestaat, prima maar toon in ieder geval een duidelijke statement i.p.v. te kissebissen over allemaal bijzaakjes en details - net als nu; er komen allemaal verklaringen waarom het is zo als het is. maar geen statement van: we willen nieuws sneller gaan brengen alleen door...of: we kunnen nieuws niet sneller brengen want...en vervolgens er over discussieren. Nee gelijk: het is gewoon nu zo omdat....zonder statement wat T.net wil).

Dat mis ook.

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Zo rigide zijn we nou ook weer niet toch? Yoeri legt de redactievisie op het geheel hierboven voor mijn gevoel goed uit. Lees dat eens rustig door, en vertel dan wat er nog ontbreekt.

Kijk voor de grap ook eens naar de berichten van de afgelopen twee dagen. Is het altijd zo slecht? Zijn we constant links en rechts ingehaald? Natuurlijk kun je voorbeelden eruit pikken die je eigen claim onderbouwen, maar zie je ook voorbeelden dat we er juist vroeg bij waren op nationaal of internationaal gebied? Mijn punt hiermee is dat het gevaarlijk is om vast te blijven zitten in een standpunt. Eenmaal een locatie ingenomen, kan het snel gebeuren dat er tunnelvisie optreedt. Ik insinueer hier niets mee, ik wil er alleen graag op wijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Wouter Tinus schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:29:
[...]

Dat is helemaal geen dilemma: FUD hoort gewoon niet op T.net thuis. Alleen met de juiste nuanceringen kan het zinvol zijn om dit soort onderwerpen alsnog te behandelen, zodat de bezoeker er een beter perspectief op kan krijgen dan op andere sites. Het is dus wel een vervelende fout (of eigenlijk omissie) die hier is gemaakt, dat zal ik niet ontkennen, maar ik vind wel het jammer dat je ons kennelijk ziet als een stel commerciële figuren die de waarheid minder belangrijk vinden dan een stel pageviews.
Dat artikel stond trouwens zondag al op /. en pas dinsdag op T.net (... http://it.slashdot.org/article.pl?sid=06/07/09/050219 ). Bovendien het is ook in T.net eigen belang, lees bijvoorbeeld eens onlangs gepubliceerd: (dit gelijk ter bestrijding van de claims van enkele T.net-affliates die beargumenteerde wat onder 'oud' en 'nieuws' dient te worden verstaan)
Are you reading the news?
7 July 2006

If you think you're reading the news, be warned that this story -- and any other on the web -- will be barely read by anyone 36 hours after it was first posted. That's the message from a team of statistical physicists who have analysed how people access information online. Albert-László Barabási of the University of Notre Dame in the US and colleagues in Hungary have calculated that the number of people who read news stories on the web decays with time in a power law, and not exponentially as commonly thought. Most news becomes old hat within a day and a half of being posted -- a finding that could help website designers or people trying to understand how information gets transferred in biological cells and social networks (Phys. Rev. E 73 066132).

(http://physicsweb.org/articles/news/10/7/3/1)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inge Janse schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:47:
Zo rigide zijn we nou ook weer niet toch? Yoeri legt de redactievisie op het geheel hierboven voor mijn gevoel goed uit. Lees dat eens rustig door, en vertel dan wat er nog ontbreekt.
Ja vandaag pas (terwijl mijn post van zondag was) nadat al meerdere T.net-affliates het huidige beleid liepen te verdedigen met allemaal redenen 'waarom het is zoals het is'. Bovendien weet ik niet in hoeverre Yoeri echt tot de kern behoort en welke waarde ik daarom aan zijn post mag hechten t.o.v. het 'officiele tweakers.net beleid', dus schiet ik er nog niet zo veel mee op. Ik vroeg om een duidelijke statement.

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:49:
[...]

Dat artikel stond trouwens zondag al op /. en pas dinsdag op T.net (... http://it.slashdot.org/article.pl?sid=06/07/09/050219 ).
Wederom: selectief is er meer dan voldoende 'bewijs' voor je claim te vinden. Wat mij betreft is dit punt nu wel gemaakt en mag je deze aanpak verder achterwege laten.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:49:
Bovendien het is ook in T.net eigen belang, lees bijvoorbeeld eens onlangs gepubliceerd: (dit gelijk ter bestrijding van de claims van enkele T.net-affliates die beargumenteerde wat onder 'oud' en 'nieuws' dient te worden verstaan)
Je haalt hier volgens mij twee dingen door elkaar: hoe lang wordt nieuws gelezen, en wanneer wordt iets als nieuws beschouwd. Het feit dat een nieuwsbericht na 36 uur bijna niet meer gelezen wordt, betekent toch niet dat de feitelijke nieuwswaarde hiervan komt te vervallen? Stel dat er iets relevants gebeurt op ICT-gebied in land X met taal 1. In land Y, alwaar taal 2 wordt gesproken, is slechts één vertaler die taal 1 en 2 machtig is. Hij vertaalt het bericht een week later en publiceert dit. Maakt het dan uit dat het nieuws al een week oud is voor de relevantie van de inhoud?

Natuurlijk, het is tot in het extreme doorgetrokken. Nogmaals (en laat dat duidelijk zijn): het is onze taak en doelstelling om relevant nieuws zo snel en zo goed mogelijk te melden.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:54:
Ja vandaag pas (terwijl mijn post van zondag was) nadat al meerdere T.net-affliates het huidige beleid liepen te verdedigen met allemaal redenen 'waarom het is zoals het is'. Bovendien weet ik niet in hoeverre Yoeri echt tot de kern behoort en welke waarde ik daarom aan zijn post mag hechten t.o.v. het 'officiele tweakers.net beleid', dus schiet ik er nog niet zo veel mee op. Ik vroeg om een duidelijke statement.
A: je opmerking is niet waar (maandag meldde ik al dat ik er intern over begonnen ben, en je mag van me aannemen dat er aldaar flink over gesproken wordt)
B: als je niet weet in hoeverre Yoeri tot de kern behoort, hoe kun je dan wel weten dat die mensen die het liepen te verdedigen wel tot die mysterieuze kern behoren? Als de term 'redacteur' geen waarde heeft, wie geloof je dan?
C: ik heb je gevraagd om naar vandaag te kijken en te bepalen of je originele standpunt mogelijk enigszins aangepast kan worden, aangezien je de huidige situatie wel erg negatief schetst. Wij (voor zover ik in groepsverband kan spreken; behoor ik wel tot de juiste kern?) denken dat het minder erg is dan jij jezelf en anderen voorhoudt. Jammer genoeg laat me mijn vraag zonder reactie achter.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Yoeri schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:26:
Kleine nuance: Daar spreek jij over exact hetzelfde probleem. En helemaal in de begindagen van Tweakers.net werder ook al geklaagd over snelheid van nieuws. Durf je nou echt beweren dat het er in de afgelopen vijf jaar niet op vooruit gegaan is? En zelfs in het afgelopen jaar?
Persoonlijk, heb ik het idee is dat er in vergelijking met nu en een jaar geleden er nauwelijks iets is verandert aangaande de hoeveelheid nieuws. Proof me wrong door statistieken te laten zien waar niet niet uit blijkt (aantal posts per week oid).
Voor elk voorbeeld dat volgens jou/jullie te laat gepost is, kan ik wel met een tegenvoorbeeld komen waar we sneller waren. In de post die je aanhaalt stel je voor om berichten ouder dan 24u niet meer te posten. Ik kan je wel vertellen wat het resultaat daarvan zal zijn: actuelere berichten èn evenveel klaagtopics over waarom dit of dat niet op de frontpage verschenen is.
Dat is natuurlijk een drogreden, ik zeg niet dat al het nieuws slecht is oid. Maar vond het wel opmerkelijk dat er iets wordt verondersteld en nog geen dag later is dat het geval.
Van sommige posts hier gaat echter een sfeer uit die insinueert dat het om een structureel probleem gaat waarbij T.net gewoon laat is. En dat is pertinent onwaar. Sommige berichten op T.net zijn laat, daar kan ik inkomen, maar T.net is niet structureel de laatste, zoals sommigen hier bijna laten uitschijnen.
Wat is de definitie van een structureel probleem? Als een probleem in 2005 al wordt geconstateert en nu er weer iemand een topic start (ervan uitgaande dat de insinuaties terecht zijn), dan lijkt me toch wel sprake van een 'probleem'. Dus of er moet nu een goed tegenargument komen (van iemand met voldoende authoriteit) die alle insinuaties in dit topic ontkracht of je laat de boel de boel en zul je telkens nieuwe insinuaties tegen je krijgen.
De keuze om 'oudere' items toch nog te plaatsen is afaik gemaakt door de redactie en daarover kan gediscussieerd worden. Er zijn pro's en contra's aan beide benaderingen. Wel kan geprobeerd worden om te voorkomen dat er oudere items ontstaan en daar doen we elke dag weer opnieuw ons best voor.
Persoonlijk zie ik er niet zoveel heil in om berichten ouder dan x-aantal uur niet meer te plaatsen (ingaande vanaf HET moment van publicatie op welke site dan ook). Dit is namelijk symptoonbestrijding. Waar het 'probleem' (als we het er overeens kunnen zijn dat het te laat aanbieden van 'nieuws' een probleem is) volgens mij ligt is dat men welliswaar voldoende mensen lijkt te hebben, maar niet op het juiste moment. Dan kan je twee dingen doen: vacatures plaatsen en wachten op nieuwe mensen, echter dit is over het algemeen een heel tijdrovend proces (selectie etc). Of je maakt een regeling zodat de huidige mensen in je team wel bereid zijn om als er te weinig mankracht is extra te werken buiten hun reguliere werktijden (met voldoende vergoeding indien mogelijk) - maarja voor de derde keer, daar heb ik niets mee te maken kan alleen meedenken. Er wordt bij veel bedrijven achter websites naar mijn idee teveel '9-5' gedacht. Als je doelgroep de site bezoekt tussen 7 uur 's morgens en 1:00 in de dacht dan moet je daar je bezetting op afstemmen. Wanneer je dat consequent negeert (ik zeg niet dat dat nu het geval is, maar stel) dan krijg je gewoon frictie. En nee, naar mijn idee is Tweakers.net niet te vergelijken met ieder ander bedrijf. Tweakers.net is namelijk een 24-uursdienst.
Wouter Tinus schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:29:Dat is helemaal geen dilemma: FUD hoort gewoon niet op T.net thuis. Alleen met de juiste nuanceringen kan het zinvol zijn om dit soort onderwerpen alsnog te behandelen, zodat de bezoeker er een beter perspectief op kan krijgen dan op andere sites. Het is dus wel een vervelende fout (of eigenlijk omissie) die hier is gemaakt, dat zal ik niet ontkennen, maar ik vind wel het jammer dat je ons kennelijk ziet als een stel commerciële figuren die de waarheid minder belangrijk vinden dan een stel pageviews.
Misschien stelde ik het wat cru. Ik zie jullie helemaal niet alleen als wat je in de laatste alinea stelde. Maar ik ben dan wel zeer benieuwd hoe je het denkt te regelen als mensen aan de ene kant een target hebben (ze moeten voldoende artikelen leveren) en aan de andere kant geen FUD's mogen plaatsen (dat is altijd op het eerste gezicht discutabel of het dat daadwerkelijk is natuurlijk). Ik ben bang dat als iemand echt moet presteren (en er zijn geen andere berichten voor handen) dat hij/zij liever een 'iets' minder artikel plaatst dan geen artikel. Dat is gewoon inherent aan de huidige maatschappij.

Over het algemeen genomen vind ik dat jullie het gewoon heel goed doen, zeker petje af voor de prestatie. Echter zijn er een aantal punten die beter kunnen en als mensen niet het idee hebben dat hun suggesties goed worden opgepakt dan zal je dit soort (insinuerende ;) ) topics blijven houden. Maarja misschien is dat juist wel het succes natuurlijk :) .

Verwijderd

Topicstarter
Inge Janse schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:04:
[...]

Wederom: selectief is er meer dan voldoende 'bewijs' voor je claim te vinden. Wat mij betreft is dit punt nu wel gemaakt en mag je deze aanpak verder achterwege laten.
Ik postte helemaal niets een nieuwe reply van: "KIJK! Ik heb weer gelijk, T.net weer te laat.", dan had je een punt. Ik refeerde er alleen maar omdat dit in de context van de gequote post viel.
Je haalt hier volgens mij twee dingen door elkaar: hoe lang wordt nieuws gelezen, en wanneer wordt iets als nieuws beschouwd. Het feit dat een nieuwsbericht na 36 uur bijna niet meer gelezen wordt, betekent toch niet dat de feitelijke nieuwswaarde hiervan komt te vervallen? Stel dat er iets relevants gebeurt op ICT-gebied in land X met taal 1. In land Y, alwaar taal 2 wordt gesproken, is slechts één vertaler die taal 1 en 2 machtig is. Hij vertaalt het bericht een week later en publiceert dit. Maakt het dan uit dat het nieuws al een week oud is voor de relevantie van de inhoud?
Dat artikel refeerde ik alleen aan 'hoe lang wordt nieuws gelezen' dat betrof dus duidelijk het onderwerp van mijn post, zie het artikel. Ik heb niet in die post waar het toen overging iets gezegd over 'de feitelijke nieuwswaarde'.
Natuurlijk, het is tot in het extreme doorgetrokken. Nogmaals (en laat dat duidelijk zijn): het is onze taak en doelstelling om relevant nieuws zo snel en zo goed mogelijk te melden.

A: je opmerking is niet waar (maandag meldde ik al dat ik er intern over begonnen ben, en je mag van me aannemen dat er aldaar flink over gesproken wordt)
Dat was niet een statement van: T.net wil dit of dat. En dat zei ik er duidelijk bij in mijn post. Iets 'intern' bespreken betekent geen statement wat 'extern' het standpunt is dat kwam schijnbaar pas zondag. Dat is niet erg, ware het niet dat er niet alleen gezegd werd: 'we denken er over na' (klaar). Nee eerst kwamen toch echt allemaal onofficiele/semi-officiele berichten over hoe het al of wel niet is of waarom het zo moet zijn. Je verdraait mijn posts.
B: als je niet weet in hoeverre Yoeri tot de kern behoort, hoe kun je dan wel weten dat die mensen die het liepen te verdedigen wel tot die mysterieuze kern behoren? Als de term 'redacteur' geen waarde heeft, wie geloof je dan?
Lees het nog eens. Daarom gebruikte ik ook T.net-affliates maar geen officials.
C: ik heb je gevraagd om naar vandaag te kijken en te bepalen of je originele standpunt mogelijk enigszins aangepast kan worden, aangezien je de huidige situatie wel erg negatief schetst. Wij (voor zover ik in groepsverband kan spreken; behoor ik wel tot de juiste kern?) denken dat het minder erg is dan jij jezelf en anderen voorhoudt. Jammer genoeg laat me mijn vraag zonder reactie achter.
Zoals reeds 1,5 jaar door Laupro is opgemerkt en nu (toevallig) door mij en de paar recente reacties (niet nieuwsitems) die ik eerder aanhaalde, denk dat de huidige situatie nog steeds negatief is. En ik pakte toevallig die dagen uit, maar dan verandert toch helemaal niets aan mijn vraagstelling? Ik geloof er niet in dat door correcte omstandigheden pas dit weekend items aanbod kwamen. Volgens mij verschilt naar een grove schatting de capaciteit van medewerker van Webwereld en Slashdot zich nog niet eens zoveel als Tweakers.net.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 23:30 ]

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

LauPro schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:11:
Persoonlijk, heb ik het idee is dat er in vergelijking met nu en een jaar geleden er nauwelijks iets is verandert aangaande de hoeveelheid nieuws. Proof me wrong door statistieken te laten zien waar niet niet uit blijkt (aantal posts per week oid).
Yoeri had het over de snelheid van het nieuws, niet de hoeveelheid. Maar FYI, de aantallen nieuwsposts voor de eerste helft van het jaar laten een gemiddelde toename van 18% zien. Dat is toch zeker twee à drie berichten per dag erbij.

Maand - 2005 - 2006
Januari - 446 - 427
Februari - 395 - 389
Maart - 365 - 470
April - 359 - 436
Mei - 376 - 508
Juni - 351 - 470
Of je maakt een regeling zodat de huidige mensen in je team wel bereid zijn om als er te weinig mankracht is extra te werken buiten hun reguliere werktijden (met voldoende vergoeding indien mogelijk) - maarja voor de derde keer, daar heb ik niets mee te maken kan alleen meedenken. Er wordt bij veel bedrijven achter websites naar mijn idee teveel '9-5' gedacht. Als je doelgroep de site bezoekt tussen 7 uur 's morgens en 1:00 in de dacht dan moet je daar je bezetting op afstemmen. Wanneer je dat consequent negeert (ik zeg niet dat dat nu het geval is, maar stel) dan krijg je gewoon frictie. En nee, naar mijn idee is Tweakers.net niet te vergelijken met ieder ander bedrijf. Tweakers.net is namelijk een 24-uursdienst.
In het ideale geval zijn er mensen die 24 uur per dag nieuws zoeken en schrijven, zodat nieuws gebracht kan worden terwijl het zich ontwikkelt. Hoewel we best allemaal gemotiveerd zijn om hier aan mee te werken hebben we - als parttimers/freelancers - ook nog dingen als (ander) werk, studie, vrienden, hobbies, etc. Binnen Tweakers.net heerst absoluut geen 9-5 mentaliteit, maar dat wil ook niet zeggen dat er zonder meer rondgeschoven kan worden met werktijden.

Ik denk persoonlijk dat extra mankracht zeker zou kunnen helpen, maar het is ten eerste moeilijk om de juiste mensen te vinden, en ten tweede om die extra kosten te verantwoorden. Want hoeveel nieuwe mensen heb je nodig om de gemiddelde responsetijd terug te brengen naar 12 uur, of 6 uur? Ik heb serieus wel eens iemand zien klagen dat een bericht 2 uur eerder ergens stond, daar zakt je broek toch wel van af. Het punt is: op een gegeven moment moet de redactie in overleg met het management besluiten dat het wel goed genoeg is. De ene bezoeker vindt het dan wel prima, en de ander zal het nog steeds een structureel probleem noemen.

De datumgrens is natuurlijk wel een grote (psychologische) barrière, zowel voor ons als voor de bezoeker, maar ik denk niet dat de klachten ophouden als we die consequent halen. Dan wordt het nieuwe verhaal gewoon: dit heb ik vanmorgen al gelezen, waarom hebben jullie dit 's avonds pas? (komt nu trouwens al voor). De echt veeleisende klant is pas tevreden met hoogstens een paar uur, en dat lijkt me geen realistische doelstelling, hoogstens een mooi streven :).
Misschien stelde ik het wat cru. Ik zie jullie helemaal niet alleen als wat je in de laatste alinea stelde. Maar ik ben dan wel zeer benieuwd hoe je het denkt te regelen als mensen aan de ene kant een target hebben (ze moeten voldoende artikelen leveren) en aan de andere kant geen FUD's mogen plaatsen (dat is altijd op het eerste gezicht discutabel of het dat daadwerkelijk is natuurlijk). Ik ben bang dat als iemand echt moet presteren (en er zijn geen andere berichten voor handen) dat hij/zij liever een 'iets' minder artikel plaatst dan geen artikel. Dat is gewoon inherent aan de huidige maatschappij.
Jij heb duidelijk een verkeerd beeld van hoe redacteurs/nieuwsposters beoordeeld worden. Natuurlijk moeten we voldoende productief zijn, maar dat is geen domme statistiek die kijkt naar het aantal nieuwsberichten per dienst. De kwaliteit telt ook, en bovendien zijn genoeg andere dingen te doen naast nieuws, zoals bijvoorbeeld features, best buy guides, etc. Het is wel zo dat er bij gebrek aan wereldschokkende onderwerpen minder belangrijk nieuws aan bod kan komen. In die zin klopt het wel wat je zegt, maar wat nadrukkelijk niet de bedoeling is, is om dingen spectaculairder te laten klinken dan ze zijn. Dat Gallileo-verhaal had best een informatief artikel kunnen zijn als het in de juiste context was geplaatst, ook al is de nieuwswaarde ervan niet groot.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:27:
Zoals reeds 1,5 jaar door Laupro is opgemerkt en nu (toevallig) door mij en de paar recente reacties (niet nieuwsitems) die ik eerder aanhaalde, denk dat de huidige situatie nog steeds negatief is. En ik pakte toevallig die dagen uit, maar dan verandert toch helemaal niets aan mijn vraagstelling? Ik geloof er niet in dat door correcte omstandigheden pas dit weekend items aanbod kwamen. Volgens mij verschilt naar een grove schatting de capaciteit van medewerker van Webwereld en Slashdot zich nog niet eens zoveel als Tweakers.net.
Slashdot telt niet wat mij betreft, die plaatsen voornamelijk kant en klaar ingestuurde verhaaltjes van bezoekers. Het enige wat ze hoeven doen is filteren en hier en daar een beetje bijschaven, niet daadwerkelijk iets produceren. Ga voor de grap trouwens daar maar eens de reacties lezen: de bezoekers klagen daar helemaal steen en been over de traagheid.

Ik weet niet hoe WebWereld werkt, maar Tweakers.net is de praktijk toch ook niet zo groot: omdat we vooral met parttimers werken zijn er in de praktijk steeds maar twee redacteurs tegelijk aan het werk.

[ Voor 14% gewijzigd door Wouter Tinus op 12-07-2006 03:13 ]

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Cowboy_Bebop: we praten structureel langs elkaar heen. Jij leest dingen in jouw context, ik in de mijne. Blijkbaar bedoel jij andere dingen dan ik lees, en bedoel ik andere dingen dan jij leest. Kun je daarom kort en kernachtig opschrijven wat precies je kritiekpunt is en wat voor actie je daarop verwacht? Momenteel komen we namelijk niet verder.

Pagina: 1