Nieuwe NForce 6.86 drivers?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Deze had ik nog niet op tweakers gezien. De release notes geven aan
WHQL driver package for nForce4 AMD, nForce4 AMD/Intel X16 motherboards.
De readme geeft aan:
This Win2K/XP nForce (C19/CK804 and C51/CK804) driver package consists of the following components:

All of the previous drivers must be completely uninstalled before attempting to upgrade to these driver versions.

Audio Driver (v4.65) "WHQL"
Audio Utility (v4.51)
Ethernet Driver MCP51 (v50.25) "WHQL"
Network Management Tools MCP51 (v50.19)
SMBus Driver (v4.57) "WHQL"
Installer (v5.01)
Win2K IDE Legacy Driver (v6.66)
Win2K IDE SataRAID Driver (v6.66) "WHQL"
Win2K IDE SataIDE Driver (v6.66) "WHQL"
Win2K RAIDTool Application (v6.63)
WinXP IDE Legacy Driver (v6.66)
WinXP IDE SataRAID Driver (v6.66) "WHQL"
WinXP IDE SataIDE Driver (v6.66) "WHQL"
WinXP RAIDTOOL Application (v6.63)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
x16 werkt op mijn a8n-sli deluxe normal deluxe unit met 2x pci x8 en 1x 16 dus?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
De grote vraag is nu: wie durft het aan om te kijken of de nieuwe IDE en netwerk drivers eindelijk gefixed zijn. Zelf zit ik niet te wachten op een hele sloot datacorruptie, dus wacht even af wat de resultaten zijn.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

De ide drivers werkten al langer uitstekend op mijn ex tyan k8we.
De netwerkdrivers waren nooit echt een probleem, alleen dat active armor firewall gebeuren heeft nog nooit behoorlijk gewerkt.

maar ik heb geen nforce board meer dus kan het niet testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 10:00 ]

Verwijderd

Bij mij (4 verschillende Nforce4 borden) werkten ook altijd de Nforce4 drivers zoals ze hoorden te werken. Nooit fouten mee gehad.

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

a8n-sli met 2 maxtor 10 sata hd's in raid.

heb idd even die ide/raid/sata drivers geprobeerd. geluid en netwerkkaart niet geprobeerd omdat die feiloos werken.

onder atto had ie een ietsje langzamere schrijfsnelheid. verder was lezen nog steeds niks met niks.
met readcache aan bleef ie rond de 25 hangen. readcache uit zat ie wel weer rond de 100 geloof ik, weet ik zo niet meer.

vorige drivers er maar weer op (6.70) en readcache weer lekker uit.
schrijven zit nu netjes rond de 140 maar lezen komt nog steeds niet verder dan 100/105

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ze werken hier dus ook op een a8n sli deluxe met 2x dm10 16mb 250gb in raid0
ergens bij post je raid0 scores kun je de performance zien.
firewall uiteraard niet geprobeerd:P

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
De nForce 4 IDE problemen zijn overigens tweevoudig. Bij sommige mensen werken disks niet/amper meer. Hier hebben jullie zo te zien geen last van. Echter, het andere (en veel ergere probleem) heeft te maken van een subtiele datacorruptie bug.

Als je meer dan (ik geloof) 2 GB gaat kopieren dan zul je merken dat het gekopieerde bestand niet identiek is aan het orrigineel. Dat is iig bij de 6.70 drivers het geval. Ik wou graag weten of iemand dit nog kan reproduceren (of net niet) met de nieuwe drivers.

Hetzelfde geld voor de netwerk drivers. Soms werk het helemaal niet, maar ook soms weer datacorruptie bij grotere hoeveelheden data downloaden.

Overgens zijn deze problemen cumulatief. Het is dus niet zo dat als je files kleiner dan 2 GB gebruikt er geen probleem is. Er zal gewoon eens in de zoveel tijd een bitje 'omvallen' om het zo maar te noemen.

Ik houd iig de forums en het forum over mijn PC (Shuttle SN25P) in de gaten wat daar het oordeel is...

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik doe ook niet meer aan de IDE drivers, in de vorige versie nForce drivers kreeg ik ze ook al niet lekker aan de praat. Problemen met wegschrijven van data op een Raptor 1500ADFD. Heb genoeg problemen gezien & erover gelezen om "nooit" meer aan die IDE drivers te beginnen. De standaard MS drivers werken perfect imho...

Gister heb ik de nieuwe nForce driver geinstalleerd over de oude (lees: vorige versie) heen, zonder enige problemen.

Heeft er iemand al een changelog gevonden?

[edit]
NCQ had ik volgens mij toen ook al uitstaan. Weird dat ze met NCQ juist geen performancewinst weten te boeken...

[ Voor 13% gewijzigd door aramdin op 11-07-2006 13:10 ]

Instagram / YouTube

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij de Raptor schijven moet je NCQ uitzetten. Dan doen ze het prima. Heb net vandaag veel data heen en weer gekopieerd om te zien of er data corruptie is en niet gevonden. Ik heb 2 Maxtor IDE schijven, 2 Maxtor SATA schijven en een WD Raptor 74GB en eigenlijk nooit problemen gehad.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

dat die NCQ voor problemen kan zorgen kan ik nog inkomen, maar hoe zit het dan met die readcache?
als ik die aan zet is ie bijna 3x zo langzaam.
ik heb writecache en NCQ wel gewoon aanstaan. daar is niks mis mee, schrijven hangt zo rond de 130 a 145 mbps met atto.

tis dat ik geen plek meer heb, anders had ik allang een losse raid controller gekocht. :(

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• aramdin
kiddyl & ik hebben het over een Raptor HD. De Maxtor is 1 vd weinige HD's die echt winst kunnen behalen uit NCQ. Raar dat het aanzetten van Read Cache je schijf zo langzaam maakt, cache is toch bedoeld om je schijf sneller te maken...

Maybe toch een incompatibility?

Instagram / YouTube

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:41

Zenix

BOE!

de drivers werken goed @ nForce 2, wel met de beta gart driver en memory controller van nForce 2 drivers.

Ik gebruik niet de IDE drivers. Ms drivers werken net zo goed, heb geen performance loss als ik ze niet gebruik.

[ Voor 86% gewijzigd door Zenix op 11-07-2006 18:19 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Systeem: AMD 4200+ X2 2200 Mhz, 4 x 512 MB Corsair PC3200 @ 400 DDR, Asus A8N SLI Premium BIOS 1.09, 1 x WD raptor 74 GB, Asus EAX1600pro ATI vidcard, SB Audigy 4 en onboard sound uitgezet.

Vorige drivers: 6.65 asus / nvidia.
Ethernet, IDE, SATA, PATA geinstalleerd.

Deze verwijderd onder safe mode, daarna driver cleaner voor alle nvidia gerund. Marvel ethernet laten staan.

Nieuwe drivers nvidia 6.86: Ethernet, IDE, SATA, PATA geinstalleerd.

In beide gevallen NCQ voor WD disabled.

Gevolgen: Geen performance verschil, het leek zelfs allemaal een fractie trager met de nieuwe drivers maar het maakt in praktijk echt niets uit. 3dMark05 van 4134 naar 4128. Dus hou het maar op hetzelfde. Geen data corruptie gevonden naar het kopieren van WD naar WD van rar files van 1.5 GB. En ook niet van een 2.7 GB backup file van DVD naar C: Dit laatste duurde 6 min.

Netwerk : Ik gebruik wireless en niet de ethernet poorten, heb ik dus niet kunnen testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jouke74 op 12-07-2006 08:59 ]

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Zenix schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:10:
de drivers werken goed @ nForce 2, wel met de beta gart driver en memory controller van nForce 2 drivers.

Ik gebruik niet de IDE drivers. Ms drivers werken net zo goed, heb geen performance loss als ik ze niet gebruik.
Gebruik jij Nforce4 drivers voor je Nforce2 chipset?? IS dat uberhaupt mogelijk?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:41

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 10:37:
[...]

Gebruik jij Nforce4 drivers voor je Nforce2 chipset?? IS dat uberhaupt mogelijk?
Ja zijn zowat hetzelfde. Alleen voor nForce 2 chipset zijn er nog meer drivers nodig zoals de gart driver en de memory controller driver, daar heb ik beta versies van die goed werken. Die heb ik er gewoon bij ingedumpt bij dit nForce 4 driver pakket. Want de laatste keer dat een nforce 2 driver werdt geupdate is alwaar anderhalf jaar geleden minimaal.

Je kan een eigen driverpack maken door gewoon bijv de nforce4/nforce2 drivers te downloaden. Uit te pakken door gewoon setup te starten en zodra bestanden uitgepakt zijn de setup te cancelen en dan naar C:/nvidia gaan, daar staat dan de complete setup. En dan kan je ze bijvoorbeeld de gart driver en de memory controller driver toevoegen aan nforce 4 setup. Dan heb je een geupdate nforce 2 driver pakket. Je zal dan ook zien dat ze erg veel op elkaar lijken. Ik gebruik niet de IDE drivers, want die van ms vind ik beter.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1445

hier heb je zo n pakket dat je kan downen

[ Voor 42% gewijzigd door Zenix op 12-07-2006 23:06 ]

Verwijderd

Ligt het aan mij of doen de audio drivers uit dit pakket (voor nForce4 dus, niet die homebrew pakket voor nForce2) het niet? Ik ben om deze reden maar weer overgestapt op Realtek drivers, maar het blijft gek. Iemand anders zelfde probleem?

Btw ik gebruikt de NF4 IDE driver ook niet meer, na mijn nachtmerie :P

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Even een vraag van een redelijke totale nVidia chipset leek: Ik krijg binnenkort een Asus M2NPV-VM (nForce 430) binnen. Mede aan de hand van dit topic heb ik besloten de IDE drivers niet te installeren. Heeft het dan nog wel zin om de rest van het driverpakket te installeren? Het pakket omvat het volgende:
Driver Versions

* Ethernet Driver (v50.23) "WHQL"
* Network Management Tools (v50.23)
* SMBus Driver (v4.52) "WHQL"
* Installer (v4.93)
* Win2K IDE SataRAID Driver (v6.66) "WHQL"
* Win2K IDE SataIDE Driver (v6.66) "WHQL"
* Win2K RAIDTOOL Application (v6.63)
* WinXP IDE SataRAID Driver (v6.66) "WHQL"
* WinXP IDE SataIDE Driver (v6.66) "WHQL"
* WinXP RAIDTOOL Application (v6.63)
De ethernet op dit bordje is een NVIDIA nForce® 430 built-in Gigabit MAC with external Marvell PHY en de driver hiervoor kan van de Asus site los gedownload worden. Management tools heb ik niet nodig. Blijft over de SMBus driver. Eigenlijk zou ik dus het pakket moeten installeren met alleen deze aangevinkt? Het klinkt misschien een beetje mierenneukerig allemaal maar ik streef natuurlijk naar een perfect draaiend systeem.

Edit: Ik twijfel nu ook aan het nut van de SMBus driver gezien deze alleen nuttig lijkt te zijn voor het uitlezen van temperaturen (hierin ben ik niet geïnteresseerd)

Edit2: Wat ik ook niet snap is het volgende: Als je een S-ATA bootschijf hebt moet je de nVidia IDE drivers toch wel installeren (via F6), anders kun je Windows toch nooit installeren?

[ Voor 12% gewijzigd door smvs op 06-08-2006 17:38 ]

• aramdin
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 18:53:
Ligt het aan mij of doen de audio drivers uit dit pakket (voor nForce4 dus, niet die homebrew pakket voor nForce2) het niet? Ik ben om deze reden maar weer overgestapt op Realtek drivers, maar het blijft gek. Iemand anders zelfde probleem?

Btw ik gebruikt de NF4 IDE driver ook niet meer, na mijn nachtmerie :P
Heb je deze al geprobeerd? http://www.nvidia.com/object/nforce_audio_4.62_win2kxp.html

@smvs
Je kan het proberen om zonder de nVidia driver pack je werkzaamheden te doen. Check in de Hardware Manager of je apparaten ziet met een geel uitroepteken. Dan weet je op zich of je de driver pack nodig hebt of niet :)

Ik heb bij mn laatste mobo (Abit KN8 SLI, nForce4 SLI chipset) de driverdiskette niet nodig gehad (tot mijn eigen verbazing). Hij installeerde gewoon zonder problemen (ik kon mn WDRaptor 150GB gewoon kiezen als installatieschijf).

[ Voor 31% gewijzigd door aramdin op 06-08-2006 18:40 ]

Instagram / YouTube

• smvs
  • Niet online
aramdin schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 18:36:
[...]

Heb je deze al geprobeerd? http://www.nvidia.com/object/nforce_audio_4.62_win2kxp.html

@smvs
Je kan het proberen om zonder de nVidia driver pack je werkzaamheden te doen. Check in de Hardware Manager of je apparaten ziet met een geel uitroepteken. Dan weet je op zich of je de driver pack nodig hebt of niet :)
Ja ik snap je redenatie, alleen het probleem met chipsetdrivers is dat de transparantie veel te wensen over laat over het algemeen. M.a.w, je weet niet wat er nou eigenlijk geïnstalleerd wordt. Als je Via chipset drivers bijvoorbeeld niet installeert heb je meestal niet eens onbekende apparaten (ik doel vooral op win9x, in XP zitten er sowieso al Via drivers ingebakken) maar je performance, vooral in games, is dan hemeltergend slecht. Geen zichtbare tekortkomingen in de configuratie duidt dus niet automatisch op een optimaal geconfigureerd systeem.
Ik heb bij mn laatste mobo (Abit KN8 SLI, nForce4 SLI chipset) de driverdiskette niet nodig gehad (tot mijn eigen verbazing). Hij installeerde gewoon zonder problemen (ik kon mn WDRaptor 150GB gewoon kiezen als installatieschijf).
Oke ben benieuwd.

• aramdin
Begrijpelijk, als de drivers niet bevallen, gewoon weer deinstalleren :D

Instagram / YouTube

• smvs
  • Niet online
aramdin schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:57:
Begrijpelijk, als de drivers niet bevallen, gewoon weer deinstalleren :D
Met fratsen als datacorruptie weet je niet zo snel of de drivers 'bevallen'.

• aramdin
Alseerst sorry voor de kick.

Ik had laatst last van wat performance problemen met mn Raptor 1500ADFD. Een maat van me heeft een 36Gb raptor en in BF2 "laadde" hij me eruit bij een mapchange. Voor de rest zijn onze setups bijna identiek.

Nu duurde het bootten bij mij ook erg lang. Uiteindelijk hier en daar wat gelezen en gister toch ervoor gekozen om de IDE drivers van versie 6.86 te installeren. Mijn probleem was gelijk opgelost, maar nu even kijken of ik geen datacorruptie krijg in de long run. Dat was de reden dat ik er de vorige keer vanaf gestapt was.

Handig om te weten, NCQ is uit de driver gesloopt (greyed out), dit bleek voor alleen maar problemen te zorgen. Er bestaan maar zeer weinig drives die echt winst weten te slepen uit NCQ (uit mn hoofd gezegd een enkele Maxtor Diamondmax 11 serie oid).

Meer info volgt als ik meer weet!

Instagram / YouTube

Verwijderd

Hoe zet je die ncq eigenlijk uit? Al gegoogled maar kan er weinig over vinden.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Beetje oude topic boost maar ja. Heb nu een tijd de Nforce 6.86 drivers geinstalleerd staan en heb weer een aantal dingen geleerd. Ten opzichte van de vorige keer heb ik nu een LG CD rewriter erbij gezet. Ook heb ik ATI Catalyst 6.8 geinstalleerd.

Nu blijkt dat de combinatie van Nforce drivers en nieuwe ATI catalyst opeens een zelfde geheugen adres begonnen te delen. En als ik iets naar scherm 2 verplaatste (lol) kreeg ik een logbook event melding dat mijn DVD IDE drive error nl. dat deze niet kan worden aangesproken. Bij de M$ drivers gaat dit wel goed want de geheugen plaats wordt anders toegekend (manually select driver M$ ipv
Nforce en weer gaan). Met alleen de MS drivers start het systeem echter belachelijk traag op (als het draait gaat het prima).

Alle ATI en NVIDIA drivers er nog eens afgegooid en de zaak opnieuw geinstalleerd (eerst NVIDIA en toen CATALYST 68). Geheugen conlfict is weg en beide werken nochthans ok, ook geen trage boots.

Mijn vraag is voor de mensen met data corruptie : hebben jullie ook apparaten die geheugen locaties delen (bij systeem info te zien)? Ik denk namelijk dat er een deel van de data bij stress ergens naar het andere apparaat geschreven wordt met pagefaults, drive errors en alle andere meldingen vandien.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1