Zolderverbouwing; hoe netwerk doen?

Pagina: 1
Acties:

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
De situatie:
Ik ga binnenkort de zolder verbouwen. De bedoeling is dat er dan een kantoor voor mijzelf komt, een hobbykamer en een logeerkamer.

De dakkapel is reeds geplaatst en nu ben ik bezig met het uitwerken van de electra. Daarbij hoort dus ook de netwerkbekabeling.
In het kantoor komen sowieso meerdere netwerkaansluitingen (2x een doos van 2; ik denk sterk aan een kabelgoot), op de logeer- en hobbykamer een enkele aansluiting. Verder loopt er reeds een kabel naar beneden.
In een apart gedeelte van het kantoor komt een soort patch-/serverruimte van waaruit die netwerkkabels getrokken worden. Dat stuk vind ik eigenlijk lastig. Moet ik daar een soort van mega-gat maken waarin alle kabels verdwijnen, of moet ik daar voor elke lijn een apart kastje/doosje maken?

De patchruimte (ik vind het eigenlijk een te groot woord voor een afgesloten plek met een 19" rack erin) wordt een plek die je in het kantoor verder niet ziet van binnen. Is het dan mogelijk om daar gewoon alle buizen en kabels op uit te laten komen? Ik snap ook wel dat dat praktisch gezien best mogelijk is, maar ik bedoel hiermee: is het verstandig? Zijn hiervoor standaard-oplossingen of voorgekookte lijsten met mogelijkheden?

Zoals je begrijpt is dit een bedraad netwerk. Draadloos is (o.a. door clientele) geen optie.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kunt alle kabels bij elkaar gooien door één gat, waarom niet? Alle kabels zijn toch stuk voor stuk geïsoleerd, en op bedrijven wordt het ook zo gedaan. Voor iedere kabel een apart gat trekken is namelijk wel erg duur.

Wat wel slim is is om de verschillende herkomsten te scheiden, dus bijvoorbeeld 4 kabels vanuit je kantoor komen in één buis, de kabel vanuit de hobbykamer in een andere buis en de logeerkamer in nog een andere buis. Zo houd je voor jezelf het overzicht.

We are shaping the future

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39

Stoney3K

Flatsehats!

Inderdaad, je kan je kabels gewoon door één gat leiden.

Ik zou je wel de tip gaven om je kabels die je van alle kanten krijgt goed te labelen en te groeperen, zodat je niet dalijk door de spaghetti het bos niet meer kan zien. (Een probleem waar veel audiotechnici ook mee zitten. ;))

Je kan de UTP-kabels aansluiten op een patchpaneel (draadjes aan de achterkant, RJ45 aan de voorkant) en dan vanaf het patchpaneel naar de switch 'patchen' of je kan gelijk aan elke kabel een RJ45 krimpen en in de switch prikken. Wat je zelf het makkelijkste vindt.

Bottom line is: CAT5 kabels zijn inderdaad individueel geïsoleerd en het maakt geen barst uit of ze elkaar raken, over elkaar heen, onder elkaar door of in de knoop zitten. Het is alleen voor een beetje overzicht wel handig om ze uit elkaar te houden natuurlijk ;)

Van kantoor komen waarschijnlijk dan 4 kabels uit die goot, die kunnen zo rechtstreeks de serverruimte in. Kun je eventueel nog samenbinden met een tie-wrap of wat isolatietape. Van zowel de logeerkamer als de hobbykamer heb je één draad lopen, als je ze labelt of nummert kun je die wel bij elkaar pakken. Je hebt het hier over zes kabels en geen bossen van 12,24 of 36, dus ik denk dat het nog wel te overzien is ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-04 11:49

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Afbeeldingslocatie: http://www.merseyscene.co.uk/Ebaypics/cat5coloured.jpg

Met een stuk of zes kabels heb je al genoeg aan verschillende kleurtjes..

Zo doen wij het hier thuis ook :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A