Moederbord stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 701 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
Nadat ik mijn hardware in een nieuwe kast heb verhuisd wilt me computer niet meer opstarten.
Ik zie geen beeld op me monitor.
Ik heb een andere videokaart uit een werkend computer geprobeerd maar krijg nog steeds geen beeld.
Nu heb ik processor even los gehaald en weer erin gezet (misschien was ie los komen te zitten).
Dat hielp ook niet.

Nu begin ik aan me moederbord te twijvelen. Probleem is alleen dat ik geen andere moederbord heb waarop ik processor kan testen.

Hoe kan ik nou achterkomen of me moederbord stuk is. Straks bestel ik ene nieuwe moederbord voor niks....

Spec. zijn:

Pentium IV 3.0 GHz
MSI 865PE Neo2

Als me moederbord stuk blijkt te zijn welke kan ik dan het best kopen? Welke chipset?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ben je niet toeavllig de afstandsbusjes vergeten in de kast? Dan kan het namelijk zijn dat je mobo kortsluiting maakt en hierdoor niet meer start. Haal het ding gewoon eens uit de kast en test hem met zo min mogelijk apparaten, of leen even een mobo ergens.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 22:05

Technicality

Vliegt rechtsom...

Terw_Dan schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:50:
Ben je niet toeavllig de afstandsbusjes vergeten in de kast? Dan kan het namelijk zijn dat je mobo kortsluiting maakt en hierdoor niet meer start. Haal het ding gewoon eens uit de kast en test hem met zo min mogelijk apparaten, of leen even een mobo ergens.
ze zouden eigenlijk een test hiervoor in moeten bouwen (2 metalen pinnetjes oid), zodat hij niet start en een bepaalde piepcode weergeeft. Het wordt door onervaren mensen vaak vergeten :p

• lujo
Terw_Dan schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:50:
Die afstandbusjes heb ik wel erin geplaatst. Dus geen kortsluiting, lijkt mij?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

lujo schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:55:
[...]

Die afstandbusjes heb ik wel erin geplaatst. Dus geen kortsluiting, lijkt mij?
Dan is de kans op sluiting minder, maar het bord los testen buiten de kast is sowieso iets dat je het beste kunt proberen.

• lujo
Terw_Dan schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:55:
[...]

Dan is de kans op sluiting minder, maar het bord los testen buiten de kast is sowieso iets dat je het beste kunt proberen.
Ok, dat ga ik ook nog proberen. Maar als ik bord zonder geheugen test, hoort ie piepjes te geven?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

lujo schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:56:
[...]

Ok, dat ga ik ook nog proberen. Maar als ik bord zonder geheugen test, hoort ie piepjes te geven?
Dan behoor je idd piepjes te krijgen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

lujo schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:56:
[...]

Meestal wel maar niet altijd. (In uitzonderlijke gevallen niet)

Algemeen: Zorg ervoor dat je alles goed hebt aangesloten. Haal ook alle overbodige hardware uit de PC. Hardeschijven of optische stations heb je niet nodig om een PC te laten starten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 09-07-2006 00:59 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• lujo
Terw_Dan schreef op zondag 09 juli 2006 @ 00:57:
[...]

Dan behoor je idd piepjes te krijgen.
Net dus geprobeerd met het moederbord uit de kast en alleen met de videokaart, processor en geheugen en nog steeds niks...

Daarna zonder geheugen geprobeerd en ik krijg geen piepjes te horen.

Fans van de voeding, processor koeler en videokaart koeler zie ik gewoon draaien.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
ik heb ook hetzelfde met mijn athlon xp 1800+.
Ik had een A7V400 asus mobo en na het verhuizen van case ging de pc vaak niet aan en als hij aanging kreeg ik geen beeld. (fans draaien ook gewoon)
Ik heb de voeding vervangen maar dat hielp niet toen heb ik de proc overgezet op mijn msi kt4v
en weer geen beeld. (ik heb de onboard graka (a7v400) geprobeerd en nog 4 andere)
Ik heb het idee dat de proc dood is en dat ik daarom geen beeld krijg.

Kan het misch ook aan iets anders liggen? Ik heb al een voeding verwisseld verschillende ddr modules en verschillende mobo's geprobeerd.

Het lijkt mij dus dat het probleem alleen nog maar ergens bij de proc kan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door dutch_warrior op 09-07-2006 01:20 ]

Verwijderd

p4 kabeltje niet vergeten in te pluggen op het mobo, dit zijn nl. de symtomen die je krijgt zoals jij ze beschrijft, als je dit niet doet...

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op zondag 09 juli 2006 @ 03:02:
p4 kabeltje niet vergeten in te pluggen op het mobo, dit zijn nl. de symtomen die je krijgt zoals jij ze beschrijft, als je dit niet doet...
sinds waneer zit er een p4 kabel plug op een standaard socket a mobo?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dutch_warrior schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat duffje het tegen de TS heeft. Eigenlijk zou jij een nieuw topic moeten openen met jouw probleem omdat jouw hardware net iets anders is dan die van de TS.

Maar inderdaad, de TS zou eens moeten nakijken of zijn P4 stekkertje er wel insteekt. Dat ben ik zelf ook al eens vergeten. En dan maar een half uur klooien totdat je ineens denkt: "ah ja, weer dat stekkertje vergeten" :P

offtopic:
Overigens heeft mijn MSI K7T Turbo 2 wel een P4 stekker. Deze is echter optioneel om de stabiliteit van de stroomvoorziening te verhogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-07-2006 10:12 ]

• lujo
Admiral Freebee schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:11:
[...]

Ik denk dat duffje het tegen de TS heeft. Eigenlijk zou jij een nieuw topic moeten openen met jouw probleem omdat jouw hardware net iets anders is dan die van de TS.

Maar inderdaad, de TS zou eens moeten nakijken of zijn P4 stekkertje er wel insteekt. Dat ben ik zelf ook al eens vergeten. En dan maar een half uur klooien totdat je ineens denkt: "ah ja, weer dat stekkertje vergeten" :P

offtopic:
Overigens heeft mijn MSI K7T Turbo 2 wel een P4 stekker. Deze is echter optioneel om de stabiliteit van de stroomvoorziening te verhogen.
Even over dat P4 stekkertje die processor van stroom hoort te voorzien.

Ik heb op me voeding twee van zulke bijna zelfde stekkertjes. Op die enen die bij mij ook aangesloten was staat niks. En op die andere staat 20+p4 dus ik neem ana dat dat voor 20 Volt en p4 voor pentium 4.

Maar mag ik die p4 erop aansluiten. Of kan ik daarmee hardware, zoals processor beschadigen? Het is wel een verschil tussen 12V en 20V.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dutch_warrior schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:08:
[...]

Vrijwel ieder modern socket A mobo (zeg maar de NF2 chispset en wat rond die tijd uitkwam) heeft zo'n stekker.
lujo schreef op zondag 09 juli 2006 @ 11:48:
[...]

Even over dat P4 stekkertje die processor van stroom hoort te voorzien.

Ik heb op me voeding twee van zulke bijna zelfde stekkertjes. Op die enen die bij mij ook aangesloten was staat niks. En op die andere staat 20+p4 dus ik neem ana dat dat voor 20 Volt en p4 voor pentium 4.

Maar mag ik die p4 erop aansluiten. Of kan ik daarmee hardware, zoals processor beschadigen? Het is wel een verschil tussen 12V en 20V.
Je moet even kijken welke stekker je nodig hebt. Waarschijnlijk heb je gewoon een standaard ATX stekker, daarnaast een 4 pins stekker dat je naast de ATX kan pluggen voor 24 pins stekkers en een losse 4pins stekker die de P4 stekker wordt genoemd. De kabel die je nodig hebt voor de P4 plug is het stekkertje met 2 gele en 2 zwarte kabels eraan.
Als het niet past dan heb je dus de verkeerde.
En hoe kom je aan 20V? er komt max 12 uit je voeding.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 12:52
Volgens mij is die 20+P4 de stekker die langs je stekker van je mobo moet als je een mobo hebt die 24 pins aansluiting heeft.

• lujo
willyfreak schreef op zondag 09 juli 2006 @ 11:53:
Volgens mij is die 20+P4 de stekker die langs je stekker van je mobo moet als je een mobo hebt die 24 pins aansluiting heeft.
O, ja. Dat kan natuurlijk kloppen, aangezien ze bij een andere voeding aan elkaar vast zitten.

Nu blijft de vraag wat ik nog zou kunnen doen om achter te komen of me moederbord of me processor kapot is...

[ Voor 15% gewijzigd door lujo op 09-07-2006 11:56 ]

• gjs
  • Laatst online: 02-05 17:26

gjs

Scoobydoobydoo

Ik heb nog niet gelezen of je al een keer je cmos hebt gereset. Probeer dat eens.
De enig manier om er achter te komen wat er eventueel stuk is, is uitwisselen met een andere pc.

[ Voor 38% gewijzigd door gjs op 09-07-2006 12:08 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• lujo
gjs schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:06:
Ik heb nog niet gelezen of je al een keer je cmos hebt gereset. Probeer dat eens.
Met cmos resetten bedoel je jumpertjes verplaatsen van pin 1 en 2 naar pin 2 en 3 ?

Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd (natuurlijk zonder dat er stroom op stond).

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

lujo schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:12:
[...]

Met cmos resetten bedoel je jumpertjes verplaatsen van pin 1 en 2 naar pin 2 en 3 ?

Dat heb ik al meerdere malen geprobeerd (natuurlijk zonder dat er stroom op stond).
Volgens mij moet je de jumper op clear/reset zetten (2 en 3) dan de pc aan en uit zetten, dan de jumper weer terug zetten (1 en 2). Dan is je cmos gecleared/gereset.

[ Voor 3% gewijzigd door gjs op 09-07-2006 12:15 ]

Verwijderd

Als bij mij een overclock oid. stevig mislukt, heb ik hetzelfde probleem. Als ik dan mijn Cmos clear (ik heb een knopje op mijn mobo) moet ik mijn BIOS weer opnieuw instellen. Daarna gaat alles weer prima.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
gjs schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:14:
[...]

Volgens mij moet je de jumper op clear/reset zetten (2 en 3) dan de pc aan en uit zetten, dan de jumper weer terug zetten (1 en 2). Dan is je cmos gecleared/gereset.
In de handleidingen van al mijn moederborden staat dus dat je NOOIT je pc mag aanzetten met de jumper op clear stand. Vraag me dus af waar je dit vandaan haalt :D

specs

Verwijderd

Misverstand of klok/klepel denk ik.

Zonder dat er spanning op staat een keer de aan/uit knop indruken zodat er een ontlading van de elco's heeft plaats gevonden en de restspanning verdwenen is.

Daarna de jumper weer terugzetten.

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

J0J0 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 12:44:
[...]

In de handleidingen van al mijn moederborden staat dus dat je NOOIT je pc mag aanzetten met de jumper op clear stand. Vraag me dus af waar je dit vandaan haalt :D
Ik heb er net ook even een boekje bijgepakt, bij m'n asus staat niets over aan uit zetten, bij m'n msi staat dat je niet moet wisselen als het systeem aanstaat. Je hebt gelijk dus.
Anyway ik heb al heel wat cmos clear jumpertjes gezet, en heb daarmee nog nooit een mobo verkloot, dus zo'n vaart zal het niet lopen...
Een aantal uur de batterij er uit laten wil ook nog wel eens helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door gjs op 09-07-2006 12:56 ]

Pagina: 1