[SuSE 9.1] Dualboot met WinXP op raid0

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:51
De situatie van mijn huidige Raid0 setup bestaande uit 2 120GB Maxtor Diamond Plus 9's
is op dit moment zo:

Afbeeldingslocatie: http://img161.imageshack.us/img161/518/partities6mt.png

Ik heb dus al in Partition Magic een EXT2 van 15GB en een swap van 500MB aangemaakt.
Nu reboot ik met mijn SuSE 9.1 CD er in, en zodra ik wil gaan installeren, krijg ik het bericht dat mijn raidcontroller, een Sil3112a die onboard zit op een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord, niet een echte raidcontroller is maar een softwarematige hax0r.

Linux heeft dit dus door, en laat mijn schijven ook als losse schijven zien, ondanks dat ik in mijn bios de 2 schijven als striping setup ingesteld heb. Standaard stelt SuSE voor om de hele zooi te formatteren als schijven zonder raid level, en dan SuSE te installeren. Dit lijk mij niet zo'n goed plan, en zodra ik dit dus wil veranderen, moet ik in de expert modus, en zit ik al snel verweven tussen allerlij opties, paritities die ik moet mounten, block groottes, enzovoort.

Ik zie de partities van 15GB en van 500MB wel. Deze worden ook herkend als "Dedicated Linux" oid.

Het is de bedoeling dat ik Linux ga installeren om het te leren, misschien stap ik in de toekomst helemaal over op Linux, maar eerst zien hoe het mij bevalt. Dit betekend dus wel dat ik een Linux noob ben, en dus _helemaal_ niks van Linux kan.

Wie kan zeggen wat ik moet instellen, ik zie door de bomen het bos niet meer...
Het boek zou wellicht helpen maar ik kan het boek nergens vinden, had al moeite met de CDtjes op te zoeken.
Ik heb ook geen extra ATA schijffies meer liggen, dit zou natuurlijk de beste oplossing zijn in dit geval.

[ Voor 11% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-07-2006 23:28 ]

There is no replacement for displacement!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met dmraid lukt het mogelijks. Blijkbaar heeft SuSE 9.1 dit niet geïntegreerd in de installatie, maar dat is niet verwonderlijk, aangezien SuSE 9.1 toch al relatief oud is. Je zou eens kunnen gaan zoeken op het internet of de nieuwste versie 10.1 dmraid heeft geïntegreerd in de installer. Anders zal je op zoek moeten gaan naar een andere distributie. Je zou kunnen hopen dat Fedora het heeft geïntegreerd, omdat het een Red Hat ontwikkelaar is die dmraid heeft geprogrammeerd.

Anders zal het simpelste toch zijn om Linux te installeren op een schijf die niet in raid zit.

Ahja, nog een tip, het heeft geen zin om al Linuxpartities aan te maken vanuit Partition Magic, laat die ruimte gewoon ongepartitioneerd, en laat de installer van je distributie de partities aanmaken. Die zal sowieso een beter bestandssysteem gebruiken dan ext2 (zoals ext3, reiserfs, xfs, jfs), en zal ook de het aantal en grootte van de partities beter kunnen bepalen.

Edit: Sinds Fedora 5 Test 2, zou dmraid ondersteuning inderdaad aanwezig moeten zijn in Fedora.

[ Voor 9% gewijzigd door freggy op 09-07-2006 01:05 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:51
Hmm, ok :) Bedankt voor de info dan.
Ik probeer OpenSuSE 10.1 nu.

There is no replacement for displacement!